....................

....................

Inläggav tomten » 2015-01-23/22:16

....................
Senast redigerad av tomten 2015-02-17/00:05, redigerad totalt 2 gånger.
tomten
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-07-14/08:42
Ort: Värmland

Re: Övningskörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-23/22:20

För drygt ett decennium sedan frågade jag en polis, eftersom jag handledde en kollega. Svaret var, att handledaren måste ha uppsikt över adepten, men att uppsikten kunde ske via backspeglarna. Däremot måste handledaren också vara mc-buren - dvs hen fick inte köra bil.

Huruvida samma regler gäller idag, vet jag inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Övningskörning

Inläggav Marie » 2015-01-23/22:48

Bror Gårdelöf skrev:...dvs hen fick inte köra bil.


Jo, samma regler gäller fortfarande. Men det är inte tillåtet att ha höns som handledare, vare sig i bil eller på mc ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Övningskörning

Inläggav tomten » 2015-01-24/01:52

......................
Senast redigerad av tomten 2015-02-16/23:54, redigerad totalt 1 gång.
tomten
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-07-14/08:42
Ort: Värmland

Re: Övningskörning

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-24/07:51

Mattias_R skrev:Min handledare åker på hoj han oxå. Så då är det ok att han ligger före, bra.


Det skall stämma med mina uppgifter också.
Jag låg väldigt ofta före i början. Mest för att visa de spårval jag anser vara de rätta.
De spårval jag kan är de som man lär ut på sporthojs kurserna, kan hända att de STR skolorna lär ut fortfarande skiljer, men då får eleven ta dem i körskolan.
Efter en tid bytte jag plats med eleven och kollade spårvalen.

Det viktigaste tipset jag kan ge dig är blicken!
Titta dit du vill komma.

En kille på jobbet som jag hjälpte på jobbet hade spelat mycket fotboll, jämförde jag med just fotboll.
När man vill göra mål, tittar du ju inte bara på målet du tittar ju på vart i målet du vill sätta bollen... du tittar inte på bollen, jepp sade han, samma med mc körning, du tittar dit du vill sätta framhjulet, inte på framhjulet eller i diket.

En elev som jag lät köra före på en grusväg blev rädd för diket och tittade då i diket, vilket gjorde att hon hamnade i diket. Det är frustrerande att köra bakom och se vilka fel hon gör och försöka skrika i hjälmen att titta på vägen samtidigt som hon sakta körde ned i diket. Inga större skador på hojen, och endast ett stukat självförtroende på henne, men ändå.

Det finns en väldigt bra skrift som du kan ha fått i lådan om du är med i SMC.
Annars går gärna med där också eller iaf sök upp och ladda ned en skrift som heter Full Kontroll.
Mycket vettigt står i den skriften.

Appropå privat övningskörning.
Det är väldigt dyrt med mc kort och att gå i körskola. För att lätta på kostnaden och få fler mc kompisar i trafiken, uppmanar jag alla som har möjlighet att hjälpa folk som vill ha mc kort med den privata delen. Det är roligt att hjälpa till!
Inte för att det alltid är så kul att stå i en timma vid kon banorna o se eleven mängdträna det som de tränar på körskolan, men den övriga delen är jätteskoj.
Ofta räcker det att finnas tillhands, det gäller er som inte känner att ni vil / kan utbilda. Men just mängdträning av det som de lär i körskolan kostar mycket tid och pengar i skolan, då räcker det att bara vara med så de får sin mängdträning, de vet ofta själva vad de gör för fel.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Övningskörning

Inläggav JANHA » 2015-01-24/08:22

Om inte någon trafikförordning ändrats senaste åren, så är det uppsikt på kamraten som övningskör som gäller. Kan ske via backspeglar.
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: Övningskörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-24/09:40

Dennis Johansson skrev:Det viktigaste tipset jag kan ge dig är blicken! Titta dit du vill komma.
.....
Det är roligt att hjälpa till! Inte för att det alltid är så kul att stå i en timma vid kon banorna o se eleven mängdträna det som de tränar på körskolan, men den övriga delen är jätteskoj.

Håller helt med. "Du kör, dit Du tittar, så titta på lösningarna, inte på problemen", fick jag lära mig tidigt, och det är ett mycket gott råd.

Likaså håller jag med om det trevliga i att vara privat handledare, men som sådan har jag aldrig lagt en enda minut på att stå vid en konbana. Där kan jag inte lära ut mycket.
I trafiken, däremot, ser jag, vad adepten gör bra, och vad som kan förbättras - plus att adepten alltså får mängdträning. Dessutom har vi mycket trevligt under tiden.

Mitt hittills trevligaste minne är den senaste adepten, en ung kvinna som var med på åtskilliga långa och kringliga dagsturer den vår, då hon skulle köra upp. Ofta låg jag först, hon efter och min kompis, som kört hoj i snart ett halvsekel, efter henne. Hon körde bra redan från början, och bättre blev det - så att kompisen konstaterade: "Du kör, som om Du vore född på cykeln." Hon strålade som en sol - och tog kortet på första försöket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Övningskörning

Inläggav tomten » 2015-01-26/15:46

..................
tomten
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-07-14/08:42
Ort: Värmland


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst