Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-17/18:33

Kan det verkligen vara möjligt att det finns boende som med flit sandar i kurvor för att MC-åkare ska åka omkull? Det måste vara brottsligt.

[url]http://forum.svmc.se/showthread.php?9011-Grusade-kurvor-för-att-slippa-trafik&p=118014#post118014[/url]
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav HåkanH » 2014-03-17/19:12

Läste tråden i SMC-forumet! Det verkar ju som någon/gra kunnat se att sanden
blivit utslängd med spade (halvcirkelrunda mönster)! :shock:

Trots allvaret, måste jag skatta åt ett inlägg i tråden :lol: ...Citerar:

"Det blev nog intressantast för den som sandade.
Han skulle nog få sova på magen närmsta tiden, och be om hjälp att få loss spaden
".
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-17/19:20

HåkanH skrev:Trots allvaret, måste jag skatta åt ett inlägg i tråden :lol: ...Citerar:

"Det blev nog intressantast för den som sandade.
Han skulle nog få sova på magen närmsta tiden, och be om hjälp att få loss spaden
".


Jag skulle nog inte sörja den sandande. Även om jag troligen inte faktiskt skulle göra livet så där intressant för honom, känns det spontant som om jag har stor lust. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-17/19:23

Kapten Stofil skrev:Kan det verkligen vara möjligt att det finns boende som med flit sandar i kurvor för att MC-åkare ska åka omkull? Det måste vara brottsligt.

"Homo sum, humani nil a me alienum puto" = "Jag är människa, och anser intet mänskligt mig främmande", skrev den romerske dramatikern Terentius (död 159 f. Kr.) i komedin "Självplågaren" (alltså i ett helt annat sammanhang).
Jo - det finns nog privatpersoner, som sandar i kurvor, och jo, det är kriminellt, om syftet är att hojåkare skall vurpa. Däremot är det inte kriminellt, om syftet är att avhjälpa halka - och en domstol kan måhända ha problem med att avgöra, vilket syfte sandaren faktiskt haft.

Men dessa privatpersoner torde inte vara särskilt många - och jag kan inte låta bli att fundera över vilka omdömeslösa knuttar, som fått dem att ta till sådana åtgärder. Omdömesgilla touring- eller glidarförare torde knappast orsaka sådant.

(För att ta ett analogt exempel: Ifall jag - trots påpekanden - ständigt finge min nattro (för)störd av bullriga individer, skulle jag måhända vidta åtgärder, som inte faller inom lagens råmärken. Lyckligtvis har detta hittills aldrig hänt.)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2014-03-17/20:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-17/19:42

Nja, det kan nog vara så att de sandande bara är allmänt vrånga. För ett antal år sedan hade vi häst i familjen, och det var allmänt känt att om man red längs vissa allmänna vägar förbi bostadsområden, så klagade de boende, trots att ryttarna tog det försiktigt förbi, hästarna lät inte, och ifall hästen sket på vägen så skyfflade ryttaren ner skiten i diket, kort sagt man betedde sig civiliserat. Jag kände även till ett ställe där några hade köpt ett hus alldeles intill en hästgård som funnits där i decennier, och omedelbart började bearbeta kommunen för att få bort hästgården med hänvisning till att den var en sanitär olägenhet. För att inte tala om alla som köper hus under inflygningsrutterna till stora flygplatser och sedan gnäller över de störande flygplanen.

En del folk (inte så få heller!) är bara allmänt jävliga, har för lite att göra, eller är allmänt bittra över sitt prutta liv, och ägnar sig åt att göra livet surt för andra. Mitt badrum håller på att helrenoveras efter en vattenskada, och trots att vi satt upp lappar i uppgångarna intill och bett om överseende med oväsendet, så redan första dagen ringde en massa folk till byggfirman och gnällde över ljudet. Och det började runt 8 och slutade senast 16, på vardagar...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-17/20:12

Vi har nog inte särskilt olika uppfattningar. Min poäng är bara, att dessa sandare nog inte är SÅ många.

Inte långt från Linköping finns flera fina hojvägar - som också trafikeras av inte så få rallyförar-wannabes. Härom året fanns en artikel i ÖstgötaCorrespondenten om en familj, som bor vid en lurig kurva och börjat tröttna på att mer eller mindre regelbundet få in en bil eller hoj i trädgården - genom staketet.
Veterligen ägnade sig familjen dock inte åt sandning eller andra olagligheter.

Vad gäller fåntrattar, som flyttar till platser, där det finns hästar, kor, jordbruk eller flyg och börjar klaga på sanitära olägenheter, är vi helt eniga. Malmslätt utanför Linköping är det svenska flygets vagga. Flyttar man dit, får man liksom bereda sig på flygbuller (vilket långt ifrån alla verkar ha insett)!
Vårt hus ligger vid en av helikopterflottiljens inflygningsrutter, där Slaka kyrka är ett riktmärke, så jag är rätt bra på att känna igen olika kärrors ljudbild - men veterligen har ingen i byn kommit på idén att klaga.
Likaså har Saab i princip skapat dagens Linköping. Att oövertänkt klaga på effekterna av det företagets verksamhet - där flygbuller är ofrånkomligt - verkar inte särskilt vettigt! (Ungefär som att klaga på LKAB:s verksamhet i Kiruna. Funnes inte LKAB, funnes knappast orten över huvud taget.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-03-17/20:31

Ännu mer OT: Bror du har en kollega som överklagade utbyggnaden av Ortvikens pappersbruk för ca 12-15 år sedan. Det blev så infekterat mellan han och dåvarande stadsbyggnadsnämndens ordförande. Att ordf. klargjorde för sina anhöriga om han blev akutsjuk. Så var man tvungen att snabbt kolla upp så det inte blev denna kirurg som opererade. För han trodde inte att han skulle överleva då. ;)

Vi som inte är inflyttade från fina universitets orter vet att vill man ha fin havs utsikt I Sundsvall så syns det spar av industrialismen. Men å andra sidan så är det kärnan i varför Sundsvall är där det ligger idag. Men någon mil västerut så finns det gott om fina åar och sjöar. Där man kan få vara I lungn och ro.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-17/20:39

Stadsbyggnadsnämndens ordförande förefaller ha kunnat svara för sig. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-03-17/21:59

Lite mer OT:
SMC har tydligen fått en massa klagomål på sin verksamhet på Arlanda Test Track från folk i en samling hus en bit därifrån. Kommunen var där och mätte och konstaterade att bilarna på vägen lät mycket mer men det hindrade inte folk från att klaga. Det finns en bullermätare installerad på banan och överskrids gärnslen larmas kommunen, jag vet inte om det har hänt men det är ju inte direkt raka rör på de gathojar som kör på ATT (oreggade hojar får inte köra där).

Fast jag kan också förstå de som klagar, speciellt illa tycker jag själv om HD med "luft och buller" som egentligen bara gör om gashantaget till en volymkontroll och föraren till en löjlig posör.
I min ungdoms krafts dagar hade jag en MCB 125 ISDT-replika, en tvåtaktare i princip utan ljuddämpning (ljuddämparens kvalitet var så dålig att den upphörde med dämpningen ganska snabbt efter utbyte/renovering). I och med detta vart jag totalt vaccinerad mot onödigt bullriga hojar och jag fattar inte alls varför det skulle vara viktigt att låta mycket, motorljud kan låta skönt utan höras milsvitt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-17/22:02

Fredric Fredricson skrev:I och med detta vart jag totalt vaccinerad mot onödigt bullriga hojar och jag fattar inte alls varför det skulle vara viktigt att låta mycket, motorljud kan låta skönt utan höras milsvitt.

Om detta är vi så eniga, så Du anar inte!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Mimmi » 2014-03-17/22:02

Som svar till inlägget ovan Brors inlägg.

Gilla.jpeg
Gilla.jpeg (4.8 KiB) Visad 15833 gånger
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav HåkanH » 2014-03-17/22:18

+1 :)
Vill också instämma i Fredrics inlägg!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-17/22:25

+1!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-17/22:28

:?: Flit brukar ju belönas :?
( + 10 )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-17/23:35

Posör ja, det är huvudet på spiken.

"Kromsläde" kan man väl ha, Jourtjänst t ex är ju definitivt ingen posör. Här omkring finns en hel del yngre män på orangea motorcyklar från Österrike som kör med "buller" och gärna på bakhjulet. Man kan vara posör på många sätt.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav ErikW » 2014-03-18/17:55

I Älvdalen finns en kanonfin motorbana (Månsta) som byggdes för event, övning och halkkörning - allt för att söka blåsa liv i en ort på dekis (Trots Fortum har ett otal vattenkraftsmegawatt i kommunen drogs mjölken i i skolorna) och skapa lite sysselsättning. Efter klagomål från en sommarboende har dock banans nyttjande begränsats till rullskidåkning och lite vinterträning för dalapolisen. Muntert. Vad beträffar trådens topic skulle jag nog våga säga att det är en ren skröna - nästan alla leker med sådana tankar men ingen gör verklighet av dem.
ErikW
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2013-08-21/12:35

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-18/18:59

Intressant, detta med hur lätt det verkar vara att påverka något genom att klaga på sanitär olägenhet.
I vårt tämligen genombyråkratiserade land finns väl rimligen mätvärden, som objektivt kan avgöra, huruvida något är en olägenhet eller ej? Varpå den klagande kan få besked och eventuellt får finna sig i situationen.
Då behöver kommunen inte kröka rygg för folk, som gnäller i oträngt mål.

Flyttar man till närheten av lantbruk och/eller stall, har man ju redan valt en miljö, som har sina sidor. Då verkar det lite konstigt, om denna miljö inte duger! Bonden/stallägaren borde lugnt kunna upplysa såväl nyinflyttade som kommunala tjänstemän om, vem som var där först! Och det här landet bör visa omsorg om dem, som har ett arbete!

Ännu konstigare blir det förstås med klagomål från sommarboende - men det behöver förhoppningsvis inte vidareutvecklas här.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav rian1121 » 2014-04-16/22:25

Jag var ute o körde idag...på en raksträcka ute på landsbygden fanns det en stor hög med sand på halva körbanan. Fick möte på en väg utan mittlinjen. Bilen kom i nedförsbacke och jag blev tvungen att stanna. Verkar vara en ny trend detta med sand på vägarna. Vägverket lyssnar inte på dem så de skapar egna farthinder! !!

bor: stockholm(d7)
Mc:k100 1988
Bor: Stockholm (D7)
MC: BMW k100 classic
Användarvisningsbild
rian1121
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2014-04-06/13:37

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Konsument » 2014-04-20/12:26

Det kan inte vara så att knyckig körning med överlastad sandkärra ställt till en, för föraren, okänd trafikfara för andra. Foton på denna typ av hinder vore intressant för att ha gissningar om ursprung.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Knut Natt och Dag » 2014-04-21/00:09

Kapten Stofil skrev:Kan det verkligen vara möjligt att det finns boende som med flit sandar i kurvor för att MC-åkare ska åka omkull? Det måste vara brottsligt.

[url]http://forum.svmc.se/showthread.php?9011-Grusade-kurvor-för-att-slippa-trafik&p=118014#post118014[/url]


Jag såg en underlig halvcirkelformad sandad infart till ett hus vid landsvägen. Vägen är asfalterad och gruset var tydligt utslängt över hela vägbredden med skyffel. Jag kom i bil så jag fixade det, men det kan inte vara kul att komma där med hoj. Jag borde ha stannat och prata med dem, men vägen lämpade sig inte för det.


Knut Natt och Dag, Helsingborg
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav BrooklynS » 2014-04-21/12:38

Jag kan ju tänka mig att exempelvis äldre sandar vid postlådan nu när smältvatten fryser till is på nätterna. Jag tror inte att man behöver ta till konspirationsteorierna i första hand, när det ofta finns rimliga förklaringar.

Idag har jag för övrigt kört ett antal mil på en mycket kurvig väg, där sand låg i mängder längs kurvorna. Det är sand sedan vintern, som pga biltrafikens genande i kurvor samlas vid sidan av hjulspåren. Bara att ta det lugnt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Kovlingen » 2014-04-22/10:13

När jag tog en tur igår åkte jag en bit på en kurvigare väg där det fanns gott om denna finsand .
Särskilt i backar och kurvor . Det har nog att göra med att sandbilarna oftast sprider lite extra
på dessa ställen och raksträckor bara får lite i undantagsfall . ( Vinter-spar )
Så länge det ligger efter kanterna går det väl bra men här låg det även ute i vägbanan .
Denna upplevelse på utresa varvid hemresan fick gå på "storvägen" . ;)
Roligt även på en europaväg efter så många månader :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-05-04/14:02

Ett litet sidospår bara....

Om det finns lera på vägen efter det att en traktor eller liknande kört upp från åkern.
Är det bondens uppgift att se till att det inte är en trafikfara eller vad gäller här??
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav BrooklynS » 2014-05-04/14:37

Det är förarens uppgift att anpassa hastighet osv efter vägförhållandena...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-05-04/19:49

Oavsett om det faktiskt är bondens uppgift (vilket jag betvivlar) eller ej, lär vi nog få vänta länge på lerfria vägar i anslutning till jordbruk. Bonden sprider ju hur som helst inte lera på vägen I SYFTE ATT störa trafiken.
Som sagt - föraren måste anpassa framfarten efter omständigheterna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-05-04/21:29

Då vet jag det. Tackar för svar.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav elemji » 2014-05-05/08:51

Vi får väl bara hoppas att dom djävlarna inte börjar asfaltera våra grusvägar med flit :D
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-05-05/09:01

Ja det får väl räcka med alla vägar som asfalteras av misstag :shock: :mrgreen:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Kovlingen » 2014-05-05/09:04

Först klagas det på gruset på asfalten och sedan risken att gruset blir asfalterat :?
Asfaltera alla vägar så blir det bättre :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-05-05/09:08

Kovlingen du har helt missuppfattat allt ;)
Det är asfalten, och inte gruset som är roten till det onda.
Grus + asfalt=dåligt
Asfalt + grus=dåligt
Grus - asfalt=bra

:mrgreen:

Asfalt - grus=neutralt
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Mimmi » 2014-05-05/11:45

Hej!

Visserligen skall man som fordonsförare anpassa farten men man får heller inte smutsa ner vägen med lera eller dylikt, det är alltså lantbrukarens, eller den som kör ut på vägar med lastbilar eller annat redskap/fordon, ansvar att inte smutsa ner körbanan med lera eller annat.

Om polisen vill så kan de alltså ålägga vederbörande att rengöra vägen. Det finns faktiskt i dag omsorgsfulla lantbrukare som med hjälp av en på traktorn anbringad högtryckstvätt med tillhörande vattentank spolar av hjulen innan de kör ut på vägen, jag har själv sett det på några ställen i Sverige.

I Österrike har jag sett poliser stå och luta sig mot polisbilen, lugnt rökande medan en jordbrukare sopar vägen och rengör traktorhjulen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Privatpersoner som sandar kurvor med flit?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-05-05/12:09

Mimmi skrev:I Österrike har jag sett poliser stå och luta sig mot polisbilen, lugnt rökande medan en jordbrukare sopar vägen och rengör traktorhjulen.


Det är Österrike det. Där verkar de ju ha både poliser och brandmän i tillräcklig omfattning. Jag kan knappast tänka mig den enda polisbilen i Skaraborg en helg övervakande bönder som skitar ner vägen...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst