Bror Gårdelöf skrev:Apropå det där med regelskapares bristande verklighetskontakt.
Jag undrar, ifall min metod att ta ner cykeln från centralstödet godkänns. Jag sätter mig alltid grensle på cykeln, medan den står på stödet, och gungar sedan ner den. Därmed är båda benen redo att ta emot eventuella sidobelastningar.
Närmare 300 kg hoj, som plötsligt skall hållas lodrätt, när man står vid sidan, känns betydligt osäkrare!
Magnus von Melen skrev:Varför måste något sätt vara MER rätt???
Lars Westman skrev:Lite OT men ändå. Stor hoj funkar också
https://www.youtube.com/watch?v=b4GyG665ZJI
Magnus von Melen skrev:Vet vi om någon blivit kuggad på den punkten?
Thomas Stadin skrev:Lars Westman skrev:Lite OT men ändå. Stor hoj funkar också
https://www.youtube.com/watch?v=b4GyG665ZJI
En bekants bekant var duktig på att hantera mc:n. Under uppkörningen gjorde han ungefär som i filmen.
När han galant hade kryssat sig emellan konerna på övningsplatsen i en rasande fart och återvände med ett självbelåtet flin på läpparna till inspektören blev resultatet:
KUGGAD - man ska KRYPKÖRA vilket han inte gjorde
Lars Westman skrev:Lite OT men ändå. Stor hoj funkar också
https://www.youtube.com/watch?v=b4GyG665ZJI
Magnus von Melen skrev:Jag skulle kunna tänka mig att man med den övningen vill se att du kan hantera motorcykeln stående vid sidan om den. Har det inte, åtminstone tidigare, funnits ett moment med ledning av mc också?
Kovlingen skrev:Jag tycker att det är svårare att få upp hojen på centralen . Värre med full pack!
Knut Natt och Dag skrev:Bror Gårdelöf skrev:Apropå det där med regelskapares bristande verklighetskontakt.
Jag undrar, ifall min metod att ta ner cykeln från centralstödet godkänns. Jag sätter mig alltid grensle på cykeln, medan den står på stödet, och gungar sedan ner den. Därmed är båda benen redo att ta emot eventuella sidobelastningar.
Närmare 300 kg hoj, som plötsligt skall hållas lodrätt, när man står vid sidan, känns betydligt osäkrare!
Jag trodde att vi alla gör så här? Men det finns alltså ett "mer rätt" sätt?
Bror Gårdelöf skrev:Kovlingen skrev:Jag tycker att det är svårare att få upp hojen på centralen . Värre med full pack!
Förutsatt att underlaget är plant och hårt, är det knappast något att oroa sig för. När centralstödet trampas ner, känner jag noga efter, att stödets båda ben är i kontakt med underlaget. När så är fallet, är det bara att trampa till.
Thomas Stadin skrev:En bekants bekant var duktig på att hantera mc:n. Under uppkörningen gjorde han ungefär som i filmen.
När han galant hade kryssat sig emellan konerna på övningsplatsen i en rasande fart och återvände med ett självbelåtet flin på läpparna till inspektören blev resultatet:
KUGGAD - man ska KRYPKÖRA vilket han inte gjorde
JErkers skrev:En kollega hade sin uppkörning på den tiden det fortfarande var garagevändningen som gällde. En yngling som körde upp samtidigt åkte sakta in mitt i garaget, drog upp hojen på bakhjulet och kastade om den och körde sedan rakt ut. - Fel, gör om!
Nästa försök körda han snabbt in, tvärbromsade och fick upp hojen på framhjulet. Kastade om och körde ut. - Fel, gör om.
Vid tredje försöket gjorde han en riktig garagevändning men så sakta att inspektören bad honom lägga på ett kol och komma tillbaka någon gång. Ynglingen fick sitt körkort...
(Sanningshalten i detta kan jag inte garantera men kollegan hävdar att det var så det gick till...)
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst