Intressant läsning.

Intressant läsning.

Inläggav Mimmi » 2014-12-16/19:09

Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Intressant läsning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-12-16/21:06

Efter att bara ha skummat den svenska texten hittar jag inga överraskningar. Sverige har mycket målmedvetet satsat på trafiksäkerhet - och uppenbarligen lyckats, även om kritiker inte saknas.

I verkligt fattiga delar av världen förefaller risken att dö i en trafikolycka liten - för där finns få motorfordon och dåliga vägar, dvs där finns inte så mycket trafik.
I något mindre fattiga delar av världen ökar risken, eftersom motorfordonen blir fler, men pengar för trafiksäkerhetsarbete saknas, och vägarna är ofta usla.
Någonstans där finns en topp, varpå risken sedan minskar, i takt med att länderna får större resurser - som då också kan satsas på trafiksäkerhetsarbete.

Dock vill jag minnas, att jag någonstans - för några årtionden sedan - läst, att i slutet av 1800-talet dog nästan 900 personer årligen - bara i Stockholm - i hästolyckor! (Be mig inte leta fram referensen, för det kan jag inte - och minnet är bedrägligt.) Då var väl hela Sveriges befolkning ett par - tre miljoner.
Idag dör alltså i runda slängar 300 personer per år i svensk trafik - med tre gånger så stor befolkning och mycket högre hastigheter.

Så det var inte riskfritt före bilarna heller!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Intressant läsning.

Inläggav Mimmi » 2014-12-16/21:50

Hej!

Den siffran, 900, är nog väldigt väl tilltagen verkar det som.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gtr ... _Stockholm

Sveriges folkmängd år 1900 var för övrigt 5116884 personer
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Intressant läsning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-12-17/08:01

Jo - jag reagerade också på, att den var hög. Min reflektion var, att de dödliga hästolyckorna i så fall rimligen inte hängde samman med hög hastighet, utan de hade andra orsaker. En skyggande häst kunde backa en vagn, så att någon klämdes baktill, berusade passagerare ramlade av vagnar, barn kom i vägen och klämdes, ryttare kunde kastas av osv osv.
Till det kommer, att man förmodligen inte tänkte så mycket mer på detta. "Det var så."

Modernt riskanalystänkande är av betydligt senare datum - men har ju bland annat kommit fram till, att en modern bondgård utgör en påtaglig riskmiljö för barn (och rimligen även vuxna). Många maskiner med stora krafter! Det är lite annat än Sörgården.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Intressant läsning.

Inläggav BrooklynS » 2014-12-17/22:02

Faktum är att djur också är farliga - kor som skadar människor toppar arbetsskadestatistiken vill jag minnas...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst