Däcktryksövervakning

Däcktryksövervakning

Inläggav noh » 2014-05-25/22:04

Jag fick i dag en praktiskt demonstration av hur däcktrycksövervakningen, TPM, fungerar och att det faktiskt är en ganska vettig anordning att ha på sin hoj.

Strax norr om Gysinge vid Dalälven, ca. 150 km hemifrån dök det upp en blinkande gul triangel på instrumentet på min K16 GT. Samtidigt ställdes automatiskt visningen på instrumentbrädan om från yttertemperatur till däcktryck.

Vid ungefär 2,1 bar ändrade triangeln färg och blev röd. Med hjälp av klockan, kontinuerlig avläsning av trycket och lite huvudräkning kunde jag planera besök vid bensinstationer så att jag tog mig hela vägen hem med det punkterade bakdäcket. Det kan nämnas att tillgången på tryckluft utmed vägen från Gysinge ner mot Uppsala en söndag eftermiddag är begränsad, så helt säker i mitt kalkylerande kunde jag inte vara. Icke desto mindre lyckades det. Utan TPM hade jag antagligen inte upptäckt punkteringen förrän bakändan hade börjat bete sig illa och då hade jag inte kunnat köra många kilometer till.

Sedan kan jag konstatera att den store MC-guden, trots allt, är god. I morgon skall hojen nämligen in på service och i verkstaden ligger redan nya Pirelli Angel GT och väntar, så jag trycker i dryga 3,5 bar och skyndar mig iväg till servicen, det skall fungera utan mellanlandning.

Slutligen, hålet ligger mitt i däcket utan något synbart föremål i det. men "salivtestet" var mycket avslöjande.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Däcktryksövervakning

Inläggav Bosse#3617 » 2014-05-26/05:33

Gjorde som du exakt samma erfarenhet förra sommaren när jag var på väg till "I Arns fotspår". Hade full kontroll på trycket och kunde köra vidare någorlunda lugn, trots en stor skruv rätt in i bakdäcket, hittade en däckverkstad och fick ett nytt däck monterat. Hade då en R 1200 RT-10. Däckstryckskontroll är definitivt en sak jag saknar på min "nya" hoj R 1100 RT-98, där är det sannorlikt bara att stanna när man upptäcker att man fått punka.

/Bosse
D7
R 1100 RT-98
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst