Däck

Re: Däck

Inläggav loket » 2015-01-17/10:35

Hej igen.
Det var jag som startade tråden.
Om jag var osäker tidigare på däckval så har det inte blivit bättre med alla dessa inlägg.
Men det är skitkul att läsa hur olika vi alla är i vårt val av däck. Håller med om att man bör hålla sig till dom "stora" däckmärkena som rimligtvis har bäst resurser i produktutveckling.
Om någon har en RT av 14-års modell så bör där sitta Michelin pilot road 4 GT fabriksmonterade.
Skulle vilja veta om dom är OE-märkta ?
Idag skiner solen i Ramlösa. :geek:
loket
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2013-08-29/11:34

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-17/13:16

loket skrev:Om jag var osäker tidigare på däckval så har det inte blivit bättre med alla dessa inlägg.
Men det är skitkul att läsa hur olika vi alla är i vårt val av däck.

Och vad trodde Du? Däck och oljor är ju som religioner - kan diskuteras hur länge som helst.
Men den, som vill, har kul under tiden. Dessutom vet man måhända lite mer efter några inlägg än innan - även om man inte blivit så fruktansvärt mycket säkrare på, vad man faktiskt skall köpa.

Existentialisterna Kierkegaard och Sartre menade, vill jag minnas, att människan är "dömd till att välja". Det gäller även fordon, oljor och däck. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-07-24/14:06

Senaste MOTORRAD redovisar tester av fyra (sport)touringdäck - två nykomlingar mot fjolårets två bästa. Alla har varit monterade på Honda CB 1000 R.
Metzeler förefaller ha fått till det riktigt bra med Roadtec 01, som totalvinner och anses bäst i väta - en plats, som Michelin länge abonnerat på.
Dunlop Roadsmart III är betydligt bättre än föregångaren och kniper andra plats.
Continental Road Attack 2 Evo anses bäst på landsväg men kommer sist i väta - och är därmed trea.
Michelin Pilot Road 4 kommer bara på tredje plats i väta - och sist på torr väg, "vilket inte betyder att Michelin är bortkommen på landsvägen" - men det kommer sist totalt i testet.

Jag har skrivit det förr - att dessa tester nog är det minst dåliga vi har att tillgå. Ur en annan vinkel förefaller produktutvecklingen vara snabb - vilket vi konsumenter rimligen tjänar på.

Trots allt fortsätter jag nog t v på PR 4 GT. De har hittills aldrig överraskat negativt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2016-07-24/16:12

Bror Gårdelöf skrev:Senaste MOTORRAD redovisar tester av fyra (sport)touringdäck - två nykomlingar mot fjolårets två bästa. Alla har varit monterade på Honda CB 1000 R.
Metzeler förefaller ha fått till det riktigt bra med Roadtec 01, som totalvinner och anses bäst i väta - en plats, som Michelin länge abonnerat på.
Dunlop Roadsmart III är betydligt bättre än föregångaren och kniper andra plats.
Continental Road Attack 2 Evo anses bäst på landsväg men kommer sist i väta - och är därmed trea.
Michelin Pilot Road 4 kommer bara på tredje plats i väta - och sist på torr väg, "vilket inte betyder att Michelin är bortkommen på landsvägen" - men det kommer sist totalt i testet.

Jag har skrivit det förr - att dessa tester nog är det minst dåliga vi har att tillgå. Ur en annan vinkel förefaller produktutvecklingen vara snabb - vilket vi konsumenter rimligen tjänar på.

Trots allt fortsätter jag nog t v på PR 4 GT. De har hittills aldrig överraskat negativt.


Vi har nu rullat runt några hundra mil under ett par veckor i sydeuropa och däcken vi valde inför årets resa var Dunlop Roadsmart III. Jag ser fram emot att läsa däcktesten när jag kommer hem.
Däcken har fungerat alldeles utmärkt under alla de olika förhållanden vi kört, autobahn, regnvåta-, torra-, kalla- och heta alpvägar, brännhet autostrada samt "Adriatic Highway" i hög temperatur i ett härligt tempo.
Två personer på hojen och full packning. Alltsammans väger uppskattningsvis in på hojens totalvikt, 450 kg.

Ang slitagebilden mitt på bakdäcket finns inte mycket att säga. Man kanske kan skönja att profilen börjar bli något lite platt.
Slitagebilden på bakdäckets sidor imponerar. Trots mängder av kurvor av olika slag - långa, tvära, snabba, och långsamma kurvor så har ändå inte däcket tagit skada.

Framdäcket ser ut som nytt.

Vad gäller stabilitet (acc, högfart, kurva, broms) så finns inget att klaga på.

Några av milen till och i alperna gick på våta vägbanor. Däcken var helt odramatiska i regnet.

Totalt sett är jag nöjd med däcken. Om jag skulle önska något mer av dem så är det att det inte vore lika sävliga som de är.
I utgången av kurvor så måste man "medstyra" mer distinkt för att få hojen att räta upp sig. Detta är en vanesak som man kommer över efter ett par hundra mil.

Mina däck är i dimensionerna 120/70-19 samt 170/60-17 och är monterade på vår GS/LC.

Jag startade resan med 3,2/2,7 Bar bak/fram. Efter några hundra mil är vi nu nere i 2,9/2,5.

Andra dimensioner på andra hojar kanske uppför sig annorlunda, vem vet? :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Dennis Johansson » 2016-11-26/11:53

Intressant. Får se vad det blir när min PR4 är slut.
De är ju en special version till adv mc typer.

Men det kommer nog en pr 5
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-14/10:32

Jag har ställt frågan tidigare men minns inte, att något svar kommit: Nya sommardäck för bilar brukar ju ligga på sådär 8 mm mönsterdjup. Vad är orsaken till, att motorcykeldäck för asfaltkörning - i synnerhet framdäcken - har ett relativt litet mönsterdjup? Mitt sprillans nya PR 4 GT ligger på sådär 4,5 mm. Baksvålen, också PR 4 GT, som gått några hundra mil, ligger nu kring 6 mm.
Jag kan gissa, att framdäcket skulle kunna bli instabilt av djupare mönster(???), men jag VET inte. Någon, som vet? Allan Eriksson t ex?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav BrooklynS » 2017-04-14/11:32

Större mönsterdjup kanske bidrar till ett sladdrigare uppträdande. Motorcykeldäck har ju inte samma problem med planing som bildäck vid våt vägbana, däremot måste stabiliteten vid kurvtagning vara desto större.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-14/11:55

Jäpp. Jag är inne på samma tankegångar - och är bara nyfiken på, om det faktiskt är förklaringen, eller om det finns någon annan orsak (också).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Sahlin » 2017-04-14/13:18

Undrade också nu när jag satte på två nya gummin varför det var så lågt mönsterdjup. Blev faktiskt lite förvånad men hade en tanke att det kanske kan ha att göra med att gummit är mjukare än på en bil. Då är det ju inte riktigt lämpligt att man mönstrar/sajpar däcket för mycket för då blir det förmodligen odrägligt att köra på. Bara att kolla hur det känns med nordiska dubbfria vinterdäck när man lägger dem på en bil. Gungeligung och sjösjukan kommer som ett brev på posten :shock: :)

Just a thought.......
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Däck

Inläggav Allan Ericsson » 2017-04-14/22:12

Bror Gårdelöf skrev:Jag har ställt frågan tidigare men minns inte, att något svar kommit: Nya sommardäck för bilar brukar ju ligga på sådär 8 mm mönsterdjup. Vad är orsaken till, att motorcykeldäck för asfaltkörning - i synnerhet framdäcken - har ett relativt litet mönsterdjup? Mitt sprillans nya PR 4 GT ligger på sådär 4,5 mm. Baksvålen, också PR 4 GT, som gått några hundra mil, ligger nu kring 6 mm.
Jag kan gissa, att framdäcket skulle kunna bli instabilt av djupare mönster(???), men jag VET inte. Någon, som vet? Allan Eriksson t ex?


Bror,
Tyvärr vet jag inte hur det faktiskt ligger till men jag tror, att eftersom mönsterblocken är så stora, så har mönsterdjupet inte någon inverkan på det som du benämner instabilitet.

Jag tror att man strävar efter att få samma livslängd på fram- och bakdäcket, vilket ger förhållandet mellan mönsterdjupet på fram- resp. bakdäck.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-15/08:39

Den strävan verkar gå sisådär. Aprilian käkade upp ett Pilot Road/2 bakdäck på 1 000 mil, medan rekordet på framdäcket var 1 800 mil. K 1200 RS:en gör av med ett PR2/4 framdäck på sådär 1 100 mil, men bak håller det 1 500!
Prillan var ju 50 kg lättare och förmodligen inte lika framtung som BMW:n - och jag funderar fortfarande på, om twinnens färre kraftpulser fick däcket att gå lite ryckigare = det nöttes mer. Med BMW-fyrans mjuka gång kan resultatet bli det omvända.
(Det där med ryckigare kontra jämnare gång har ju varit aktuellt inom roadracing genom åren, då twinnar paradoxalt nog kunnat ge bättre väggrepp än fyror, men jag har svårt att tro, att detta spelar någon roll med min körstil. ;) )

Hur som helst är det inte ofta, som jag låter byta båda svålarna samtidigt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-04-16/14:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-15/09:58

Bror Gårdelöf skrev:Den strävan verkar gå sisådär. Aprilian käkade upp ett Pilot Road/2 bakdäck på 1 000 mil, medan rekordet på framdäcket var 1 800 mil. K 1200 RS:en gör av med ett PR2/4 framdäck på sådär 1 100 mil, men bak håller det
1 500! Prillan var ju 50 kg lättare och förmodligen inte lika framtung som BMW:n - och jag funderar fortfarande på, om twinnens färre kraftpulser fick däcket att gå lite ryckigare = det nöttes mer. Med BMW-fyrans mjuka gång kan resultatet bli det omvända.
(Det där med ryckigare kontra jämnare gång har ju varit aktuellt inom roadracing genom åren, då twinnar paradoxalt nog kunnat ge bättre väggrepp än fyror, men jag har svårt att tro, att detta spelar någon roll med min körstil. ;) )

Hur som helst är det inte ofta, som jag låter byta båda svålarna samtidigt.


Jämför motorernas vridmomentkurvor så blir det uppenbart.
Twinnen drar mycket hårdare från låga varvtal och det sliter mer på bakdäcket.

Elbilsägare förvånas ofta över det höga däckslitaget på drivhjulen trots att de tror sig köra ekonomiskt. Samma sak här, elbilen har som bäst vridmoment direkt från stillastående.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-16/14:04

Thomas Stadin skrev:Jämför motorernas vridmomentkurvor så blir det uppenbart.
Twinnen drar mycket hårdare från låga varvtal och det sliter mer på bakdäcket.

Mnja - det vete farao i mitt fall. Rotaxtwinnen trivdes inte alls under 3 000 rpm, medan den längsställda K 1200-spisen är känd för sitt bottendrag och drar utan protester från 2 000. 1 500 räcker på låga växlar.
Men byter Du ut "hårdare" mot "knyckigare", är vi eniga.

Men OK - om elbilar nöter däck, kan man näppeligen förklara det med, att motorerna går knyckigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-25/19:21

Senaste MOTORRAD har testat touringdäck - på en Suzuki GSX-S 750. Totalresultatet blev seger för Continental Road Attack 3, följt i tur och ordning av Metzeler Roadtec 01, Pirelli Angel GT, Michelin Pilot Road 4, Dunlop Roadsmart III och Bridgestone T 30 Evo.
Dock tycker jag, att det mesta sägs i omdömet om just Bridgestones våtegenskaper: "Placeringen är grym, för T 30 Evo är inget dåligt regndäck ...Vi gnäller på en hög nivå."

ERGO: Alla är bra - men en del är ännu bättre än de andra. Jag undrar som vanligt, ifall en ordinär touringåkare skulle märka några större skillnader(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-26/13:50

Det ska bli intressant att testa Conti RoadAttack3 då det blir dags.
Contidäcken ska ha avsevärt bättre styrprecision och överlag bättre våtegenskaper jämfört med Dunlop Roadsmart3 som nu sitter på.
Tyvärr gjordes ju inget livslängdstest under årets däcktest och man ska ha i åtanke att Conti RoadAttack2, dvs föregångaren, i stort sett var slut efter 300 mil då det begav sig. Har nu Conti lyckats ta stora steg även då det gäller livslängden iom RA3?
Jag skulle inte bli förvånad om Conti RA3 slits ut relativt fort. Har jag fel får jag ut fler mil av dem :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav HåkanH » 2017-07-26/15:45

Bror Gårdelöf skrev: Alla är bra - men en del är ännu bättre än de andra. Jag undrar som vanligt, ifall en ordinär touringåkare skulle märka några större skillnader(?).

