Sida 1 av 1

Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/15:29
av St1950h
Bla sägs det "Resultatet visar att på ABS-motorcyklar med boxermotorer halveras risken för benskador som leder till bestående besvär, allt annat lika (Rizzi et al, 2015)."

http://www.folksam.se/testergodarad/sak ... vikolyckor

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/15:41
av Magnus von Melen
Allt för att rättfärdiga fler wireräcken :evil:

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/15:58
av Kovlingen
Kanske enda fördelen med wireräcken är väl att man slipper frontsmälla med nån
galning som kör om utan att ha nån koll . ( det finns väl troligen ett par saker till också )

"Akta sej" är ett par bra ord att ta till sej :shock:

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/16:26
av Bror Gårdelöf
Jag har skrivit det förr - och upprepar det gärna: Risken för, att jag skall damma in i ett räcke, bedömer jag avsevärt mindre än risken att möta en rattfyllerist/påtänd förare/mobilpratare/sms:are/förälder, som letar efter det skrikande barnets napp på bilgolvet etc. etc.

Undantas risken för extremt hal vägbeläggning (nylagd, regnvåt/blödande asfalt etc), bör jag själv kunna anpassa körningen, så att risken att hamna i räcket är mycket liten - men mot mötande bilförare, som prioriterar annat än fordonets framförande, kan jag i värsta fall vara helt chanslös.

Därmed ser jag räcken betydligt mer som "vänner" än fiender - men anser naturligtvis samtidigt, att räcken skall utformas, så att motorcyklister löper minsta möjliga risk att skadas av dem.

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/17:42
av BrooklynS
Väl uttryckt, Bror. Det absolut sämsta är att smälla in i ett mötande fordon, allt annat får betecknas som grader i den berömda slutdestinationen...

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/18:13
av Kovlingen
Bror Gårdelöf skrev:Därmed ser jag räcken betydligt mer som "vänner" än fiender - men anser naturligtvis samtidigt, att räcken skall utformas, så att motorcyklister löper minsta möjliga risk att skadas av dem.

Risk att skadas ? Hur ska det räcket se ut :? Du menar väl skada sej så lite som möjligt kanske eller .
Negativa resultat blir det i alla fall men vad händer om inte dessa snören fångar upp en .
Vart hamnar man då ? ? ( de är ju iofs. inte gjorda för knuttar utan bilar )
" Hur man än vänder sej ...................." :(

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/18:24
av Bror Gårdelöf
Kovlingen skrev:
Bror Gårdelöf skrev:... räcken skall utformas, så att motorcyklister löper minsta möjliga risk att skadas av dem.

Risk att skadas ? Hur ska det räcket se ut :? Du menar väl skada sej så lite som möjligt kanske eller .

Skillnaden i våra sätt att uttrycka det hela undgår mig.

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/18:53
av Kovlingen
Åker man in i wiren så skadar man sej . Frågan är hur mycket .
Räcken av vilken sort som helst kommer att göra skada .
Finns ett bättre alt. och det är när motsatta körbanor är rejält separerade från varandra
och att det finns avåkningsytor ( ej djupa diken ) men detta finns bara på mycket få ställen .

Tyvärr får vi säkert leva med detta för inte lär 1000-tals mil wire skrotas i nutid .
Ett alt. är att inte åka på dessa vägar i den mån det går annars gäller väl hängslen och livrem ;)

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/19:07
av Bror Gårdelöf
Vi kanske har olika preferenser - för absolut ingen av mina favoritvägar har något mitträcke över huvud taget. För ett sådant finns helt enkelt inte plats på de vägarna.
Där räcken finns, ser jag dem alltså inte som fiender - men enligt min hittillsvarande erfarenhet är de vägarna aldrig några körmässiga höjdare utan rena transportsträckor.
Att bygga om alla befintliga 2-1-vägar till att bestå enbart av väl separerade körfält - utan mitträcke - faller i min världsbild på ekonomin. Det bli helt enkelt för dyrt.

Dessutom kan mitträcken byggas på annat sätt än dagens som regel icke-mc-anpassade vajerräcken - vilket låg bakom min tidigare formulering. Tittar Du på den film, som beledsagade inslaget i TV nyligen, har det räcket en slät (plast?)yta.

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-17/19:26
av Kovlingen
Kort svar . Vi tycker likadant . Tyvärr måste jag ibland välja wirevägar . Tidsbrist :cry:

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-23/08:39
av Kapten Stofil
Det värsta med räcken är tydligen stolparna. Ramlar man av och glider in i en stolpe med lite fart så blir man omgående amputerad. Eller halshuggen.

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-23/09:03
av Bror Gårdelöf
Helt enig. De klassiska räckena designades definitivt inte med tanke på motorcyklister - utan där handlade det enbart om bilister. Det är inte alls svårt att göra om dessa räcken, så att de utgör väsentligt mindre hot mot oss - men det är förstås inte gratis. (Nollvisionen: Vägmiljön skall vara förlåtande! Motorcyklister? "Tänkte 'nte på dom!")

Se för övrigt mitt resonemang om risker i tidigare inlägg.

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-24/09:55
av BrooklynS
Kapten Stofil skrev:Det värsta med räcken är tydligen stolparna. Ramlar man av och glider in i en stolpe med lite fart så blir man omgående amputerad. Eller halshuggen.


Jag har hört detta från flera håll, men inte sett det minsta bevis för saken. Rimligen studsar man ut så fort farten överstiger cykelfart, givetvis lite beroende på vinkeln som räcket träffas i.

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-24/09:58
av Kapten Stofil
Den förare som dog i olyckan som slogs upp stort i Uppdrag Granskning fick minst en arm kapad, om det inte var ett ben. Polisen fick använda hund för att hitta alla kroppsdelar.

Edit: http://www.vti.se/sv/publikationer/motorcyklister-som-kolliderar-med-vagracken--studie-av-ett-antal-typolyckor/

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-24/10:17
av Bror Gårdelöf
Även MC-folket hade för några år sedan ett reportage om en motorcyklist, som blivit illa tilltygad av ett mitträcke men överlevt. Av någon outgrundlig anledning hade han micklat med hojens inställbara styrdämpare, vilket föreföll ha bidragit till olyckan.

Jag finner inga skäl att betvivla, att de flesta av dagens mitträcken är (mycket) farliga för den motorcyklist, som kör in i dem. Den risken bedömer jag dock betydligt lägre än att krocka med en ouppmärksam bilist - varvid man nog också kan räkna med att bli illa tilltygad.

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-24/11:24
av Kovlingen
Skrämmande tråd :shock: :cry:

Re: Mc- och vägräckesdesign kan halvera risken för benskada

InläggPostat: 2015-06-24/11:40
av BrooklynS
Kapten Stofil skrev:Den förare som dog i olyckan som slogs upp stort i Uppdrag Granskning fick minst en arm kapad, om det inte var ett ben. Polisen fick använda hund för att hitta alla kroppsdelar.

Edit: http://www.vti.se/sv/publikationer/motorcyklister-som-kolliderar-med-vagracken--studie-av-ett-antal-typolyckor/



Tack!

Det är ju ingen statistik att förlita sig på men helt klart verkar ju risken för att fastna finnas där.