Gunnar Elmgren skrev:Och gör man det, blir körningen gärna oharmonisk med "dåligt flyt" - om man nu inte driver upp hastigheten till farliga nivåer....
Det här är ett oskick på Knix-kurserna, liksom dumheterna att tejpa över hastighetsmätare och backspeglar.
Min bestämda uppfattning är, att trafiksäkerheten absolut inte främjas av, att man tränar "fortkörning" på bana (kortbana/gokartbana eller "storbana" kvittar). Att träna sådant som t ex undanmanöver, effektiv bromsning, att hålla upp blicken och "gaskontroll" tror jag däremot på.
Som det är nu, är även Knix-kurser alltför ofta en "lekstuga", där både instruktörer och deltagare mest är ute efter att få utlopp för sitt behov att köra fortare än vad som är lämpligt ute i trafiken.
Marie skrev:Det där har jag också sagt i ett antal år, Gunnar, men med lika stor regelbundenhet också nästintill fått huvudet avbitet.
Nöjesbusande på bana är något HELIGT. Här, men ännu mera på SMCs forum.
Jag för min del välkomnar Svedeas allt mera restriktiva hållning i det här sammanhanget.
Gunnar Elmgren skrev:
för att få "fotpinneskrap" på en R1200GS måste man köra rejält fort!
Gunnar Elmgren skrev:När instruktörerna då råder deltagarna att luta sig inåt i kurvorna, för att kunna köra ännu snabbare, har det gått för långt - då är vi inne på beteenden, som är fullständigt olämpliga på allmän väg. När man dessutom envisas med att tejpa över backspeglar och hastighetsmätare - för att man inte ska "störas" av att veta hur fort det går, eller att någon bakom kör ännu fortare - har gränsen för "lekstuga" passerats med råge. Då handlar det inte längre om att träna in ett trafiksäkert beteende, utan om att köra fort för att det är kul!
Allan Ericsson skrev:Vi förefaller vara eniga om att "burkningsövningar" snarare är en fartökningsteknik än en trafiksäkerhetsövning.
Jag tycker snarare att träning av den teknik, där man lägger ner cykeln mer och istället lutar sig utåt, är en mer motiverad övning. Min erfarenhet är att denna teknik är bra att ta till, om man snabbt måste svänga in (minska kurvradien) p.g.a. t.ex. ett mötande fordon som kör "brett". Och i detta sammanhang kan det vara bra att kunna bedöma hur mycket nedlägg cykeln klarar. Och i den otäcka situationen, där en kollision eller bara en bredsladd är oundviklig, är man i ett bättre läge om man har cykeln under sig (low sider).
Har jag fel?
/Allan
Kapten Stofil skrev:Knix-kurserna måste vara väldigt olika på olika håll i landet.
Enrosabil skrev:Du skriver att du körde så fort att fotpinnar tog i, och att när du burkade körde du ännu fortare. Är felet knixkursens eller ditt att du körde fortare?
Jag ser din poäng, förstår din åsikt, men håller inte med. Jag burkar i de flesta kurvor, för att få till det vanemässigt så att det inte förstör flytet. Ju mindre lutningsvinkel hojen har i en kurva, ju bättre kan fjädringen arbeta och ju säkrare tar du kurvan. Det må se dumt ut att burka i en kurva i 70 som man kunde ha tagit i 140, men det struntar jag i. Det gör att när jag kommer till en riktigt snäv kurva på nämnda 70väg så kan jag fortsätta köra 70 istället för att bromsa så som den som inte burkar vanemässigt behöver göra, vem har då mest flyt i körningen?
Du tar inte upp mycket mer av vägen när du burkar eftersom du har mindre lutningsvinkel på hojen, se dock till att inte ta kurvorna för snävt så du sticker ut huvudet i mötande körfält - att skalla en bil är skadligt för hälsan!
Att luta sig utåt i kurvan gör kurvan vidare, och ökar hojens lutningsvinkel och försämrar fjädringsegenskaperna och därmed även ditt grepp mot vägen, detta sätt att ta kurvor rekommenderas endast i låg fart i tex lera.
Övar du på att ta kurvor i hög hastighet på knix så vänjer du dig vid det, då blir du inte lika rädd om du kommer in i en kurva i vad du åtminstone tidigare tyckte var för hög fart. Eftersom du inte blir rädd så håller du blicken där du ska och klarar kurvan, istället för att tänka "fan det här går inte", titta mot diket på andra sidan dit du inte vill, och pga paniken som växer fram så styr du dit du tittar - diket, och hamar just där.
Vem vet, är du en av de som fått hojkortet på köpet med bilkortet så kanske du även släppt gasen i tron om att det ska tighta till kurvan, bara för att upptäcka att det precis motsatta hände, samtidigt som du överförde mer vikt till framhjulet. Satt du då och burkade åt fel håll så är risken för framhjulssläpp och marksyning överhängande, och än värre om du får för dig att bromsa för att på nytt försöka tighta till det hela, återigen med resultatet att hojen rätar upp sig och kör rakt fram med dig som förvånad passagerare.
Grattis, din "galna fortkörning" på knixkursen räddade dig från att parkera cykeln i ett träd och bli sjukskriven med bruten rygg i 4 månader.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst