En reflektion kring stöldskydd

En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-11/11:41

I min bekantskapskrets finns en ung man, som nyligen fick sin nyköpta, begagnade hoj (inte BMW) stulen. Den var enligt försäkringsföreskrifterna låst - med enbart styrlåset - och stod i låst utrymme - bostadsrättsföreningens garage, med krav på nycklar, koder etc.

På övervakningsfilmen ser man, hur tjuven kör iväg med motorcykeln. Privatköpet hade "gått rätt till" - med alla originalnycklar, dokument etc - men med facit i hand går det inte att komma förbi misstanken, att säljaren låtit göra en extra nyckel och sedan stulit hojen. (Den har inte elektronik av typen immobilizer, så en välgjord nyckelkopia räckte säkert.)
Detta lär inte gå att bevisa.

Den bestulne hade inga problem med försäkringsbolaget, utan allt reglerades snabbt, och han är redan på G i sökandet efter en ny hoj - men han minns fortfarande besvikelsen och ilskan, när han i full mundering kom ner i garaget, och cykeln var borta.

Utifrån detta scenario gjorde jag reflektionen, att det efter ett privatköp måhända är en klok investering att köpa ett nytt skivbromslås (eller annan rejäl låsanordning), till vilken ingen annan kan ha gjort någon nyckelkopia. (Alternativt tar man ett befintligt lås, som inte ingått i köpet.) Hade den unge mannen i bekantskapskretsen gjort det, skulle tjuven i alla fall ha fått jobba betydligt längre, innan det varit möjligt att köra iväg med hojen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2015-06-14/20:53

Så jä...gt det kan det vara.
Alla metoder skapar sin egen motmetod och ett nytt sätt för den ohederlige att komma runt ens åtgärder för att förhindra brott.
Till slut kan man ha skapat sig ett Fort Knox runt sin egendom och likaväl tar sig tjuvar genom ens hinder.
Det är bara fråga om hur lång tid tjuven har på sig och jag tror att det är där man får angripa problemet, genom att sinka tjuven i sitt handlande eller att göra det yttermera besvärligt för tjuven att lyckas med sina mörksens planer. Larm, Automatisk belysning, Kamerabevakning är ju alternativa metoder men kan tjuven köra iväg som i det här fallet så står man där med skägget i brevlådan i alla fall!
Att hålla dessa brottslingar ifrån oss är nog ett av det svåraste saker vi har att brottas med.
Ett annat sätt är grannsamverkan där vi alla kan hjälpa varandra att hålla koll på okända personer där de ej hör hemma! Det gäller bara att våga agera, reagera, gärna en gång för mycket än inte alls!
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-15/06:32

Helt enig! "Lås är mot hederligt folk. Tjuvar tar sig in ändå", säger ordspråket.
Men i just detta fall kan man ju filosofera över, om inte tjuven fått gå därifrån med oförrättat ärende, ifall det suttit en bra lås i t ex skivan(?).

Apropå Ditt resonemang om tidsbehov etc: En av mina morbröder var egen företagare och hade kassaskåp i bostaden. Åtskilliga släktingar undrade och beundrade. På frågan, hur inbrottssäkert det var, svarade han: "Det finns inga inbrottssäkra kassaskåp. Vad man köper, är den tid, som det tar för tjuven att ta sig in i skåpet." Och under den tiden hinner man förhoppningsvis vidta annan åtgärd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Marie » 2015-06-15/14:49

Bror Gårdelöf skrev:En av mina morbröder var egen företagare och hade kassaskåp i bostaden. Åtskilliga släktingar undrade och beundrade.

:shock: Har inte alla kassaskåp hemma? :shock:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-15/16:08

I så fall alla utom jag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Magnus von Melen » 2015-06-15/16:35

Bara några mer eller mindre kassa skåp. Räknas det?
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Marie » 2015-06-15/16:39

i den rådande kulturen av sär skrivning, så förvisso
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav DaK » 2015-06-16/07:44

Marie skrev: Har inte alla kassaskåp hemma?


Vi som inget äger behöver inget kassaskåp.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav peterus » 2015-06-16/10:02

I princip kan man väl säga att lås och larm bara ska göra det enklare för tjuven att sno grannens grejor i stället för mina?

Man gör det LITE mer besvärligt helt enkelt?
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-16/15:00

Ungefär så.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Fredric Fredricson » 2015-06-17/21:26

Jag har en fundering på en produkt som skulle kunna hjälpa. Jag kom på den när vi för N:te gången hade inbrott i sommarstugan och blev av med en såg och en liten kompressor.

Produkten är ett inramat hedersmedlemsbevis i HA (fejkat, givetvis) samt ett antal foton av en "civilperson" som står och har trevligt tillsammans med folk som skulle kunna tas för HA. Givetvis bärande på kedjor, basebollträn och andra för HA typiska tillhyggen.
Dessa foton ramar man in och hänger på väggarna i sommarstugan.

Skulle kunna minska tjuvens entusiasm en smula.

/Fredric

PS. Påminner om en skylt som ägaren till ett "mindre nogräknat" gym satte upp:
"Vi polisanmäler inte stölder"
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Kovlingen » 2015-06-17/21:36

Högt staket runt tomten , låst grind och en HD stående utanför :shock:

Nee ! Bestäm träff utanför den lokala polisstationen och ge förslag att du
visar äganderätten och köparen kan visa sin ID :?

Undrar om Polisen tillhandahåller den tjänsten ? ? ? ? Skulle funka rätt bra .
Provkörning skulle kosta denna avgift .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Olof Eriksson » 2015-06-17/21:59

En kompis var och jagade fågel med en annan vänn på samma jaktmark som jag jagar på. Ganska otillgängligt med extremt dålig mobiltäckning är det. Dom bestämde sig för att passera en huggarkojja som min kompis äger om. Då dom kommer fram så ser dom några personer som bär ut lite prylar från hans kojja.

Hmm dom bad personerna vacker bära in sakerna igen. Inget knussel alls från de oinbjudna gästerna. Dom var tydligen mycket tillmötesgående. Och han har inte haft fler besök av dessa gäster.

Vi andra undrar om gästerna blev paff av att titta in i en hagelpipa. Men vi fick aldrig något vettigt svar mer än ett stort leende.....
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Kapten Stofil » 2015-06-23/08:35

Din kompis verkar bra på att övertala folk, han borde bli säljare :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: En reflektion kring stöldskydd

Inläggav Olof Eriksson » 2015-06-28/18:34

Kapten Stofil skrev:Din kompis verkar bra på att övertala folk, han borde bli säljare :D

Han är en mycket framgångsrik fåmansföretagare inom byggsektorn i Matfors. Så han kan sälja. Men han säljer kvalité. Det finns faktiskt några kvar. Men dom är sällsynt numera. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst