R1200GSA som förstahoj?

R1200GSA som förstahoj?

Inläggav cryptosporidium » 2014-03-14/14:21

Hej, mitt första inlägg i detta forum blir en dubbelfråga

1. Jag har den senaste tiden blivit extremt sugen på att skaffa en 1200GSA, haken är att jag har varken A eller B kort och tänkte faktiskt övningsköra med denna ett bra tag innan det är dags för uppkörning osv.

Är detta en dum idé? Borde jag kanske börja med en lättare och mindre cykel som f650gs, eller är det okej att börja med en 1200 direkt?

Jag har passerat 40 och har aldrig haft ett sug av att köra fort, det är inte min grej, jag vill sitta högt och glida fram, anledningen till att jag fastnat för GSA är att friluftsliv & fiske är en stor del i mitt liv och hade tänkt slå ihop dessa bitarna...


2. Jag har en kompis att köra med som också kör äventyrshoj, men han kommer inte att ha tid att köra så mycket som jag vill, jag tänker inte stressa fram körkortet utan jag göra detta långsamt så att det verkligen sitter i ryggmärgen när det är dags att köra och samt skriva teorin.

Så den andra frågan är... Om man som jag vill köra så mycket som möjligt och så ofta som möjligt, finns det någon klubb eller liknande man kan gå med i eller finns det någon som är sugen på att köra ofta med en "övningsförare"?

Boendes i Malmö.
cryptosporidium
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-03-14/14:01

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Thomas Stadin » 2014-03-14/14:59

Det är vanligt att elever får problem i Trafikverkets hög/lågfartsbana vid övningskörning. En mindre och smidigare mc än GSA är därför att föredra vid övningskörning. Trafikskolorna körde tidigare ofta med F650GS/F700GS. Nya regler gör att de numera kör med KTM 690 Duke.
Tänk på att det kan bli ganska dyrt att upprepade gånger tappa GSA:n i övningsområdet. dessutom svider det ända in i själen att skada sin ögonsten.

Ett tips!
Köp en begagnad men välservad/välhållen F650GS som övningshoj, gärna med skyddsbågar.
När du väl har körkortet kan du sedan i lugn och ro åka runt till handlarna och provköra olika modeller.

Du ska ha tur om du hittar någon handledare att övningsköra med :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Peter Nordlund » 2014-03-14/15:39

Hej och varmt välkommen hit cryptosporidium :)

Ditt inlägg skulle kunna vara skrivet av mig för 4 år sedan då det stämmer ganska väl överens med hur just jag kände och gjorde.

Håller med i det Thomas säger, om en GSA är för stor eller inte beror lite på hur stor du själv är, jag är 175cm och min GS är rätt hög framför allt.
Skall du övningsköra är det en klar fördel med en mindre och lättare cykel men inte alls tvunget, beroende på hur du pressar ditt övningskörande så behöver du inte alls ramla men du skall nog förbereda dig på att du kan göra det.
Både för mig och alla jag träffat som är krypkörning/låg fart det tveklöst svåraste och det kommer bli många timmar på övningsbanan innan det sitter.

Jag bor själv i Stockholm och där är BMW Klubben mycket aktiv, kan mycket väl tänka mig att Malmö också är det så jag rekommenderar du går med hos oss, sedan får du också en MYCKET bra märkes/klubbförsäkring hos Svedea om du är medlem, absolut värt att kontrollera noga innan du beslutar dig för bolag

Det finns en oändlig kunskap här på forumet i alla möjliga frågor och jag är fortfarande en nybörjare men huruvida en GS/GSA är en bra hoj för dina önskemål kan ju bara du svara på (Provkör så mycket du kan) men jag älskar min GS den är helt fantastisk :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav cryptosporidium » 2014-03-14/16:11

Kan berätta lite om mig själv, 184 cm lång, kraftigt byggd (inte muskler), ser ut att komma direkt från ett avsnitt av "sons of anarchy" men HD är inte min stil.

Jag är inte rädd för att repa kåpor eller skyddsbågar så jag kommer inte gråta om jag lägger hojen, den är byggd för att tåla det och i mina ögon är det en bruksmaskin som ska användas dagligen, hade det varit en guldvinge hade jag blivit ledsen om den hamnade i horisontalläge.

Dessutom kommer jag inte köpa en sprillans ny hoj, den blir en begagnad maskin när det väl blir av, finansieringen är under bearbetning.
cryptosporidium
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-03-14/14:01

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Fredrik J » 2014-03-14/19:15

Ett sätt är att göra som jag gjorde, dvs vänta med att köpa hoj tills kortet är klart.

Det finns en klar poäng med att nyttja sig av en bra trafikskola, får man tag på en bra skola är dom nämligen väldigt bra på att lära ut. Inte helt gratis men väl värt pengarna om man hamnar på en bra skola med bra lärare.

Personligen upplevde jag det dessutom som oerhört nyttigt att efter typ 20år med B-kort bli konfronterad av en rutinerad körskolelärare med alla olater jag lagt mig till.

Trots att jag är 193cm och väger en bra bit över 100 och inte upplever GSAn som en speciellt stor hoj är det definitivt inte en hoj jag skulle vilja övningsköra eller köra upp på.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav WoYx » 2014-03-14/19:27

Jag är själv 190cm/90kg och äger en R1200GSA.
Hur mycket jag än gillar denna hoj är det inget jag vare sig skulle nöta runt på konbanan eller ta med till en uppkörning.
Visst, den känns "lätt" för sin storlek och går självklart att lära sig grunderna på.
Men jag rekommenderar att börja med en lättare hoj.

Jag övade på en Africa Twin körde upp med 650GS twin, det funkade bra för mig.
En sån här viewtopic.php?f=213&t=20449 har jag gjort andra tester med, kört konbana ståendes osv. En grymt lättkörd hoj när man väl blivit kompis med kopplingen som man upplever gör tjuvstopp när man som minst behöver det.


Köp en maskin att ta kortet med, sälj, köp något annat.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav JErkers » 2014-03-14/19:38

Hej crypt... Äh - Hej!
Jag köpte som 40-åring min första hoj. Hade inte ens kört moped innan så jag fick hjälp av en bekant att provköra några olika hojar. Triumph Tiger var jag sugen på men just det ex som provkördes var lite för dyr och det blev istället en privatimporterad R1150GS till rätt pris. Övningskörde mycket med flera olika handledare, tog 4 (eller var det kanske 5 eller 6) körlektioner och siktade på att ta hojkortet i slutet av första sommaren. Detta stupade dock på att jag missade på lågfartsbanorna. Jag är ganska lång 188 cm och redan första säsongen köpte jag en extra hög sadel, främst för att få bättre knävinkel. Jag har under tiden jag övningskört inte upplevt att min 1150 är stor eller otymplig, speciellt inte när den väl börjat rulla. Jag inser i efterhand att det säkert varit lättare på övningsbanorna om jag t ex köpt en Kawa ER6:a - men då hade jag inte gått med i BMW-klubben (gör det, nöj dig inte bara med Forumet!), varit missnöjd och sneglat på andra hojar, inte kommit ut på grusvägar och så hade mina knän protesterat...

Tips 1: Skaffa många handledare - du vill garanterat köra mer och oftare än dem!
Tips 2: Öva mycket på både låg- och högfartsbanorna! Många handledare gör att de kanske inte tröttnar...

Angående hoj tänker jag egentligen inte ha några synpunkter annat än att jag tycker du ska köpa den hoj du vill ha inom de ekonomiska ramar du har. Gör du inte det kommer du bara att gå och sukta efter den hojen även om du känner dig "nöjd" med den hoj du köpte istället.

En liten historia om mitt hojval: Att det blev den hoj det blev är som tidigare nämnts i första hand inte min förtjänst. Jag har dock varit extremt nöjd med denna och hade det inte varit för att min sambo skulle ta körkort hade jag troligen inte brytt mig om fundera på att byta hoj. Dock är R1150GS lite för stor / tung för henne att öva på även om hon är ganska reslig (178 cm). Redan när jag körde hem den hoj jag köpte med hennes övningskörning i åtanke insåg jag att en lite mindre & lättare hoj är skoj! Den bedagade F650GS Dakar vid namn Rosita som det blev, är ingen liten hoj, jag skulle tro att sitthöjden är ungefär densamma som på min gamla R1150GS. Den har fungerat jättebra för henne att öva på och varje gång hon gett sig iväg med någon av sina handledare så har jag suttit och trånat efter den. De gånger jag av olika orsaker åkt utan att hon behövt Rosita har jag nästan uteslutande tagit "den lilla" på mina utflykter. Sakta under dessa turer har ett beslut vuxit fram och förankrats hos sambon - när hennes MC-kort är klart byter vi ut den stora mot varsin mindre GS!

Nu låter det kanske som jag numer är missnöjd med mitt första hojval men så är det inte! Grållen, som min R1150GS heter, har varit en fantastisk kamrat. Vi har sett både närområdet med sambon bakpå, halva Norge från flera håll med både sambon och riklig packning för två inklusive tält, sovsäckar, gasolkök, mycket mat mm. Pålitlig och rolig så det räcker och blir över.

Nu har sambon övningskört i två år, teorin klarades av i höstas (men tyvärr efter att sista tillfället för uppkörningen för MC -kort var genomförd) och med körkortet så nära så köpte vi varsin mindre hoj för någon vecka sedan. Jag blev med F800GS som har lika många hk som Grållen och hon köpte en F700GS, likadan hoj som hon kört under MC-utbildningens Risk-tvåa och som hon gillade skarpt. Efter bara några turer nu då vintern släppt greppet om Dalarna så är jag mycket nöjd men det är ingenting jämfört med min sambo. Hon är lyrisk! (Nämnas bör att de har Kawa ER6 på körskolan. Den säger hon är lättkörd men att det känns som om hon sitter på en moped...)

Summa summarum:
    Jag har varit väldigt nöjd med min Grålle och om vi skulle fortsätta våra semestrar tillsammans på en hoj hade jag inte sålt den (det kanske jag inte gör ändå). Suverän för en eller två men, upptäckte jag, känns lite stor och otymplig på grus och ännu sämre vägar.
Rosita kommer att bli kvar! Det jag skulle kunna få för henne och det hon kostar i drift är mindre än det nöje vi haft / kommer att ha på henne!
Vi är väldigt nöjda med våra nyförvärv!

Tips 3 (trots att jag egentligen inte har några synpunkter ;)): Överväg en mindre GS. De tvåcylindriga 650 och 800 har samma motor och den räcker till det mesta. Dessa kom som årsmodell 2008. (F650GS blev F700GS 2013)

Tips 4: Följ ditt hjärta och köp den hoj du vill ha!

Tips 5: Reservera en slant för "Bling-bling" (tillbehör). Det finns mycket till BMW-hojarna!

Mvh och lycka till! / Jens

PS: Du får gärna kontakta mig (t ex via PM) om du har några frågor. Jag svarar gärna om jag kan. / DS
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav storsten » 2014-03-14/20:49

Hej!
Jag är 45 och tog mitt kort förra våren efter att först ha köpt mig en R1200GS.
Men jag valde att köra upp på körskola parallellt med att jag och en kompis rullade mil med min mc.
På körskolan hade jag en F650 GS. Dagarna efter jag tagit kortet åkte jag och provade lågfartsbanan etc
med min mc och det var bra mycket jobbigare! Men jag har aldrig haft några problem i trafiken sen,
inte heller i rusningskö i Stockholm.

Så mitt råd är att köp den cykel du vill åka på,
men ska du öva lågfart på den skulle jag rekommendera en lättare cykel som andra i tråden också säger.

Lågfartsövningarna som man måste nöta på har ändå väldigt lite med normal körning att göra,
och du kan alltid öva upp dig efteråt med din cykel. Kanske på någon avrostning med BMWklubben?
/Pierre
storsten
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2013-05-20/20:23
Ort: D7 -Stockholm

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-15/09:21

cryptosporidium skrev:... jag vill sitta högt och glida fram, anledningen till att jag fastnat för GSA är att friluftsliv & fiske är en stor del i mitt liv och hade tänkt slå ihop dessa bitarna...

Du har fått flera goda råd ovan. Till dem bara en reflektion: Behöver Du verkligen en GSA för ovanstående "kravspecifikation"? En vanlig GS torde räcka rätt långt.
Men - precis som det står ovan - välj, vad Du vill ha.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Håkan » 2014-03-15/09:35

Min kommentar till frågeställaren är:
Motorcyklar köper man med hjärtat. :D
Lyssna på goda råd, ok... men välj sedan själv.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-03-15/09:50

Håkan skrev:Min kommentar till frågeställaren är:
Motorcyklar köper man med hjärtat. :D
Lyssna på goda råd, ok... men välj sedan själv.

Håller med till 100% men det kan vara klokt att fundera på att köpa en "uppkörningshoj" som man sedan byter ut mot hjärtats eget val efter uppkörning, just p.g.a. ovan nämnda lågfartsmanövrar.
Det borde finnas goda möjligheter att inte göra en allt för dålig affär på en F650GS eller liknande som jag inbillar mig det vore en kakbit att köra lågfartsbanan med, i alla fall jämfört med 1200GS.

F800R/ST borde också fungera, men jag har aldrig provat köra lågfart med en sån.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-03-15/09:55

Man kan nog ta körkort på det mesta. Jag tog mc-kort 2002 och den körskolan jag gick på hade en Suzuki VS800 Intruder, ingen modell jag skulle rekommendera till övningskörning men det gick det med :)

Sen kan man ju kanske välja att göra det lite lättare för sig med en smidigare mc än en adventure om man har lust. Men nog fan går det om man vill :)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Max Mad » 2014-03-15/10:41

Fredrik J skrev:Trots att jag är 193cm och väger en bra bit över 100 och inte upplever GSAn som en speciellt stor hoj
Jag är ~ 185 cm och väger ~100 pannor. Tycker inte GS/A:n är en liten hoj :shock:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Max Mad » 2014-03-15/11:00

Till trådskaparen vill jag säga följande;

Jag tog Mc-kort 2003 och köpte hoj först 2012.Däremellan har det inte varit något hojägande eller åkand över huvudtaget. Efter mycket funderande kring modell (tanken var i fallande ordning HD electra-glide ultra classic (för dyr) Honda Pan Europea (för mycket plast) Och en Kawasaki FJ 1300), så föll efter konsultation här på forumet valet på en R1200 GS/A-12.

La en beställning på en sprillans ny 2011 och när jag kom till butik April 2012 för att hämta den så ställde jag mig frågan; Hur i h*lvete skall detta gå ? Nu, två år senare och ~ 1600 mil så ångrar jag mig inte en sekund att jag köpte denna maskin. Ful som styk, men det glömmer man snabbt när man sitter i sadeln :mrgreen:.

Men för att ge ett svar på frågan; Jag ställer mig tveksam till att försöka köra upp på en sådan av den anledningen som redan nämnts i tråden, den är inte lättmanövrerad i låga hastigheter.

Lycka till och välkommen i gänget; Cryptosporidium :o :shock: !

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kryptosporidios ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav cryptosporidium » 2014-03-21/14:08

Tackar för alla goda tips och synpunkter...

Det blir en instegshoj, kanske inte ens BMW som övningshoj, det kommer bli en hoj som tål att ligga ner och som jag inte är rädd om. När jag är klar med den så blir den antingen såld eller så spar jag den så att dottern kan öva med den när och om hon vill köra hoj, hon är snart i den åldern.
cryptosporidium
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-03-14/14:01

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Martin Lindor » 2014-03-21/14:41

cryptosporidium skrev:Tackar för alla goda tips och synpunkter...

Det blir en instegshoj, kanske inte ens BMW som övningshoj, det kommer bli en hoj som tål att ligga ner och som jag inte är rädd om. När jag är klar med den så blir den antingen såld eller så spar jag den så att dottern kan öva med den när och om hon vill köra hoj, hon är snart i den åldern.


Det låter som en smart plan!
Många körskolor använder 800r, men det är ju en ganska ny modell så dom kostar fortfarande en del.
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-03-21/16:28

Jeg tok førerkort på MC på en Yamaha 600 Diversion.

Lettkjørt og grei, og vil også passe til din datter etterhvert. Men ikke noe du ønsker som din "ordentlige" MC.

En sånn (bare et tilfeldig eksempel, jeg kjenner ikke noe til dette aktuelle eksemplaret, bildet er fra en annonse på Bytbil.com):
Bild

Den kan du sikkert selge uten å tape mye når körkortet til deg og din datter er klare.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-21/17:15

Min första hoj köptes hösten 2008 och jag tyckte att den var skittung och stor :shock:
Helnöjd från dag ett men i nutid skulle min första hoj bli en R1200R .
Provkörde en sådan innan jag köpte min hoj och blev överraskad om hur lättkörd den var .
Hjärnan hade inte fattat vilken maskin detta var så jag var nära att axa rakt fram ur en T-korsning .
Som Magnus Brobeck sa om nån GPS "Det skulle bli en sådan vid byte , 7 dagar i veckan ."
Hugeda mej vilken rolig hoj ;)
R1200RT och K1300GT: är onödigt snygg men då kliver jag upp i en annan grupp :shock:
12GSA ! Inte för mej . Stor , Tung och tyvärr inte ett utseende som tilltalar mej .
Däremot är jag full av avund för packmöjlighterna :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav Thomas Stadin » 2014-03-21/23:29

Om jag skulle ta körkort idag skulle jag valt en hoj som erbjuder upprätt körställing m fötterna mitt under baken, låg vikt och ett brett register.
Skulle tittat på en KTM 690 Duke som mest sannolikt återfinns även hos körskolan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R1200GSA som förstahoj?

Inläggav markohosio » 2014-06-01/09:03

jag tog lappen för ett år o några da'r sen just på en r 1200 gsa.
jag är 184 kort o 85 kg utan en tråd på kroppen.. balansen vart sissådär men va fan.. lite måste man testa..
sagt o gjort.. åkte till övningsplatsen.. det bidde min tur o mycket riktigt första försöket på kryp banan missa jag.... kontrollanten fråga om jag ville testa en gång igen direkt lr ska vi ta "snabba" banan först.. jag tog snabba banan o sen krypkörningen o se på fan.. jag lyckades :)

jag vart gaaaaanska nervös för när jag kom till övn platsen så höll en annan kille på o värmde upp inför uppkörn o han hade körde såå jävla långsamt o duktigt så jag tänkte att detta kommer jag aldrig klara av.....
måste tillägga att moppen inte vart naken utan hade alla väskor på + tankväskan.. o väskorna var inte tomma heller så till slut så vill jag säga att

kan jag så kan du :)

roligare hoj får du leta efter.. första året körde vi nästan 1500 mil :)

glömde skriva att jag blir 45 om några dagar....
markohosio
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-10-31/12:30


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst