Ojämn förslitning av bromsbelägg

Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-08-25/23:05

Bytte just bromsbelägg fram. I ena oket var det ena belägget slitet till, kanske 50% och det andra nästan helt ned till metallen.
Jag har funderat på vad detta kan bero på, med tanke på att skivan är flytande så borde inte detta kunna hända, kan man tycka. Det blir nog till att kolla igenom och kanske renovera bromsok samt byta skivor i vinter men jag tycker ändå att det verkar lite konstigt...

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav BrooklynS » 2014-08-26/08:46

Det tyder på att ena oket kärvar.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Roger Gross » 2014-08-26/10:47

Fredric Fredricson skrev:Bytte just bromsbelägg fram. I ena oket var det ena belägget slitet till, kanske 50% och det andra nästan helt ned till metallen.
Jag har funderat på vad detta kan bero på, med tanke på att skivan är flytande så borde inte detta kunna hända, kan man tycka. Det blir nog till att kolla igenom och kanske renovera bromsok samt byta skivor i vinter men jag tycker ändå att det verkar lite konstigt...

/Fredric


Hej Fredric,
Under vintern när allt gås igenom, brukar jag ta bort bromsbeläggen, göra ren oken SAMT MASSERA OKEN. Med detta menas att man pressar in kolvarna och därefter trycker ut dom. Gör så några gånger. Man märker direkt om någon kolv kärvar. Oftast gör massagen att kolven börjar röra sig som den ska.
Ett tips väl värt att prova. Men passupp så du inte trycker ut någon kolv så den hoppar ur oket!
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Olof Eriksson » 2014-08-27/12:03

Fredric, fölänger Rogers tipps här. Jag brukar pressa kolven mot en stor platt skruvmejsel. Då har jag både mothåll samt en hävarm att pressa in kolven med.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Marie » 2014-08-27/13:18

Olof Eriksson skrev:Fredric, fölänger Rogers tipps här. Jag brukar pressa kolven mot en stor platt skruvmejsel. Då har jag både mothåll samt en hävarm att pressa in kolven med.

Kan man inte pressa tillbaka en bromskolv med tummen går den för trögt....

Annars är väl en sådan här det lämpligaste?
https://www.louis.de/artikel/bremskolbe ... t=13083980
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Olof Eriksson » 2014-08-27/13:23

Marie skrev:
Olof Eriksson skrev:Fredric, fölänger Rogers tipps här. Jag brukar pressa kolven mot en stor platt skruvmejsel. Då har jag både mothåll samt en hävarm att pressa in kolven med.

Kan man inte pressa tillbaka en bromskolv med tummen går den för trögt....

Annars är väl en sådan här det lämpligaste?
https://www.louis.de/artikel/bremskolbe ... t=13083980

Jo där har du rätt. Men tumme som mothåll kan göra ont........
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-08-27/23:07

Kolvarna rör sig, naturligtvis, annars hade jag nog inte kunnat byta backar.
Jag brukar trycka med de gamla backarna (för att inte riskera att skada gummitätningarna) och en stor skruvmejsel och en liten polygrip för den sista biten. Med dessa medel är det naturligtvis svårt att känna om nån kolv kärvar, så det är absolut möjligt att så är fallet.

Dock med flytande skivor så borde en kärvande kolv (det är fyra kolvar per ok) ge snedslitning av backarna, inte göra så att en back slits mer än den andra. Kan man tycka.

Om det var så att skivan inte satt i mitten av oket skulle man kunna tänka sig att det trycker "snett" dvs att skivan pressas mer mot ena belägget men då borde man märka det i bromshantaget, att bromsarna tar sent. Det är förvisso inte världens bästa bromsar på hojen men så illa är det inte.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-08-28/06:55

Det troligaste är nog trots allt, att någon kolv kärvar lite i oket.
Dock har det hänt, att själva belägget kan kärva eller "haka upp sig" i oket - om beläggets metallplatta är bara aningen för stor, kan det kärva ganska rejält mot anliggningsytorna i oket. Alternativt att okets anliggningsyta inte är jämn, pga smuts eller rost.
Svårt att kolla tyvärr, om Du redan bytt belägg.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Kovlingen » 2014-08-28/07:01

Om oket kärvar borde det kunna visa sej när man har bromsat till stopp på slätt underlag .
När man då släpper bromsen skall fordonet rulla nästan utan hjälp av motor eller fossingar .
Sällan att det är helt i våg där man stannar .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Roger Gross » 2014-08-28/07:53

Lossa ett bromsok i taget, ta ur beläggen, gör rent samt pressa in kolvarna helt. Tryck ut kolvarna försiktigt och sakta med bromshandtaget. Sannolikt kommer du märka att någon kolv kommer efter de övriga. Tryck in och ut den några ggr och testa igen. Oftast når man ett bra resultat. Om inte återstår ett mera genomgripande arbete med renovering av oken.
Att jobba med bara ena oket losstaget är för att dels få en tydligare effekt dels förhindra att någon kolv trycks ur sin cylinder.
Vi ser fram mot ytterligare rapporter, Fredric... :)
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Thomas Stadin » 2014-08-28/08:05

Om oket är sk av "flytande" typ så kontrollera även det glider lätt och inte går trögt eller hakar upp sig/fasttnar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-08-28/08:35

Thomas Stadin skrev:Om oket är sk av "flytande" typ så kontrollera även det glider lätt och inte går trögt eller hakar upp sig/fasttnar.

Det är skivorna som "flyter".

Jag har ändå svårt att förstå hur en enda kärvande kolv skulle kunna åstadkomma ojämn förslitning mellan de olika beläggen. Hur mycket kolven än kärvar så kommer kraften som beläggen trycker med bli exakt densamma på bägge sidor.

Men bromsarna funkar bra nu, så ev. felsökning för bli en vintersport. Det är nog så att både skivor och ok behöver lite kärlek efter nästan 9000 mil.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-08-28/09:18

Fredric Fredricson skrev:Det är skivorna som "flyter".

Jag har ändå svårt att förstå hur en enda kärvande kolv skulle kunna åstadkomma ojämn förslitning mellan de olika beläggen. Hur mycket kolven än kärvar så kommer kraften som beläggen trycker med bli exakt densamma på bägge sidor.

Vänta nu... Du har väl fyrkolvsok, med kolvar från "bägge håll"? Flytande skivor har väldigt begränsad rörlighet, det handlar väl om högst någon mm, så om beläggen inte trycker lika hårt mot skivan från bägge håll lär den tryckas mot "stoppet" åt ena hållet. Det skulle mycket väl kunna förklara Ditt snedslitage, oavsett om det är någon kolv som kärvar (det behövs inte mycket kärvning!) eller om belägget inte löper fritt i oket.

Om Du nu vill ha lite vinter-terapi. kan det kanske vara en god idé att plocka loss oken, ta ur kolvarna och göra ordentligt rent i samband med det bromsvätskebyte, som ändå behöver göras. Kanske till och med "renovera" oken med nya packningar/o-ringar, det kostar inte många kronor.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-08-28/09:48

På Suzuki GSXR 1000/Hayabusa/GSX 1400 med sexkolvsok får man rengöra och "lossa" kärvande kolvar i oken ett par gånger per säsong för att inte få snedslitna belägg och skeva bromsskivor. Det VET jag.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav JErkers » 2014-08-28/10:58

Jag slipar alltid av nya belägg där de ligger an mot oken så att beläggen rör sig lätt. Nackdelen är att rostskyddet (färgen) försvinner men det har jag aldrig upplevt som något problem. Kolvarna motioneras naturligtvis också vid varje tillfälle som ges, dvs varje gång jag skiftar hjul mellan asfaltsuppsättningen och grusdito...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-08-28/17:16

Gunnar Elmgren skrev:
Fredric Fredricson skrev:Det är skivorna som "flyter".

Jag har ändå svårt att förstå hur en enda kärvande kolv skulle kunna åstadkomma ojämn förslitning mellan de olika beläggen. Hur mycket kolven än kärvar så kommer kraften som beläggen trycker med bli exakt densamma på bägge sidor.

Vänta nu... Du har väl fyrkolvsok, med kolvar från "bägge håll"? Flytande skivor har väldigt begränsad rörlighet, det handlar väl om högst någon mm, så om beläggen inte trycker lika hårt mot skivan från bägge håll lär den tryckas mot "stoppet" åt ena hållet. Det skulle mycket väl kunna förklara Ditt snedslitage, oavsett om det är någon kolv som kärvar (det behövs inte mycket kärvning!) eller om belägget inte löper fritt i oket.
...

Jo, men om det var så så borde skivan trycka tillbaka kolvarna på den sidan som trycker hårdast och det borde märkas som ett ganska långt slag på bromshantaget innan bromsen griper in. Men det kanske är precis på gränsen på nåt sätt.....

Hur som helst så får det bli en vinteraktivitet. Just nu vill jag köra och inte mecka. ;).

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ojämn förslitning av bromsbelägg

Inläggav Håkan » 2014-08-28/18:38

Fredric Fredricson skrev:
Gunnar Elmgren skrev:
Fredric Fredricson skrev:Det är skivorna som "flyter".

Jag har ändå svårt att förstå hur en enda kärvande kolv skulle kunna åstadkomma ojämn förslitning mellan de olika beläggen. Hur mycket kolven än kärvar så kommer kraften som beläggen trycker med bli exakt densamma på bägge sidor.

Vänta nu... Du har väl fyrkolvsok, med kolvar från "bägge håll"? Flytande skivor har väldigt begränsad rörlighet, det handlar väl om högst någon mm, så om beläggen inte trycker lika hårt mot skivan från bägge håll lär den tryckas mot "stoppet" åt ena hållet. Det skulle mycket väl kunna förklara Ditt snedslitage, oavsett om det är någon kolv som kärvar (det behövs inte mycket kärvning!) eller om belägget inte löper fritt i oket.
...

Jo, men om det var så så borde skivan trycka tillbaka kolvarna på den sidan som trycker hårdast och det borde märkas som ett ganska långt slag på bromshantaget innan bromsen griper in. Men det kanske är precis på gränsen på nåt sätt.....

Hur som helst så får det bli en vinteraktivitet. Just nu vill jag köra och inte mecka. ;).

/Fredric

Hej Fredrik och Gunnar.

Jag håller inte helt med i Gunnars resonemang här...
Skivan har säkert någon millimeter rörlighet i sidled.
Men det handlar inte om någon millimeter som bromsbelägg och följaktligen kolvar rör sig, högst någon tiondels millimeter skulle jag vilja säga.
Däremot så tror jag, som de flesta här, att en eller ett par kolvar i dina fyrkolvsok kärvar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst