DN: Fem trafikregler som många glömmer

DN: Fem trafikregler som många glömmer

Inläggav Peter Nordlund » 2015-02-07/16:07

Tål att påminnas om...fick själv 4 av 5 rätt (hade glömt att den med blinkers var ett brott :oops: )
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fem-trafikregler-som-manga-glommer/
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: DN: Fem trafikregler som många glömmer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-02-07/16:57

Håller med. Jag visste nog inte, att utebliven blinkning vid körfältsbyte var bötesbelagt, men för mig är det så självklart att blinka, att risken att bli bötfälld för det är nästan obefintlig för min del.

Samma sak med omkörning före övergångsställe/före korsning. Riskerna med sådant körsätt är så stora, att jag låter bli.

Det vore en välsignelse, ifall polisen kunde ta i med hårdhandskarna mot alla de cyklister, som inte begriper, att de är fordonsförare och har trafikregler att följa! Jag har cyklat "i hela mitt liv" och ser det som självklart att ge tecken, se mig för, inte cykla på trottoarer(!), använda ringklockan, när jag passerar gående (en del säger tack - och det gör jag också, när de ger plats) - och naturligtvis ha fungerande lyse vid mörkerkörning.

Tyvärr känner jag mig allt oftare som en dinosaurie, för cyklister, som inte iakttar någon av de regler jag skriver om ovan, blir det bara fler av. Till det kommer, att de allt oftare verkar köra med lurar i öronen, vilket gör dem döva för omgivningen - vilket i sin tur gör dem än mer oförutsägbara, för de kan vilken sekund som helst göra en nittiograderssväng utan att se sig för! En del av dem kommer väl att stryka med i olyckor, men än fler kan orsaka olyckor för andra - plus att de uppenbarligen inte lärt sig, var ordet hänsyn betyder.

"I, me and myself" är ingen bra princip i trafiken!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN: Fem trafikregler som många glömmer

Inläggav Dennis Johansson » 2015-02-07/17:25

JAg är yngre en dig Bror och håller med dig till fullo.
Så jag är väl än mer dinosaurie en vad du är då ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: DN: Fem trafikregler som många glömmer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-02-07/18:44

Oss dinosaurier emellan. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN: Fem trafikregler som många glömmer

Inläggav Peter Nordlund » 2015-02-07/19:45

Jag börja med att säga att cykel är fasiken en av dom bästa uppfinningarna som gjort, borde nästan vara en mänsklig rättighet för alla att ha cykel (ja jag gillar cyklar)
MEN jag är nästan lite chokad över hur många cyklister som radar upp trafikbrott och ren idioti när man följer dom med blicken 100 meter i innerstaden, det skulle vara gångtrafikanter som kommer på andra plats, men det är ju inget fordon.
Disclaimer för att jag är extra observant på dessa cyklister och retar mig på dom och därför kanske ger tex bilister mer spelrum?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: DN: Fem trafikregler som många glömmer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-02-07/20:10

Peter Nordlund skrev:Jag börja med att säga att cykel är fasiken en av dom bästa uppfinningarna som gjort ...

Ur en strikt faktamässig synvinkel har Du rätt, för någonstans har jag läst, att cykling är den mest energieffektiva metoden att transportera sig själv med enbart muskelkraft.
Därför är det extra tråkigt, att korkade cyklister är så vanliga.

Lite OT i sammanhanget - som visar, att poliser kan tillämpa regelboken flexibelt: På väg hem från jobbet stoppades en kollega för ett par år sedan av en polispatrull, som efter att ha kollat körkorten påpekade, att han hade körförbud på bilen. Kollegan blev helt perplex. Bilen var en ett par år gammal Mitsubishi, som han just hämtat från serviceverkstaden. "Ni ser, Ni kan inte rimligen hitta några fel på den."
Haken var, att bilen inte var besiktigad, och då trillade polletten ner. Han hade flyttat nyligen, och i den allmänna röran hade kallelsen till besiktning glömts bort och försvunnit.
- Vad gör vi nu, frågade kollegan.
- Du får inte köra den här bilen - och vi åker däråt, blev svaret.

Kollegan körde alltså inte "däråt" - och såg till att få bilen besiktigad inom kort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst