Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-09/19:38

Hej i vintermörkret,
Nu är det tid för tankar, funderingar och analyser av det här med att köra motorcykel. Jag lägger ut en reflektion och ser om någon kan haka på.

Speciellt när jag är ute och kör i grupp händer det att jag börjar fundera och laborera med min körning. Som exempel kan jag ta upp följande.

a. Ibland kör man som om det hela går ut på att baxa fram sin motorcykel mot det tänkta målet. Man jobbar med sin egen kropp för att få cykeln dit man vill. Det blir då en tröttande framfart.

b. Å andra sidan kan man bete sig som om man försöker att på ett skonsamt sätt förflytta sig egen kropp mot målet med hjälp av en motorcykel. Då blir det så att förarens kropp är lugn medan cykeln far omkring under honom (hen) än åt ena håller och än åt det andra hållet. Det förefaller vara mindre tröttande.

Jag tror alternativet a) finns att hitta bland som kör sportigt på en sporthoj och alternativet b) bland de som sitter på en offroad-cykel.

Jag påstår nu att det är viktigt att kunna alternera mellan dessa "körtekniker".

Är det någon som har någon kommentar?
MVH
Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-01-09/22:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav BrooklynS » 2016-01-09/19:57

Jag ger mig in i diskussionen med att påstå att du har fel. ;)

Eller kanske definiera om det lite som "passiv" resp "aktiv" körning? Efter situation kör man aktivt eller passivt men jag vill nog mena att man i bägge fallen försöker vara "ett med motorcykeln" i så hög utsträckning som möjligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-09/20:03

Lite motstånd stimulerar. Jag tackar för detta.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-09/20:37

En tredje variant är touringmodellen, där man försöker få ett så fint flyt som möjligt i körningen på den fina asfaltormen - utan att cykeln studsar omkring, och utan att man själv klänger omkring på cykeln.

Det handlar väl mest om att välja väg och körstil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-09/21:07

Hej igen,

Jag måste referera till http://fahrschul.tv/2014/04/18/kurvenst ... rainieren/
och påstår att det inte alltid är helt fel att släppa loss cykeln. Mitt alternativ a)= HÄNGEN och mitt alternativ b)= DRÜCKEN. Sedan har vi Brors variant= LEGEN.

Den som kan lite Tyska kan läsa här nedan. (Det finns också illustrationer.) Jag lyckades dra igång en uppfriskande diskussion i tråden KNIX, där jag hävdade att man bör kunna behärska en kurvteknik, där man i kurvorna lutar sig utåt i förhållande till cykelns lutning (Drücken). Då fick jag mycket däng men det värkte å andra sidan fram mycket fina analyser av vad som kan ge en säker framfart på vägen. Nu är jag igång igen!
/Allan

Die Kurventechnik Drücken ist immer dann angesagt, wenn die Kurve fast einer Spitzkehre bzw. einem Wendemanöver gleichkommt, wie man sie von Alpenpässen her kennt. Hierbei bleibt der Oberkörper des Fahrers im Verhältnis zur Straße fast lotrecht, nur die Maschine erfährt eine starke Schräglage. Die entstehenden Fliehkräfte sind hierbei minimal. Auch bei raschen und plötzlich notwendig werdenden Richtungswechseln, wie zum Beispiel bei Ausweichmanövern ist Drücken die richtige Technik.

Die Kurventechnik Legen ist richtige Wahl für lang gezogene Kurven, wie sie typischerweise auf Landstraßen vorkommen. Die Maschinenneigung ist identisch mit der Neigung des Oberkörpers des Fahrers. Nur der Kopf ist aus der Schräglage herausgenommen, um einen im Verhältnis zur Straße geraden Blickwinkel zu haben und eine verzehrte Wahrnehmung zu vermeiden.

Naturgemäß kann die Seitenführungskraft am Reifen nicht größer werden als der Kraftschluss zwischen Reifen und Fahrbahn. Und der Kraftschluss wird bestimmt vom sogenannten Reibbeiwert, der wiederum mit (mü) angegeben wird. Bei trockenem Asphalt liegt mü irgendwo zwischen 0,8 und 1,0, sodaß sich mit normalen Straßenreifen maximale Schräglagen von 45 Grad realisieren lassen. Nur auf Rennstrecken werden aufgrund entsprechender Gummi-mischungen der Reifen mü-Werte von 1,2 erreicht und somit Schräglagen bis 60 Grad möglich.

Wer aber immer auf der letzten Rille durch die Kurve bügelt, um das Gras wachsen zu hören, der wird es irgendwann hören, allerdings von unten. Wie bei allen Risikosportarten gilt es auch beim Motorrad-fahren Reserven zu schaffen. Und die letzte Rille hat nunmal keine Reserve.

Reserven zu haben und diese nutzen zu können, sind natürlich zwei paar Schuhe. Die Evolution hat uns nur für Schräglagen von von max. 20 Grad geschaffen, das reicht für`s Laufen. Das wir mal das Motorradfahren erfinden und dabei sensationelle Schräglagen von 45 oder gar 60 Grad auf Rennstrecken realisieren, war nicht vorgesehen. Hier hilft nur Training.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav HåkanH » 2016-01-10/00:13

Rolig tråd...Kanske blir en långkörare! ;)

Nu kör jag till största delen på asfalterade vägar, helst kurviga sådana. Att "baxa fram" hojen har jag aldrig
upplevt att jag gör....inte heller att hojen far åt än det ena, än det andra hållet under mig .

Instämmer med BrooklynS, att jag försöker vara "ett med motorcykeln" i så hög utsträckning som möjligt.

Nu kör jag inte fort i kurvorna att jag har behov av att "hänga med arslet" utanför , utan jag sitter
stilla i sadeln, motstyr helt kort för att "lägga ner" cykeln och följer bara med i lutningen.
Det enda jag rör på är huvudet så att det är någorlunda rakt.

Tycker det är värre att "transportera mig" rakt fram på en bred Europaväg...då börjar jag böka
runt och ändra ställning efter sådär 1,5 timme (myror i kroppen)...bara att pausa! :shock:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-10/05:07

Håller med. Så länge asfalten svänger trivsamt, löser det sig per automatik.
Långt, rakt och enformigt => behov av att röra sig på cykeln - eller ta paus.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-01-10/10:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-01-10/06:36

Att flytta sig på hojen i kurvor är nåt man ägnar sig åt på bana, inte i trafiken. Nån skada gör det knappast men om man kör på allmän väg så att fotpinnarna skrapar i om du inte hänger av kanske man borde fundera på att ta det lugnare....

Sen, för att kasta in en brandfackla i debatten ;) , har jag sett folk köra stående på asfalt. Sämre rustad att hantera en nödsituation kan man knappast vara. Nu tror jag inte risken är sådär väldigt stor i realitetet, men det kan vara värt att fundera på när det är lämligt att sträcka på benen och när det inte är det.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav BrooklynS » 2016-01-10/09:52

Är det sämre att stå någon minut på asfalt än att stå två timmar på grus?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-10/10:27

Helt enig med Fredric, vad gäller fotpinneskrap i trafiken!

Själv kör jag då och då något hundratal meter på asfalt stående - när det börjat bli träsmak, och det är en bit kvar till rasten. Men sådan körning föregås av ett par extra spaningar framåt, så att jag skall hinna sätta mig, om något problem ser ut att dyka upp. Dessutom är sådan körning självbegränsande, för på en K 1200 RS är det definitivt inte bekvämt att stå och köra!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-10/11:11

Fredric,
Som en sådan där filur som emellanåt kör stående så känner jag mig träffad och nedslagen. Jag återkommer när jag rest mig, ställt mig på fotpinnarna och höjt garden!
Och Bror, extraspaning bakåt får inte försummas!
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav BrooklynS » 2016-01-10/11:29

En aspekt man KAN uppmärksamma är att "fotpinneskrap" kan vara bra att kunna (jag kan det inte, men vill gärna lära mig) eftersom det ofta är det som kan rädda en när kurvan kniper eller när man får det där mötet/dolda hindret. En stor del av MC-olyckorna beror ju på att föraren inte svänger tillräckligt alt bromsar ut sig i tangentens riktning.

Att köra roadracing hör givetvis inte hemma på allmän väg, men själva tekniken kan nog vara väldigt bra att kunna - jag är ganska säker på att de flesta MC-förare inte är i närheten av lutningsvinklarnas begränsningar.

Därav KNIX-kursernas stora säkerhetshöjande effekt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Austin » 2016-01-10/11:41

Det är just anledningen till att det sitter"chickenpegs" under fotpinnarna bara testa på en parkeringsplats eller liknande var gränsen går. :o
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-10/12:38

Självklart blir man säkrare i trafiken, ju duktigare man är på körteknik - så länge man inte utnyttjar den bättre tekniken till att öka tempot, förstås!
Man bör då ha i åtanke, att det behövs ganska mycket övning för att träna bort det som brukar kallas "instinktiva felreaktioner" - t ex att räta ut armarna för att hålla emot vid panikbromsning, eller släppa gasen om det går för fort i en kurva. Det sägs att man behöver bortåt 3000 repetitioner för att träna bort sådana reflexer.....
Det krävs rätt många Knix-kurser för att det ska bli 3000 "fullbromsningar".
Samma med fotpinneskrap - Du behöver träna på det 3000 gånger, innan det sitter i ryggmärgen hur mycket det går att lägga ned.
Vad slutsatsen blir vet jag inte riktigt, annat än att det nog är lugnast att försöka undvika "paniksvängar" med fotpinneskrap....
Vad gäller stående körning på asfalt, så vill jag nog hävda att det beror på hojen hur farligt det är. En sport- eller touringhoj, som inte är gjord för stående körning, kan nog vara svår att hantera i en nödsituation om man står upp.
Med en hoj som är gjord för stående körning - BMW:s GS-modeller, exempelvis - är det en helt annan sak. Om föraren dessutom har tränat på "stående bromsning" går det utmärkt att börja bromsa och sen snabbt sätta sig ned.
Sen står man ju inte gärna i högre farter, det blåser så förbaskat....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-10/13:11

Allan Ericsson skrev: ... Bror, extraspaning bakåt får inte försummas!

Enig - och den måste definitivt genomföras, innan man reser sig, för i stående syns bara vägbana i speglarna!

Vad gäller fotpinneskrap, insåg jag närmast av en slump, att sådant är utmärkt att träna under KNIX-körning.
Linköpings Motorstadion har i många år vägrat att upplåta gokartbanan för mc-körning, men härom året fick vi köra där också. Efter några startvarv för att lära känna banan började jag köra lite mer aktivt, varpå jag tyckte mig landa på en "ny nivå". Det var nog ingen "nivå", för vartefter passet fortskred, tog fotpinnarna i allt oftare - trots att jag inte vare sig strävade efter att köra fortare eller upplevde, att det gick fortare!

Men de nedläggningsvinklarna under planerad körning i trafik? Aldrig i livet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-10/15:56

Apropå stående körning på asfalt:
Naturligtvis är det så som Gunnar på pedagogiskt skriver: Typ av motorcykel är av stor betydelse.
Jag listar upp några anledningar till varför jag ibland står upp på min R1200GS:
1. Jag vill se omgivningarna bättre. "Det är ju så vackert".
2. Jag vill kyla ner mig.
3. I trånga stadsmiljöer med smala gränder med branta backar kan det vara en fördel att så upp. Man blir bättre på att manövrera sig fram och i händelse av att man riskerar att välta "åt fell håll", dvs. åt det håll vägen/gatan faller ifrån, så kan jag lättare få ut en fot eller rent av hinna hoppa av cykeln, innan den lägger sig till vila. Sitter jag ner och inte når ner till marken med foten, så kommer jag sannolikt att hamna med foten under cykel och huvudet ute i gatan. Usch vad otäckt.

Sedan är det ju självklart att man hela tiden måste ha uppsikt på vad som sker bakom sig och framför sig och runt om sig och .... Är man stel i nacken, så som jag är, så blir det till att tätt som oftast sätta sig ner och kolla omgivande trafik.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-10/16:24

Nu är jag ute efter kurvteknik-snack!
Jag har fått intrycket av att det bara är fråga om att behärska "motstyrning", så är man en fullfjädrad motorcyklist. Jag för min del behärskar inte denna teknik. Det känns snarare som att jag gör vad som faller mig in för att följa vägens sträckning.

1. Är det lugn och fin körning så lutar det åt att jag använder "Legen". Då är jag och motorcykeln tighta tillsammans.
2. Krävs det lite planering inför en ganska öppen kurva, samtidigt som det går lite fort, så blir det "Hängen". Min relation till morcykeln blir då mer åt det håller att jag får agera motvikt för att baxa fram motorcykeln i ett önskat spår.
3. Så har vi då "Drücken". Är jag ensam om att tillämpa denna teknik? Inför kurvan trycker man snabbt och distinkt ner styret, så att cykeln faller inåt kurvan, medan man själv behåller sin mer upprätta position. Man har då bättre uppsikt över vad som kan dölja sig längre fram i kurvan och man kan med lätthet gira inåt eller utåt beroende på vad som behöver göras för att hamna rätt. Jag upplever då körningen som att jag använder cykeln som ett redskap för att förflytta mig på bästa sätt genom kurvan.
/Allan

legen[1].jpg
legen[1].jpg (17.33 KiB) Visad 29657 gånger
Bilagor
haengen[1].jpg
haengen[1].jpg (16.77 KiB) Visad 29657 gånger
druecken[1].jpg
druecken[1].jpg (16.25 KiB) Visad 29657 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-10/16:32

Gunnar Elmgren skrev:Man bör då ha i åtanke, att det behövs ganska mycket övning för att träna bort det som brukar kallas "instinktiva felreaktioner" - t ex att räta ut armarna för att hålla emot vid panikbromsning, eller släppa gasen om det går för fort i en kurva. Det sägs att man behöver bortåt 3000 repetitioner för att träna bort sådana reflexer.....

Bra skrivet!
Det känns som om detta i allra högsta grad gäller för mig och mitt hanterande av motorcykel i kritiska trafiksituationer. Jag tror jag tillhör dem som instinktivt bromsar istället för styr!

Jag får väl ta fram en plan för hur jag skall kunna bli en styrare istället för en bromsare.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-10/16:52

Allan Ericsson skrev:ag har fått intrycket av att det bara är fråga om att behärska "motstyrning", så är man en fullfjädrad motorcyklist. Jag för min del behärskar inte denna teknik. Det känns snarare som att jag gör vad som faller mig in för att följa vägens sträckning.

Jodå, visst behärskar Du tekniken! Utan motstyrning svänger inte hojen.
Prova att släppa styret och försök svänga hojen genom att luta kroppen - det är näst intill omöjligt!

Allan Ericsson skrev:3. Så har vi då "Drücken". Är jag ensam om att tillämpa denna teknik? Inför kurvan trycker man snabbt och distinkt ner styret, så att cykeln faller inåt kurvan, medan man själv behåller sin mer upprätta position. Man har då bättre uppsikt över vad som kan dölja sig längre fram i kurvan och man kan med lätthet gira inåt eller utåt beroende på vad som behöver göras för att hamna rätt. Jag upplever då körningen som att jag använder cykeln som ett redskap för att förflytta mig på bästa sätt genom kurvan.


Här beskriver Du ju exakt vad motstyrning går ut på - Din teknik brukar ibland kallas "snabbstyrning", mycket väl beskrivet!
Det snabba trycket på "inre" styrhandtaget får hojen att svänga åt "fel håll", och centrifugalkraften tippar då snabbt och effektivt hojen inåt i ett nedlägg åt "rätt" håll. Sen gör hojens styrgeometri resten av jobbet.
Om det är så lämpligt att behålla kroppen i mer upprätt ställning kan väl diskuteras, det funkar i vissa lägen men är kontraproduktivt i andra (exempelvis om nedlägget blir så djupt, att fotpinneskrap uppstår). Hur som helst helt rätt teknik för t ex en snabb undanmanöver!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-10/17:11

Gunnar Elmgren skrev:Prova att släppa styret och försök svänga hojen genom att luta kroppen - det är näst intill omöjligt!


Ja, eftersom jag reflexmässigt flyttas baken åt motsatt håll som överkroppen för att inte riskera att ramla av, dvs. jag flyttar inte min tyngdpunkt. Då fortsätter jag så som tidigare.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-10/17:50

Allan Ericsson skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Prova att släppa styret och försök svänga hojen genom att luta kroppen - det är näst intill omöjligt!


Ja, eftersom jag reflexmässigt flyttas baken åt motsatt håll som överkroppen för att inte riskera att ramla av, dvs. jag flyttar inte min tyngdpunkt. Då fortsätter jag så som tidigare.
/Allan

Och varför riskerar Du att ramla av, då? Jo, för att hojen envisas med att hålla sig upprätt, även om Du försöker luta den med hjälp av kroppen. Det går förvisso att luta hojen lite genom att vinkla överkroppen åt andra hållet, men genom att Du fortfarande har tyngdpunkten "rakt upp" kommer centrifugalkraften att motverka lutningen, så fort hojen svänger det allra minsta. Motstyrning är ända sättet att få en hoj att börja svänga, men många är inte medvetna om att de motstyr!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-10/18:03

En liten utvikning i ämnet motstyrning är, att "alla tillämpar alltid motstyrning på alla tvåhjuliga cyklar, vare sig de vet om det eller ej". Detta gäller även trampcyklar (när man väl kommit över extrem krypfart) - men på en trampcykel är rörelsen så liten, att man inte tänker på den. Även när man svänger med en trampcykel, inleds svängen med, att man inledningsvis styr en aning åt fel håll, vilket, precis som för en motorcykel, får trampcykeln att falla åt andra hållet. (Efter att jag vid 50 år ålder började köra hoj och läste om motstyrning, gav jag akt på, vad jag faktiskt gjorde med styret på trampcykeln - och visst handlar det om motstyrning! Det är inte ens svårt att lägga märke till, om man får tillfälle att känna efter i god fart, exempelvis i en rejäl utförslöpa. Prova!)

I vår del av världen lär man sig att cykla som barn - och kommer rätt snabbt fram till, hur man gör för att inte cykla omkull; man styr åt det håll, som cykeln är på väg att falla, och rätar på det viset upp den. I början överkompenserar man - och får då styra åt andra hållet - men rätt snabbt lär man sig, så att det blir allt mindre vingligt, och därefter cyklar man utan att tänka på, vad (eller hur) man gör. Vad man faktiskt gör är att hela tiden med mycket små styrutslag återföra cykeln till lodrätt. Den, som inte tror på det, kan försöka cykla på en trampcykel, där framhjulet inte går att svänga alls. Då kommer man rätt snart att falla omkull, ifall man inte sätter en fot i marken.

Det går nog att konstruera en trampcykel, där man inte tillämpar motstyrning - exempelvis med lodrätt styrhuvud, dito gaffel och utan försprång? - men den vore nog rätt obehaglig att cykla på till vardags. Ett näraliggande exempel såg jag på cirkus för 30 - 40 år sedan. Cykeln hade ett antal snabbkopplingar, så att artisten "under gång" kunde ta bort olika delar av den - inklusive framgaffel och -hjul och fortsätta cykla på bakhjulet.
Cykeln var också byggd så, att framgaffeln - med hjulet på plats - kunde roteras 360 grader kring styrhuvudets axel. En del i numret var, att hon i farten vred till styret mycket kraftigt och snabbt, så att framgaffeln - och framhjulet - började rotera mycket snabbt runt styrhuvudets axel, medan hon cyklade vidare, runt, runt i manegen. Men den cykeln hade nog inte varit så lyckad för vanliga cyklister.

Återgår man till motorcykelkörning handlar alltså motstyrning om att göra sig själv medveten om, hur hojen faktiskt fungerar - och lära sig utnyttja det. Men även innan man är medveten om det, tillämpar man motstyrning.

För att hoppa bakåt lite i tråden finns en variant på "hängen", som inte tagits upp. Även om man inte rör häcken i sidled över sadeln, kan man röra överkroppen. (Min höft läkte hyfsat efter en besvärlig fraktur 2005, men akrobatik i sadeln är inget för mig, vare sig på bana eller väg.) Genom att flytta överkroppen i sidled, får man en del av den effekt, som beskrivs vid "hängen". Lutar man sig samtidigt lite mer framåt, får man på köpet utmärkta förutsättningar för motstyrning!

Efter att ha läst den fylliga tyska texten ovan, noterar jag, att "drücken" anges som rätt teknik, när man urakut måste väja för något - och det stämmer rimligen. Gäller det att så snabbt som möjligt väja åt sidan, hinner man inte rimligen lyfta häcken från sadeln - och knappast heller att dyka med överkroppen åt det håll man väjer. Resultatet torde bli "drücken", vare sig man vill eller ej!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-10/19:26

Hej igen,
För mig är "Drücken" inte detsamma som motstyrning. När jag tror mig tillämpa "drücken", så försöker jag initialt att lägga omkull cykeln genom att trycka NERÅT (inte framåt) på styret. (Jag styr alltså inte emot.) Samtidigt försöker jag med kroppsrörelse att tippa omkull cykeln. Sedan styr jag in för att återfå balansen. Resultatet blir att jag liksom har cykeln under mig istället för att jag har den på sidan om mig. Detta ger mig en trygghet. Får jag en bakhjulssladd t.ex., så har jag större möjligheter att häva den eftersom styrstoppet inge går in lika tidigt som om cykeln är upprätt.

Sedan kan jag tillägga att jag även tillämpar tekniken om jag är ivrig/yster vid utgången av serpentinkurvor. Genom att lägga omkull cykel, så kör jag på däcksskuldran bak så att rullningsradien blir mindre än om cykeln rullar upprätt. Effekten blir som om jag växlar ner. Dessutom tor jag mig bättre kunna hantera eventuella grussträngar på asfalten. (Not: Metzeler Tourance EXP och NEXT är inte riktigt med på noterna vid tillämpning av denna teknik. Bridgestone BattleWing är dock med på tekniken!)

Jag känner mig än så länge helt ensam om att inte motstyra!
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-01-10/19:37

Allan Ericsson skrev:Fredric,
Som en sådan där filur som emellanåt kör stående så känner jag mig träffad och nedslagen. Jag återkommer när jag rest mig, ställt mig på fotpinnarna och höjt garden!

Var givetvis inte min mening att göra dig nedslagen på nåt sätt. Jag tänkte bara kasta in en brandfackla för att se vilka synpunkter som dyker upp.

Gunnar Elmgren skrev:Självklart blir man säkrare i trafiken, ju duktigare man är på körteknik - så länge man inte utnyttjar den bättre tekniken till att öka tempot, förstås!
Man bör då ha i åtanke, att det behövs ganska mycket övning för att träna bort det som brukar kallas "instinktiva felreaktioner" - t ex att räta ut armarna för att hålla emot vid panikbromsning, eller släppa gasen om det går för fort i en kurva. Det sägs att man behöver bortåt 3000 repetitioner för att träna bort sådana reflexer.....

Jag har en liten annan syn på den här saken. Jag tror inte det går att träna bort "instinktiva felreaktioner". Blir man rädd blir man stel och då går det mesta fel på en hoj.
Vad jag tror man KAN träna bort är rädslan. Så länge du känner att du har kontroll har du förmodligen det. Om man vet att man kan bromsa så blir man inte rädd.
Detta är givetvis i stort sett samma sak som Gunnar säger, men jag tycker det är ett bättre sätt att se på saken.

/Fredric

Eller som Mario Andretti lär ha sagt:
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
;)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-01-10/19:43

Allan Ericsson skrev:Hej igen,
För mig är "Drücken" inte detsamma som motstyrning. När jag tror mig tillämpa "drücken", så försöker jag initialt att lägga omkull cykeln genom att trycka NERÅT (inte framåt) på styret. (Jag styr alltså inte emot.) Samtidigt försöker jag med kroppsrörelse att tippa omkull cykeln. Sedan styr jag in för att återfå balansen. Resultatet blir att jag liksom har cykeln under mig istället för att jag har den på sidan om mig. Detta ger mig en trygghet. Får jag en bakhjulssladd t.ex., så har jag större möjligheter att häva den eftersom styrstoppet inge går in lika tidigt som om cykeln är upprätt.

Sedan kan jag tillägga att jag även tillämpar tekniken om jag är ivrig/yster vid utgången av serpentinkurvor. Genom att lägga omkull cykel, så kör jag på däcksskuldran bak så att rullningsradien blir mindre än om cykeln rullar upprätt. Effekten blir som om jag växlar ner. Dessutom tor jag mig bättre kunna hantera eventuella grussträngar på asfalten. (Not: Metzeler Tourance EXP och NEXT är inte riktigt med på noterna vid tillämpning av denna teknik. Bridgestone BattleWing är dock med på tekniken!)

Jag känner mig än så länge helt ensam om att inte motstyra!


Kolla nästa gång om du inte verkligen motstyr, fast du tror nåt annat. Jag skulle säga att det är fysiskt omöjligt att ta sig genom en serpentinväg i nån som helst fart över gångtakt utan att motstyra för att få lut på hojen. Att trycka nedåt på styret har ingen eller liten effekt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-10/19:45

Allan Ericsson skrev:Sedan styr jag in för att återfå balansen.

Instämmer med Fredric! Någonstans i den processen vrider Du - förmodligen helt omedvetet - styret "åt fel håll" ett kort ögonblick.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Austin » 2016-01-10/19:55

Motstyrning som man säger är förutsättningen för att få hojen ur balans och svänga. Man kan roa sig med att BARA försöka lägga ner hojeni kurvan utan motstyrning. Det går inte.. centifugalkraften i hjulen gör att hojen bara går rakt fram hur man än försöker. :D
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-10/20:20

Allan Ericsson skrev:Nu är jag ute efter kurvteknik-snack!
...
3. Så har vi då "Drücken". Är jag ensam om att tillämpa denna teknik? Inför kurvan trycker man snabbt och distinkt ner styret, så att cykeln faller inåt kurvan, medan man själv behåller sin mer upprätta position. Man har då bättre uppsikt över vad som kan dölja sig längre fram i kurvan och man kan med lätthet gira inåt eller utåt beroende på vad som behöver göras för att hamna rätt. Jag upplever då körningen som att jag använder cykeln som ett redskap för att förflytta mig på bästa sätt genom kurvan.
/Allan



Det finns två stora nackdelar med att tillämpa Drücken:

1) Fjädring - ju mer du lutar motorcykeln desto mindre nytta har du av fjädringen. Ju sämre fjädringen fungerar desto sämre fäste får du. Drucken innebär kraftiga nedlägg och fästet blir riktigt dåligt. Du har knappast någon möjlighet alls att bromsa, gasa eller göra undanmanöver vid kraftigt nedlägg. Rekommenderas inte!

2) Sikten - Om du lutar överkroppen "utåt" i kurvan pekar ju även huvudet utåt och inte i färdriktningen. Det blir alltså svårare att se ordentligt genom hela kurvan.

Gå gärna en KNIX-kurs till våren eller ladda ned och läs SMCs Full Kontroll redan nu.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-10/20:23

Austin skrev: ... centifugalkraften i hjulen gör att hojen bara går rakt fram hur man än försöker. :D

Det är väl gyroeffekten? I övrigt håller jag med.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-10/20:27

Ja, jag förstår att allt kretsar runt motstyrning. Styr emot och sedan är allt klart. Är det ingen som funderar eller kanske till och med tränar på "snabbast möjliga undanmanöver", dvs. "Drücken"!!!! Kortfattat: Det går snabbare att lägga om åkriktningen genom att bara tippa omkull cykeln istället för att tippa hela ekipageget.
(Visst börjar det likna nörderi men det är i alla fall kul.)
/Allan

Lite mer tysk text:
2. Drücken

Das Drücken erlaubt dir einen schnellen Richtungswechsel (um etwa einem plötzlich auftauchenden Hindernis auszuweichen, beim Slalom fahren, ...). Es ist halt einfach schneller, nur das Motorrad alleine in Schräglage zu bringen, als noch zusätzlich sein Körpergewicht.
Auch in engen Kurven (Kehren) oder bei Wendemanövern, wenn es kaum Fliehkräfte gibt, wird dieser Stil angewendet. Sehr häufig sieht man diese Technik auch im Gelände (Cross oder Enduro).

Durchführung: Der Fahrer bleibt aufrecht sitzen, nur das Motorrad wird in Schräglage gedrückt. Vorteil dabei ist auch, dass man einen guten (Über)Blick hat.

Tipp: Das Drücken funktioniert auch gut, wenn man in der Kurve etwas zu schnell ist und nicht noch mehr Schräglage machen kann/will. Drücken hilft dir, trotzdem noch die Kurve zu kriegen.
Um sehr enge Kurven trotzdem sicher zu fahren, hilft es, zusätzlich zum Drücken des Motorrades, noch leicht mit der Hinterradbremse zu bremsen, dabei aber trotzdem etwas Gas zu geben. Dadurch vermeidet man Lastwechselreaktionen und bleibt die gesamte Kurve über auf Zug. Die Geschwindigkeit des Motorrads bleibt bleibt dabei durch den gesamten Kurvenverlauf konstant, erst beim Übergang zum Beschleunigen wird die Hinterbremse wieder gelöst.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Austin » 2016-01-10/20:42

Bror Gårdelöf skrev:
Austin skrev: ... centifugalkraften i hjulen gör att hojen bara går rakt fram hur man än försöker. :D

Det är väl gyroeffekten? I övrigt håller jag med.


Herrn märker ord. :D givetvis gyro Det är lätt att drömma/glömma sig bort i naturlagarna
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-10/20:52

Austin skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Austin skrev: ... centifugalkraften i hjulen gör att hojen bara går rakt fram hur man än försöker. :D

Det är väl gyroeffekten? I övrigt håller jag med.


Herrn märker ord. :D givetvis gyro Det är lätt att drömma/glömma sig bort i naturlagarna

Ni har dessvärre fel båda två. Varken centrifugalkraft eller gyroeffekt är i närheten av att räcka till för att hålla hojen på rak kurs. Krafterna finns där, men är i sammanhanget försumbara.
Det som gör att hojen strävar efter att gå rakt fram (och hålla sig upprätt) är hjulgeometrin - så fort hojen lutar lite åt ena hållet, kommer framgaffelns försprång att tvinga framhjulet att svänga lite åt det hållet. Centrifugalkraften i själva svängen tippar tillbaka hojen mot lodrätt läge.
I riktigt höga farter hjälper gyroeffekten till att stabilisera hojen (motverka wobbling), men gyroeffekten kan omöjligen hindra hojen att tippa omkull.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_a ... e_dynamics
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-10/20:55

Thomas Stadin skrev:Det finns två stora nackdelar med att tillämpa Drücken:

1) Fjädring - ju mer du lutar motorcykeln desto mindre nytta har du av fjädringen. Ju sämre fjädringen fungerar desto sämre fäste får du. Drucken innebär kraftiga nedlägg och fästet blir riktigt dåligt. Du har knappast någon möjlighet alls att bromsa, gasa eller göra undanmanöver vid kraftigt nedlägg. Rekommenderas inte!

2) Sikten - Om du lutar överkroppen "utåt" i kurvan pekar ju även huvudet utåt och inte i färdriktningen. Det blir alltså svårare att se ordentligt genom hela kurvan.

Gå gärna en KNIX-kurs till våren eller ladda ned och läs SMCs Full Kontroll redan nu.


Jag är inte ute efter att lansera någon teknik som medger ökad kurvhastighet. Drücken ger nog en lägre kurvhastighet än Legen och Hangen. Jag har kört Alpvägar med SMC-instruktörer och visst, de är mycket snabbare än vad jag är, men de kan ju sin Legen och Hängen. Jag är mer ute efter att tekniken i vissa fall ger större säkerhetsmarginaler i trixiga körmiljöer.

Och: Jag kan inte hålla med om att sikten blir sämre. Den blir bättre eftersom man håller huvudet längre ut från kurvans innerkant. Och naturligtvis tittar man framåt utan att luta huvudet åt något håll.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-01-10/22:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Austin » 2016-01-10/21:53

Ni har dessvärre fel båda två. Varken centrifugalkraft eller gyroeffekt är i närheten av att räcka till för att hålla hojen på rak kurs. Krafterna finns där, men är i sammanhanget försumbara.
Det som gör att hojen strävar efter att gå rakt fram (och hålla sig upprätt) är hjulgeometrin - så fort hojen lutar lite åt ena hållet, kommer framgaffelns försprång att tvinga framhjulet att svänga lite åt det hållet. Centrifugalkraften i själva svängen tippar tillbaka hojen mot lodrätt läge.
I riktigt höga farter hjälper gyroeffekten till att stabilisera hojen (motverka wobbling), men gyroeffekten kan omöjligen hindra hojen att tippa omkull.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_a ... e_dynamics[/quote]



Jag sa nog så men vi menar samma sak :shock: :? :D
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav BrooklynS » 2016-01-10/21:54

R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-10/22:08

Vad gäller gyroeffekter, tänker jag på, att hojar, vars vevaxel snurrar åt samma håll som hjulen, blir mer trögstyrda och stabilare på rakorna, medan hojar med bakåtroterande vev beter sig tvärt om. Se vidare exempelvis The Grand Prix Motorcycle av Kevin Cameron.
Så visst finns en gyroeffekt.
I övrigt är vi överens om styrgeometrins avgörande betydelse.

Apropå gyroeffekten, påverkar den i högsta grad kurvegenskaperna, eftersom en vridning av hjulet åt ett håll får cykeln att tippa åt andra hållet. Se vidare gyroskopisk precession (nej, inte precision!).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav HåkanH » 2016-01-10/22:29

Gunnar Elmgren skrev:Utan motstyrning svänger inte hojen.Prova att släppa styret och försök svänga hojen genom att luta kroppen - det är näst intill omöjligt!

Säkert dumt att erkänna :oops: men när jag kört på en större väg med svaga böjar & god sikt, har jag ibland
släppt styret med båda händerna för att t.ex ta av en handske och dra igen en dragkedja el. dy.

Jag har då märkt att det går att styra (till viss del). Eftersom vägbeläggning alltid är mer eller mindre ojämn, så svänger cykeln lite åt ena eller andra hållet.
Vill den svänga åt höger mot kanten, trycker jag på vänster fotpinne (genom att flytta över kroppstyngden
till vänster fot). I o. m. detta svänger cykeln långsamt till vänster och vice versa (går att få samma
effekt genom att luta kroppen åt motsatt håll).

Har faktiskt styrt så genom långa, svaga kurvor!

Vill påpeka, att när jag gjort så har det inte varit annan trafik i närheten och det är inget jag vill
rekommendera heller!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-10/22:38

HåkanH skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Utan motstyrning svänger inte hojen.Prova att släppa styret och försök svänga hojen genom att luta kroppen - det är näst intill omöjligt!

Säkert dumt att erkänna :oops: men när jag kört på en större väg med svaga böjar & god sikt, har jag ibland
släppt styret med båda händerna för att t.ex ta av en handske och dra igen en dragkedja el. dy.

Jag har då märkt att det går att styra (till viss del). Eftersom vägbeläggning alltid är mer eller mindre ojämn, så svänger cykeln lite åt ena eller andra hållet.
Vill den svänga åt höger mot kanten, trycker jag på vänster fotpinne (genom att flytta över kroppstyngden
till vänster fot). I o. m. detta svänger cykeln långsamt till vänster och vice versa (går att få samma
effekt genom att luta kroppen åt motsatt håll).

Har faktiskt styrt så genom långa, svaga kurvor!

Vill påpeka, att när jag gjort så har det inte varit annan trafik i närheten och det är inget jag vill
rekommendera heller!


Äntligen! Du gör något som liknar det jag kallar "Drücken". Istället för att trycka ner cykeln med styret så trycker du med foten.
Det gå säkert att med hjälp av kinematiska samband för en cykel att förklara för den som måste övertygas med hjälp av Newtons mekanik.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kovlingen » 2016-01-10/22:41

Ursäkta en rockie men :?:
Luta åt ex. vänster och hojen kommer att svänga vänster :shock:
Ang motstyrning tex vänsterkurva putta lite vänster handtag och hojen svänger vänster :?
Det kan också räcka till med att vid denna tjatiga vänsterkurva vika ut vänster knä en
bit och kojen kommer att sakta svänga . Kul att testa lite olika varianter .
Brukar även testa att "hasa" runt lite på sadeln på okända kurviga vägar :)
Ta en bred väg och kolla att det inte är några fordon i närheten och testa alla varianter .

Jag tror mycket på självförtroendet . Känner man att man klarar av att hantera hojen
skapas ingen panik . Själv får jag väl lite "panik" ett par ggr. varje sommar men jag
jobbar med detta .
Knäskrap och dylikt har jag ingen träning på men jag tror att hojen klarar av mer än mej själv .
Bra att ha lite marginal för vanliga vägar är inte så säker beträffande kvalitta .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-10/22:44

Bror Gårdelöf skrev:Apropå gyroeffekten, påverkar den i högsta grad kurvegenskaperna, eftersom en vridning av hjulet åt ett håll får cykeln att tippa åt andra hållet. Se vidare gyroskopisk precession (nej, inte precision!).

Absolut - det finns för övrigt beskrivet i Wikipedia-artikeln jag länkar till ovan; där är vi eniga!
Mitt påpekande gällde, att den gyroskopiska effekten inte har någon betydelse för att hålla en tvåhjuling upprätt eller hålla rak kurs. Jag hoppas vi är överens där också?

HåkanH skrev:Jag har då märkt att det går att styra (till viss del). Eftersom vägbeläggning alltid är mer eller mindre ojämn, så svänger cykeln lite åt ena eller andra hållet.
Vill den svänga åt höger mot kanten, trycker jag på vänster fotpinne (genom att flytta över kroppstyngden
till vänster fot). I o. m. detta svänger cykeln långsamt till vänster och vice versa (går att få samma
effekt genom att luta kroppen åt motsatt håll).
Har faktiskt styrt så genom långa, svaga kurvor!


Jadå Håkan, det går att svänga på det viset - men bara väldigt lite, och med rätt dålig precision.
Styrgeometrin motverkar ju det Du försöker göra, och det är nog rätt bra för annars skulle Du köra omkull direkt Du släpper styret. Detta blir tydligt, om man släpper styret under nedlägg i en kurva - hojen rätar upp sig omedelbart!
Det Du i praktiken gör - troligen utan att vara medveten om det - är att motstyra lite grand genom hela nedlägget, för att motverka att hojen rätar upp sig.
I utgången av kurvan "medstyr" Du i allmänhet en aning, för att minska kurvradien lite så att centrifugalkraften hjälper till att "tippa upp" hojen i lodrätt läge (och rak kurs).
Släpper Du styret, får Du en automatisk "medstyrning" så fort hojen svänger, tack vare framgaffelns försprång. Luta en stillastående hoj, så "faller" styret åt samma håll Du lutar hojen - här har Du också förklaringen till, att det faktiskt går att svänga en aning med Din metod. Men det går bara att svänga en aning, för när hojen börjar svänga flyttar centrifugalkraften tillbaka Din tyngdpunkt mot lodlinjen. Svårt att förklara i ord hur jag menar....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-01-10/23:48

BrooklynS skrev:http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2012/Full_kontroll_2012web.pdf

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... 2012/Bra_tänkt_2012web.pdf

Jag är medlem i och gillar SMC samt deltar gärna och så ofta jag kan i deras verksamhet men när det gäller deras beskrivning av hur en MC svänger tar jag mig lite för pannan. Jag tänker då på påståendet att skillnaden i diameter på däckets inner och ytterkant vid nedlägg skulle definiera kurvradien. Dumheter.
Som Gunnar redan varit inne på är det styrgeometrin som gör att en hoj är stabil rakt framåt. Styrgeometrin och det faktum att både bak och framhjul rullar. Med låst framhjul blir det naturligvis instabilt men även med låst bakhjul blir det besvärligt ganska snabbt eftersom det till stor del förlorar förmågan att "svänga in" bakom framhjulet, något som behövs för riktningsstabiliteten. I en sväng förändrar föraren geometrin genom dels luta hojen och dels trycka på styret (jag pratar inte om motstyrning här). Hur och hur mycket man trycker beror på hoj, fart och kurvradie men på så gott som alla hojar ändrar kurs åt nåt håll om man släpper styret i en kurva (oftast rätar den nog upp sig). Samma fenomen som gör att hojen är stabil framåt gör den också stabil i kurvor. Det är inte självklart att en MC är stabil, det är inga som helst problem att bygga en instabil hoj, även om det skulle vara problem att köra den. Generellt så ju närmare gränsen för instabilitet desto mer "lynnig" eller lättsvängd blir den.
Däckens profil har säkert en stor betydelse, men inte för kurvradien.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kovlingen » 2016-01-11/00:13

Lära HåkanH att svänga blir lätt att skratta åt . :D
Men det är ju jag som vet det 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-11/10:28

Det här med att mc:n rätar upp sig om man släpper styret i en kurva håller jag inte riktigt med om.
Det normala förloppet är ju att man motstyr för att börja svänga och sedan svänger hojen tills man medstyr.
Om man håller händerna på styret eller ej mellan mot- och medstyrningen påverkar inte.

Det går givetvis att få mc:n att öka eller minska lutningsvinkel mitt i kurvan utan att vare sig mot- eller medstyra men då får man tex ta till tyngdpunktsförflyttning med kroppen.
Hänger man ut mer kommer mc:n att räta upp sig och tvärtom.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-11/10:53

Kovlingen och HåkanH,
:D
Äntligen några som ser annat än motstyrning i tillvaron. Jag funderar på att bilda en klubb= "Vi som styr ändå".


Thomas Stadin skrev:Det går givetvis att få mc:n att öka eller minska lutningsvinkel mitt i kurvan utan att vare sig mot- eller medstyra men då får man tex ta till tyngdpunktsförflyttning med kroppen.Hänger man ut mer kommer mc:n att räta upp sig och tvärtom.


Nu börjar det se ut som en variant av "Drüchen". Ändrar man lutningsvinkeln på cykeln, t.ex. genom att trycka styret nedåt eller fotpinnen nedåt, så ändra man styrutslaget. Balansen sköter man naturligtvis genom förflyttning av sin kropp eller delar av den.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kovlingen » 2016-01-11/11:08

Allan Ericsson skrev:Kovlingen och HåkanH,
:D
Äntligen några som ser annat än motstyrning i tillvaron. Jag funderar på att bilda en klubb= "Vi som styr ändå".

Vi kanske är som Humlorna . Vi ska inte kunna flyga men gör det ändå ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-01-11/11:09

Anledningen till att man motstyr är för att få cykeln att falla inåt kurvan, när den börjar luta kommer styrgeometrin att göra att framhjulet vrider sig inåt i svängen, och så är svängen påbörjad. Om man vinklar cykeln inåt i kurvan på annat sätt, t ex genom att dra åt sidan i styret, så kommer samma effekt att inträffa, förutsatt att man låter ekipagets (cykel + förare) tyngdpunkt förflytta sig inåt i svängen. Det enda man vill uppnå är att luta cykeln, så att den svänger. Vare sig man motstyr eller lutar cykeln (= flyttar tyngdpunkten inåt) på annat sätt så kommer den att svänga. Min erfarenhet är att motstyrning är oerhört effektivt för att svänga, eftersom man får igång svängen väldigt snabbt, men att dra i styret fungerar också, och säkert att lägga vikten på ena fotpinnen också. Motstyrning är väldigt lätt att lära sig, man bara tränar sig på att trycka på handtaget på den sidan man vill svänga åt. De andra varianterna gissar jag tar längre tid och är därför mindre bra när det gäller att komma runt i en hast, t ex om kurvan nyper oväntat.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-01-11/11:11

Kovlingen skrev:
Allan Ericsson skrev:Kovlingen och HåkanH,
:D
Äntligen några som ser annat än motstyrning i tillvaron. Jag funderar på att bilda en klubb= "Vi som styr ändå".

Vi kanske är som Humlorna . Vi ska inte kunna flyga men gör det ändå ;)


Nejdå, ni åstadkommer bara precis samma effekt som alla andra, bara att ni antingen gör lite annorlunda eller så vet ni inte riktigt vad ni gör (det är faktiskt väldigt svårt att inse precis vilka små rörelser man gör instinktivt, kroppen är ruskigt bra på att lära sig att göra rätt rörelser utan att man förstår vad den gör) ;)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav HåkanH » 2016-01-11/11:27

Thomas Stadin skrev:Det här med att mc:n rätar upp sig om man släpper styret i en kurva håller jag inte riktigt med om.

Instämmer !
Om jag kör utan att hålla i/vidröra styret och vägen gör en svag högersväng, så kan jag få cykeln att svänga höger genom kropps/tyngdförflyttning (momentant) till höger sida. Cykeln börjar då luta åt höger och därmed svänger den också höger. Även om jag därefter sitter helt neutralt, så fortsätter cykeln svänga.
Vill jag få cykeln att gå rakt fram igen måste jag kropps/tyngdförflytta till vänster sida för att räta upp den.

Riktigt så enkelt det förstås sällan i verkligheten! T.ex. spår/sprickor i beläggningen påverkar cykeln så att den plötsligt kan börja svänga mer höger alt. börja räta upp sig.

Så uppför sig i.a.f. min R12RT med Michelin PR4 på fäljarna!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kovlingen » 2016-01-11/11:39

Jo man lär sej . :shock: Som nybliven knutte var det många "panik" men det redde upp sej :)
Det är mycket som jag gör på instinkt när jag är ute på hojen (när jag tänker efter lite) .
Behöver tex. bara se en bil vid en korsning så åker handen direkt bromsen men utan att nypa till .
Vad gäller styrningen så funkar jag nog på olika sätt beroende på vägens beskaffenhet
och "dagsformen" ;) Verkligen kul att titta på sej själv sedd från bakomvarandes kamera
och lite lärorikt också :) Ca 1 min. in i filmen kommer vi in på en skojig väg ;)
https://vimeo.com/73561930
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-01-11/11:56

Efter att ha läst alla inlägg och teoretiska varianter som har beskrivits så har jag kommit fram till följande.

Personligen flyttar jag mig helst tillsammans med min motorcykel. Att sitta i garaget och torrgasa blir tråkigt i längden.

Frågor på det? ;-)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst