Sida 1 av 1

Gult ljus.

InläggPostat: 2015-04-20/20:18
av Håkan
Tidningen Ny Teknik idag:

Gult plexiglas testas på motorcyklar
Av: TT
Publicerad 20 april 2015 06:5913 kommentarer

Gult sken i stället för vitt från motorcyklarnas strålkastare syns bättre, uppfattas tidigare och skulle kunna förhindra många mc-olyckor - och rädda liv.


Det visar tester på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Linköping, rapporterar tidskriften Auto Motor & Sport i sitt senaste nummer.

Forskaren Christopher Patten på VTI har klätt mc-strålkastare med gula plexiglasskivor.

– Alla andra fordon har vitt ljus framåt och då sticker det gula ut, säger han till P4 Östergötland.

Anledningen till att han testat just motorcyklar är att det varje år inträffar mellan 30 och 50 dödsolyckor med mc, förra året 31. Hälften av dessa olyckor är kollisioner med andra motorfordon.

Länk till artikeln med kommentarer:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... =435432810

Re: Gult ljus.

InläggPostat: 2015-04-20/20:35
av BrooklynS
Bild

Re: Gult ljus.

InläggPostat: 2015-04-20/21:05
av Ekorren
OM jag förstått det rätt gällande färgat glas så uppfattas det lättare under vissa ljusförhållanden, samtidigt som det kan försämra under andra.

Re: Gult ljus.

InläggPostat: 2015-04-20/21:14
av Håkan
Jag upplever det inte riktigt bra vid mörkerkörning. Alltså jag ser sämre i mörker med gult sken. Men glaset sitter med snabbfäste så det är lätt att ta bort.

Re: Gult ljus.

InläggPostat: 2015-04-20/21:50
av Mimmi
Hej!

Jag började -83 med gult ljus på en Peugeot 604 Turbo Diesel jag hade, det var av den anledningen att franska bilar "skulle ha" gult ljus, det ansågs fräckt. Mycket snart fick jag höra hur bra jag syntes. Då slog det mig att jag också skulle ha det på min mc, resultatet blev det samma, jag fick ofta höra från folk hur bra de såg mig i jämförelse med andra mc.
Sedan dess har jag alltid haft gult ljus på mina mc, utom på den R1150 GS jag hade ett tag, riktiga gula lampor finns nämligen enbart som H4. Alltså en H4 med en extra gul glasglob utanpå. Och även de är inte så lätta att finna, sist importerade jag dessa från en tysk firma specialiserad på äldre franska bilar.

En nackdel märkte jag redan -83, och den gör sig fortfarande gällande. Nämligen att det gula ljuset lyser upp sämre än vad ett bra vitt ljus gör. Men det spelar mindre roll, jag kör ogärna mc i mörker.

marsmc25.JPG


(Bilden är ett år gammal, Wolfgang är i år ännu inte färdig för att ta ut)

Re: Gult ljus.

InläggPostat: 2015-04-21/12:15
av Thomas Stadin
Under 70-talet blev det populärt med varselljus på bilarna. De lös också ofta med ett gult sken. Nu förstår vi varför.

Re: Gult ljus.

InläggPostat: 2015-04-21/13:11
av Bror Gårdelöf
Jo, det är väl känt, sedan decennier. Gult retar näthinnan mest, och den neongula färgen på ambulanser, varselvästar, hjälmar etc är alltså noggrant framforskad som "det mest synliga av gult".
Blått - i utryckningsljus - syns sämst (i alla fall i dagsljus). Dessutom diffuseras kortvågigt, blått ljus mer i dis och dimma, då det alltså syns ännu sämre! Så varför har Europa blått utryckningsljus? En av mina lärare på ögonkursen hävdade, att Tyskland kände till detta redan under andra världskriget och därför använde blått ljus. Det syntes helt enkelt minst från luften och minskade därmed risken, att fientligt bombflyg såg något.
Av någon anledning, som jag inte känner till, antog allt fler länder på kontinenten detta blåa utryckningsljus, trots att Tyskland förlorade kriget.
Fram till någon gång under 1960-talet hade svenska utryckningsfordon rött ljus - som syns mycket bättre, och som inte alls diffuseras lika mycket i dis och dimma, eftersom det har längre våglängd. Därefter antog vi alltså en tekniskt sämre Europastandard!

Sedan kan man ju inte låta bli att fundera på, varför vi inte gör som amerikanerna och har både rött och blått utryckningsljus - men byråkrater är väl alltid byråkrater. (Jag dryftade detta under en standardiseringskonferens för ambulanser för sådär 20 år sedan, varvid en engelsman replikerade, att brittiska polisen absolut inte kunde acceptera rött ljus, som syns framifrån. Orsaken till denna rigiditet förblir okänd.)

Så man skulle kunna skifta till gult rakt över, men det är sedan länge upptaget av "långsamgående servicefordon" - så vi får nog leva med, vad vi har.

Re: Gult ljus.

InläggPostat: 2015-04-21/14:12
av BrooklynS
Blått blinkande ljus blandas inte ihop med någonting annat, därför används det väl i utryckningsfordon.

Re: Gult ljus.

InläggPostat: 2015-04-21/14:29
av Bror Gårdelöf
Däri har Du förmodligen rätt, men det är väl en variant på frågan om hönan och ägget.
Om Kontinentaleuropa efter kriget hade enats om blinkande rött - eller gult - hade vi rimligen idag varit vana vid det som utryckningsljus. OK - rött kan blinka, om en förare gör upprepade, korta inbromsningar, men sannolikheten, att man skulle ta fel på det och ett utryckningsfordon kan inte vara stor.

(En kul utvikning på det där med ljusstandard är rött för "stopp" och grönt för "kör". Detta kom med de första järnvägarna, men då hade man tänkt sig blått för "kör". Haken var, att de tidigaste ljuskällorna var rovoljelampor, som ger ett påtagligt gult (sic!) ljus. Resultatet genom rött glas drog åt orange, medan skenet genom blått glas blev grönt.
Senare kom först fotogen och därefter el med mycket vitare ljus, men då hade grönt för "kör" blivit invant - och på den vägen är det.)