Troligen inte alls!
I alla fall inte jag...mina begränsningar ligger en bra bit under de flesta däcks begränsningar!
Av den anledningen har jag däckets livslängd som högsta prioritet!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-26/16:04

Våtgreppet är inte heller ointressant - även om jag gissar, att jag inte kör ens i närheten av svålarnas gränser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav BrooklynS » 2017-07-26/17:59

Jag anser mig själv vara nybörjare och långt ifrån gränserna vad gäller väggrepp. Dock har jag i sommar upplevt lätt däckssläpp i kurva vid två tillfällen (på asfalt alltså). Det innebär rimligen att jag var närmare gränserna än jag trodde, vilket ytterligare accentuerar behovet av bra däck. Samt ännu mer omdöme vad gäller väggrepp.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-07-26/18:07

Continental Road Attack 3 finns inte i förstärkt utförande? I alla fall har inte jag hittat det.
Så min K1600 får Metzeler Roadtec 01 HWM på fredag.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Däck

Inläggav Fredrik J » 2017-07-26/18:41

Jag kan konstatera att efter att ha bytt till Dunlop Roadsmart 3 (från att ha kört ett par uppsättningar PR4 Trail på min GSA), så är slitaget efter 1000mil avsevärt lägre på Roadsmarten.

Normalt för mina PR4 omgångar har varit att jag fått ut 1000mil bak och 2000 fram. Ser ut som att jag utan vidare kommer få ut minst 1500 bak på Roadsmart 3, fram är slitaget såpass litet efter 1000mil att det är svårt att avgöra hur mycket mer dom kommer rulla men jag skulle inte bli förvånad om det håller 3000.

Grepp förefaller vara minst likvärdigt med PR4, men jag kör relativt mjukt och konservativt så kan inte säga att jag pressat vare sig dessa eller föregångare till eller över gränsen någonsin.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-26/19:16

Magnus Mörtling skrev:Continental Road Attack 3 finns inte i förstärkt utförande? I alla fall har inte jag hittat det.
Så min K1600 får Metzeler Roadtec 01 HWM på fredag.


Jodå, men kanske inte i butik ännu.
https://www.continental-tires.com/motorcycle/tires/motorcycle-tires/sport-touring/contiroadattack3
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-07-26/21:10

Det är väl så att det finns en negativ korrelation mellan hållbarhet och grepp/våtgrepp. Tog mig 1200mil att göra slut på två uppsättningar däck (Brigestone S21) men personligen prioriterar jag grepp och uppförande framför hållbarhet men här är vi olika (en hel del banåka på dom 1200milen).

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Däck

Inläggav BrooklynS » 2017-07-26/22:07

Dock verkar Michelin ha löst det där bra, då de ganska länge varit ensamma om våtgrepp i särklass OCH mycket god hållbarhet. Nu tycks flera konkurrenter ha kommit ifatt åtminstone på våtgreppet - återstår att se hur hållbarheten är.


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-07-26/22:59

Att jämföra däck mellan brukare måste vara totalt omöjligt .
Vi har olika körsätt , kör i olika temperaturer , olika typer av hojar , olika last ,
olika däcktryck . Finns säkert fler .
Nä hittar vi däck vi är nöjda med så fortsätt med dessa .
Eller , vi kan ju agera däcktestare men utan betydelse .

Bara min lilla fundering .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav Fredrik J » 2017-07-26/23:25

Förvisso är alla upplevelser individuella, det touring däck jag upplevt som "bäst", bortsett från livslängd är Pirelli Angel GT, men kör man 2000+ mil om året är livslängd av intresse ;) Upplevde ingen skillnad i vare sig våt eller torrgrepp mellan PR4 och Roadsmart3. Kör man hårdare än mig är det förvisso möjligt att man upplever skillnad.

Men ett rimligt antagande är att ( minst) 90% av BMW klubbens medlemmar som jag inte är förare som pressar hoj och däck till 90 eller 100% ;) Utveckligen går ju framåt hela tiden, PR4 är ju vid det här laget ett par år gamla i konstruktionen.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Däck

Inläggav enhjuling » 2017-07-27/07:18

Så länge man kör så kan man ju anpassa sig till däcken och underlaget.
Om man t.ex. kör bil med sommardäck i vinterföre så funkar ju det tills nåt oförutsett inträffar.
Det är då man ångrar att man inte valt bättre däck.
Samma gäller ju för Mc, däck är alltid en kompromiss, max livslängd och grepp kan man inte få på samma gång.
Frågan är vilket man tycker är viktigast.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-07-27/07:47

enhjuling skrev:Så länge man kör så kan man ju anpassa sig till däcken och underlaget.
Om man t.ex. kör bil med sommardäck i vinterföre så funkar ju det tills nåt oförutsett inträffar.
Det är då man ångrar att man inte valt bättre däck.
Samma gäller ju för Mc, däck är alltid en kompromiss, max livslängd och grepp kan man inte få på samma gång.
Frågan är vilket man tycker är viktigast.

Det skulle vara roligt att se så kallade "blindtest" på däck . Föraren får däck monterade men
vet inte vilka det är . Sedan efter testen får han ge sitt utlåtande och gissa märke och modell .
Ska nog vara ett sjutusan till proffsförare för att kunna säja vilken sort han körde på .

Många ger en mycket positiv bedömning på nya däck och vad jämför man då med ? ?
Förmodligen sina gamla utsletna svålar , och är inte dom nya "100 ggr." bättre är det konstigt .

Nya däck är nästan en ny hoj :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav BrooklynS » 2017-07-27/08:05

Alla tester värda namnet är blindtest för föraren, omdömen ges utan att föraren vet vilka däck som sitter på.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-07-27/08:23

BrooklynS skrev:Alla tester värda namnet är blindtest för föraren, omdömen ges utan att föraren vet vilka däck som sitter på.

Förlåt , jag skulle ha skrivit att det gällde vanliga knuttar och inte proffs .
Jag menar naturligtvis att nästan alla kan säja om de har nya däck men sedan blir det
mycket gissningar .
Jag bara funderar lite :)

//Oproffset ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav Pedro » 2017-07-27/08:28

BrooklynS skrev:Alla tester värda namnet är blindtest för föraren, omdömen ges utan att föraren vet vilka däck som sitter på.

Skickat från min G8231 via Tapatalk


Det må altså bety at testføreren har bind for øynene når han får motorsykkelen og samme prosedyre når han er ferdig med testen. Er det slik det foregår?
Kan han se sykkelen vil han jo lett se hvilket dekk det er pga mønsteret.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-27/08:34

Apropå gränser: När jag köpte Sigurd för snart tio år sedan, var han skodd med en uppsättning rätt slitna Metzeler Roadtec 06 Interact, som inte hade något vidare rykte för våtgrepp, och där i alla fall baksvålen inte hade något mönster alls i mitten, ens när den var ny!
På den tiden visste jag (ännu) mindre om däck än idag och körde vid ett tillfälle i sådär 110 på motorväg i näst intill hällregn. Inte ens under dessa förutsättningar kände jag någon tillstymmelse till släpp - vilket sannolikt berodde på, att framdäcket plöjt undan vattnet. (Gud håller sin hand över barn och galningar, och det skall man vara tacksam för.)

När de däcken var slut, blev det extra styva Michelin PR 2, som då hade bäst rykte för våtgrepp, plus att jag var van vid det märket från tidigare. Numera är det PR 4 GT - som jag är van vid, och som aldrig gett mig några obehagliga överraskningar. Därmed inte sagt, att jag påstår, att de är bästa svålarna på marknaden idag.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-07-27/14:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-07-27/08:42

Bror Gårdelöf skrev: Numera är det PR 4 GT - som jag är van vid, och som aldrig gett mig några obehagliga överraskningar. Därmed inte sagt, att jag påstår, att de är bästa svålarna på marknaden idag.

Jag gissar att det blir en likadan omgång när dina nuvarande är slut . :)
Själv kör jag ned Pr3:or sedan flera år och jag fortsätter nog med dessa när min
nu nästan nya är slut (så länge dom tillverkas) . Funkar bra för mej .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-27/14:05

Jag hoppade över PR 3, för i alla fall framdäcket fanns inte i extra styvt utförande - och ansågs tydligen dessutom ha en relativt mjuk stomme. K 1200 RS är både tung och framtung, så jag fortsatte på extrastyva PR 2. I och med PR 4 GT är problemet avhjälpt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-27/14:17

Kovlingen skrev:Jag gissar att det blir en likadan omgång när dina nuvarande är slut . :)
Själv kör jag ned Pr3:or sedan flera år och jag fortsätter nog med dessa när min
nu nästan nya är slut (så länge dom tillverkas) . Funkar bra för mej .


Var det även bättre förr? :)
Modernare däck är bättre på alla punkter och ökar dina marginaler. Dessutom ökar körglädjen.
Byt innan du du bromsar omkull i en kurva pga att något oförutsett plötsligt dyker upp.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-07-27/14:37

Däcken och jag själv :

På torr asfalt rullar jag väl på men däcken klarar nog mycket mer än vad jag törs testa :?
Våt asfalt och rullgrus plockar fram fegisen i mej så där testas ingenting .
Rakt fram är det lugnt men när det kommer både regn och gammal sleten kullersten
och det händer ofta i östländer är det inte längre roligt att åka hoj :( Fy tusingen !
I rondeller händer det mycket skit så där går det också lite överdrivet sakta .
Jag försöker bara undvika slå mej fördärvad .
Har bara haft 2 släpp på ca. 10 000 mil och det var på en asfaltlagning (svartgukk) och en på
en tillfällig utfyllnad vid ett brofäste (där vägen svängde) .
Kan ju bli lite knäskrammel efteråt :shock: ;)

// Chicken
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-07-27/14:45

Thomas Stadin skrev:Modernare däck är bättre på alla punkter och ökar dina marginaler. Dessutom ökar körglädjen.
Byt innan du du bromsar omkull i en kurva pga att något oförutsett plötsligt dyker upp.

Körglädjen finns nog där och den behöver nog inte ökas :mrgreen:
Det oförutsedda försöker jag nog att planera för . ("att se det man inte ser" ;) )
Överraskningar skall vara roliga :D
Bromsa ! ? Originalklossarna fram och över 13 000 mil . Det är väl gasrullen som skall användas 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav BrooklynS » 2017-07-28/11:19

Så här ser mina däck ut efter 1458 mils körning. Helt OK hållbarhet tycker jag, inte minst med tanke på fyra-fem knixkurser under tiden samt en hel del grusväg.

Har beställt nya PR4 och byter till veckan.
Bilagor
DSC_3533.jpg
PR2 fram
DSC_3532.jpg
PR4GT bak, OBS skadan efter glasbitspunkteringen!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-07-28/13:47

Jo det ser ut att vara dags att byta . Det göttaste är nog taget ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav Colt2000 » 2017-08-06/22:30

Däck är en rolig fråga men underlaget är nog lika viktigt.

Exempel:

Tyska autobahn i nyregn är rena livsfaran det kan jag och tre kompisar svära på.
Den svarta lagingsmassan som dom har på vägen är snorhal.
Till och med när jag har har haft jobb ner på kontinenten och får åka en v70 2009 så släpper det på 3an när man ska ut på autobahn när det är blött.
Spelar ingen roll vilket däck vill jag mena det är vägen som blir som såpa under vissa förhållanden och då är det bara att köra smart.



Vi körde från eagles nest (Kehlsteinhaus) upp till Hamburg (ca 100mil) i ett sprut. Tyvärr blev det regn sista 15 milen och lite mörkt fy fan vilken mardröm med underlaget. Alla hade släpp på bakhjulet, vi körde ca 100 km/h-120 km/h för att hålla trafik rytmen . Två hade tracktion controll och den blinkade ofta jag och en kille med R1a vi hade spinn istället och det var inte kul men i bland märkte man bara motorvarvsökning men man visste att det var släpp.

Sen hade vi spöregn genom hela Sverige (70 mil)men jag uppfattar vägarna bättre i Sverige under regniga förhållanden.


Vi körde med pilot 3 ,pilot 4 , angel gt och ett däck som hade legat i mitt garage i 8år i en plastpåse men det var nytt(har för mig det var en pilot -polarn krängde på det gratis inför europaresan) bakdäck.

Däckslitaget var det en jäkla skillnad mellan pilot 3 och pilot 4
Det 8år gamla pilot var likvärdigt med pilot 3 och anger gt var likvärdigt med pilot 4.

I år köpte jag Roadsmart 3 fram och bak och är väldigt nöjd hitils (K1200R)

Jag gick på Dunlops reklam film om roadsmart 3 , det kan jag erkänna.
https://youtu.be/TOvJ8F66v38
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-06/22:57

Står det inte ofta "80 ..." eller "100 bei Nässe" på skyltar på Autobahn? Utifrån Din berättelse verkar det motiverat.

Reklamfilmen ifråga anser jag vara plågsamt amerikansk - med en massa snabbt tjatter - men den är samtidigt en stor komplimang till Michelin PR 4, som tydligen var måttstocken i Dunlops eget utvecklingsarbete.
Hur som helt verkar Dunlop ha fått till ett mycket bra däck - och det är ju det väsentliga.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-08-07/08:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav BrooklynS » 2017-08-07/05:25

På kontinenten är det en annan finare asfalt än i Sverige. Precis när det börjat regna blir asfalten såphal av gummirester men efter någon halvtimme är greppet OK igen. Jag har varit med om att drivhjulen spinner på alla växlar på en vanlig bil... Men som sagt, det går över när vägbanan blivit "ren" igen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-07/08:11

MOTORRAD hade för några år sedan även en artikel om, att olika sorters asfalt får olika egenskaper i regn. Vissa bergarter får vassa flisor, när de krossas, och de ger som regel bra grepp, även om asfaltytan upplevs slät.
Andra bergarter får mer rundade krossresultat, vilket kan ge en grövre asfalt med paradoxalt sämre grepp i regn, eftersom gummit "rullar på kulor". Detta lär inte vara ovanligt på sina håll i Alperna, men hur man skall veta, vilken sorts asfalt, som man just då kör på, är mig obekant.

För övrigt kan ju även asfalt i Sverige bli såphal, när det börjar regna efter en längre tids torka. Man brukar skriva om "trafikfilm" - och det är gissningsvis en blandning av gummirester och diverse annat, som gör vägbanan mycket hal, men som sköljs bort efter ett tag.

Edit 13.20: Mitt inlägg ovan om Dunlops reklamfilm blev obegripligt. När jag klickade på länken första gången, hamnade jag av någon outgrundlig anledning INTE på Dunlops film utan på någon amerikan, som just stod och tjattrade utan avbrott - dock om just Dunlop Roadsmart III.
Men när jag klickade på länken idag, hamnade jag på rätt film - och den är ju inte ett spår tjattrig.
Däremot vet jag inte, om den i sig påvisar någon särskild egenskap, som skiljer Roadsmart III från konkurrenternas motsvarigheter. Allt bättre regnegenskaper, olika hårdhet i mitten och på sidorna etc är ju vardagsmat bland premiumtillverkarna idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-23/19:48

Vi brukar av och till diskutera däcktryck. Nyss hörde jag - i direktsändningen från Speedway Grand Prix-tävlingen på Friends Arena - att trycket i en speedwayhojs bakdäck brukar ligga på 0,5 - 0,6 bar.
Det syns i ultrarapidsekvenserna, att trycket är lågt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-09-24/08:51

Bror Gårdelöf skrev: Det syns i ultrarapidsekvenserna, att trycket är lågt.

Hur hinner man se det dåå ?
http://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/ultrarapid
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-24/19:11

Det där är intressant, för ultrarapid betyder just "mycket snabb" - men uttrycket används ofta(st) i rakt motsatt betydelse, motsvarande "slow motion" (vilket jag alltså gör ovan).
Hur denna betydelseglidning till den totala motsatsen skett är mig obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-09-24/19:48

Någon på 60-talet (tror jag det var) använde sej av ultrarapid för att beskriva att det gick sakta .
Sedan användes det länge av alla innan jag läste eller hörde vad det betydde och ordet
hördes mer och mer sällan . (Jag använde det också :) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav DaK » 2017-09-24/21:00

Bror Gårdelöf skrev:Det där är intressant, för ultrarapid betyder just "mycket snabb" - men uttrycket används ofta(st) i rakt motsatt betydelse, motsvarande "slow motion" (vilket jag alltså gör ovan).
Hur denna betydelseglidning till den totala motsatsen skett är mig obekant.

Svaret finns här https://sv.wikipedia.org/wiki/Slowmotion
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-25/13:40

Då har jag lärt mig något nytt även idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2017-09-26/16:29

Lösningen :
Kan allt .
Vet allt .
'Svar : Asfalt :)
Inga problem med däckvalet :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst