Orsaker till underkänt vid besiktning

Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-09/21:43

Cruisarklubbens i Linköping hövding mailade idag ut följande:

"2014 kontrollbesiktades 123 007 motorcyklar i hela landet, varav 11 308 underkändes.
Det är ändå relativt få om vi jämför med andelen underkända personbilar förra året;
andelen underkända motorcyklar var 9 procent medan hela 28 procent av personbilarna underkändes.

Topp 25 – Vanligaste besiktningsmissarna – Motorcyklar 2014

1. STRÅLKASTARE HALVLJUS, 6365 st.
2. DÄCK, 3455 st.
3. KEDJA, 2948 st.
4. SKYLTLYKTA, 2717 st.
5. FÄRDBROMS BROMSBELÄGG, 2256 st.
6. STOPPLYKTA, 2253 st.
7. REFLEX, 2061 st.
8. KÖRRIKTNINGSVISARE, 2047 st.
9. AVGASSYSTEM BULLERNIVÅ, 1549 st.
10. VARNINGSTRIANGEL, 1465 st.
11. STÖTDÄMPARE, 1139 st.
12. HJULLAGER, 1093 st.
13. REGISTRERINGSSKYLT, 968 st.
14. POSITIONSLYKTA, 932 st.
15. SIGNALANORDNING, 923 st.
16. FÄRDBROMS HJULBROMS, st 638
17. KONTROLLAMPA HELLJUS, 628 st.
18. HASTIGHETSMÄTARE, 482 st.
20. STYRLAGER, 346 st.
21. BACKSPEGEL, 282 st.
22. STRÅLKASTARE HELLJUS, 260 st.
23. KEDJEDREV, 187 st.
24. ÄNDRING: KOPPLINGSANORDNING, 186 st.
25. SPINDELLED, 154 st.

Källa: Transportstyrelsen"

Punkterna 10 och 25 intresserar mig. Varningstriangel på en motorcykel! Och hur vanliga är spindelleder på hojar?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-09/21:49

Bror Gårdelöf skrev:Punkterna 10 och 25 intresserar mig. Varningstriangel på en motorcykel! Och hur vanliga är spindelleder på hojar?

Tre- och fyrhjuliga motorcyklar (inkl sidvagnshojar) ska medföra varningstriangel.
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 011_37.pdf
Spindelled har Du på Din K1200RS, mellan framgaffel och telelever-länkarm.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Buster » 2015-11-09/22:08

Spindelleder finns även på just tre- och framför allt fyrhjuliga motorcyklar.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Max Mad » 2015-11-10/01:31

Gunnar Elmgren skrev:Spindelled har Du på Din K1200RS, mellan framgaffel och telelever-länkarm.
Och det har jag på min GS/A också, eller :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-10/08:23

Åhå! Där hade jag måhända åkt dit, om jag kört med holk.

Och javisst, ja; En del fyrhjulingar är byråkratiskt sett motorcyklar. Tänkte' nte på de'.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-10/13:13

Tony Johansson skrev:Och det har jag på min GS/A också, eller :?.

Ja.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Austin » 2015-11-10/19:01

Om inte så många mc-åkare "kluddade" med avgassystem ,miniblinkers och flyttade reg.skyltar med mera så skulle antalet "fel" inte vara i närheten. De hoppas att den dumme/dumma besiktningspersonalen inte ser men där biter man sig i tummen när det visar sig att personen i fråga själv kör Mc i de flesta fall..

Den normala motorcyklisten vet väl vad som behöver ågärdas när det gäller trafiksäkerhet. Hoppas jag i alla fall,
de flesta har ju inte tummen placerad var den inte inte skall vara. Det måste vara det enklaste i världen att besiktiga en Mc och veta att den går igenom utan problem.

På en bil däremot är ju allt dolt ,rostigt och skitigt så där kan jag förstå problemet.
Man känner i kroppen om allt inte är igjordning på sin tvåhjuling. Det gör jag. :D :D
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-10/20:15

Eller som någon skrev på ett annat forum för åtskilliga år sedan:
"Att åka till besiktningen med dönerör är som att ha oskyddat sex i Thailand. Det kan gå bra, men riskerna är stora."

En mycket färgstark kollega glömde för ett antal år sedan att montera på originalsystemet på sin Suzuki Intruder före besiktning. När han alltför sent insåg detta, chansade han och proppade piporna fulla med Svinto! Det är väl närmast givet, att besiktningsmannen kände lukten av bränd tvål, så han rullade ut hojen, startade den, vred till ordentligt - och spred Svinto över hela planen.
Kollegans hoj blev inte godkänd utan han hälsades välkommen åter med legala pipor.

Sant? Vet inte. Han har själv berättat det - men han är en god berättare.
("Förstör inte en bra historia genom att fråga efter detaljer."
Jan Leek)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Austin » 2015-11-10/20:50

Det är vanligt att tysta ljudet med Diskbollar av diverse fabrikat. Och som du säger de håller förhoppningsvis under provkörning innan de brinner upp. Vanligt i custom och Amerikanska icke nämda märkeskretsar.. :lol: :mrgreen:
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Dennis Johansson » 2016-03-12/07:25

Har nu sålt mitt helsystem som satt på min GS.
Hade dock aldrig problem med att besiktiga med det trots avsaknad av katten. Dock alltid dB kille i.
Även min Africa Twin hade jag ett slip. On till. Inget problem där heller.
Dock bytte jag slip on till original på min AT på långturer.
På min mc tur till Heiligenblut för tre somrar sedan bytte jag ej ut mitt Remus utan katt till original, vilket gjorde att jag jag var trött o sur efter var dagstur.
Till Tjeckien året därpå hade jag bytt, vad skönt det var. Dessutom stoppade tyska snuten oss i en kOnt roll de hade. Vad skönt att slippa oroa sig.
Att byta fram och tillbaks hade jag ledsnat på.
Nu sålt Remus
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Olof Eriksson » 2016-03-12/08:20

Du gjorde helt rätt Dennis. Kul muller är störande på sikt. har gått grundlägandegruskurs med en kille som hade en minimal ljuddämpare på sin funduro 650. Vi andra var tvungna att ha hörselproppar!!!

Jag försöker att själv inte reta/pådyvla andra personer mitt mc intresse. Så jag försöker så långt det går att bara obemärkt passera. Har du raka rör som vissa HD åkare har blir folk förbannade. Med all rätt! Glömmer aldrig en tant på 70+ utanför systemet i Hudiksvall. Jag lastade lite öl i topp boxen när en hd åkte förbi. Jag fick utskällningen som hd åkaren skulle ha!!!. Men jag bedyrade att min maskin var tyst och fin. Och hon lugnade då ner sig. Men man inser snabbt att vi mc åkare är ett kollektiv. Gör en fel får all skit för detta!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Pricken » 2016-03-13/11:24

Man behöver inte vara 70+ för att bli förbannad på de som åker med raka rör och en ljudnivå som kan orsaka tinnitus.
If they don't have motorcycles in heaven, I'm not going......
Pricken
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2015-09-05/21:07

Re: Orsaker till underkänt vid besiktning

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-03-13/17:52

Bror Gårdelöf skrev:Cruisarklubbens i Linköping hövding mailade idag ut följande:

"2014 kontrollbesiktades 123 007 motorcyklar i hela landet, varav 11 308 underkändes.
Det är ändå relativt få om vi jämför med andelen underkända personbilar förra året;
andelen underkända motorcyklar var 9 procent medan hela 28 procent av personbilarna underkändes.

Topp 25 – Vanligaste besiktningsmissarna – Motorcyklar 2014

1. STRÅLKASTARE HALVLJUS, 6365 st.
2. DÄCK, 3455 st.
3. KEDJA, 2948 st.
4. SKYLTLYKTA, 2717 st.
5. FÄRDBROMS BROMSBELÄGG, 2256 st.
6. STOPPLYKTA, 2253 st.
7. REFLEX, 2061 st.
8. KÖRRIKTNINGSVISARE, 2047 st.
9. AVGASSYSTEM BULLERNIVÅ, 1549 st.
10. VARNINGSTRIANGEL, 1465 st.
11. STÖTDÄMPARE, 1139 st.
12. HJULLAGER, 1093 st.
13. REGISTRERINGSSKYLT, 968 st.
14. POSITIONSLYKTA, 932 st.
15. SIGNALANORDNING, 923 st.
16. FÄRDBROMS HJULBROMS, st 638
17. KONTROLLAMPA HELLJUS, 628 st.
18. HASTIGHETSMÄTARE, 482 st.
20. STYRLAGER, 346 st.
21. BACKSPEGEL, 282 st.
22. STRÅLKASTARE HELLJUS, 260 st.
23. KEDJEDREV, 187 st.
24. ÄNDRING: KOPPLINGSANORDNING, 186 st.
25. SPINDELLED, 154 st.

Källa: Transportstyrelsen"

Punkterna 10 och 25 intresserar mig. Varningstriangel på en motorcykel! Och hur vanliga är spindelleder på hojar?


Trehjuliga motorcyklar måste ha varningstriangel. Jag hade en Piaggio MP3 innan jag tog mitt riktiga och enda viktiga körkort (jag vet, en skoter, ej hoj och jag vet, tre hjul, ej hoj), registrerad som motorcykel och måste ha varningstriangel. Och alla andra trikes, och alla eländiga fyrhjulingar.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst