Rättvisare körprov på motorcykel

Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-16/17:28

Det är verkligen på tiden att körprovet uppdateras!
Bra att SMC är med på ett hörn!

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Rattvisare-korprov-pa-motorcykel/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-16/19:16

Delar den åsikten. Om man undantar körkort för tungt släp, tradare etc, ingår väl inga konstiga manöverprov i körkortsproven? Idén med krångliga konbanor, som skall klaras av i krypfart, har för mig alltid tett sig som en byråkratkonstruktion, som inte har nämnvärt mycket med säkerhet i trafiken att göra. Men trafikskoleägarna är förstås glada.

Kör man i långsam trafik och behöver sätta ner foten, gör man ju det! Man försöker sig inte på diverse balanskonster!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Olof Eriksson » 2015-03-16/21:12

Bror Gårdelöf skrev:Kör man i långsam trafik och behöver sätta ner foten, gör man ju det! Man försöker sig inte på diverse balanskonster!


Om detta är vi 100% enig. Men likväl så anses det fel.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2015-03-16/21:43

Lågfartsbanan är inte en övning i att köra långsamt. Det är ett sätt att öva och kontrollera att man behärskar grunderna i manövrering: Balans, samspelet gas-koppling-broms, blicken uppåt-framåt i låg fart, sitta rätt på hojen osv. Kort sagt: förtrogenhet med att framföra hojen.

Det handlar alltså inte om att kunna vända i ett garage eller att tävla i trial, utan ett koncentrat av färdigheter som är nödvändiga för att framföra hojen säkert i trafik.

Och det om något är ju enkelt att öva UTAN trafikskola.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-16/21:54

Mina prestationer i konbanan är rätt mediokra. Med lite tur klarar jag den utan att vare sig välta någon kon eller behöva sätta ner foten. Ofta tippar dock en eller annan kon.
Men jag har under de senaste tolv åren kört c:a 17 000 mil på motorcykel utan att vurpa en enda gång.

Däremot har jag vid några tillfällen råkat ut för att tappa hojen i praktiskt taget stillastående - ytterligt försmädligt och löjeväckande, men det har klarat sig med några smärre märken i kåpa och sidoväskor samt en övergående stukning av den egna självkänslan. Dessa intermezzon skulle dessutom inte ha avhjälpts av aldrig så mycket körning i konbana, för när de inträffade, var det helt andra faktorer, som spelade in.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-17/10:38

Lågfartsbanan i sig är smått genialisk och väldigt utslagsgivande.
För att lyckas bra krävs att man sitter riktigt på mc:n, krypkör, planerar körningen, tittar dit man vill och sedan hjälper till att balansera med bålen.

Att behöva sätta ned en fot på fel ställe kan innebära att man kuggas vid uppkörningen. Om det tex hade varit tillåtet att stanna till kontrollerat, sätta ned en fot för att sedan fortsätta hade fler klarat körprovet. Trafikinspektören hade ju ändå haft möjlighet att kugga om han ansåg att något brast i lågfartskörningen.

Jag hoppas på att SMC styr upp körprovet så att fler får köra mc :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav malaurin » 2015-03-17/12:59

En annan aspekt är ju att de flesta gör manöverbanan på helt andra hojar än de sedan kör, och att det krävs olika låg fart på olika uppkörningsorter.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2015-03-17/14:02

malaurin skrev:En annan aspekt är ju att de flesta gör manöverbanan på helt andra hojar än de sedan kör, och att det krävs olika låg fart på olika uppkörningsorter.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk


Enligt förordning etc så är det samma fart, dvs så långsamt att man måste använda kopplingen för att krypa - väl under promenadhastighet. Givetvis är det en bedömning från förarprovsinspektören men de har nog rätt bra utbildning för det också.

Det är väl som vanligt att man skyller på allt utom sin egen bristande förmåga när man kuggar på provet. När jag körde upp var det tex hälften som fick åka hem igen efter lågfartsdelen pga bristande kontroll. Ut med dem i trafiken? No way.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Ivar Evertsson D10 » 2015-03-17/17:07

Håller med Brooklyn trots att jag 1978 jag fick göra om provet tre gånger :evil:. Kan man inte lära sig att kontrollera Mc:n i låg fart så tror jag inte högfartskontrollen är sådär vidare värst bra heller. Det är bara att träna på det så löser det sig, det gjorde det för mig. Jag är ungefär en tvärhand hög och kan fortfarande göra garagevändningen med min f800gs.
Användarvisningsbild
Ivar Evertsson D10
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2012-09-03/09:25

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Ivar Evertsson D10 » 2015-03-17/17:29

Jag ljög det var 1980. 1978 var bilkortet. :oops:
Användarvisningsbild
Ivar Evertsson D10
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2012-09-03/09:25

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2015-03-17/18:24

Det är allt tur att jag redan har Korn-Flakes paketets fördelar .
Köra så sakta som det går :shock: Jag brukar tänka tvärs om ;)
Senast redigerad av Kovlingen 2015-03-18/09:58, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-17/20:12

Olycksstatistiken säger att det är bättre att man lägger resurserna på att lära sig köra säkert i trafiken istf att öva på att vända i ett garage.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2015-03-17/21:18

Thomas Stadin skrev:Olycksstatistiken säger att det är bättre att man lägger resurserna på att lära sig köra säkert i trafiken istf att öva på att vända i ett garage.


Kolla med försäkringsbolagen vad gäller skador pga tappade hojar i lågfart... Det ena utesluter inte det andra och i garaget snurrar man hojen på centralstödet. :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Ivar Evertsson D10 » 2015-03-18/08:46

Kovlingen skrev:Det är allt ur att jag redan har Korn-Flakes paketets fördelar .
Köra så sakta som det går :shock: Jag brukar tänka tvärs om ;)


Gud vad jag var avundsjuk 1980 på dessa mäniskor födda före 1957 som fick kornflakeskörkort till mc. :evil:
Storasyster fick köra min nyinköpta Kawasaki Z650 SR, jag fick bara titta på den :cry: Hon välte den på gården från stillastående.
Användarvisningsbild
Ivar Evertsson D10
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2012-09-03/09:25

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2015-03-18/09:13

Nu skall det väl i sanningens namn nämnas att lågfartsprovet inte längre är vad det var förut. Tillsammans med högfartsbanan och bromsprovet ger det en bra bild av prövandes förmåga att framföra motorcykeln på ett säkert sätt i olika situationer.

https://www.youtube.com/watch?v=r_3uylqx9QM
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Max Mad » 2015-03-18/09:54

Jag borde nog titta på sådana här filmer lite oftare, då kanske man skulle uppskatta och värdesätta körkortet betydligt bättre än vad man ibland tycks göra, när man är ute i trafik :? :D :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Olof Eriksson » 2015-03-18/10:04

BrooklynS skrev:Nu skall det väl i sanningens namn nämnas att lågfartsprovet inte längre är vad det var förut. Tillsammans med högfartsbanan och bromsprovet ger det en bra bild av prövandes förmåga att framföra motorcykeln på ett säkert sätt i olika situationer.

https://www.youtube.com/watch?v=r_3uylqx9QM

Likväl så får man åka hem om du sätter i foten. Jag var på en uppkörning i somras (min son tog körkort). Tre personer satte i foten och fick åka hem utan att köra upp i stadstrafik. Trafikinspektören som var en mycket trevlig och sympatisk kille. Sa det innan någon fått börja uppkörningen. Att åker en fot ner på lågfartsdelen så är man underkänd.

De tre som blev underkänd hade jag kollat in ungefär 1h innan trafikinspektören kom. Och dessa tre var på min nivå eller tom bättre. Jag åkte mc därifrån medan de fick övningsköra hem.

Med facit i handen så skulle nog även jag inte fått kortet. Använder (sätter ner) fötterna allt för ofta. Framförallt då jag skall passera surhål/myrköning. Flera gånger jag har satt ner foten och paddlat för brinnande livet. Och vissa moment under vinterutbildning inom försvarsmakten så stog jag mest hela tiden.

Ni som förespråkar hårda tag. Jag tycker att ni även borde förespråka komplett omprov (teori och körprov) tex efter 10 år. Så att man inte har lagt till sig med någon bekvämlighet som att sätta ner en fot i trafiken. ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2015-03-18/10:08

Tony Johansson skrev:Jag borde nog titta på sådana här filmer lite oftare, då kanske man skulle uppskatta och värdesätta körkortet betydligt bättre än vad man ibland tycks göra, när man är ute i trafik :? :D :mrgreen:.

"Fort å säkert" är vad som gäller Tony :mrgreen:
Bara en varning för 30 och 50 skyltar samt Norske Politi . 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Max Mad » 2015-03-18/10:31

Kovlingen skrev:"Fort å säkert" är vad som gäller Tony :mrgreen:
Säg det till polisen om tillfälle skulle dyka upp :).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2015-03-18/11:02

Tillfället redan avklarat :cry: ( med bilen )
Och Tony . Det sa jag inte :( Men jag svor några svavelosande eder :evil:
Klarade gränsen för att behålla kortet ( på det berömda hårstrået ) ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Max Mad » 2015-03-18/11:16

Kovlingen skrev:Tillfället redan avklarat :cry: ( med bilen )
Och Tony . Det sa jag inte :( Men jag svor några svavelosande eder :evil:
Klarade gränsen för att behålla kortet ( på det berömda hårstrået ) ;)
Jag vet inte hur många ggr jag skulle förlorat körkortet vid det här laget, men man måste också tänka lite själv, när man är i trafiken. Om man t ex. kör på en landsväg helt ensam och det inte finns något hinder eller annat som är i vägen och vägen är rak, varför i hela friden skall man då ligga i sjuttio för ? Bara för att lagen säger det ? Nä, det fungerar inte så för mig, utan man måste tänka lite själv.

Men när farbror blå väl står där, då är det lätt att hålla sig för skratt. Nä, jag måste skärpa mig, det är en sak som är helt säker, inte minst med tanke på att jag monterat plast mojängen som var med i det senaste utskicket av bumsen, den man fick efter det att man förnyat av medlemskapet, man vill ju inte hamna i "bad standing" och bli utesluten ur BMW MC KLUBBEN SVERIGE :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2015-03-18/11:28

Det finns exempel på att den prövande satt ned både en och två fötter och ändå klarat provet. Frågan är väl snarare VARFÖR man sätter ned foten och hur det påverkar helhetsbedömningen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-18/11:31

Olof Eriksson skrev:Ni som förespråkar hårda tag. Jag tycker att ni även borde förespråka komplett omprov (teori och körprov) tex efter 10 år. Så att man inte har lagt till sig med någon bekvämlighet som att sätta ner en fot i trafiken. ;)


Inte nog med det.
För många tjejer som vill ta körkort ter sig trafikskolans övnings-mc så här:
- väger 3,5 - 4x din egen vikt
- har lika lång hjulbas som din egen längd
- har en sadelhöjd som är högre än halva din egen längd

För min del hade en sådan mc blivit väldigt stor, ca 0,4ton/2m/1m, och jag hade aldrig klarat lågfartsprovet med den :)

Sambon har tänkt att fortsätta med övningskörningen och den mc vi finner lämpligast just nu är en liten KTM 390 Duke.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Ivar Evertsson D10 » 2015-03-18/14:13

BrooklynS skrev:Nu skall det väl i sanningens namn nämnas att lågfartsprovet inte längre är vad det var förut. Tillsammans med högfartsbanan och bromsprovet ger det en bra bild av prövandes förmåga att framföra motorcykeln på ett säkert sätt i olika situationer.

https://www.youtube.com/watch?v=r_3uylqx9QM



Ser rätt enkelt ut, när jag gjorde det 1980 var det utanför delfinen i Luleå och inte fasen var det asfalt minsann, det var grus på den parkeringen då. :roll:
Användarvisningsbild
Ivar Evertsson D10
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2012-09-03/09:25

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Johnny Kinnunen » 2015-03-18/17:06

BrooklynS skrev:...
Kolla med försäkringsbolagen vad gäller skador pga tappade hojar i lågfart... Det ena utesluter inte det andra och i garaget snurrar man hojen på centralstödet. :D


Vilken sorts hojj snurrar man på centralstödet? Låter praktiskt ;)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2015-03-18/17:42

Johnny Kinnunen skrev:
BrooklynS skrev:...
Kolla med försäkringsbolagen vad gäller skador pga tappade hojar i lågfart... Det ena utesluter inte det andra och i garaget snurrar man hojen på centralstödet. :D


Vilken sorts hojj snurrar man på centralstödet? Låter praktiskt ;)


https://www.youtube.com/watch?feature=p ... HW3mNPNiW4

Kolla vid 1 minut. Mycket praktiskt i garaget. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Marie » 2015-03-18/21:16

Tony Johansson skrev:Jag borde nog titta på sådana här filmer lite oftare, då kanske man skulle uppskatta och värdesätta körkortet betydligt bättre än vad man ibland tycks göra, när man är ute i trafik :? :D :mrgreen:.


Ja, på tal om det, hur gick det med plåtpolisfotot i Österrike?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Max Mad » 2015-03-18/21:48

Marie skrev:
Tony Johansson skrev:Jag borde nog titta på sådana här filmer lite oftare, då kanske man skulle uppskatta och värdesätta körkortet betydligt bättre än vad man ibland tycks göra, när man är ute i trafik :? :D :mrgreen:.


Ja, på tal om det, hur gick det med plåtpolisfotot i Österrike?
Har ännu inte hört något :D.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Marie » 2015-03-18/22:06

Gött.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Max Mad » 2015-03-18/22:09

Marie skrev:Gött.
Jag klagar inte :lol: :lol: :lol: :mrgreen: !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Dennis Johansson » 2015-03-28/14:45

Lågfartsbanan är lättare nu en den var runt 2002 när jag tog lappen också.
Dessutom var garagevändningen kvar.
Den har jag nyttjat i verkligheten vid vändning på smal väg med passagerare också. utöver alla andra gånger man skall vända på liten yta.

Dessutom kommit tvåa i slowrace på Balderträffen på baldersnäs.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Martin Lindor » 2015-03-29/18:41

Från dagens TV4-nyheter

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/kvinn ... s-vid-mc-körkort-3108652

Klipp in hela länken.
Senast redigerad av Martin Lindor 2015-03-29/19:19, redigerad totalt 2 gånger.
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-29/19:03

Det har blivit något fel på Din länkhänvisning ovan - men jag sökte på "körkort" och kom rätt direkt.
Min kommentar efter inslaget är densamma som amerikanska advokaters i film och TV: "I rest my case."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Martin Lindor » 2015-03-29/19:27

Bror Gårdelöf skrev:Det har blivit något fel på Din länkhänvisning ovan - men jag sökte på "körkort" och kom rätt direkt.
Min kommentar efter inslaget är densamma som amerikanska advokaters i film och TV: "I rest my case."


Ja det är nåt strul med länken, men klicka på den och sök på körkort som Bror skriver så hittar ni klippet.
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Marie » 2015-03-29/21:31

Bror Gårdelöf skrev:Det har blivit något fel på Din länkhänvisning ovan


Problemet är att den korkade forumprogramvaran inte kan hantera länkar som innehåller tecken med "flugskitar" på. Typiskt amerikanskt skräp. Länken bryts vid ö i körkort.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2015-03-29/21:32

Internet kan det inte heller...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Marie » 2015-03-29/21:37

BrooklynS skrev:Internet kan det inte heller...


Inte riktigt sant. Även domännamn kan idag innehålla "flugskitstecken", men de omformas till en teckenföljd av andra tecken utan att användaren behöver märka det.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2015-03-29/21:48

Exakt, just eftersom Internet inte kan hantera dem...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Marie » 2015-03-29/21:54

BrooklynS skrev:Exakt, just eftersom Internet inte kan hantera dem...


Men det behöver inte "Kalle Normalidiot" fundera kring, han bara skriver flugskitstecknen, och det funkar.
Jag tycker att man skulle kunna begära samma sak av phpBB.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-13/16:02

Nya lågfartsprovet: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nytt-korprov-for-MC/

Nya lågfartsprovet
Lågfartsdelen börjar med att motorcykelns bakhjul står vid linje A. Förarprövaren bestämmer före provet om starten ska påbörjas från vänster eller höger. Eleven ska krypköra enligt figuren nedan mellan linjerna, runda enkelkonerna samt stanna vid dubbelkonerna, vända och krypköra tillbaka utan att stanna. Körningen avslutas när framhjulet står vid linje A.Hastigheten ska regleras med kopplingen, så kallad krypkörning.

Bild

http://www.transportstyrelsen.se/global ... 015_15.pdf

25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
1. ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet, och
2. flytta motorcykeln genom att leda den med motorn avstängd in i lågfartsdelens vinkelkorridor och ställa den med bakhjulet vid linje A.

26 § Vid behov ska det även kontrolleras att sökanden kan
– vidta nödvändiga åtgärder för att få en korrekt körställning,
– justera hjälmen och den övriga skyddsutrustningen, och
– ställa in backspeglar och manöverreglage.

27 § Vid manöverprovet ska det kontrolleras att sökanden kan
– behärska motorcykelns manöverreglage,
– balansera, krypköra och styra motorcykeln, och
– använda rätt kör- och styrteknik i en nödsituation där man inte hinner stanna före ett hinder.

28 § Om sökanden misslyckas vid manöverprovet får han eller hon i anslutning till det, ges tillfälle att utföra provet, eller delar av provet, ytter-ligare en gång.

Lågfartsdel

29 § Manöverprovets lågfartsdel ska utföras enligt figur 1 i bilagan.
Hastigheten ska regleras med kopplingen, s.k. krypkörning. Om provet avser körkort med villkor om begränsning till motorcykel utan kopplings-handtag får hastigheten regleras på annat sätt.
Förarprövaren ska före provet avgöra om starten ska påbörjas från vänster eller höger. Provet ska utföras på belagd yta och med 30 cm höga koner. Avstånd mellan koner mäts från kontopp till kontopp.

30 § För manöverprovets lågfartsdel enligt figur 1 i bilagan gäller följande. Provet ska inledas med att motorcykelns bakhjul står vid linje A. Sökanden ska krypköra genom öppningen vid sidan av vinkelkorridoren, runda enkelkonerna samt stanna vid dubbelkonerna, vända och krypköra tillbaka enligt figur 1 utan att stanna. Körningen ska avslutas när framhjulet står vid linje A.

Om någon vecka får vi hem den orange lilla mc:n och då är det bara att börja öva :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Moloc » 2015-04-14/07:11

Samma som för mig för sisådär åtta år sen då.
//Henrik Westerdahl

BMW R1200GSA LC 2014
Honda CRF250L 2015
Användarvisningsbild
Moloc
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2014-07-09/14:24
Ort: Lövsättra

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-04-14/08:13

Thomas Stadin skrev:Lågfartsbanan i sig är smått genialisk och väldigt utslagsgivande.
För att lyckas bra krävs att man sitter riktigt på mc:n, krypkör, planerar körningen, tittar dit man vill och sedan hjälper till att balansera med bålen.

Att behöva sätta ned en fot på fel ställe kan innebära att man kuggas vid uppkörningen. Om det tex hade varit tillåtet att stanna till kontrollerat, sätta ned en fot för att sedan fortsätta hade fler klarat körprovet. Trafikinspektören hade ju ändå haft möjlighet att kugga om han ansåg att något brast i lågfartskörningen.

Jag hoppas på att SMC styr upp körprovet så att fler får köra mc :)


Det finns två lågfartsprov som kan användas vid uppkörning. Ett där man inte får sätta ner fötterna, ett där man gör det två gånger vid kontrollerat stopp. Det är förstås lättare att klara det med stopp då adepten kan hitta två ställen att pusta ut och skapa ny koncentration. Vilket som används vid uppkörningen avgörs vid lottning men jag tycker att det är dags att bara använda det som innehåller kontrollerat stopp och skippa det andra.

Själv tycker jag att det viktigaste i körkortsutbildningen måste vara att fokusera på områden där det finns uppenbara olycksrisker med tragiska följder och det är ju inte vid krypkörning dessa risker finns utan när vi kör hojen fort. För mig var det så att jag behövde mycket tid i lågfartsbanorna vilket gjorde att jag fick mindre tid på vägarna för att öva placering, kurvtagning och bromsning i riktiga förhållanden. Skulle jag lagt mer tid på detta skulle körkortet bli orealistiskt dyrt. Jag hade ingen att övningsköra privat med utan fick göra allt på körskola när jag tog mitt körkort 2012.

Jag tycker också att det finns en orättvisa gentemot kvinnliga förare som, i alla fall i min körskola, hade svårare att klara det lågfartsprov där man inte satte ned fötterna på grund av att hojen ju är tyngre för dem än för oss killar.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-14/09:22

Som jag skrivit tidigare, delar jag Knuts åsikt. Lågfartskörning är analogt med trial på plan mark - det kräver (mycket) god förmåga att hantera cykeln - men hur relevant det faktiskt är för säkert beteende i trafiken är en helt annan fråga. Om man faktiskt måste krypköra i trafiken, gör nog de flesta så, att de är tidigt beredda att parera med fötterna.
I övrigt ter det sig uppenbart, att kvinnor diskrimineras vid körkortsprov för motorcykel. Det är måhända hoppingivande, för diskriminering är en mycket allvarlig anklagelse i det offentliga Sverige, så det kan tvinga fram ändringar på ett helt annat sätt än diskussion om provets relevans i övrigt!

Körkortskravet på krypkörning är en sorts omvänd parallell till argumentet, att man blir en bättre hojåkare i trafiken av mycket bankörning. Det är samma sak där - man blir onekligen skickligare i att hantera hojen, när man målmedvetet tränar på bana - men än så länge har ingen lyckats bevisa, att detta ökar trafiksäkerheten. Tvärt om är den givna risken, att den ökade åkskickligheten "äts upp" av ökat risktagande i trafiken, och då har man inte vunnit något alls! Enligt Claes Tingvall visar statistiken det omvända!

För mig har lågfartsprovet inför MC-körkort alltid tett sig som en byråkratisk konstruktion. Det är lätt att avgöra, om adepten klarar provet eller ej, det går relativt fort att genomföra, och det är "objektivt".
Att bedöma, huruvida adepten är en säker förare i trafiken, är en mer arbetskrävande process - som också lätt kan kritiseras för subjektivitet. Men avsikten med alltihop är rimligen, just att man skall bli en säker förare i trafiken. Då borde fokus ligga på det - inte på diverse övningar i ekvilibristik, som inte har särskilt mycket med trafikbeteende att göra!

Alltihop för tanken till personen som tappade ett dyrbart smycke på en mörk plats men letade under en lampa, "för att var ljusare där"!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-14/09:31

Knut Natt och Dag skrev: Det finns två lågfartsprov som kan användas vid uppkörning. Ett där man inte får sätta ner fötterna, ett där man gör det två gånger vid kontrollerat stopp. Det är förstås lättare att klara det med stopp då adepten kan hitta två ställen att pusta ut och skapa ny koncentration. Vilket som används vid uppkörningen avgörs vid lottning men jag tycker att det är dags att bara använda det som innehåller kontrollerat stopp och skippa det andra.


Iom senaste ändringen tar nu Trafikverket bort det ena alternativet av lågfartsprov, det som kördes utan stopp mellan konerna. Ett stort steg i rätt riktning!

Tyvärr verkar "Centralstödsprovet" finnas kvar:
"25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
1. ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet,"

Nu hoppas vi på att även mc-tillvekarna är med och drar sitt strå till stacken genom att ta fram motorcyklar som är mer anpassade för tjejer.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Moloc » 2015-04-14/10:07

Thomas Stadin skrev:Tyvärr verkar "Centralstödsprovet" finnas kvar:
"25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
1. ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet,".

Är det uppenbart att det är centralstödet som avses? Är det en tolkning som den enskilde kontrollanten avgör eller är det redan fastlagt men i vanlig ordning inte specificerat? Vet inte hur det stått tidigare.
Något som vid min uppkörning verkligen saknade all form av relevans, då det var en lånad hoj för att uppfylla kraven för tung hoj. Min var för klen för att vara tung vid upplörning. Skulle likväl klara att ställa upp den på centralstödet. En procedur som var långt mycket krångligare än på min egen.

<OT> Använder ni andra ert centralstöd till vardags? Jag använde det mycket tidigare men numera väldigt sällan. Lagt frågan i separat tråd. </OT>
//Henrik Westerdahl

BMW R1200GSA LC 2014
Honda CRF250L 2015
Användarvisningsbild
Moloc
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2014-07-09/14:24
Ort: Lövsättra

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-14/10:21

Moloc skrev:
Thomas Stadin skrev:Tyvärr verkar "Centralstödsprovet" finnas kvar:
"25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
1. ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet,".

Är det uppenbart att det är centralstödet som avses? Är det en tolkning som den enskilde kontrollanten avgör eller är det redan fastlagt men i vanlig ordning inte specificerat? Vet inte hur det stått tidigare.
Något som vid min uppkörning verkligen saknade all form av relevans, då det var en lånad hoj för att uppfylla kraven för tung hoj. Min var för klen för att vara tung vid upplörning. Skulle likväl klara att ställa upp den på centralstödet. En procedur som var långt mycket krångligare än på min egen.

<OT> Använder ni andra ert centralstöd till vardags? Jag använde det mycket tidigare men numera väldigt sällan. Lagt frågan i separat tråd. </OT>


Det står uttryckligen "ta ner den från stödet" vilket rimligen borde innebära centralstödet (om mc:n är uttrustad med ett sådant). Avses sidostödet så borde det väl stå "att resa upp den från stödet" el likn.

Som tur är så saknar många populära modeller som används av körskolor centralstöd.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-14/11:12

Apropå det där med regelskapares bristande verklighetskontakt.
Jag undrar, ifall min metod att ta ner cykeln från centralstödet godkänns. Jag sätter mig alltid grensle på cykeln, medan den står på stödet, och gungar sedan ner den. Därmed är båda benen redo att ta emot eventuella sidobelastningar.
Närmare 300 kg hoj, som plötsligt skall hållas lodrätt, när man står vid sidan, känns betydligt osäkrare!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-14/13:44

Bror Gårdelöf skrev:Apropå det där med regelskapares bristande verklighetskontakt.
Jag undrar, ifall min metod att ta ner cykeln från centralstödet godkänns. Jag sätter mig alltid grensle på cykeln, medan den står på stödet, och gungar sedan ner den. Därmed är båda benen redo att ta emot eventuella sidobelastningar.
Närmare 300 kg hoj, som plötsligt skall hållas lodrätt, när man står vid sidan, känns betydligt osäkrare!


Jag har aldrig hört att någon kuggats vid uppkörningen för att ha tagit ned mc:n från centralstödet på fel sätt.
Kravet verkar vara att man kan ta ned den från stödet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-04-14/13:50

Bror Gårdelöf skrev:Apropå det där med regelskapares bristande verklighetskontakt.
Jag undrar, ifall min metod att ta ner cykeln från centralstödet godkänns. Jag sätter mig alltid grensle på cykeln, medan den står på stödet, och gungar sedan ner den. Därmed är båda benen redo att ta emot eventuella sidobelastningar.
Närmare 300 kg hoj, som plötsligt skall hållas lodrätt, när man står vid sidan, känns betydligt osäkrare!


Du har rett, men det må man faktisk om man kjører GS(A) og ikke har veldig lange ben. Jeg var lettere nervøs de første gangene inntil jeg fikk trening i å gjøre det.
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2015-04-14/18:02, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Rättvisare körprov på motorcykel

Inläggav Lars Westman » 2015-04-14/14:08

Lite OT men ändå. Stor hoj funkar också :-)

https://www.youtube.com/watch?v=b4GyG665ZJI
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst