CG Arvidsson skrev:Elektronik i all ära, men vi ska nog vara glada för att BMW lägger ner så mycket forskning och utveckling på nya bromssystem.
Fredric Fredricson skrev:Vid en panikbromsning nyper jag till med allt jag har, där finns per definition inte tid till finlir (fast mitt statistiska underlag är rätt begränsat).
Thomas Stadin skrev:Fredric Fredricson skrev:Vid en panikbromsning nyper jag till med allt jag har, där finns per definition inte tid till finlir (fast mitt statistiska underlag är rätt begränsat).
Om man nyper till med vad man har överlåter man regleringen av bromskraften till motorcykelns ABS. Då är min erfarenhet att man får stopp på ekipaget men inte på ett optimalt sätt. Vill man tjäna några meter bör man bromsa hårt och kontrollerat. ABS träder in när jag som förare misslyckas.
Sambon övningskör och vi övar bromsning regelbundet, tidigare på hennes förra ER-6 och nu på hennes 390 DUKE. Jag är med på min GS. Vi har skaffat ett 25m måttband och mäter upp bromssträckor för olika hastigheter och jämför. De gånger som vi nypit till med allt vad som finns och låtit ABS-enheterna reglera har alltid bromssträckan blivit längre.
Nu hör ju det till saken att då vi närmat oss strecket på asfalten där vi påbörjar inbromsningen har ju vi varit väl förberedda. Vi har suttit som vi bör med knäna mot tanken, bålen spänd, avslappnade armar och har hållit blicken högt. I det läget slår vi lätt mc:ns ABS i bromsprestanda.
Hur det är om man hänger och halvsover på mc:n har jag inte testat. Kan tänka mig att det ger en längre bromssträcka.
Jag tror att träning är vägen till framgång då det gäller hårda inbromsningar.
Thomas Stadin skrev:... har ju vi varit väl förberedda. Vi har suttit som vi bör med knäna mot tanken, bålen spänd, avslappnade armar och har hållit blicken högt. I det läget slår vi lätt mc:ns ABS i bromsprestanda.
Hur det är om man hänger och halvsover på mc:n har jag inte testat. Kan tänka mig att det ger en längre bromssträcka.
Bror Gårdelöf skrev:Thomas Stadin skrev:... har ju vi varit väl förberedda. Vi har suttit som vi bör med knäna mot tanken, bålen spänd, avslappnade armar och har hållit blicken högt. I det läget slår vi lätt mc:ns ABS i bromsprestanda.
Hur det är om man hänger och halvsover på mc:n har jag inte testat. Kan tänka mig att det ger en längre bromssträcka.
Något annat, som jag hoppas, att ingen av oss skall behöva testa live, är den där situationen, när man själv är vaken, men någon halvblind dåre i en bil gör en manöver, som överraskar totalt. Då är man definitionsmässigt inte förberedd (i så fall blir det ingen överraskning), och då torde ett bra ABS-system vara guld värt!
Till detta kommer, att berörda myndigheter bedömer, att ABS-systemen är förklaringen till de senaste årens notabla minskning av mc-olyckor med såväl dödlig utgång som bestående, svåra skador, OCH att i alla fall en del försäkringsbolag avsevärt sänker självrisken på hojar med ABS.
Försäkringsbolag lever på riskberäkningar, och självriskreduktionen beror definitivt inte på ägarnas vackra ögon.
Thomas Stadin skrev:Det som är oklart är hur man ska bromsa då man väl har ABS, ska man tokbromsa eller försöka att bromsa kontrollerat.
Roger Gross skrev:Ska man "tokbromsa" med ABS-bromsar!?
Som jag uppfattat det ska man för kortast tänkbara bromssträcka "tokbromsa" - tekniken sköter resten.
OBS! Detta under förutsättning att man kör rakt fram...
Gunnar Elmgren skrev:SMC lär tvärtom ut, att man ska ansätta bakbromsen fullt innan man går på frambromsen, för att stabilisera cykeln och börja förflytta den dynamiska tyngdpunkten framåt, så framhjulet får maximalt bromsgrepp.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst