Hej crypt... Äh - Hej!
Jag köpte som 40-åring min första hoj. Hade inte ens kört moped innan så jag fick hjälp av en bekant att provköra några olika hojar. Triumph Tiger var jag sugen på men just det ex som provkördes var lite för dyr och det blev istället en privatimporterad R1150GS till rätt pris. Övningskörde mycket med flera olika handledare, tog 4 (eller var det kanske 5 eller 6) körlektioner och siktade på att ta hojkortet i slutet av första sommaren. Detta stupade dock på att jag missade på lågfartsbanorna. Jag är ganska lång 188 cm och redan första säsongen köpte jag en extra hög sadel, främst för att få bättre knävinkel. Jag har under tiden jag övningskört inte upplevt att min 1150 är stor eller otymplig, speciellt inte när den väl börjat rulla. Jag inser i efterhand att det säkert varit lättare på övningsbanorna om jag t ex köpt en Kawa ER6:a - men då hade jag inte gått med i BMW-klubben (gör det, nöj dig inte bara med Forumet!), varit missnöjd och sneglat på andra hojar, inte kommit ut på grusvägar och så hade mina knän protesterat...
Tips 1:
Skaffa många handledare - du vill garanterat köra mer och oftare än dem!Tips 2:
Öva mycket på både låg- och högfartsbanorna! Många handledare gör att de kanske inte tröttnar...
Angående hoj tänker jag egentligen inte ha några synpunkter annat än att jag tycker du ska köpa den hoj du
vill ha inom de ekonomiska ramar du har. Gör du inte det kommer du bara att gå och sukta efter den hojen även om du känner dig "nöjd" med den hoj du köpte istället.
En liten historia om mitt hojval: Att det blev den hoj det blev är som tidigare nämnts i första hand inte min förtjänst. Jag har dock varit extremt nöjd med denna och hade det inte varit för att min sambo skulle ta körkort hade jag troligen inte brytt mig om fundera på att byta hoj. Dock är R1150GS lite för stor / tung för henne att öva på även om hon är ganska reslig (178 cm). Redan när jag körde hem den hoj jag köpte med hennes övningskörning i åtanke insåg jag att en lite mindre & lättare hoj är skoj! Den bedagade F650GS Dakar vid namn Rosita som det blev, är ingen liten hoj, jag skulle tro att sitthöjden är ungefär densamma som på min gamla R1150GS. Den har fungerat jättebra för henne att öva på och varje gång hon gett sig iväg med någon av sina handledare så har jag suttit och trånat efter den. De gånger jag av olika orsaker åkt utan att hon behövt Rosita har jag nästan uteslutande tagit "den lilla" på mina utflykter. Sakta under dessa turer har ett beslut vuxit fram och förankrats hos sambon - när hennes MC-kort är klart byter vi ut den stora mot varsin mindre GS!
Nu låter det kanske som jag numer är missnöjd med mitt första hojval men så är det inte! Grållen, som min R1150GS heter, har varit en fantastisk kamrat. Vi har sett både närområdet med sambon bakpå, halva Norge från flera håll med både sambon och riklig packning för två inklusive tält, sovsäckar, gasolkök, mycket mat mm. Pålitlig och rolig så det räcker och blir över.
Nu har sambon övningskört i två år, teorin klarades av i höstas (men tyvärr efter att sista tillfället för uppkörningen för MC -kort var genomförd) och med körkortet så nära så köpte vi varsin mindre hoj för någon vecka sedan. Jag blev med F800GS som har lika många hk som Grållen och hon köpte en F700GS, likadan hoj som hon kört under MC-utbildningens Risk-tvåa och som hon gillade skarpt. Efter bara några turer nu då vintern släppt greppet om Dalarna så är jag mycket nöjd men det är ingenting jämfört med min sambo. Hon är lyrisk! (Nämnas bör att de har Kawa ER6 på körskolan. Den säger hon är lättkörd men att det känns som om hon sitter på en moped...)
Summa summarum:
Jag har varit väldigt nöjd med min Grålle och om vi skulle fortsätta våra semestrar tillsammans på en hoj hade jag inte sålt den (det kanske jag inte gör ändå). Suverän för en eller två men, upptäckte jag, känns lite stor och otymplig på grus och ännu sämre vägar.
Rosita kommer att bli kvar! Det jag skulle kunna få för henne och det hon kostar i drift är mindre än det nöje vi haft / kommer att ha på henne!
Vi är väldigt nöjda med våra nyförvärv!
Tips 3 (trots att jag egentligen inte har några synpunkter
): Överväg en mindre GS. De tvåcylindriga 650 och 800 har samma motor och den räcker till det mesta. Dessa kom som årsmodell 2008. (F650GS blev F700GS 2013)
Tips 4: Följ ditt hjärta och köp den hoj du
vill ha!
Tips 5: Reservera en slant för "Bling-bling" (tillbehör). Det finns mycket till BMW-hojarna!
Mvh och lycka till! / Jens
PS: Du får gärna kontakta mig (t ex via PM) om du har några frågor. Jag svarar gärna om jag kan. / DS