av Bror Gårdelöf » 2014-12-16/21:06
Efter att bara ha skummat den svenska texten hittar jag inga överraskningar. Sverige har mycket målmedvetet satsat på trafiksäkerhet - och uppenbarligen lyckats, även om kritiker inte saknas.
I verkligt fattiga delar av världen förefaller risken att dö i en trafikolycka liten - för där finns få motorfordon och dåliga vägar, dvs där finns inte så mycket trafik.
I något mindre fattiga delar av världen ökar risken, eftersom motorfordonen blir fler, men pengar för trafiksäkerhetsarbete saknas, och vägarna är ofta usla.
Någonstans där finns en topp, varpå risken sedan minskar, i takt med att länderna får större resurser - som då också kan satsas på trafiksäkerhetsarbete.
Dock vill jag minnas, att jag någonstans - för några årtionden sedan - läst, att i slutet av 1800-talet dog nästan 900 personer årligen - bara i Stockholm - i hästolyckor! (Be mig inte leta fram referensen, för det kan jag inte - och minnet är bedrägligt.) Då var väl hela Sveriges befolkning ett par - tre miljoner.
Idag dör alltså i runda slängar 300 personer per år i svensk trafik - med tre gånger så stor befolkning och mycket högre hastigheter.
Så det var inte riskfritt före bilarna heller!