Fredric Fredricson skrev:Bytte just bromsbelägg fram. I ena oket var det ena belägget slitet till, kanske 50% och det andra nästan helt ned till metallen.
Jag har funderat på vad detta kan bero på, med tanke på att skivan är flytande så borde inte detta kunna hända, kan man tycka. Det blir nog till att kolla igenom och kanske renovera bromsok samt byta skivor i vinter men jag tycker ändå att det verkar lite konstigt...
/Fredric
Olof Eriksson skrev:Fredric, fölänger Rogers tipps här. Jag brukar pressa kolven mot en stor platt skruvmejsel. Då har jag både mothåll samt en hävarm att pressa in kolven med.
Marie skrev:Olof Eriksson skrev:Fredric, fölänger Rogers tipps här. Jag brukar pressa kolven mot en stor platt skruvmejsel. Då har jag både mothåll samt en hävarm att pressa in kolven med.
Kan man inte pressa tillbaka en bromskolv med tummen går den för trögt....
Annars är väl en sådan här det lämpligaste?
https://www.louis.de/artikel/bremskolbe ... t=13083980
Thomas Stadin skrev:Om oket är sk av "flytande" typ så kontrollera även det glider lätt och inte går trögt eller hakar upp sig/fasttnar.
Fredric Fredricson skrev:Det är skivorna som "flyter".
Jag har ändå svårt att förstå hur en enda kärvande kolv skulle kunna åstadkomma ojämn förslitning mellan de olika beläggen. Hur mycket kolven än kärvar så kommer kraften som beläggen trycker med bli exakt densamma på bägge sidor.
Gunnar Elmgren skrev:Fredric Fredricson skrev:Det är skivorna som "flyter".
Jag har ändå svårt att förstå hur en enda kärvande kolv skulle kunna åstadkomma ojämn förslitning mellan de olika beläggen. Hur mycket kolven än kärvar så kommer kraften som beläggen trycker med bli exakt densamma på bägge sidor.
Vänta nu... Du har väl fyrkolvsok, med kolvar från "bägge håll"? Flytande skivor har väldigt begränsad rörlighet, det handlar väl om högst någon mm, så om beläggen inte trycker lika hårt mot skivan från bägge håll lär den tryckas mot "stoppet" åt ena hållet. Det skulle mycket väl kunna förklara Ditt snedslitage, oavsett om det är någon kolv som kärvar (det behövs inte mycket kärvning!) eller om belägget inte löper fritt i oket.
...
Fredric Fredricson skrev:Gunnar Elmgren skrev:Fredric Fredricson skrev:Det är skivorna som "flyter".
Jag har ändå svårt att förstå hur en enda kärvande kolv skulle kunna åstadkomma ojämn förslitning mellan de olika beläggen. Hur mycket kolven än kärvar så kommer kraften som beläggen trycker med bli exakt densamma på bägge sidor.
Vänta nu... Du har väl fyrkolvsok, med kolvar från "bägge håll"? Flytande skivor har väldigt begränsad rörlighet, det handlar väl om högst någon mm, så om beläggen inte trycker lika hårt mot skivan från bägge håll lär den tryckas mot "stoppet" åt ena hållet. Det skulle mycket väl kunna förklara Ditt snedslitage, oavsett om det är någon kolv som kärvar (det behövs inte mycket kärvning!) eller om belägget inte löper fritt i oket.
...
Jo, men om det var så så borde skivan trycka tillbaka kolvarna på den sidan som trycker hårdast och det borde märkas som ett ganska långt slag på bromshantaget innan bromsen griper in. Men det kanske är precis på gränsen på nåt sätt.....
Hur som helst så får det bli en vinteraktivitet. Just nu vill jag köra och inte mecka. .
/Fredric
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst