Rättvisare körprov på motorcykel

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2015-04-14/14:19

Jag tycker att det är svårare att få upp hojen på centralen . Värre med full pack .
Som nybliven "knutte" var det skrämmande att göra detta varför det dröjde ett tag
innan jag lyckades , svettig i pannan :oops: Kändes som att den ville tippa åt motsatt sida :o
Ner gör jag som tidigare skrivits , sätter mej på och trycker till på styret .
Fortfarande lite nervpirrande vid tankning då jag vill få i max .
Framför pumparna är oftast inte det planaste stället på området .
Kanske blev lite OT . Sorry !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-04-14/16:01

Bror Gårdelöf skrev:Apropå det där med regelskapares bristande verklighetskontakt.
Jag undrar, ifall min metod att ta ner cykeln från centralstödet godkänns. Jag sätter mig alltid grensle på cykeln, medan den står på stödet, och gungar sedan ner den. Därmed är båda benen redo att ta emot eventuella sidobelastningar.
Närmare 300 kg hoj, som plötsligt skall hållas lodrätt, när man står vid sidan, känns betydligt osäkrare!


Jag trodde att vi alla gör så här? Men det finns alltså ett "mer rätt" sätt? :?
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Magnus von Melen » 2015-04-14/16:04

Varför måste något sätt vara MER rätt??? :geek:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-04-14/16:05

Magnus von Melen skrev:Varför måste något sätt vara MER rätt??? :geek:


Om ett sätt kuggar adepten på uppkörningen och ett annat inte gör det måste väl det som inte kuggar vara mer rätt?
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Magnus von Melen » 2015-04-14/16:09

Vet vi om någon blivit kuggad på den punkten?
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-14/16:10

Lars Westman skrev:Lite OT men ändå. Stor hoj funkar också :-)

https://www.youtube.com/watch?v=b4GyG665ZJI



En bekants bekant var duktig på att hantera mc:n. Under uppkörningen gjorde han ungefär som i filmen.

När han galant hade kryssat sig emellan konerna på övningsplatsen i en rasande fart och återvände med ett självbelåtet flin på läpparna till inspektören blev resultatet:
KUGGAD - man ska KRYPKÖRA vilket han inte gjorde
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-04-14/16:17

Magnus von Melen skrev:Vet vi om någon blivit kuggad på den punkten?


Nej, där kan du ju ha en poäng. Möjligen har det i denna tråden antytts att en motorcykel ska tas ned från stödet och gör man på det sätt jag brukar, att gunga ner den, så kan man ju inte misslyckas. Således, kanske finns det ett sätt att gör som är mer rätt men också svårare vilket skulle kunna göra att det blir en kuggning :D :D
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-04-14/16:20

Thomas Stadin skrev:
Lars Westman skrev:Lite OT men ändå. Stor hoj funkar också :-)

https://www.youtube.com/watch?v=b4GyG665ZJI



En bekants bekant var duktig på att hantera mc:n. Under uppkörningen gjorde han ungefär som i filmen.

När han galant hade kryssat sig emellan konerna på övningsplatsen i en rasande fart och återvände med ett självbelåtet flin på läpparna till inspektören blev resultatet:
KUGGAD - man ska KRYPKÖRA vilket han inte gjorde


Vad trist när han så galant hade bjudit på en verklig uppvisning. För det är nog ganska svårt att göra detta med lite fart och samtidigt behålla snäva fina cirklar och svängar i krypkörningen som inte drar sig utåt och utåt och utåt...
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Magnus von Melen » 2015-04-14/16:23

Jag skulle kunna tänka mig att man med den övningen vill se att du kan hantera motorcykeln stående vid sidan om den. Har det inte, åtminstone tidigare, funnits ett moment med ledning av mc också?
Men flertalet mc som används av körskolor saknar så vitt jag vet centralstöd och det brukar inte leda till kuggning. Den jag körde upp på hade även kardan så jag slapp visa att jag kunde kontrollera kedjan.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-04-14/16:25

Lars Westman skrev:Lite OT men ändå. Stor hoj funkar också :-)

https://www.youtube.com/watch?v=b4GyG665ZJI


Och så finns det de som säger att det inte går att krypköra med en customhoj :?
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-14/16:33

Magnus von Melen skrev:Jag skulle kunna tänka mig att man med den övningen vill se att du kan hantera motorcykeln stående vid sidan om den. Har det inte, åtminstone tidigare, funnits ett moment med ledning av mc också?


Det momentet finns kvar:

"25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
1. ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet, och
2. flytta motorcykeln genom att leda den med motorn avstängd in i lågfartsdelens vinkelkorridor och ställa den med bakhjulet vid linje A."
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-14/20:17

Kovlingen skrev:Jag tycker att det är svårare att få upp hojen på centralen . Värre med full pack!

Förutsatt att underlaget är plant och hårt, är det knappast något att oroa sig för. När centralstödet trampas ner, känner jag noga efter, att stödets båda ben är i kontakt med underlaget. När så är fallet, är det bara att trampa till.

Tror sjutton, att det är tyngre att få upp cykeln på centralstödet med full packning! Den belastar ju bakhjulet betydligt mer än framhjulet. (Du kan ju prova med att låta pärkokerskan sitta på pallen och försöka få upp cykeln på centralen! ;-))
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-14/20:42

Knut Natt och Dag skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Apropå det där med regelskapares bristande verklighetskontakt.
Jag undrar, ifall min metod att ta ner cykeln från centralstödet godkänns. Jag sätter mig alltid grensle på cykeln, medan den står på stödet, och gungar sedan ner den. Därmed är båda benen redo att ta emot eventuella sidobelastningar.
Närmare 300 kg hoj, som plötsligt skall hållas lodrätt, när man står vid sidan, känns betydligt osäkrare!


Jag trodde att vi alla gör så här? Men det finns alltså ett "mer rätt" sätt? :?


Det är väl det rättaste sättet som finns? Annars ska man leka balettdansör medan man balanserar 250-300 kg MC i styret och försöker tråckla benet förbi packningen som man ju har ;) . Det har jag provat och det tycker jag är rent ut sagt farliga stolligheter. Alternativet är att putta ner den från centralen medan man står bredvid och sedan omedelbart fälla ut sidostödet och ställa ner den på det.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-14/20:53

Jo, jag håller med om det. Min förra fundering var ett utslag av svartsynthet, som i detta fall kanske inte alls har fog för sig. Genom åren har jag varit med om så många stolligheter, att jag stundtals förutsätter sådana, även där de inte finns.

Det absoluta rekordet i den vägen satte Socialstyrelsen för kanske tio år sedan. Det började med, att man någon gång under 90-talet kom ut med en författning, som slog fast, att ingen myndig och beslutsför patient får tvingas till behandling mot sin vilja. (Psykiatrisk tvångsvård är en annan historia, som inte diskuteras här.) Patientens autonomi skall värnas, så långt det går, och hen har alltid rätt att avböja behandling. Gott så.

Några år senare fanns en patient, som sedan många år var helt beroende av respirator för att leva. Till slut tröttnade patienten och begärde, att respiratorn skulle stängas av - vilket förstås skulle resultera i, att hen dog.

Men si - då yttrade sig jurister på samma myndighet och sade, att man inte fick stänga av respiratorn.

Slutsats: Ansvariga läkare kunde inte göra rätt! Antingen följde de författningen från 90-talet och stängde av respiratorn - vilket de alltså enligt juristerna inte fick - eller också stängde de inte av respiratorn - och bröt då mot gällande författning!

Tack och lov städade SoS upp i detta, så att författningen från 90-talet var, vad som gällde, och patientens autonomi respekterades. (Hur nämnda jurister hanterades internt, förtäljer icke historien.)

Nu har detta förstås inget alls att göra med körkortsprov, så det är väl bäst att gå tillbaka till dem - men gissa varför jag lider av viss misstro mot statliga regelmakare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-14/20:56

Bror Gårdelöf skrev:
Kovlingen skrev:Jag tycker att det är svårare att få upp hojen på centralen . Värre med full pack!

Förutsatt att underlaget är plant och hårt, är det knappast något att oroa sig för. När centralstödet trampas ner, känner jag noga efter, att stödets båda ben är i kontakt med underlaget. När så är fallet, är det bara att trampa till.

Har du inget sånt där käckt lyfthandtag, Kovlingen? Det har jag.
Annars gör jag som Bror, håller i styret med cykeln lutad lite lite grann i riktning mot mig och fäller ner centralen i kontakt med marken, lutar försiktigt hojen bort från mig tills jag känner att det bortre benet på stödet tar i, sen tar jag tag i handtaget (eller ramen ovanför bakhjulet på min gamla MC som inte hade handtag), trampar till rejält på stödet samtidigt som jag lyfter uppåt-bakåt. Då råkar man inte ut för några överraskningar, och dessutom snedbelastar man inte stödet.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav JErkers » 2015-04-14/22:38

Thomas Stadin skrev:En bekants bekant var duktig på att hantera mc:n. Under uppkörningen gjorde han ungefär som i filmen.

När han galant hade kryssat sig emellan konerna på övningsplatsen i en rasande fart och återvände med ett självbelåtet flin på läpparna till inspektören blev resultatet:
KUGGAD - man ska KRYPKÖRA vilket han inte gjorde

En kollega hade sin uppkörning på den tiden det fortfarande var garagevändningen som gällde. En yngling som körde upp samtidigt åkte sakta in mitt i garaget, drog upp hojen på bakhjulet och kastade om den och körde sedan rakt ut. - Fel, gör om!
Nästa försök körda han snabbt in, tvärbromsade och fick upp hojen på framhjulet. Kastade om och körde ut. - Fel, gör om.
Vid tredje försöket gjorde han en riktig garagevändning men så sakta att inspektören bad honom lägga på ett kol och komma tillbaka någon gång. Ynglingen fick sitt körkort...

(Sanningshalten i detta kan jag inte garantera men kollegan hävdar att det var så det gick till...)
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-15/10:04

JErkers skrev:En kollega hade sin uppkörning på den tiden det fortfarande var garagevändningen som gällde. En yngling som körde upp samtidigt åkte sakta in mitt i garaget, drog upp hojen på bakhjulet och kastade om den och körde sedan rakt ut. - Fel, gör om!
Nästa försök körda han snabbt in, tvärbromsade och fick upp hojen på framhjulet. Kastade om och körde ut. - Fel, gör om.
Vid tredje försöket gjorde han en riktig garagevändning men så sakta att inspektören bad honom lägga på ett kol och komma tillbaka någon gång. Ynglingen fick sitt körkort...

(Sanningshalten i detta kan jag inte garantera men kollegan hävdar att det var så det gick till...)


:D
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thotem » 2015-08-11/13:06

Som ett förtydligande kring resonemanget om centralstöd/sidostöd vi uppkörning.
Körde upp för drygt 5 år sedan och min dåvarande hoj (Triumph Trophy) saknade centralstöd. Enligt lottning kom vi fram till att hela gruppen skulle köra den variant där man kontrollerat sätter ner foten för att återhämta ny koncentration och runda kon för att åter sätta ner foten.
Innan start ingår momentet att leda cykeln framåt, stanna och leda cykeln bakåt och ställa den på stödet. Här förklarade jag helt enkelt att min cykel saknade centralstöd, och det var helt ok enligt inspektören varvid uppkörningen fortsatte med att fälla upp stödet, starta och köra krypkörning.

//Thomas Forsberg
__________________
Thomas Forsberg
1200GS
-The adventure is never far away-
Thotem
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-08-10/07:24
Ort: Lekeryd/Jönköping

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron