Balans på grus, Stå eller Sitta?

Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Peter Nordlund » 2015-11-12/19:58

Hej på er

*Dumstrut* PÅ :oops:

Jag måste fråga en sak, jag har ju så lite erfarenhet av hojåkning och begriper inte riktigt detta.
Jag var med på D7s Brand-tur dör vi körde en bra sväng och kollade in den stora branden för 1,5 år sedan c.a
ganska mycket var på grus/skogsvägar som jag tyckte var i väldigt bra skick, MEN jag känner mig ganska osäker på just grus med min stora cykel, den är tung och hög (1200 GS och jag är 175 cm lång/kort)
Jag har ju sett massor av folk köra grus och nästan alla från crosshojar till stora GSA står ofta/oftast upp.
Det är ju fantastiskt skönt på touring på asfalt att stå upp som omväxling och jag kan hjälpligt växla och köra kurvig väg (känns kul)
Jag antar att folk står av orsaken att det ger bättre balans och eller känsla osv? man jag begriper inte riktigt hur det funkar?
Själv stod jag upp 50% av grusdelen vi körde och jag hängde på rätt bra och kände aldrig att jag hamnade efter eller sladdade okontrollerat, men när jag satt ner så fick jag ett par kast som var milda men ändå får mig att tänka, hur fanken funkar det?

Det jag känner när jag kör är ju just det, en känsla som iofs säkert stämmer men jag undrar bara om någon kan förklara hur det funkar?
Om man sitter borde ju tyngdpunkten bli lägre och att man då får bättre balans, inte att stå som en flaggstång?

Om jag sitter och får ett kast kan jag ju parera lite med fötterna i backen för det går oftast rätt sakta, eller är det bara fantasi?
Om man får kast när man står upp går man väll säkert i backen känns det som.


Jag skall nästa år försöka mig på minst en gruskurs och något på bana för att köra bättre än jag gör idag, men till dess är jag ute och far alldeles fel och bara härmar dom coola grabbarna ;) :oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-12/20:48

Grusåkarna kan förstås förklara detta bättre, men två saker känner jag till:

1. Tvärt emot vad Du antar, sänks motorcykelns tyngdpunkt, när Du står upp, eftersom praktiskt taget hela Din vikt då kommer att belasta fotpinnarna. Din egen tyngdpunkt blir högre, men när Du står upp, "separeras" Din tyngdpunkt från hojens. Dessutom kan Du mycket snabbare skifta över belastningen från en fotpinne till den andra.
När Du sitter, belastar mesta delen av Din vikt sadeln, som befinner sig mycket högre upp. Era tyngdpunkter "förenas" - och det går inte lika snabbt att flytta största delen av kroppen i sidled. Du måste ju resa Dig en aning på fotpinnarna, om Du skall flytta baken.

2. Alla, som kört cykelcross, vet, att knäna är utomordentliga stötdämpare, och att det därför är självklart att stå på pedalerna så mycket som möjligt. (Jag cyklar som regel till och från jobbet och vet, var ett fåtal mera notabla ojämnheter finns. Just där lägger jag alltid belastningen på pedalerna, om så bara för någon halv sekund.)
När Du kör hoj, innebär ståendet på samma sätt, att belastningen på hjulen blir jämnare, vilket ger stabilare körning. Dina knän hjälper hjulupphängningarna påtagligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav neutral » 2015-11-12/21:18

Man ser längre fram i bättre vinkel för att upptäcka problem, grusvägar varierar ju oftare och mer än asfalt så det är viktigt att se dessa ändringar så tidigt som möjligt.

Man kan låta hojen röra på sig med kroppen relativt still, sitter man på sadeln har man inte något val än att röra sig med hojen och ibland ruskar den på sig rätt rejält.

Man kan flytta sig ordentligt fram och tillbaka efter behov.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Håkan » 2015-11-12/21:31

Peter.
Körde bakom dig en stor del av D7 brandtur. Så väldigt illa som du ger sken av går det inte, verkligen inte. Tycker du höll god fart på grusavsnitten. Visst kan någon köra fortare, men till vilken nytta?
Bror ger några mycket initierade synpunkter, undrar om han inte är en "grusåkare" i smyg. :roll:
Att sätta ner fötterna i backen är något jag inte rekommenderar. Fötternas plats är på fotpinnarna, eller så använder man fötter och även ben för att förflytta tyngdpunkt genom att sträcka ut dom och på så sätt parera ett kast. Men inte ner i backen!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-12/21:44

Då man står upp och kör kan man enkelt trampa/pressa ned mc:n i kurvorna då man vill svänga. På så vis behöver man inte trycka på styret och riskera att tappa framhjulet (dvs fästet alltså) då man svänger.

Viktigt att ha stövlar med en stabil sula som är avsedda för stående körning.
Det blir snabbt jobbigt att stå och köra om sulan böjer sig runt fotpinnen.

OM GS1200 är arbetsredskapet för gruskörningar så fundera över att montera grovmönstrade däck under årets 6-8 mörkaste månader.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Peter Nordlund » 2015-11-12/22:05

@Bror
1. jag säger som han i Yrrol, "tänkte inte på det" men det är ju begripligt

Mycket bra förklarat tackar!

@neutral
Det där med att se har jag ju märkt men inte tänkt på (längden man ser) också en jäkligt bra poäng, mycket hål och gropar i gruset.
Just det kroppen som en extra dämpare.

@Håkan
Du är lika vänlig på forumet som i verkligheten, väljer att tro på dig, så får jag en lite ego boost :D

@Thomas
Just det där med att trampa när man står har jag nog inte tänkt på, däremot på krypkörningen när man körde upp för körkortet, så det är inte helt okänt för mig, intressant att du säger det.
Och det där med stövlarna märker jag definitivt, mina är på sista versen och ena läcker och bortsett från det är dom väldigt mjuka gummisulor, nästan som en gymnastiksko, nästa par stövlar skall jag undersöka noggrant och ha ditt tips i åtanke.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-12/22:09

Håkan skrev:Bror ger några mycket initierade synpunkter, undrar om han inte är en "grusåkare" i smyg. :roll:

Den, som lever, får se. ;) En del av, vad jag skriver, har jag läst mig till. Annat sitter i ryggmärgen, eftersom jag älskade att åka cykelcross som pojke. Märk väl; Detta var decennier före BMX-cyklarna. Det närmaste man kunde komma på den tiden var "speedwaycyklarna" - med limpsadel, styre med fågelpinne, ribbdäck fram och nabbdäck bak. Men någon sådan hade jag aldrig, utan det var en vanlig cykel, faktiskt en HPD. Den fick ofantligt med stryk, och mina föräldrar upphörde aldrig att förvånas över, att den över huvud taget hängde ihop!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav neutral » 2015-11-12/22:11

Angående stövlar så måste du nog titta på något mer offroadaktigt för att sulorna ska klara stående körning. Jag har Sidi Adventure och de är sköna hela dagen. Alpinestars Toucan är också bra och många har TCX Adventure (?) och är nöjda med dem. Alla tre har Gore-Tex och bra skydd även om de inte når upp till en modern bra crosstövel, de sistnämnda är dock varken bekväma att gå i eller vattentäta.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-12/22:20

Har man, som jag, tjocka "gubb-vader" kan Daytona Trans Open vara ett alternativ.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Peter Nordlund » 2015-11-12/22:28

Thomas Stadin skrev:Har man, som jag, tjocka "gubb-vader" kan Daytona Trans Open vara ett alternativ.

har du sett mina vader? :oops:
precis mitt "problem" :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-12/22:48

Thomas Stadin skrev:Har man, som jag, tjocka "gubb-vader" kan Daytona Trans Open vara ett alternativ.

Jag har tre olika par MC-kängor, för olika behov. Daytona Trans Open GTX är en ren touringstövel, mycket bekväm och stadig, och framför allt regntät. Särskilt stabil sula har den dock inte, stående körning blir jobbigt ganska snabbt. Inte att rekommendera för gruskörning/stående körning i större omfattning.
För "grustouring" har jag Sidi Adventure, med hyfsat stadig sula och stabilare hölje - ger vettigt skydd om man får hojen på foten vid en vurpa, och går bra att stå med ganska långa sträckor. Gore-Tex gör den vattentålig, har hittills hållit fötterna torra.
För ren offroad-körning och enduro har jag ett par Alpinestars Tech 3. Gjorda för stående körning med stenhård sula (kräver lite tillvänjning med växling!) och bra klämskydd vid vurpor. Ganska obekväma, och definitivt inte vattentäta - körning i regn och surhål ger rejält blöta fötter!

Jag skulle rekommendera Sidi Adventure eller Alpinisters Toucan, båda funkar fint för allroundbruk och har stadig sula och "hårt skal" som ger hyggligt skydd mot klämskador (klämskador på fötter är en av de allra vanligaste skadetyperna vid offroad/grusvurpor!). Åtminstone Sidi Adventure har bra justering av skaftvidden, med kardborre-omsvep och dessutom resår i bakkappan.


Vad gäller vitsen med stående körning är det mesta redan sagt - det flyttar ner tyngdpunkten på själva hojen rejält, hojen får stöd i sidled när man kniper åt med knäna, man får bättre sikt, bättre möjlighet att parera/dämpa större ojämnheter, möjlighet att flytta tyngden i sidled och längsled, och inte minst gör vinkeln på armarna, att det i praktiken är omöjligt att "spjärna emot" när styret rör sig och därmed störa hojens balans. Det finns olika skolor hur man ska stå - jag har kommit underfund med, att det är väldigt olika beroende på hoj också, på R1200GS står jag (och rör mig) helt annorlunda än på den hälften så tunga endurohojen. Grundpositionen som brukar läras ut är "nästan raka" ben, tårna lite inåt och knäna stadigt runt tanken (eller främre delen av sadeln), rumpan fånigt långt bakåt, överkroppen lätt framåtlutad och böjda armar med armbågarna pekande utåt. Det är också viktigt att flytta kroppen ordentligt i längsled, för att parera gaspådrag/bromsning så att man inte hänger i/på styret - kroppen ska vara i balans utan att behöva ta stöd med armarna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Allan Ericsson » 2015-11-12/23:42

Sådana här diskussioner tycker jag om!
Mycket har redan avhandlats. Mitt bidrag blir:
1. När man lämnar asfalten och istället kör på trixiga grusvägar, så får man övergå till att styra med FÖTTERNA, och det går bättre om man står upp, eller hur?
2.Händerna på styret använder man:
2.1 För att sköta reglagen såsom gas, koppling och frambroms.
2.2 För att hålla emot när man bromsar med frambromsen men absolut inte när man accelererar.
3. Och fysiken då! En gång till med nya formuleringar: När du sitter ner så utgör ekipaget en hårt ihopkopplad enhet bestående av dig och cykeln. Du har bara överkroppen att korrigera den gemensamma tyngdpunkten med (luta sig framåt-bakåt, höger-vänster) plus att du kan sprattla med benen. Det blir fjuttigt! Om du istället står upp så frikopplar du din egen kropp från cykel. Det blir mycket mer massa, dvs. din egen kroppsvikt, som du kan laborera med för att flytta den gemensamma tyngdpunkten.
3.1 Jag tycker att fysik-resonemanget förutsätter att den egna kroppsvikten är jämförbar med cykeln vikt för att effekten/fördelarna skall bli påtagliga, men det finns andra aspekter, såsom påtalats i tidigare inlägg.

Och så en återblick: I början på 90-talet var jag med på en gruskurs som Bosse Rindar höll. Det jag kommer ihåg från kursen var:
1. Sänk lufttrycket i däcken.
2. När du ser utgången på kurvan: Luta dig framåt och ställ på (=vrid ordentligt på gasrullen). (OBS: Sittande körning!)
2.1 Egen analys: Genom att luta sig framåt, så blir det svårt att blåhålla i styret och man tvingar fram känslan av att styrning sköts med kroppen (bakhjulet).

=> Jag tycker att sittande körning inte är något att skämmas för. Blåhåll bara inte i styret!

Nu känns det bättre.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav neutral » 2015-11-12/23:58

Trots allt prat om stående körning måste jag upprepa något jag tror Brooklyn skrev för en tid sedan som jag tyckte var bra:

- "Stå när du måste, sitt när du kan".

Båda typerna tär ju på kroppen på olika sätt och det känns lite löjligt att fortsätta stå på en spikrak perfekt grusväg i hög fart. Samtidigt kan det vara skönt för bakdelen att stå en stund om man kört sittande länge på asfalt, jag brukar passa på att stå en stund när man kommer ner i hastighet i tätbebyggt.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Olof Eriksson » 2015-11-13/07:45

Ni har inte nämnt begreppet lätt sits och korvarmar. Lätt sits är som det låter. Du lyfter rumpan från sätet lite lätt. Och du får tryck på fotpinnarna. Efter hindret så sitt ner. På så sätt får du lite uthållighet. Korvarmar betyder att du skall ha vinklade avslappnade armar.

Sen kan jag rekommendera breda fotpinnar. Mina är dubbla anläggningsytan emot orginal. Och lite lägre. Det avlastar en hel del.
Senast redigerad av Olof Eriksson 2015-11-13/15:02, redigerad totalt 1 gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-13/07:57

Olof Eriksson skrev:Ni har inte nämnt begreppet lätt sits och korvarmar. Lätt sits är som det låter. Du lufter rumpan från sätet lite lätt. Och du får tryck på fotpinnarna. Efter hindret så sitt ner. På så sätt får du lite uthållighet. Korvarmar betyder att du inte skall ha binklade avslappnade armar.

Bra påpekande om "lätt sits"! Men "korvarmar" antar jag betyder att Du ska ha avslappnade armar med armbågarna böjda och vinklade utåt, eller... ??

Olof Eriksson skrev:Sen kan jag rekommendera breda fotpinnar. Mina är dubbla anläggningsytan emot orginal. Och lite lägre. Det avlastar en hel del.

Det är såklart bra med stadigt grepp för fötterna. En enkel åtgärd, som går att göra på någon minut på de flesta hojar (BMW-hojar i alla fall), är att ta bort gummit från fotpinnarna. Då får man betydligt bättre kontakt mellan fotpinne och sula, tack vare att fotpinnen har en "taggig" kant. Gör underverk!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Allan Ericsson » 2015-11-13/09:03

Peter Nordlund skrev:Om jag sitter och får ett kast kan jag ju parera lite med fötterna i backen för det går oftast rätt sakta, eller är det bara fantasi?
Om man får kast när man står upp går man väll säkert i backen känns det som.

Nu knyter jag an till enduro-resonemang, trots att jag hävdar att grusvägskörning med en 240 kg tung mc och endurokörning med en 120 kg tung mc inte har så mycket med varandra att göra.

Jag minns mycket väl att jag blev varnad för att sitta ner och vila på min endurocykel, då jag körde på "enkla" transportsträckor. "Om du får ett kast, när du sitter ner, så blir du avslängd av cykeln. Om du istället står upp, så kan du låta cykeln fara iväg lite. Den återkommer till dig." (Cykeln är till viss grad självstabiliserande.)

Jag måste bara göra en variant av den fina "One linern". Detta i syfte att markera att det finns skillnader:

Grusvägskörning="Stå när du måste, sitt när du kan".

Enduro= "Sitt när du måste, stå när du kan".

/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-13/10:37

Gunnar Elmgren skrev:
Olof Eriksson skrev:Sen kan jag rekommendera breda fotpinnar. Mina är dubbla anläggningsytan emot orginal. Och lite lägre. Det avlastar en hel del.

Det är såklart bra med stadigt grepp för fötterna. En enkel åtgärd, som går att göra på någon minut på de flesta hojar (BMW-hojar i alla fall), är att ta bort gummit från fotpinnarna. Då får man betydligt bättre kontakt mellan fotpinne och sula, tack vare att fotpinnen har en "taggig" kant. Gör underverk!


De där gummina bör demontera även om man inte tänkt att åka grus.
Vid väta, eller om man trampat i olja/bensin/diesel på tex någon bensinstation så blir det rentutav farligt att stå upp och köra med gummina monterade.
Varför de överhuvudtaget finns där är en gåta.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav kjellivarsson » 2015-11-13/13:20

Jag är långt ifrån bra men har ju lärt mig en del (hoppas jag).

Jag gick en offroadkurs hos en känd leverantör (vet inte om man får göra reklam här) som förkortas TT...
På två dar lärde jag mig mer än vad jag hade lärt mig på två säsonger innan samt att stå upp.
Mycket handlar om balans och självförtroende.

Det kostar några kronor, det var varmt, det var kul, och jag kommer att gå fler kurser där.

Finns säkert andra leverantörer oxå.
kjellivarsson
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-03-21/21:40

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Olof Eriksson » 2015-11-13/15:01

Gunnar Elmgren skrev:
Olof Eriksson skrev:Ni har inte nämnt begreppet lätt sits och korvarmar. Lätt sits är som det låter. Du lufter rumpan från sätet lite lätt. Och du får tryck på fotpinnarna. Efter hindret så sitt ner. På så sätt får du lite uthållighet. Korvarmar betyder att du inte skall ha binklade avslappnade armar.

Bra påpekande om "lätt sits"! Men "korvarmar" antar jag betyder att Du ska ha avslappnade armar med armbågarna böjda och vinklade utåt, eller... ??


Blev en del fel i texten pga att jag skrev i mobilen. Men texten är korrigerad och du har förstått det helt rätt. Man skall ha vinklade armar. Som en korvring. Absolut inte krampa. Utan låta motorcuckelns framdäck söka bästa greppet.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-13/15:31

Olof Eriksson skrev: Man skall ha vinklade armar. Som en korvring.


Det verkar vara mycket som är helt tvärtom då det gäller att köra på asfalt jämfört med grus. Det är nog därför det känns så omöjligt att köra på löst underlag med stor mc.
Då man kör asfalt ska underarmarna vara horisontella för att man ska få så mycket som möjligt av kraften att nå styret...
Givetvis ska man inte spänna sig och absolut inte krampa på asfalt heller :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Håkan » 2015-11-13/15:51

kjellivarsson skrev:
Jag gick en offroadkurs hos en känd leverantör (vet inte om man får göra reklam här) som förkortas TT...

Tror inte att det räknas som reklam om du som privatperson ger ett omdöme om ett företag du köpt nåt av här.
Det är sådana synpunkter som kan ha ett värde för oss "forumister".

Däremot kan det räknas som reklam om en företrädare för ett företag skriver om "sin" verksamhet här.

Rätta mig om jag har fel. 8-)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Olof Eriksson » 2015-11-13/16:05

Thomas Stadin skrev:
Olof Eriksson skrev: Man skall ha vinklade armar. Som en korvring.


Det verkar vara mycket som är helt tvärtom då det gäller att köra på asfalt jämfört med grus. Det är nog därför det känns så omöjligt att köra på löst underlag med stor mc.
Då man kör asfalt ska underarmarna vara horisontella för att man ska få så mycket som möjligt av kraften att nå styret...
Givetvis ska man inte spänna sig och absolut inte krampa på asfalt heller :)

Du styr mer med fötternas tryck på fotpinnarna och titta dit du vill. Och absolut inte titta dit du inte vil!!!

Armarnas uppgift är att hjälpa händerna att sköta koppling gas. Och i viss mån broms.

Angående grusåka:
Jag brukar öva med ett gäng konor ibland. Och då man svänger runt konan kan man lyfta det inre benet emot konan för att på så sätt tvinga sig själv att stå på det yttre benet. Känns helt fel. Men är helt rätt!

Efter ett tag så känns detta ganska ok. Stäng av antispinn och gasa lite varje gång du passerar konan. Till slut kan du framkalla en sladd. Dvs du ställer upp hojjen lite. Öva och öva. Till slut så blir det en fin sladd vid varje kon.

Dax för bromsövning (använd enbart bakbroms): Stäng av ABS om du har det. Dra en linje och gör ett bromsprov med låst bakbroms i en lämplig hastighet. Notera hur långt du kom. Hitta ett mål 10 meter 90 grader i sida om detta mål. Gör om bromsprovet i samma fart. Denna gång fäster blicken på målet 10 meter på sidan av vägen ungefär i den höjd du skulle stannat om du bara har låst din broms rakt fram. Då skall din sladd vrida din mc så att den pekar först lite emot detta mål. repetera några gånger. Till slut pekar du rakt emot målet.

Nu lägger vi ihop övningarna: Använd bromstekniken och sladda så du står och innan du står still och tittar på målet gasar du till och vips har du gjort en 180 graders vändning.

Och när skall du använda dig av detta då i trafiken? Antagligen skall du inte köra så här på allmänna vägar. Men du blir vän med din mc. Och det är aldrig fel.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-13/16:22

Olof Eriksson skrev:Jag brukar öva med ett gäng konor ibland. Och då man svänger runt konan kan man lyfta det inre benet emot konan...

Detta fick mig att brista i skratt! Kona - konor är för mig nedsättande uttryck om en respektive flera kvinnor (jämför horkonor). Då blir ovanstående rader rätt kuriösa! :D

Kon - koner används om toppiga föremål - som exempelvis markörer på vägar etc.

(Jodå - en kona kan också vara en maskinkomponent.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-13/16:56

Olof Eriksson skrev:Du styr mer med fötternas tryck på fotpinnarna och titta dit du vill. Och absolut inte titta dit du inte vil!!!

Armarnas uppgift är att hjälpa händerna att sköta koppling gas. Och i viss mån broms.

Angående grusåka:
Jag brukar öva med ett gäng konor ibland. Och då man svänger runt konan kan man lyfta det inre benet emot konan för att på så sätt tvinga sig själv att stå på det yttre benet. Känns helt fel. Men är helt rätt!

Efter ett tag så känns detta ganska ok. Stäng av antispinn och gasa lite varje gång du passerar konan. Till slut kan du framkalla en sladd. Dvs du ställer upp hojjen lite. Öva och öva. Till slut så blir det en fin sladd vid varje kon.

Dax för bromsövning (använd enbart bakbroms): Stäng av ABS om du har det. Dra en linje och gör ett bromsprov med låst bakbroms i en lämplig hastighet. Notera hur långt du kom. Hitta ett mål 10 meter 90 grader i sida om detta mål. Gör om bromsprovet i samma fart. Denna gång fäster blicken på målet 10 meter på sidan av vägen ungefär i den höjd du skulle stannat om du bara har låst din broms rakt fram. Då skall din sladd vrida din mc så att den pekar först lite emot detta mål. repetera några gånger. Till slut pekar du rakt emot målet.

Nu lägger vi ihop övningarna: Använd bromstekniken och sladda så du står och innan du står still och tittar på målet gasar du till och vips har du gjort en 180 graders vändning.

Och när skall du använda dig av detta då i trafiken? Antagligen skall du inte köra så här på allmänna vägar. Men du blir vän med din mc. Och det är aldrig fel.


...och härmed förklarar jag överkursen startad :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Fredric Fredricson » 2015-11-13/18:54

Thomas Stadin skrev:
Olof Eriksson skrev: Man skall ha vinklade armar. Som en korvring.


Det verkar vara mycket som är helt tvärtom då det gäller att köra på asfalt jämfört med grus. Det är nog därför det känns så omöjligt att köra på löst underlag med stor mc.
Då man kör asfalt ska underarmarna vara horisontella för att man ska få så mycket som möjligt av kraften att nå styret...
Givetvis ska man inte spänna sig och absolut inte krampa på asfalt heller :)

Bara för att klargöra: jag antar att du inte menar att man skall hålla sig i eller luta sig mot styret. Det är fel på alla underlag.
Angående underarmarnas vinkel är det väl i högsta grad bestämt av körställningen och i viss mån av hojen. Horisontella underarmar stående på en GS torde kräva ganska korta personer.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-13/20:40

Fredric Fredricson skrev:
Thomas Stadin skrev:
Olof Eriksson skrev: Man skall ha vinklade armar. Som en korvring.


Det verkar vara mycket som är helt tvärtom då det gäller att köra på asfalt jämfört med grus. Det är nog därför det känns så omöjligt att köra på löst underlag med stor mc.
Då man kör asfalt ska underarmarna vara horisontella för att man ska få så mycket som möjligt av kraften att nå styret...
Givetvis ska man inte spänna sig och absolut inte krampa på asfalt heller :)

Bara för att klargöra: jag antar att du inte menar att man skall hålla sig i eller luta sig mot styret. Det är fel på alla underlag.
Angående underarmarnas vinkel är det väl i högsta grad bestämt av körställningen och i viss mån av hojen. Horisontella underarmar stående på en GS torde kräva ganska korta personer.

/Fredric


1) Nej, som sagt "Givetvis ska man inte spänna sig och absolut inte krampa på asfalt heller"

2) Om man kör asfalt ska man sitta ner i möjligaste mån. Om då inte underarmarna blir horisontella är körställningen inte optimal.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Kapten Stofil » 2015-11-14/21:12

Peter Nordlund skrev:Om jag sitter och får ett kast kan jag ju parera lite med fötterna i backen för det går oftast rätt sakta, eller är det bara fantasi?
Om man får kast när man står upp går man väll säkert i backen känns det som.


Sätt inte ner fötterna när du kör! Vänjer du dig vid det kan det gå som för reskompisen som instinktivt satte ner foten när han fick bakhjulssläpp i en hårnålskurva i somras, det kan inte ha gått fort. Resultat: 2 brott på skenbenet, 4 brott på knät, avslitet korsband, och så vidare. Bättre i så fall att gå omkull.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Georg » 2015-11-19/08:40

http://crosstrainingenduro.com/cross-tr ... niques.htm finns en hel del intressanta videos som beskriver hur man ska bete sig på grus/terräng. Visserligen mer inriktad på lärare maskiner, så man får nog hoppa över de mer avancerade teknikerna.
#2686312, Stockholm
R1200 GSA -14
Användarvisningsbild
Georg
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2013-10-06/16:44

Re: Balans på grus, Stå eller Sitta?

Inläggav Peter Nordlund » 2015-11-20/00:49

Georg skrev:http://crosstrainingenduro.com/cross-tr ... niques.htm finns en hel del intressanta videos som beskriver hur man ska bete sig på grus/terräng. Visserligen mer inriktad på lärare maskiner, så man får nog hoppa över de mer avancerade teknikerna.


Det där verkar ju mycket intressant, har bara sett Introduktionen men den ger mersmak (åtminstone nu när vintern närmar sig och det blir lite->ingen hoj åka)
Tack för tipset!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron