Det där med bromsteknik

Det där med bromsteknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-06/14:34

I en annan tråd skriver Roger Gross: "Bromssystemet är programmerat så, att vid mycket försiktig bromsning aktiverar handbromshandtaget i huvudsak bakbromsen. Man kan förenklat säga att så länge bakbromsen "räcker till" så får den göra jobbet. BMW menar att denna konstruktion stabiliserar körningen i bromsmomentet. Självklart går framhjulsbromsen in vid hårdare inbromsning."

Där delar jag helt BMW:s uppfattning - men läser/lyssnar man på diverse förståsigpåare, kan man få helt andra besked. De mest radikala hävdar, att man i princip inte skall röra bakbromsen alls, eftersom det vid maximal inbromsning kan innebära, att bakhjulet låser (gamla idéer från före ABS), varvid dess riktningsstabiliserande effekt upphör - eller i alla fall minskar radikalt. För mig låter det som ett resonemang, som nog kan vara giltigt på bana - men i trafik?

Mot detta synsätt står den klassiska körskoleutbildningen: "Bromsa först lätt med bakbromsen och direkt därefter successivt allt hårdare med frambromsen." Jag gick aldrig i körskola för hojkortet utan fick det per automatik 1971, men ändå har jag alltid bromsat just så - och gör det fortfarande, reflexmässigt, trots att Sigurd har delintegralbromsar, så att jag i princip kan låta bli bromspedalen. (De tre tidigare hojarna hade varken ABS eller någon form av integralsystem, och det var under de åren, som reflexerna jobbades in.)

Den där lätta touchen med bakbromsen först liksom "rätar ut" cykeln, innan frambromsen griper in - och vid behov av bara en anings fartminskning räcker dutten på bakbromsen, vilket gör körningen mjukare. Används frambromsen i samma situationer, upplever jag, att cykeln "skjuter rygg", vilket inte alls blir lika smidigt.

BMW:s resonemang och programmering av de moderna systemen förefaller onekligen ge stöd åt, att mina upplevelser inte är enbart subjektiva.
Märk väl: Hela resonemanget handlar om körning i trafik. Bana är - antar jag - en annan historia, och optimal teknik där får andra diskutera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-06/15:03

Det Bror skriver förefaller förnuftigt - för normal körning med "gathoj" och landsvägsdäck.
Om man däremot, som jag själv och ganska många andra, kör GS-hojar med grova däck, blir läget ett annat.
"Nabbadäck" är dels mjuka, dels har de glest mönster med stort mönsterdjup ("höga klackar").
Framdäckets klackar är oftast små, vilket gör att de gärna viker sig vid bromsning på asfalt.
Det får till följd, att mönsterklackarna ofta slits väldigt snett - den kant som är framåt i kontaktytan med vägen kan vara nere på nästan inget mönsterdjup alls, medan "bakkanten" fortfarande har nästan allt gummi kvar.
Jag försöker därför ta till vana, att enbart använda bakbromsen vid måttliga inbromsningar, och inte ta till frambromsen alls förrän det behöver bromsas hårt. Det hjälper faktiskt - efter att jag börjat med detta, har jag sluppit "sågtänder" på mina grus-framdäck!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-06/15:59

No argument! Min referensram är asfalt - samt hoj och däck för sådan körning.
Det lär finns folk, som kan ägna sig åt seriöst grusåka med närmare 300 kg K 1200 RS - men jag är definitivt inte en av dem!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Fredric Fredricson » 2015-06-07/00:46

Beroende på hoj och underlag så gör bakbromsen nytta eller ej. Så mycket är säkert.

SMC lär ut att man skall stabilisera med bakbromsen och följa med frambromsen men detta är i en kontrollerad inbromsning inför en kurva eller dylikt. Syftet är att alltid ha full kontroll på hojen och att hojen skall vara stabil under hela processen.

Personligen struntar jag oftast i bakbromsen för att jag på min nuvarande hoj inte märker av nån förbättrad stabilitet eller minskad oro i chassit om jag sätter an bakbromsen först, förmodligen på grund av telelevern och det faktum att den är väldigt stabil rakt fram. Andra må ha andra erfarenheter.
Det bästa sättet att få veta vad som fungerar bäst är att prova.

Vid en panikbromsning nyper jag till med allt jag har, där finns per definition inte tid till finlir (fast mitt statistiska underlag är rätt begränsat).

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-07/07:42

Fredric har en poäng, fast outtalad.
Vid panikbromsning i "skarpt läge" gäller det att utnyttja all bromskapacitet man har, och att dessutom göra det snabbt.
Det måste gå på reflex, helt enkelt.
Om man då i normal körning gör annorlunda, kan det bli så illa att den "rätta" reflexen (att klämma åt båda bromsarna) arbetats bort.
Är nog inte så dumt att ta till vana att bromsa med både hand och fot...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-07/07:50

Vi, som har (del)integralbromsar och ABS är ju lyckligt lottade, för "det spelat inte så stor roll". Jag håller med om, att panikbromsningar i princip inte går att moderera (Då är de inte panikbromsningar!) - och då är det onekligen skönt, att systemet sköter om den detaljen åt oss.

Före ABS och integralbromsar var argumentet, att vid maximal inbromsning kan så mycket som 90 % av ekipagets tyngd ligga på framhjulet - såvida man inte t o m presterar en stoppie. Resterande 10 % bak var alltså mycket lätta att låsa, vilket väl var skälet för idén med "bara frambromsen".
Hur som helst har jag aldrig tillämpat den tekniken.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2015-06-07/15:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav CG Arvidsson » 2015-06-07/08:33

Elektronik i all ära, men vi ska nog vara glada för att BMW lägger ner så mycket forskning och utveckling på nya bromssystem. Skulle inte förvåna mig om vi själva är en del i densamma. BMW har säkert möjlighet att se hur kollektivet har bromsat, när cyklarna blivit uppkopplade mot stordatorn vid varje service. Utvecklingen går framåt antingen vi vill eller ej. Så länge den kan rädda liv och svåra skador tycker jag det är OK.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-07/08:43

Där har Du nog en övertro på vad datorerna förmår, CG!
Kapaciteten att lagra information om inbromsningar är nog ganska begränsad i hojarnas styrsystem, även om det finns info om antalet gånger fram- respektive bakbroms satts an.
Och någon. "Stordator" finns inte i andra änden för uppkoppling vid service, det är snarare - förvisso ganska stora - Unix-system det handlar om.
(Jodå, BMW AG har stordatorer, men de är till för administrativa system och produktionsstyrning - BMW har en av världens största SAP-installationer).

Att BMW ligger långt fram i utvecklingen av bromssystem är det dock inget tvivel om, och givetvis används datorer till det!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-07/15:18

CG Arvidsson skrev:Elektronik i all ära, men vi ska nog vara glada för att BMW lägger ner så mycket forskning och utveckling på nya bromssystem.

Till vad Gunnar skriver ovan, vill jag lägga, att jag inte förstår, vad Du skriver. OK för materialoptimering etc i skivor, belägg, flerkolvsok och hydraulik, men nya, högeffektiva bromssystem handlar väl om elektronik - som ser till, att vi vanliga höpåsar skall kunna använda den sofistikerade mekaniken/hydrauliken optimalt utan att egentligen behöva bry oss om, vad som faktiskt sker? Vi drar bara nytta av det mycket fina resultatet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Thomas Stadin » 2015-06-08/09:36

Fredric Fredricson skrev:Vid en panikbromsning nyper jag till med allt jag har, där finns per definition inte tid till finlir (fast mitt statistiska underlag är rätt begränsat).


Om man nyper till med vad man har överlåter man regleringen av bromskraften till motorcykelns ABS. Då är min erfarenhet att man får stopp på ekipaget men inte på ett optimalt sätt. Vill man tjäna några meter bör man bromsa hårt och kontrollerat. ABS träder in när jag som förare misslyckas.

Sambon övningskör och vi övar bromsning regelbundet, tidigare på hennes förra ER-6 och nu på hennes 390 DUKE. Jag är med på min GS. Vi har skaffat ett 25m måttband och mäter upp bromssträckor för olika hastigheter och jämför. De gånger som vi nypit till med allt vad som finns och låtit ABS-enheterna reglera har alltid bromssträckan blivit längre.

Nu hör ju det till saken att då vi närmat oss strecket på asfalten där vi påbörjar inbromsningen har ju vi varit väl förberedda. Vi har suttit som vi bör med knäna mot tanken, bålen spänd, avslappnade armar och har hållit blicken högt. I det läget slår vi lätt mc:ns ABS i bromsprestanda.
Hur det är om man hänger och halvsover på mc:n har jag inte testat. Kan tänka mig att det ger en längre bromssträcka.

Jag tror att träning är vägen till framgång då det gäller hårda inbromsningar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Roger Gross » 2015-06-08/09:50

Thomas Stadin skrev:
Fredric Fredricson skrev:Vid en panikbromsning nyper jag till med allt jag har, där finns per definition inte tid till finlir (fast mitt statistiska underlag är rätt begränsat).


Om man nyper till med vad man har överlåter man regleringen av bromskraften till motorcykelns ABS. Då är min erfarenhet att man får stopp på ekipaget men inte på ett optimalt sätt. Vill man tjäna några meter bör man bromsa hårt och kontrollerat. ABS träder in när jag som förare misslyckas.

Sambon övningskör och vi övar bromsning regelbundet, tidigare på hennes förra ER-6 och nu på hennes 390 DUKE. Jag är med på min GS. Vi har skaffat ett 25m måttband och mäter upp bromssträckor för olika hastigheter och jämför. De gånger som vi nypit till med allt vad som finns och låtit ABS-enheterna reglera har alltid bromssträckan blivit längre.

Nu hör ju det till saken att då vi närmat oss strecket på asfalten där vi påbörjar inbromsningen har ju vi varit väl förberedda. Vi har suttit som vi bör med knäna mot tanken, bålen spänd, avslappnade armar och har hållit blicken högt. I det läget slår vi lätt mc:ns ABS i bromsprestanda.
Hur det är om man hänger och halvsover på mc:n har jag inte testat. Kan tänka mig att det ger en längre bromssträcka.

Jag tror att träning är vägen till framgång då det gäller hårda inbromsningar.


Vad än människan gör - gör hon det bättre med träning. Men att människan vid en panikbromsning skulle klara det bättre än vad ett modernt ABS-bromssystem gör, där håller jag inte med! Den teorin kanske hade någon bäring i ABS-bromsarnas barndom. Håller med vad Thomas S skriver ovan i tråden NÄR DET GÄLLER EN SKICKLIG FÖRARE OCH BANKÖRNING - men absolut inte på vanlig väg ute i trafiken.
Gör som Fredric F skriver - dra in bromsreglaget fort och stenhårt, låt tekniken hjälpa dig till en optimal inbromsning!
Det är min uppfattning! Synpunkter emotses tacksamt...
//Roger G
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Thomas Stadin » 2015-06-08/10:17

Du har en poäng där Roger då det gäller "trafiken".
När sambon och jag övar så håller ju vi till på samma p-plats där vi bromsat på exakt samma ställe gång efter gång och vet hur underlaget är och hur hårt vi kan bromsa.
När vi däremot åker på en okänd väg har vi ingen aning om friktionen och då är väl risken stor att man bromsar för försiktigt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-08/10:53

Thomas Stadin skrev:... har ju vi varit väl förberedda. Vi har suttit som vi bör med knäna mot tanken, bålen spänd, avslappnade armar och har hållit blicken högt. I det läget slår vi lätt mc:ns ABS i bromsprestanda.
Hur det är om man hänger och halvsover på mc:n har jag inte testat. Kan tänka mig att det ger en längre bromssträcka.

Något annat, som jag hoppas, att ingen av oss skall behöva testa live, är den där situationen, när man själv är vaken, men någon halvblind dåre i en bil gör en manöver, som överraskar totalt. Då är man definitionsmässigt inte förberedd (i så fall blir det ingen överraskning), och då torde ett bra ABS-system vara guld värt!

Till detta kommer, att berörda myndigheter bedömer, att ABS-systemen är förklaringen till de senaste årens notabla minskning av mc-olyckor med såväl dödlig utgång som bestående, svåra skador, OCH att i alla fall en del försäkringsbolag avsevärt sänker självrisken på hojar med ABS.
Försäkringsbolag lever på riskberäkningar, och självriskreduktionen beror definitivt inte på ägarnas vackra ögon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Thomas Stadin » 2015-06-08/14:03

Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:... har ju vi varit väl förberedda. Vi har suttit som vi bör med knäna mot tanken, bålen spänd, avslappnade armar och har hållit blicken högt. I det läget slår vi lätt mc:ns ABS i bromsprestanda.
Hur det är om man hänger och halvsover på mc:n har jag inte testat. Kan tänka mig att det ger en längre bromssträcka.

Något annat, som jag hoppas, att ingen av oss skall behöva testa live, är den där situationen, när man själv är vaken, men någon halvblind dåre i en bil gör en manöver, som överraskar totalt. Då är man definitionsmässigt inte förberedd (i så fall blir det ingen överraskning), och då torde ett bra ABS-system vara guld värt!

Till detta kommer, att berörda myndigheter bedömer, att ABS-systemen är förklaringen till de senaste årens notabla minskning av mc-olyckor med såväl dödlig utgång som bestående, svåra skador, OCH att i alla fall en del försäkringsbolag avsevärt sänker självrisken på hojar med ABS.
Försäkringsbolag lever på riskberäkningar, och självriskreduktionen beror definitivt inte på ägarnas vackra ögon.


Vi är helt överens om att ABS är guld värt - tro inget annat. Det som är oklart är hur man ska bromsa då man väl har ABS, ska man tokbromsa eller försöka att bromsa kontrollerat.

På övningsplatsen kan man under bra förhållanden prestera bättre än dagens system om man bromsar kontrollerat. Ute i trafiken kanske det omvända gäller.
Hur som helst anser jag att man bör övningsbromsa regelbundet på tex en öde p-plats. Man behöver lära sig hur hårt man kan dra i handtaget innan ABS går in samt hur det känns då ABS går in. Rädslan att bromsa för hårt måste övervinnas.
Bromsar jag för hårt finns ABS där och räddar situationen åt mig.
Har mc:n ingen ABS är det än viktigare med bromsövningar - gärna på en grusplan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-08/14:15

Thomas Stadin skrev:Det som är oklart är hur man ska bromsa då man väl har ABS, ska man tokbromsa eller försöka att bromsa kontrollerat.

Svaret ligger rimligen i Din fråga! Naturligtvis ska man bromsa kontrollerat alla de gånger, då man kan göra det!

Min förra hoj - Aprilia RST 1000 Futura - hade ett sjujäkla nyp i sina fyrkolvs Brembo guldok, men ABS? Icke! Lyckligtvis låste jag framhjulet på den hojen en enda gång - under en avrostning. Efter första inbromsning frågade instruktören - som var mc-polis - om jag hade ABS. När svaret var nej, sade han till mig att bromsa ännu hårdare nästa gång - för att få känna på framhjulssläpp. (Dagen var lite regnig.)
Jag gjorde, som han sade. Släppet var inte behagligt, men odramatiskt (jag var ju beredd på det), och cykeln hann aldrig bli ostadig, innan jag släppte ut handtaget så pass, att hjulet greppade igen.

Tokbromsar gör väl ingen vettig människa, som har kontroll på situationen? Det höjer såväl risknivån som kostnaderna för bromsbelägg, så varför skall man hålla på med det?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Roger Gross » 2015-06-08/14:49

Ska man "tokbromsa" med ABS-bromsar!?
Som jag uppfattat det ska man för kortast tänkbara bromssträcka "tokbromsa" - tekniken sköter resten.
OBS! Detta under förutsättning att man kör rakt fram. I kurva dvs då sidokrafter är inblandade är det mera problematiskt även om BMW och KTM pratar "kurvABS". Här är inte tekniken särskilt långt kommen som jag förstår det...
//Roger G
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Thomas Stadin » 2015-06-08/15:19

Roger Gross skrev:Ska man "tokbromsa" med ABS-bromsar!?
Som jag uppfattat det ska man för kortast tänkbara bromssträcka "tokbromsa" - tekniken sköter resten.
OBS! Detta under förutsättning att man kör rakt fram...


Men då avser du mc med den absolut senaste ABS-tekniken?
Vid bromsövningar med sambons fd ER-6 ABS (-09) och min fd G650X ABS (-07) nöp bromsarna i bra så länge inte ABS gick in. Så snart ABS började att arbeta och man kände pulserna i handtaget avtog retardationen högst anmärkningsvärt - bromssträckan ökade. Den största nyttan man hade av dessa ABS var att de hjälpte till att förhindra omkullkörningar pga låst framhjul.
Med dagens mått mätt tillhör väl inte ABS på någon av dessa hojar toppskiktet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-10/19:21

Utifrån mitt första inlägg på denna tråd kan vara värt att notera vad SMC:s Full kontroll - bilagd i senaste MC-Folket - skriver om bromsningsteknik och -träning. (Om jag fattat saken rätt, är det en bearbetning av ett material, framtaget av SMC:s norska motsvarighet.)
Även om texten modereras en smula - med påpekanden om, att såväl baktunga glidare som körning med passagerare gör det viktigt att kunna använda bakbromsen - står: ""På de allra flesta motorcyklar är det en klar fördel att enbart använda framhjulets broms och låta bakhjulet rotera fritt så att Du undviker risk för sladd på bakhjulet." Jag kommer inte förbi tanken, att detta skrivits av banåkare!

Men - i alla fall den delen av texten innehåller inte en bokstav om ABS-system, (del)integralbromsar etc!
Det ger onekligen skäl att ifrågasätta, huruvida textens helhet speglar dagens situation.

Klart läge för revision! Vid en sådan kan man passa på att ändra felaktigheten "gyroskopisk precision" till det korrekta "gyroskopisk precession" - och ändra det betänkliga påståendet: "De flesta motorcyklar har en frambroms, som är så effektiv att den kan stå för 100 % av bromsningen." Förutsättningen för det är en stoppie! Så länge bakhjulet har kontakt med underlaget, kan bakbromsen bidra - om än med kanske bara 10 %, innan hjulet låser.

Vad gäller kurvtagning, rekommenderas man att flyttar blicken från svängpunkten framåt i kurvan, först strax innan man börjar svänga! Det låter väldigt mycket bana. Jag har som princip att sträva efter att hålla blicken så långt fram i kurvan som möjligt - så tidigt som möjligt. I trafik är det dessutom inte alls ovanligt att mjukt motorbromsa sig in i böjen för att sedan lika mjukt ge gas - men om det står inte en stavelse.

Full kontroll ger många värdefulla tips, men som framgår ovan köper jag långt ifrån allt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-11/09:45

Att tesen om bromsning med enbart frambroms kommer från bankörningen tror jag inte.
SMC lär tvärtom ut, att man ska ansätta bakbromsen fullt innan man går på frambromsen, för att stabilisera cykeln och börja förflytta den dynamiska tyngdpunkten framåt, så framhjulet får maximalt bromsgrepp.
Det är f ö precis så BMW:s delintegralbromsar jobbar - vid fullbromsning ansätts först bakbromsen fullt (till ABS-ingrepp), innan frambromsen gradvis ökas till maxbroms.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Thomas Stadin » 2015-06-11/10:23

Gunnar Elmgren skrev:SMC lär tvärtom ut, att man ska ansätta bakbromsen fullt innan man går på frambromsen, för att stabilisera cykeln och börja förflytta den dynamiska tyngdpunkten framåt, så framhjulet får maximalt bromsgrepp.


En annan stor fördel med att bromsa hårt med bakbromsen tidigt är att krafterna som då verkar får mc:ns bakfjädring att tryckas ihop och mc:n blir lägre baktill.
Det gör i sin tur det möjligt bromsa hårdare med framhjulet eftersom risken till att mc:n går upp i stoppie minskar iom att bakändan sänks.
Att få motorn att motorbromsa hårt har givetvis samma effekt men kan vara svårare att åstadkomma.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-11/10:35

Vi är helt eniga! Så varifrån kommer då de idéer, som läggs fram som någon form av sanning i Full kontroll?

Dessutom har jag deltagit i ett par grundläggande SMC-kurser på bana, där instruktörerna i princip varit inne på samma linje - dvs att man i princip kan glömma fotbromsen. Att dessa instruktörer var banfantomer, rådde inga tvivel om. En del av dem kom med sina kraschkåps- och slicksförsedda hojar på släp, och en av dem talade öppet om, att han aldrig kör motorcykel i trafik! Vad han hade där att göra som instruktör för trafikanter, är än idag höljt i dunkel.

Gissa sedan, varför jag inte längre går dessa kurser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Björn Holmgren » 2015-06-11/11:08

Har aldrig gått någon kurs i bromsteknik . Kan bara säga av egen erfarenhet att efter mer än 50000 mil på hoj sedan 70 talet att bakbromsen är viktig för att stabilisera hojen oavsett modell på grusväg och om man måste bromsa i en kurva på landsvägen. Vid panik bromsing så sitter det i ryggmärgen först bak utan låsning och direkt fram. Det har funkat för mig alla år.


Vid avslappad normalkörning alltid två fingrar på frambromsen. :D


En annan sak Den BMW,n jag har skaffat nu en R1200r -09 är den första hoj i min ägo med abs och integralbromsar?? Har dock inte märkt att bakbromsen skulle påverkas av frambromshandtaget men det kanske inte gäller alla modeller?

Integralbromsar fanns ju på 70-80 talet på Moto-Guzzi Där påverkades istället den ena framskivan om det var dubbla skivor när bakbromsen sattes an.
Senast redigerad av Björn Holmgren 2015-06-11/11:27, redigerad totalt 1 gång.
BMW R1200R 2009
Björn Holmgren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2015-05-09/11:01
Ort: Växjö

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Kovlingen » 2015-06-11/11:19

Är det bara jag som tycker att man inte har full kontroll när bromsarna
behöver användas maximalt ? ? :shock: Jag kallar det panikbromsa :?
Full kontroll är väl när bromsarna nästan inte behöver användas :)
(om det inte är buskörning förstås :? :mrgreen: )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Det där med bromsteknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-11/11:29

Delar den åsikten - i alla fall i trafik. Men SMC har ju valt det namn, som man valt.

Till Björn: Jag har "bara" kört 17 000 mil men har tillämpat samma teknik som Du, ända sedan jag började köra. Numera sitter reflexerna väl.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst