Balans på grus, Stå eller Sitta?
Postat: 2015-11-12/19:58
Hej på er
*Dumstrut* PÅ
Jag måste fråga en sak, jag har ju så lite erfarenhet av hojåkning och begriper inte riktigt detta.
Jag var med på D7s Brand-tur dör vi körde en bra sväng och kollade in den stora branden för 1,5 år sedan c.a
ganska mycket var på grus/skogsvägar som jag tyckte var i väldigt bra skick, MEN jag känner mig ganska osäker på just grus med min stora cykel, den är tung och hög (1200 GS och jag är 175 cm lång/kort)
Jag har ju sett massor av folk köra grus och nästan alla från crosshojar till stora GSA står ofta/oftast upp.
Det är ju fantastiskt skönt på touring på asfalt att stå upp som omväxling och jag kan hjälpligt växla och köra kurvig väg (känns kul)
Jag antar att folk står av orsaken att det ger bättre balans och eller känsla osv? man jag begriper inte riktigt hur det funkar?
Själv stod jag upp 50% av grusdelen vi körde och jag hängde på rätt bra och kände aldrig att jag hamnade efter eller sladdade okontrollerat, men när jag satt ner så fick jag ett par kast som var milda men ändå får mig att tänka, hur fanken funkar det?
Det jag känner när jag kör är ju just det, en känsla som iofs säkert stämmer men jag undrar bara om någon kan förklara hur det funkar?
Om man sitter borde ju tyngdpunkten bli lägre och att man då får bättre balans, inte att stå som en flaggstång?
Om jag sitter och får ett kast kan jag ju parera lite med fötterna i backen för det går oftast rätt sakta, eller är det bara fantasi?
Om man får kast när man står upp går man väll säkert i backen känns det som.
Jag skall nästa år försöka mig på minst en gruskurs och något på bana för att köra bättre än jag gör idag, men till dess är jag ute och far alldeles fel och bara härmar dom coola grabbarna
*Dumstrut* PÅ
Jag måste fråga en sak, jag har ju så lite erfarenhet av hojåkning och begriper inte riktigt detta.
Jag var med på D7s Brand-tur dör vi körde en bra sväng och kollade in den stora branden för 1,5 år sedan c.a
ganska mycket var på grus/skogsvägar som jag tyckte var i väldigt bra skick, MEN jag känner mig ganska osäker på just grus med min stora cykel, den är tung och hög (1200 GS och jag är 175 cm lång/kort)
Jag har ju sett massor av folk köra grus och nästan alla från crosshojar till stora GSA står ofta/oftast upp.
Det är ju fantastiskt skönt på touring på asfalt att stå upp som omväxling och jag kan hjälpligt växla och köra kurvig väg (känns kul)
Jag antar att folk står av orsaken att det ger bättre balans och eller känsla osv? man jag begriper inte riktigt hur det funkar?
Själv stod jag upp 50% av grusdelen vi körde och jag hängde på rätt bra och kände aldrig att jag hamnade efter eller sladdade okontrollerat, men när jag satt ner så fick jag ett par kast som var milda men ändå får mig att tänka, hur fanken funkar det?
Det jag känner när jag kör är ju just det, en känsla som iofs säkert stämmer men jag undrar bara om någon kan förklara hur det funkar?
Om man sitter borde ju tyngdpunkten bli lägre och att man då får bättre balans, inte att stå som en flaggstång?
Om jag sitter och får ett kast kan jag ju parera lite med fötterna i backen för det går oftast rätt sakta, eller är det bara fantasi?
Om man får kast när man står upp går man väll säkert i backen känns det som.
Jag skall nästa år försöka mig på minst en gruskurs och något på bana för att köra bättre än jag gör idag, men till dess är jag ute och far alldeles fel och bara härmar dom coola grabbarna