Bättre balans - roligare körning

Bättre balans - roligare körning

Inläggav kirre777 » 2015-10-12/22:15

För två-tre år sedan tog jag mig ur komfortzonen och provade på yoga. Jag har kört några terminer sedan dess och även testat pilates. Förutom lite bättre styrka och rörlighet har även balansen blivit förbättrad. Jag kan inte säga att jag upplevde att jag hade dålig balans innan men den har helt klart förbättrats.

Jag märker helt klart skillnad på mc-körandet med bättre balans. Man sitter lite lugnare/tryggare i sadeln. Svårt att beskriva känslan men på något känns det mer säkrare och stabilare. Det verkar som om balanssinnet skärpts upp ett snäpp.

Det finns säkert många olika sätt att träna upp sin balans på förutom konstiga rörelser på en mjuk matta men jag skulle verligen vilja rekommendera någon form av balansträning för mc-åkare. För mig har det i alla fall gjort skillnad i körglädje.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Bättre balans - roligare körning

Inläggav Olof Eriksson » 2015-10-13/07:28

Håller med dej till 100% Jag har jobbat aktivt med att få bättre balans och styrka i mina ben. Framförallt i mina knän. Då jag tydligen har inget ledband och korsband i vänster knä. Mest troligt sen en mc olycka då jag var 17 år. Och nu försöker jag träna 2 pass judo i veckan. Och på jobbet så står jag på en vipp platta. Framförallt vipplattan har gjort underverk. Jag har tom bytt vippplattan till en mycket spetsigare som kräver mer av mej.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bättre balans - roligare körning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-13/07:38

Finns det VIP-plattor för höjdare?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst