Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Peter Nordlund » 2015-05-10/22:52

MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-11/21:14

Det får mig än en gång att göra reflektionen, att det är meningslöst att tro, att man kan utbilda bilförare till att se oss.
Jodå; det går nog till en del, men det finns folk, som man inte når, för att de inte bryr sig - och i den aktuella situationen vet man aldrig, vad slags förare som sitter i bilen ifråga. Då spelar det ingen roll, vem som hade "rätt", för motorcyklisten får ta konsekvenserna - och jag delar oreserverat åsikten, att mötande bil, som blinkar för vänstersväng, alltid är skäl att verkligen se upp!

Så; man bör sträva efter att göra sig så synligt som möjligt - och köra, som om man vore osynlig.
Dessutom är varje bilförare en blind idiot, tills motsatsen är bevisad.
Med de två sentenserna i bakhuvudet har man chans att leva längre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav HåkanH » 2015-05-11/21:32

Bror Gårdelöf skrev: och jag delar oreserverat åsikten, att mötande bil, som blinkar för vänstersväng, alltid är skäl att verkligen se upp!


I alla fall här i Sundsvallsområdet så är problemet bara att en övervägande majoritet har slutat att använda blinkers!
För ett par år sedan, var det bara i rondeller som blinkersen inte användes men nu ser man dagligen att
det svängs utan blinkers i vanliga korsningar också. :shock:
Tror att mobiltelefonen är en del av problemet...folk är helt enkelt upptagen av annat än att bry sig om
hur de kör. :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Peter Nordlund » 2015-05-11/22:08

Jag går lite ifrån mitt eget ämne, men jag måste erkänna att sedan jag tog mc kort 2011 har jag själv blivit en betydligt bättre trafikant, på mc såklart men också i bil och när jag promenerar...jo för jag vrider på huvudet väldigt mycket mer än innan, och då jag bor mitt i stan och går långa promenader varje dag spelar det roll, även när jag går över cykelbanor odyl.
innan var jag så lat att jag i bil mest/bara använder speglarna och vred motvilligt på huvudet, och då haft bil körkort sedan 1985...skäms :oops:

Sedan gällande mc som redan sagts, dom fullkomligt bankade in i våra huvuden att köra som om andra trafikanter inte ser dig oavsett vad dom gör, i början var det jobbigt mentalt men nu känns det ganska naturligt.
Mc utbildningen gjorde mig till en bättre trafikant.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-12/12:00

Delar oreserverat Din åsikt - och har gjort precis samma erfarenhet.

Till Håkan: OK - men en mötande bil, som skall svänga vänster, kör väl som regel rätt långsamt - om den inte står helt stilla? Då får ju det bli kännetecknet på denna riskfyllda situation.

Intressant dock, att folk alltså slutat blinka för vänstersväng. Tidigare har jag haft känslan av, att de flesta gör det, eftersom det minskar risken att bli påkörd såväl framifrån som bakifrån - men med ökande antal personer, som inte fattar, att det krävs fokusering och planering för att köra ett motorfordon, växer väl problemet.

(En företeelse, som borde innebära omedelbar indragning av körkortet, är följande: En bil står vid en korsning, beredd att köra ut på den större vägen, när det blir en lucka i trafiken, och en förare på den större vägen struntar i att ge tecken för högersväng, utan saktar bara in sent och svänger. Hade hen i vettig tid gett tecken för högersväng, kunde föraren, som väntade på att få köra ut, ha gjort det.
Tyvärr är beteendet så vanligt, att man tenderar att vänja sig, men sådana förare borde inte ha körkort, för beteendet är så in i h-e korkat - och hänsynslöst.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-05-12/12:33

Vi ska väl inte själva förhäva oss.
Något som jag själv upplevt är att man tjänar på att backa av i vissa situationer.
Ex. Låt bilen framför göra sin omkörning först.
Bilar med släpkärror är opålitliga, kan helt plötsligt svänga eller stanna. Kör inte om i första läget.
Trasiga baklyktor är inte ovanliga på släp :evil:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-12/12:51

Helt enig! Om inte för annat, så för att jag lever längre, om bilen framför får köra om först.

Släp är ett kapitel för sig, och där litar jag aldrig på, att blinkers fungerar.
Över huvud taget är ett långsamgående fordon i den egna filen - eller i den mötande - ett stort, rullande varningstecken. Det behöver inte handla om en dålig förare, utan fordonet kan köras långsamt av den enkla anledningen, att föraren strax tänker svänga.
ERGO: Skall man köra om ett sådant fordon, är det mycket klokt att dels "köra om långsamt" och dels - dessförinnan! - ha kollat upp, att det inte finns någon liten grusväg 50 - 100 meter längre fram, på vilken den långsamt körande föraren måhända tänker svänga in.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Thomas Stadin » 2015-05-12/13:01

Numera har sambon och jag återupptagit övningskörningen och eftersom vi kör med intercom försöker vi att hjälpa varandra genom att göra varandra uppmärksamma på ev faror. Det fungerar åt båda håll.

Jag rekommenderar att använda intercom även då du är ute och kör med kompisarna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-06-02/11:13

Peter Nordlund skrev:Sedan gällande mc som redan sagts, dom fullkomligt bankade in i våra huvuden att köra som om andra trafikanter inte ser dig oavsett vad dom gör,



Dom ser inte en MC, men noen ser f... meg ingenting, kanskje bare sin egen mobiltelefon?

"Så ikke stridsvognen på 62 tonn da hun skulle svinge ut på veien ..."

Bild

:evil:



http://www.tv2.no/2015/06/02/nyheter/ty ... gn/6995451
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-02/13:01

Någon sorts bister tröst i bedrövelsen för oss hojåkare!
Tyvärr minskar den ju inte våra risker. En bilist, som inte ser en stridsvagn, ser väl inget alls!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Peter Nordlund » 2015-06-02/14:15

Odd Arne Kjørstad skrev:
Peter Nordlund skrev:Sedan gällande mc som redan sagts, dom fullkomligt bankade in i våra huvuden att köra som om andra trafikanter inte ser dig oavsett vad dom gör,



Dom ser inte en MC, men noen ser f... meg ingenting, kanskje bare sin egen mobiltelefon?

"Så ikke stridsvognen på 62 tonn da hun skulle svinge ut på veien ..."

Bild

:evil:



http://www.tv2.no/2015/06/02/nyheter/ty ... gn/6995451


:o man upphör aldrig att förvånas!

När jag gjorde Lumpen på P10 i Strängnäs hände det titt som tätt att man körde vagnen (Centurion 54 ton) från övningsfältet till vårdhallarna, då var man tvungen att korsa väg E20 (tror jag det var?)
man körde då "uppluckat" så att föraren satt med huvudet uppstickande igenom luckorna, flera ggr när vi mycket försiktigt korsade vägen kunde man se nästan ögonvitorna på folk som körde aningen fort och inte noterade varningsskyltarna...jag var inte orolig för egen del men man behöver inte mycket fantasi för att gissa vad som händer om en Suzuki Swift kör in i sidan på en Centurion :roll:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Marie » 2015-06-04/21:58

Peter Nordlund skrev:jag var inte orolig för egen del men man behöver inte mycket fantasi för att gissa vad som händer om en Suzuki Swift kör in i sidan på en Centurion :roll:


Jag är väl så hårdhjärtad att jag tycker att swiftföraren får skylla sig själv, liksom vederbörandes passagerare vilka uppenbarligen varit korkade nog att åka med en fullblodsidiot.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Magnus von Melen » 2015-06-04/22:02

I andra media har det sagts att hon saknade körkort och var ute och övningskörde.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Fredric Fredricson » 2015-06-05/22:26

Jag kommer inte ihåg var jag läste om händelsen men enligt den artikeln var det fråga om en övningskörning och eleven styrde rätt in en kolonn med stridsvagnar. Föraren av stridsvagnen lyckades svänga åt sidan så pass mycket att han "bara" krossade främre delen av bilen så att förare och passagerare klarade sig oskadda.

/Fredric
Edit:
http://www.svd.se/skulle-ovningskora-ko ... stridsvagn
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav maruder » 2015-06-22/06:40

Bror Gårdelöf skrev:
Så; man bör sträva efter att göra sig så synligt som möjligt - och köra, som om man vore osynlig.
Dessutom är varje bilförare en blind idiot, tills motsatsen är bevisad.
Med de två sentenserna i bakhuvudet har man chans att leva längre.



Så är mitt moto vid möte med allt på 4 hjul. En sak som jag tycker gör nytta är att ligga nära mittlinjen.
Då tror fler att det är en enögd bil. Men det är bara min reflektion ingen vetenskap :lol:
maruder
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-04-19/12:34

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Olof Eriksson » 2015-06-22/07:17

Fredric Fredricson skrev:Jag kommer inte ihåg var jag läste om händelsen men enligt den artikeln var det fråga om en övningskörning och eleven styrde rätt in en kolonn med stridsvagnar. Föraren av stridsvagnen lyckades svänga åt sidan så pass mycket att han "bara" krossade främre delen av bilen så att förare och passagerare klarade sig oskadda.

/Fredric
Edit:
http://www.svd.se/skulle-ovningskora-ko ... stridsvagn

Undrar hur man får denna adept åter bakom ratten :lol:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Niclas Elneus » 2015-06-22/07:59

Tragiska liknande händelser har hänt i Sverige. På P4s övningsfält lyckades två anställda krossa en bil under testkörning på övningsfältet. De i bilen omkom. Något år innan jag gjorde min militärtjänst där på åttiotalet så vart en P4 konvoj ute o körde på allmän väg i en uppförsbacke under en övning. När första vagnen nådd krönet så upptäckte förstavagnen att motståndarna (kallades om jag minns rätt för FI) i övningen gjort samma sak. Det värnpliktiga befälet beordrade instinktivt halt och bakåt bakåt.... Problemet var att en bil med två pensionärer hade kommit emellan. Resultatet blev att bandvagnen/stridsvagnen backade helt upp på den lilla bilen bakom. Bilen blev helt krossad men mirakulöst nog klarade sig de båda pensionärerna med ngt stukat finger om jag minns rätt.

I första fallet var bilen skymd bakom en häck o föraren missbedömde dess hastighet. Fall två skymd bakom vagnen.

SAtt SYNAS är viktigt! Så oavsett vad man tycker om varselvästar visuellt så använd dem gärna. De bidrar till att du syns bättre! Sen tror jag också att placera sig nära mittlinjen ökar chanserna för att du upptäcks tidigare av av framförvarande och mötande bilister.
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Szinbad » 2015-08-02/17:35

Jag åkte upp till Gysinge. På vägen hem, ca 5 mil innan Uppsala ser jag plötsligt en rådjurs flock. Jag bromsar, tutar, flocken tvärstannar vid skogskanten .
Jag blinkar frenetisk och vinkar med armen till mötande trafikanterna. INGEN, INTE EN ENDA sänker hastigheten. Sedan hör jag Volvon som drog en husvagn panikbromsar. Denna gången rådjuren klarade sig.
Så min konklusion är det samma. Bilisterna ser oss inte, bry sig inte.
Finns det annat sätt att kalla för Uppmärksamhet?
Zsolt
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-02/19:05

Förmodligen inte. Det är extremt svårt att göra folk uppmärksamma, ifall de inte bryr sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav CG Arvidsson » 2015-08-02/21:26

Ibland ska man inte klandra bilisterna. Igår eftermiddag blev jag omkörd av en plastraket på en 90-väg norr om Tingsryd och jag kan garantera att det gick närmare 300 än 200 km/ tim. Tydligen jagade han vikt, endast iklädd hjälm,tunna byxor och en jacka som blåst upp på ryggen. Nummerskylten hade han skippat också av samma skäl. Hjälmen skulle nog bara skydda vaccumet mellan öronen. Idag hade Expressen dessutom lagt ut ett klipp om en kappkörning på samma vägsträcka. Tycker det är i högsta grad onödigt att visa sådant, dålig reklam för oss.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-03/07:47

Det är nog ingen vågad gissning, att han inte heller hade A-kort. Men det får vi måhända aldrig veta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tv 4 kort reportage om att bilförare inte ser MC förare

Inläggav janric » 2015-09-07/10:57

Hejsan.

Har själv medverkat i TV4-intervju helt nyligen. Någon kanske såg den härom veckan.
Det som sändes av intervjun var en bråkdel som också handlade om att få uppmärksamhet från bilister. Vi diskuterade även andra faktorer för vår säkerhet men detta var så att säga TV4:s tema. Lovvärt i och för sig.
Vi saknar ju stöttning från myndighetshåll vad gäller detta. I bl.a. England och Australien bedrivs olika kampanjer som initieras från motsvarigheten till våra trafikmyndigheter. Men det finns självklart mycket annat som inte minst vi själva kan göra för vår säkerhet, om vi tillåts.


Tyvärr har i vårt land Trafikverket valt att helt koncentrera sig enbart på hastighet. Som om det vore det enda saliggörande för att få bort MC-olyckor. En 30-punktslista med diverse mer eller mindre kränkande och särskiljande åtgärder föreslås bl.a. ägaransvar. :evil:
Ta gärna del av detta på SMC:s hemsida http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... nktslista/
eller Facebooksida https://www.facebook.com/sverigesmotorcyklister och dela.


Jan Rickardsson
Ordis SMC Västra Götaland
Medlem i BMW MC-klubben
Användarvisningsbild
janric
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2015-09-07/10:35


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron