En lång historia som kunde slutat mycket värrre

En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Peter Nordlund » 2014-03-03/18:18

Hej på er!

Vill börja med att säga att detta är en ganska lång och delvis utlämnande historia, om du inte gillar det sluta läsa här.

Detta är en fråga om Hjärnskakning och Yrsel och återhämtning av dessa.

Lite bakgrund
Jag genomförde en magsäcks operation i januari 2013, den innebär att man "kopplar bort" magsäcken och ersätter den med en mini-magsäck som rymmer drygt 2,5 dl, därför måste jag äta 6-7 ggr per dag men väldigt lite varje gång.

I början av Januari i år var jag och en kompis och käkade en sen lunch på stan och gick lite i affärer efteråt, jag kommer in i varuhuset Pub och känner mig aningen "svag" lite som om man inte ätit på hela dagen (vi åt för c.a 1-1,5 timme sedan) men en väldigt svag och diffus känsla, jag säger till min kompis jag åker upp till översta planet för att köpa en frukt i Kafét, han stannar kvar och jag åker upp, jag minns att jag kommer upp med rulltrappan och att jag har som svårt att fokusera på saker och ting, lite svårt att förklara, och sedan minns jag inget mer.

Jag vaknar upp St Görans Sjukhus och det visar sig att jag svimmat och slagit huvudet i golvet.
Personalen på Pub säger att jag kom springande och plötsligt snurrar jag 180 grader framför kassan och faller baklänges.
Jag har en spricka i skallbenet, 3 små blödningar syns på röntgen och blir liggande på Neuro-avdelningen 5 dagar.
Jag blir sjukskriven en dryg månad och i början har jag ganska ont i huvudet hela tiden, detta försvinner dock efter dryga 2-3 veckor, kvar finns yrsel.

Det som troligen har hänt är att jag åt frukost c.a 0830, går en promenad vid 0930 på c.a 7 km och skippar eller glömmer att äta (minns inte denna biten) sedan äter jag lunch kl 1530 och olyckan händer c,a 1745.
man tror att det var ett kraftig blodsockerfall efter maten när kroppen försöker bearbeta maten och kompensera för bristen på mat under dagen?

Idag 2 månader efter är jag helt återställd bortsett från lite yrsel och det är det som jag undrar över.
Jag har varit på en massa undersökningar och tester och allt verkar bra, man säger att bli bra från en hjärnskakning kan ta lång tid.
I papperen från sjukhuset står att jag inte får köra bil på 3 månader (vilket blir i början på April) och det är detta jag är lite fundersam angående.

Jag känner yrsel idag när jag lutar huvudet långt bakåt, som om man tittar rakt upp i taket, förklaringen här är att det är lite osynkat mellan "kristallerna" i öronen och ögon/synen men att det kommer bli bättre.
När jag går till sängs från sittande på sängkanten till liggande, då snurrar det till i huvudet i c.a 3-4 sekunder.
och ibland vinglar jag till lite när jag går, men det är lite och sällan.

Jag antar att flera här har erfarenheter av yrsel, hur har eran återhämtning sett ut?
Jag är ju så otroligt sugen på att ta ut hojen men tänker inte riskera varken mig själv eller andra utan lyssnar på doktorn och vad jag själv känner, men jag har ingen erfarenhet av att svimma tidigare där av min fråga.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav JErkers » 2014-03-03/20:22

Peter Nordlund skrev:Hej på er!
/.../
I papperen från sjukhuset står att jag inte får köra bil på 3 månader (vilket blir i början på April) och det är detta jag är lite fundersam angående.
/.../
Jag är ju så otroligt sugen på att ta ut hojen /.../


Hej Peter!
... och skönt att du känner dig bättre och nästan är helt återställd!

Jag har klippt i ditt citat ovan som du ser. Står det ingenting om MC i papperen så är det väl fritt fram att stilla ditt sug. Eller?

Själv skulle jag inte ha kört hoj innan läkaren säger att det är OK att köra bil man jag skulle ha varit glad att hjärnskakningen inträffade i januari och inte i juni. Nu får du en liten del av början på säsongen - i och för sig då man är som allra mest sugen - spolierad. Hade det skett i juni hade större delen av sommaren varit bortkastad.

Ta till vara på tiden fram tills det är dags - putsa lite på hojen, ta promenader, titta på fåglarna (för att få böja nacken lite uppåt och kanske få kristallerna att börja lira). Sköt maten, häng på forum, planera sommarens turer - du har mycket att se fram emot!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-03/20:29

Tråkigt att läsa. Krya på dig.

Som jag läser Din berättelse, kan det röra sig om minst två olika orsaker.
1. Lågt blodsocker - som Du själv beskrivit.
2. Urakut påkommen åkomma i innerörat, där balansorganen sitter, och i vilka kristallerna ingår. Det där med att Du kom springande, vände 180 grader och sedan brakade baklänges i golvet låter primärt mer som fel på balanssinnet än lågt blodsocker.
Att Du inte minns något från minuterna före är inte en helt ovanlig effekt vid hjärnskakning - s k retrograd amnesi.

MEN - diagnostik per telefon eller e-post är som regel en omöjligt konst, så om någon av de läkare, som har hand om Dig, förkastar, vad jag skriver, så tro mer på henne/honom än på mig.

Naturligtvis är det mycket klokt att skynda långsamt, vad gäller fordonskörning. Konsekvenserna av för tidigt bilkörande kan bli, att Du kör ihjäl någon annan - och av för tidigt hojåkande att Du själv hamnar i träfracken. Även där är det bästa Du kan göra att ta råd av de läkare, som sköter Dig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Anders Nedemark » 2014-03-04/11:43

Peter Nordlund skrev:Jag känner yrsel idag när jag lutar huvudet långt bakåt, som om man tittar rakt upp i taket, förklaringen här är att det är lite osynkat mellan "kristallerna" i öronen och ögon/synen men att det kommer bli bättre.
När jag går till sängs från sittande på sängkanten till liggande, då snurrar det till i huvudet i c.a 3-4 sekunder.
och ibland vinglar jag till lite när jag går, men det är lite och sällan.

Jag antar att flera här har erfarenheter av yrsel, hur har eran återhämtning sett ut?


Jag hade för nåt år sedan haft kraftig turbulens bland kristallerna i örat. När jag ändrat huvudets läge har hela synfältet och "upplevelsen av världen" snurrat 360 grader krors och tvärs. Verkligen inte roligt. Första gången det inträffade var jag helt säker på att jag fått en hjärnblödning och var i stort beredd att ta farväl av jordelivet. Den första tanken jag får när jag ligger i sängen med den grövsta yrsel man kan tänka sig är att......... nu är det färdigkört hoj :o Verkligen, verkligen obehagligt.

Men besöket på öronmottagningen bar fram hälsningen. Läkaren där hade en "huvud-manöver" som botemedel. Han satte på mig speciella goggles med inbyggd kamera, riktad mot ögonen, för att registera ögats rörelse vid vissa rörelser av huvundet. Med hjälp av det visste man hur "manövern" av huvudet skulle utföras för att kristallerna skulle hamna rätt i örat. Det som händer nu är väldigt svårt att förklara. Lite kort kan jag bara säga att huvudet ska vridas-vinklas på speciellt sätt samtidigt som man slänger sig bakåt med full kraft i sängen. Allt med hjälp av läkaren som håller i huvudet på dig. Detta gör att kristallerna hamnar rätt inne i örat. Efter detta läkarbesök var jag helt återställd efter några dar och därmed tillbaka på motorcykeln och resande fot.
Ett tips är att boka tid på öronmottagningen för att få hjälp med detta. Min gissning är att du kommer bli helt återställd, om det är kristallerna som är i olag.

Lycka till!
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Peter Nordlund » 2014-03-04/12:58

Jag var som vanligt aningen otydlig i det jag skrev :oops:

Speciellt det Jerkers citerade ser jag nu.
Vad jag menade är inte att jag skall ut och köra tidigare (som jag senare skriver respekterar jag vad läkarna sagt) det jag är orolig för och som hela texten på ett omständligt sätt beskriver är en fråga om hur Återhämtningen ser ut efter dylik olycka, alltså vad kan man vänta sig av av yrseln, är det en linjär återhämtning eller går det tex i intervaller, kan den bli kvar osv?

Jag antog att just hjärnskakning är rätt så vanligt och att det på forumet fanns en erfarenhets bank så att säga.

Beklagar att det formulerades som en "Tyck synd om mig" post, det var bara en lite lite del av det ;)

Jerkers:
Jag gör precis vad du rekommenderar, promenad 5-7 km varje dag och hänger här och läser, maten lär jag mig sakta men det har mer med operationen att göra :)

Bror:
Det jag skriver är det jag fått förklarat för mig, så ja jag lyssnar så klart på läkarna, men jag är aningen fundersam ang. händelsen, just att "förvarningen" var så svag, eller så var jag ouppmärksam.
man vill ju inte att det händer igen så jag har lagt i en överväxel på att vara mer noggrann på att äta regelbundet och inte slarva, har också med några "powerbars" i jackan så man alltid är beredd.
Det jag fått rekommenderat är att händer detta bara en gång så är det inget att oroa sig för, händer det igen då tar man det vidare.

Ginnies:
Jisses säger jag, lät ju mycket värre än det jag har/hade.
Skall hålla det i åtanke och som jag skrev till Bror skall jag avvakta lite utgången just nu och se var hän det går.

Tack för era tips och lyckönskningar!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-04/13:30

Peter Nordlund skrev:... jag är aningen fundersam ang. händelsen, just att "förvarningen" var så svag ...

OM detta nu har att göra med Ditt balanssinne, är det inte så otypiskt, som Du tror.
Vestibularisneurit (inflammation i balansnerven, nervus vestibularis) kan debutera urakut - utan någon som helst förvarning. Den drabbade får plötsligt mycket svår yrsel och faller definitivt omkull, ifall hen inte håller sig i något.
Sådan inflammation läker som regel ut restlöst - men hur lång tid det brukar ta, vet jag inte.
Å andra sidan: OM detta är, vad som drabbat Dig, bör vilken anständig öronläkare som helst med inriktning på balanssinnet kunna ge besked om prognosen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav ICU » 2014-03-05/14:52

Grattis till operationen och viktminskningen. Har genomgått samma operation med lyckat resultat. Minus 55kg.
En reflektion: om du "dumpar" (blodsockerfall efter mat) så kommer det ganska snart efter måltiden och går över efter en kvart, tjugo minuter. Jag säger inte att du inte fick det, men Brors inlägg om Vestibularis neurit låter mer troligt i ditt fall. Men som den eminenta Bror säger så är det bättre att ta detta med sin läkare, än via mail och telefon. Ett tips för att hålla koll på maten är att programmera din mobil att ge signal när det är dags att äta (tänk "Skalman") ;) Lite jobbigt ibland med alla signaler men det hjälper. Fundera även på vad du äter. Undvik saker med socker, snabba kolhydrater(vitt bröd, pasta, ris o potatis o.dyl) för att minimera problemet med dumpning. Även mängden mat spelar roll och drycker i samband med maten. Kanske lite för mycket OT, skicka isåfall ett PM till mig så kan vi snacka mer GBP om du vill.
/Jerry
ICU
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-08-10/16:10

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Torgeir Nilsen » 2014-03-05/17:07

Hej Peter, Torgeir Nilsen här. Hade en nästan fatal MC-olycka 2005 med huvudskador som följd, efter IVA några veckor hamnade jag på ett ställe som tar hand om personer som ser ut att ha en chans att tillfriskna, övriga skickar dom till Riksdagen. På Högsbo Rehab finns det ytterst kompetent personal som jobbade hårt med mig trots att jag oftast var mycket trött o bara ville sova. Till slut fick dom någorlunda ordning på mig så jag slapp bli politiker. Då jag även är diabetiker så får man INTE slarva med maten. Jag har telefonen och en speciell klocka som larmar. Denna Skalman-klocka kan du få av hjälpmedelscentralen. Yrseln är nästan bortjobbad med diverse övningar jag fick lära mig på Rehab. Skadan gav mig även ett syndrom som kallas hjärntrötthet och den får jag leva med. Det är bara att kämpa på och för mig är 2-hjulsåkandet rena medicinen, kör året runt. Behöver inte vara några längre sträckor, bara jag får komma ut på hoj en stund. Tag kontakt med öronläkare och det är bara DU som kan driva detta framåt. Lycka till! Frågor?-Ring mig.
Torgeir Nilsen
Torslanda
0705-777309
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-03-05/17:40

Torgeir Nilsen skrev:Hade en nästan fatal MC-olycka 2005 med huvudskador som följd, efter IVA några veckor hamnade jag på ett ställe som tar hand om personer som ser ut att ha en chans att tillfriskna, övriga skickar dom till Riksdagen.

:D

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Max Mad » 2014-03-05/18:46

Fredric Fredricson skrev:
Torgeir Nilsen skrev:Hade en nästan fatal MC-olycka 2005 med huvudskador som följd, efter IVA några veckor hamnade jag på ett ställe som tar hand om personer som ser ut att ha en chans att tillfriskna, övriga skickar dom till Riksdagen.

:D

/Fredric
+1
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-05/19:17

Alternativt kan de bli vd för Livsmedelsföretagen och krönikörer i ÖstgötaCorrespondenten. (Se "Vad fick dig att inte le idag?")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-05/22:12

+1

Torgeir, du är rolig du
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: En lång historia som kunde slutat mycket värrre

Inläggav Konsument » 2014-03-08/21:39

... eller inköpare av IT-system hos polisen...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst