Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav BrooklynS » 2016-01-13/15:57

Men teori är nödvändigt för att utvecklas som förare, vilket jag tror de flesta egentligen vill.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Max Mad » 2016-01-13/16:13

BrooklynS skrev:Men teori är nödvändigt för att utvecklas som förare, vilket jag tror de flesta egentligen vill.
Möjligt, men det fick man väl när man tog körkortet för motorcykel, om jag inte mins fel :? ;). F ö så tror jag inte man blir en bra Mc-förare, om man enbart kör med huvudet, man måste köra med kroppen också. Men jag får tillstå att jag hade ingen kunskap om motstyrning innan jag blev medlem i denna formidabla sammanslutning och fick ta del av den kunskapen genom forumet, något som jag fått anledning att omsätta i praktiken, vilket (för mig) har varit en aha-upplevelse.

Sammanfattningsvis tror jag att en kombination av båda är det bästa (även om jag lutar åt det senare hållet), dels beroende på ointresse av en massa teori, dels beroende på lättja :oops: och för att som jag redan nämnt, för mig handlar hojåkande om känsla, i första rummet.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-13/17:41

Enig med Brooklyn. "Alla" lär sig att cykla, men den sofistikerade konstruktion, som något så till synes enkelt som en trampcykels styrning är, vet de flesta inget om. T o m diverse okunniga mc-skribenter skriver inte sällan, att "en motorcykel styr man minsann inte som en vanlig trampcykel". Men det är precis, vad man gör - om än med minimalare styrkommandon på trampcykeln!
Skillnaden är, att med en trampcykel når man sällan sådana farter, att man inte kan ta sig ur en trängd situation. Alternativt blir man som regel inte illa åtgången, om det går åt skogen. (Fast det dör tydligen 20 - 40 trampcyklister per år i trafiken, och mångdubbelt fler skadas, så riskfritt är det inte.)

Med motorcykeln kommer man upp i helt andra farter - plus att ekipaget som regel väger minst 200 kg mer än trampcykeln. Effekten blir mångdubbelt större rörelseenergi - och med den krävs helt andra krafter samt ett helt annat medvetande om, vad som faktiskt händer, när man vrider på styret, och hur man faktiskt gör för att styra optimalt.

Jag medger villigt, att när jag som färsking läste om motstyrning, hade jag först svårt att tro alls på fenomenet - varpå jag betraktade det som en metod av flera att styra. Hela idén förefaller ju förnuftsvidrig för den, som inte satt sig in i tvåhjulingars styrgeometri!
Men jag är skolad att lyssna till fakta, och efter att ha läst kunniga skribenters välformulerade texter i ämnet - inklusive det där med, att framhjulet flyttas i sidled, och därmed cykelns tyngdpunkt, när man vrider på styret - var det bara att tänka om och prova.
"Kör rakt fram på en tom raksträcka och vrid på styret? Vad händer? Cykeln faller åt andra hållet, och Du måste parera genom att styra tillbaka för att inte köra omkull." Jag provade. Det stämde naturligtvis. Därefter provade jag samma sak på trampcykeln - och det stämde ju där också.
"Tryck till på inre styrhalvan, när Du går in i svängen, så faller cykeln naturligt in i kurvan." Det lät som sagt inte klokt - men så var det ju (även på trampcykeln)!
"När Du går ut ur kurvan, tryck till på yttre styrhalvan, så rätar cykeln upp sig." Det lät inte heller klokt - men så var det ju (även på trampcykeln)!

(Ett mycket tungt argument, som jag tidigt tog till mig - utan att prova! - var: "Tänk Dig, att Du kör (motor)cykeln mycket snett emot en hög trottoarkant, så att framhjulet snabbt vrids till att vara parallellt med nämnda kant. Åt vilket håll tror Du, att cykeln kommer att falla?" Det tog inte många sekunder att inse, att den inte skulle falla utåt gatan, utan in över trottoaren - och exemplet utgör en mycket kraftig och starkt överdriven påtvingad motstyrning!)

ERGO: Den sortens teori - med ytterligt praktisk tillämpning - är guld värd att sätta sig in i!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-13/18:47

Men Bror,
Nu är vi igång igång igen. Jag bara måste kommentera.

Gick du någon kurs i motstyrning i samband med att du lärde dig cykla? Har du gått någon fortsättningskurs? Jag för min del har aldrig gått någon kurs. Det som numer kallas motstyrning bland teoretiserande instruktörer (?) är väl ett helt instinktivt beteende när man cyklar? Det bara finns där, likväl som att man kan korrigera kursen med hjälp av kroppsrörelser då man rullar fram i medlut utan att hålla i styret. Små och långsamma rörelser ger små kurskorrigeringar. Sedan kan man men hjälp av att trampa på ett pumpande sätt bygga upp en slingrande framfart, eller hur? Utifrån vad man kan om cykling skall man sedan sätta sig på en motorcykel. Skall man då börja teoretisera?

Jag kan inte föreställa mig hur man vid körutbildning kommer någon vart genom att lyfta ut en instinktiv rörelse och göra den viljestyrd.

Det är någonting i det här med att lära ut motstyrning som jag uppenbarligen missuppfattat. Kan någon exemplifiera, hur man lärt någon att styra?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav enhjuling » 2016-01-13/19:00

Man behöver inte lära någon motstyra som redan kan balansera en cykel eller mc för det kan de redan.
Vad man däremot kan göra är att få dem mer medvetna om vad de faktiskt gör och hur det funkar.
Det är det som blir en sk aha-upplevelse.
Om man är medveten om vad man gör kan man träna aktivt på det och därigenom bli bättre på det.
Kanske räddar det livet den gång man råkar komma för fort in i en sväng som nyper.....
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-13/19:03

Bror Gårdelöf skrev:Jag medger villigt, att när jag som färsking läste om motstyrning, hade jag först svårt att tro alls på fenomenet - varpå jag betraktade det som en metod av flera att styra. Hela idén förefaller ju förnuftsvidrig för den, som inte satt sig in i tvåhjulingars styrgeometri!


Jag minns när Lan Leek för många år sedan skrev i någon av mc-tidningarna om att när man skall ta en vänsterkurva så börjar man med att styra åt höger. Jaha ja, snart kommer han väl på att ett äpple faller ner till marken om man släpper det från huvudhöjd.

Nu kunde jag inte låta bli att vara lite dryg, men som sagt: Jag förstår inte allt rabalder om motstyrning.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-13/19:09

enhjuling skrev:Man behöver inte lära någon motstyra som redan kan balansera en cykel eller mc för det kan de redan.
Vad man däremot kan göra är att få dem mer medvetna om vad de faktiskt gör och hur det funkar.
Det är det som blir en sk aha-upplevelse.
Om man är medveten om vad man gör kan man träna aktivt på det och därigenom bli bättre på det.
Kanske räddar det livet den gång man råkar komma för fort in i en sväng som nyper.....


Den första mening säger allt? Sedan tycker jag faktiskt att det låter vettigare om man bara tränar kurskorrigeringar. Det är mer rakt på än att behöva gå vägen via "motstyrning". Så tycker åtminstone jag.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Austin » 2016-01-13/19:10

En lite kul grej med motstyrning kom jag i kontakt med i mitten på 70 talet när jag började pyssla med radiostyrda bilar och flygplan.
Det kom ut en ny radiostyrd tvåhjulig Mc en av de allra första i en tid när allt var mekaniskt ock elektroniken var det sekundära.
Namnet var "Elec Rider" .När jag byggde ihop den så kunde jag inte begripa hur styrningen skulle kunna funka.

Den funkade, men bara i högre hastigheter efterssom det byggde på motstyrning och obalans .
Krypkörning var värre.

Jag hittade en gammal ritning efterssom den fysiska modellen troligtvs är borta.

Mc-modellen fick balans så fort som de tunga aluminiumhjulen kom i rotation .framgaffeln hade fri rörlighet ,höger/vänster .axeln till framhjulet var monterad bakom gaffelbenen så hjulet strävade alltid framåt.(som ett tevagnshjul)
Vid sväng så vickade hela gaffeln åt höger eller vänster vertikalt .Det gjorde att den fria rörlighetn i gaffeln (styrningen) ramlade åt vänster i högersvängar och höger i vänstersvängar. Motstyrning alltså. :)
Bild

Bild
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-13/19:16

Till Allan: Det roliga är, att "vi är eniga, men från var sitt håll"!
Min poäng är, att cykling (nästan) alltid fungerar, utan att vi vet, vad vi faktiskt gör - och konsekvenserna, om vi gör fel, blir sällan särskilt allvarliga.
När vi kör motorcykel utan att närmare reflektera över, vad vi gör, gäller samma sak(!) - men hamnar vi i en kritisk situation, kan resultatet bli ödesdigert. Därför finns det en klar poäng i att lära sig och förstå, vad som faktiskt händer, när man vrider på styret.
Som jag skriver ovan, hade jag själv till en början svårt att ta till mig fakta. De kändes som sagt förnuftsvidriga. Problemet var, att förnuftet i det här fallet hade fel.
Jag har aldrig gått någon annan sorts kurs än avrostning och enklaste typen av BKK, så jag har inte lärt, vad jag kan om motstyrning, av banfantomer. Däremot har jag alltså provat, vad kunnigt folk skrivit - och kommit fram till den föga överraskande slutsatsen, att de har rätt! Det behövdes alltså ingen kurs alls för att komma underfund med det!
Insikten ledde i alla fall mig till att reflektera djupare över, hur en cykel faktiskt styrs - vilket i sin tur rimligen är en god hjälp på traven för att arbeta in ett bra körsätt.

Vad gäller att lära nybörjare köra hoj, är det alltså klokt att ge även dem insikt i, hur styrningen faktiskt fungerar. I bästa fall hindrar det dem från att i en trängd situation göra fel - för det krävs onekligen en del is i magen, om man är ny i gamet, och kurvan oväntat blir skarpare, än man tänkte. Då känns det INTE intuitivt att medvetet styra åt "fel" håll - och då kan det skita till sig ordentligt. Men vet man, hur styrningen faktiskt fungerar, är det lättare att lära sig ge korrekta styrkommandon.

(Jag vet - i den bästa av världar kör man aldrig så, att kurvan oväntat blir skarpare, än man tänkt - men verkligheten ser ju inte alltid sådan ut.)

Ett annat, mycket gott råd till nybörjare är som bekant: "Titta inte på det uppdykande problemet - för Du kör, dit Du tittar. Sök aktivt efter lösningen, och styr dit." Men det rådet är lättare att ta till sig rent förnuftsmässigt, så det behöver vi nog inte gå vidare med här.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav enhjuling » 2016-01-13/19:25

Allan Ericsson skrev:
enhjuling skrev:Man behöver inte lära någon motstyra som redan kan balansera en cykel eller mc för det kan de redan.
Vad man däremot kan göra är att få dem mer medvetna om vad de faktiskt gör och hur det funkar.
Det är det som blir en sk aha-upplevelse.
Om man är medveten om vad man gör kan man träna aktivt på det och därigenom bli bättre på det.
Kanske räddar det livet den gång man råkar komma för fort in i en sväng som nyper.....


Den första mening säger allt? Sedan tycker jag faktiskt att det låter vettigare om man bara tränar kurskorrigeringar. Det är mer rakt på än att behöva gå vägen via "motstyrning". Så tycker åtminstone jag.
/Allan


Kurskorrigering, det är absolut värt att träna på.
Jag tror man styr för att korrigera kursen eftersom man svänger.
Snabba kurskorrigeringar kräver snabbare och större styrrörelser tror jag också.
åt vilket håll man vrider styret tror jag också jag har en idé om men jag skriver inte det för det ordet verkar vara laddat.
Träna på och bli bättre.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-13/20:39

Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller att lära nybörjare köra hoj, är det alltså klokt att ge även dem insikt i, hur styrningen faktiskt fungerar. I bästa fall hindrar det dem från att i en trängd situation göra fel - för det krävs onekligen en del is i magen, om man är ny i gamet, och kurvan oväntat blir skarpare, än man tänkte. Då känns det INTE intuitivt att medvetet styra åt "fel" håll - och då kan det skita till sig ordentligt. Men vet man, hur styrningen faktiskt fungerar, är det lättare att lära sig ge korrekta styrkommandon.

Bror,
Nu är jag igång igen med min hjärngymnastik. Har det betydelse från vilket håll man kommer som nybörjare?
Nybörjare a) ställer trampcykeln alt. mopeden åt sidan och börjar köra motorcykel.
Nybörjare b) ställer bilen åt sidan och köper en motorcykel, som jag skall lära mig köra?

Min tanke är att a) tar med sig tvåhjulingsstyrningstekniken rakt av. "Skönt att slippa trampa". Nybörjare b) däremot är van att vrida framhjulen åt det håll han vill styra och då går det riktigt illa när han sitter på motorcykeln?

Om som slutkläm undrar jag om jag under alla mina år på mc varit en kass förare som inte viljemässigt motstyrt någon gång.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-13/20:54

Till Austin,
Det är hjärngymnastiktorka på jobbfronten, så nu försöker jag begripa mig på din mc-modell:

Du säger att framhjulet är tungt och att du måste få snurr på hjulen för att få en självstabiliserande körning. Det leder mig in på tanken att gyralmomentet från framhjulet ger ett återförande moment då hjulet tippar i sidled. (Sker tippningen åt vänster så styr det åt vänster.)
I övrigt är styrgeometrin en mysterium. Än så länge ser jag inte hur motstyrningen uppstår.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-13/21:13

Till Allan: Den erfarne trampcyklisten bör ha en fördel. (Någonstans har jag läst, att alla piloter i det saudiarabiska flygvapnet är prinsar av blodet, men man har haft en del problem med detta, för i deras kultur har det inte varit vanligt, att pojkarna fått lära sig att cykla - vilket gett dem sämre känsla för balans etc. Men det kan vara en skröna från början till slut.)

Nej - man måste inte vara en kass förare, för att man inte medvetet tillämpat motstyrning. (Vid min första avrostning någonsin, två månader efter att jag köpt en liten Kawasaki EN 500 i mars 2003, fällde en synnerligen erfaren kursledare kommentaren, att han inte kunde tro, att jag bara kört hoj i två månader. Då visste jag praktiskt taget inget om motstyrning - men hade cyklat sedan barndomen.)

Poängen med att lära ut, hur grejorna faktiskt fungerar, är, att det åtminstone för en del leder till snabbare inlärning av rätt styrkommandon. Kunskap är aldrig fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Austin » 2016-01-13/21:59

Allan Ericsson skrev:Till Austin,
Det är hjärngymnastiktorka på jobbfronten, så nu försöker jag begripa mig på din mc-modell:

Du säger att framhjulet är tungt och att du måste få snurr på hjulen för att få en självstabiliserande körning. Det leder mig in på tanken att gyralmomentet från framhjulet ger ett återförande moment då hjulet tippar i sidled. (Sker tippningen åt vänster så styr det åt vänster.)
I övrigt är styrgeometrin en mysterium. Än så länge ser jag inte hur motstyrningen uppstår.
/Allan

Båda hjulen är samma storlek och tyngd.

Vid högersväng:
Gaffeln tippar åt vänster som en pendel uppifrån Gaffeln är ledad på 2 ställen . (hjulet flyttar sig utåt 1-5mm beroende på styrutslag) Hjulen spårar inte längre. Det gör att framhjulen vrider sig en aaaning åt vänster när bakhjulet skjuter på och modellen svänger (tippar åt höger). När styrspaken släpps så återgår gaffeln till neutralläge och modellen går rakt fram med hjälp av att hjulaxeln sitter bakom gaffelbenen som ett tevagnshjul.
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-14/14:48

Till Austin:
Jag kan inte sluta att grunna på din tingest.
1. Är det en gångjärnsled mellan maskinramen och styrhuvudet?
2. Styr du genom vridning av den vertikala axeln som förbinder maskinramen med styrhuvudet?
Om ovanstående är riktigt:
Om vi utgår från att du fått upp farten så att hjulen rullar rakt fram. Om du styr åt höger: Blir det då så att maskinens främre ramparti förskjuts åt höger (tyngdpunktsförskjutning) ? Och maskinen börjar tippa åt höger? Får du samtidigt ett styrutslag åt vänster (, en annning åt vänster alltså = motstyrning)?

Hmmm: Det stora försprånget och de tunga hjulen borde på något sätt påverka den fortsatta färden (= en högersväng)! Och är det en bromsskiva eller ett gyro som sitter på framhjulet?
Jag grunnar vidare
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-14/16:31

Allan Ericsson skrev: I övrigt är styrgeometrin en mysterium. Än så länge ser jag inte hur motstyrningen uppstår.

"Uppstår" är inte rätt term - snarare då "fungerar". Här är en kort förklaring, som Du kan läsa mycket mer om på nätet (och nu skriver jag om fullstora (tramp)cyklar).
1. Förutsatt att ramen är rak, spårar fram- och bakhjul vid färd rakt fram, och ekipagets tyngdpunkt ligger rakt över spåret.
2. Styrgeometrin är avsiktligt utformad så, att när styret vrids åt ena hållet, flyttas framhjulets kontaktyta lite åt samma håll.
3. Det betyder dels, att hjulen inte längre spårar, och dels, att tyngdpunken inte längre befinner sig rakt ovanför något av spåren.
4. Resultatet blir, att ekipaget faller åt motsatt håll mot, dit styret vrids.
5. Kompenserar man tillräckligt mycket, blir det en liten s-kurva, varpå ekipaget återgår till färd rakt fram.
6. Kompenserar man inte tillräckligt mycket för att återgå till färd rakt fram, men tillräckligt för att inte köra omkull, svänger ekipaget åt det håll det börjat falla.
7. När man går ut ur svängen, vrider man - som regel helt omedvetet - styret inåt i svängen, varpå hjulen åter spårar, ekipaget rätar upp sig, och man kör rakt fram.

Som filmen i ett inlägg ovan visar, är styrutslagen "alltid" mycket små - utom vid garagevändning, eller när man baxar runt hojen med muskekraft. (Då handlar det alltså inte om motstyrning!) Men samtliga punkter ovan är tämligen lättbegriplig fysik, när man tänker efter.

Till detta kommer en helt annan effekt - gyroskopisk precession - och den är lätt att undersöka själv.
1. Tag loss framhjulet från en trampcykel. (Hojhjulet blir nog i tyngsta laget.)
2. Håll hjulet i axeltapparna med armarna rakt ner, så att armarna blir som en framgaffel, monterad i ett lodrätt styrhuvud.
3. Be någon att sätta ordentlig snurr på hjulet.
4. Vrid hjulaxeln i horisontalled - som om hjulet skall styras.
5. Då kommer hjulet att tippa i vertikalled. Vrids hjulaxeln åt vänster i horisontalled, kommer hjulet att tippa åt höger - gyroskopisk precession.

Be mig inte förklara, hur detta sker. Mina kunskaper i fysik räcker inte för det. Att det sker är däremot ställt utom allt tvivel. Hur som helst har (motor)cyklister bara att tacka och ta emot, eftersom precessionen hjälper till med att tippa hjulet åt det håll, som cykeln ändå faller.

(En parallell är, att jag är långt ifrån säker på, att jag begriper, hur Telelever/Paralever fungerar. Att de fungerar har jag däremot högst konkreta erfarenheter av.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Austin » 2016-01-14/18:49

Allan Ericsson skrev:Till Austin:
Jag kan inte sluta att grunna på din tingest.
1. Är det en gångjärnsled mellan maskinramen och styrhuvudet?
2. Styr du genom vridning av den vertikala axeln som förbinder maskinramen med styrhuvudet?
Om ovanstående är riktigt:
Om vi utgår från att du fått upp farten så att hjulen rullar rakt fram. Om du styr åt höger: Blir det då så att maskinens främre ramparti förskjuts åt höger (tyngdpunktsförskjutning) ? Och maskinen börjar tippa åt höger? Får du samtidigt ett styrutslag åt vänster (, en annning åt vänster alltså = motstyrning)?

Hmmm: Det stora försprånget och de tunga hjulen borde på något sätt påverka den fortsatta färden (= en högersväng)! Och är det en bromsskiva eller ett gyro som sitter på framhjulet?
Jag grunnar vidare
/Allan


Det är inte ett gyro i framhjulet ,bara utsmyckning.

Hittade en video på den "gamle" .. Killen i videon var tydligen någon medarbetare på Kiel Kraft som sålde och utvecklade dessa första modeller tillsammans med japanska Kyosho .


https://www.youtube.com/watch?v=MMyDGpQDrzE

https://www.youtube.com/watch?v=MMyDGpQDrzE
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-14/20:29

Bror,
Det är fortfarande ett mysterium för mig, när det gäller hur styrningen hos Austins modell fungerar. Man använder inte något styre. Då kan man väl inte motstyra! :o Hihi ..... Det är uppenbarligen ingen vanlig konstruktion. Jag tar det som en utmaning att förstå konstruktionen och att förstå era motargument.

Och beträffande gyralmoment så kan säga att det följer högerregeln. Det gäller bara att kunna vrida in sin höga hand på rätt sätt, så faller svaret ut.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-01-14/20:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-14/20:44

Vad gäller Austins modell, passar jag. Den får i sammanhanget kunnigare folk än jag diskutera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-01-15/00:24

Allan Ericsson skrev: Det som numer kallas motstyrning bland teoretiserande instruktörer (?) är väl ett helt instinktivt beteende när man cyklar? Det bara finns där, likväl som att man kan korrigera kursen med hjälp av kroppsrörelser då man rullar fram i medlut utan att hålla i styret.


Nej, det "bara finns" inte alls där. När du börjar cykla för första gången i ditt liv, vinglar du åt alla möjliga håll och välter hela tiden, eftersom ditt nervsystem inte är anpassat för att cykla. Allteftersom du envisas, kommer delar av nervsystemet att koppla om sig så att de muskelrörelser som leder till att du cyklar dit du vill, favoriseras, medan de muskelrörelser som leder till att du vinglar omkull väljs mindre ofta. Till slut har ditt nervsystem kopplat upp sig så att du numera även kan cykla, du har fått ett antal inlärda reflexer som gör att du är cyklist, och tränar du tillräckligt mycket sitter den omkopplingen kvar hela livet. Sedan råkar samma reflexer vara användbara även på en motoriserad tvåhjuling. Men utan träning har din kropp ingen aning om motstyrning.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-01-15/00:29

Allan Ericsson skrev:Bror,
Nu är jag igång igen med min hjärngymnastik. Har det betydelse från vilket håll man kommer som nybörjare?
Nybörjare a) ställer trampcykeln alt. mopeden åt sidan och börjar köra motorcykel.
Nybörjare b) ställer bilen åt sidan och köper en motorcykel, som jag skall lära mig köra?

Min tanke är att a) tar med sig tvåhjulingsstyrningstekniken rakt av. "Skönt att slippa trampa". Nybörjare b) däremot är van att vrida framhjulen åt det håll han vill styra och då går det riktigt illa när han sitter på motorcykeln?


Precis så blir det. Om b) aldrig suttit på en cykel kommer han att hamna på marken illa kvickt, om han inte tar det väldigt lugnt i början. Sannolikt hamnar han på marken ändå, men får mindre ont än om han inte tar det väldigt lugnt.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-01-15/00:30

Allan, du skulle nog uppskatta boken "Die obere Hälfte des Motorrads" av Bernt Spiegel. Jag köpte mitt ex på Louis.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-01-15/00:33

Tony Johansson skrev:Möjligt, men det fick man väl när man tog körkortet för motorcykel, om jag inte mins fel :? ;).


Tror inte det, jag tog mitt MC-kort i en orange Opel Rekord årsmodell 1975 :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-15/02:07

Kapten Stofil skrev:Allteftersom du envisas, kommer delar av nervsystemet att koppla om sig så att de muskelrörelser som leder till att du cyklar dit du vill, favoriseras, medan de muskelrörelser som leder till att du vinglar omkull väljs mindre ofta. Till slut har ditt nervsystem kopplat upp sig så att du numera även kan cykla, du har fått ett antal inlärda reflexer som gör att du är cyklist, och tränar du tillräckligt mycket sitter den omkopplingen kvar hela livet. Sedan råkar samma reflexer vara användbara även på en motoriserad tvåhjuling. Men utan träning har din kropp ingen aning om motstyrning.

Ett kul exempel på det är, att det finns speciellt modifierade cyklar, som "vänder på allt". Man måste trampa baklänges för att komma framåt, och när man vrider styret åt ena hållet, svänger framhjulet åt det andra! Att cykla på en sådan är milt uttryckt svårt, för alla reflexer man har bidrar till, att man hela tiden gör fel och vurpar!
Tänker vi oss en person, som aldrig någonsin cyklat på en vanlig trampcykel, skulle vederbörande måhända lättare lära sig att cykla på en sådan tingest - men därefter skulle vederbörande rimligen ha betydliga svårigheter att hantera en vanlig trampmoje!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/08:26

Ordet MOTSTYRNING är ett bra trådbränsle!

Autsin:
När du kör din modell, gör du då ett motstyrningskommando med reglerspaken?

Och ni andra:
Jag lärde mig cykla på 50-talet. I början av 60-talet fick jag för första gång prova på motordriven cykel (några damcyklar med påhängsmotor (sittande på en bräda placerad ovanför tramporna)). I oktober -63 började mopedperioden, som även innehöll diverse 125-kubikare. -68 började "den lagliga mc-körning" på en Honda CB77. Sedan har jag en lång landsvägskörningsperiod fram till 90-talet, dock inte med så många mil per år (1982= 0 mil). 1989 bestämde jag mig för att lära mig köra omkull, dvs. lära mig skogsåkning (Offroad-cykel och enduro-cykel). När vi sedan kommer in på 2000-talet, så började jag försöka att ta mig upp på vägen igen med hjälp av en Africa Twin, dvs. jag började träna grus- och asfaltkörning igen. Nu är endurocykeln undanställd med ett läckande gaffelben. Vid sidan om endurocykeln står min R1200GS. Jag vill lära mig att använda den fullt ut. Jag tror att jag har mycket kvar, innan jag hittat alla goda egenskaper hos den. Och apropå att lära mig, så har jag kommit i kontakt med begreppet motstyrning. => Är motstyrning en teknik, som jag gått miste om? Skall jag börja träna motsstyrning kanske? Jag vill ju lära mig så många körtekniker som möjligt ..... i syfte att använda min införskaffade motorcykel FÖR ATT FLYTTA MIG SJÄLV, istället för att jag med min begränsade teknikarsenal FLYTTAR MIN MOTORCYKEL. (Jag hör min motorcykel ropa rakt ut "Vad är det för en tafflig s.k. motorcyklist, som sitter på mig?" Det tog 3000 mils körning, innan han vågade släppa mitt styre och låta mig sköta (mot-)styrningen.)
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-01-15/11:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-15/11:03

Allan Ericsson skrev:Ordet MOTSTYRNING är ett bra trådbränsle!

...Jag vill lära mig att använda den fullt ut. Jag tror att jag har mycket klar, innan jag hittat alla goda egenskaper hos den. Och apropå att lära mig, så har jag kommit i kontakt med begreppet motstyrning. => Är motstyrning en teknik, som jag gått miste om? Skall jag börja träna motsstyrning kanske? Jag vill ju lära mig så många körtekniker som möjligt ..... i syfte att använda min införskaffade motorcykel FÖR ATT FLYTTA MIG SJÄLV, istället för att jag med min begränsade teknikarsenal FLYTTAR MIN MOTRCYKEL. (Jag hör min motorcykel ropa rakt ut "Vad är det för en tafflig s.k. motorcyklist, som sitter på mig?" Det tog 3000 mils körning, innan han vågade släppa mitt styre och låta mig sköta (mot-)styrningen.)...


Det är väl självklart att även du ska prova på att använda "medveten" motstyrning och gaskontroll, eller?
Sittställning och blick har du redan varit inne på. Spårval har du däremot inte varit inne på.
Både BMW-klubben och SMC arrangerar kurser som behandlar begreppen ovan samt mycket mer. Dessa kurser borde du gå.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/11:39

Thomas Stadin skrev:Det är väl självklart att även du ska prova på att använda "medveten" motstyrning och gaskontroll?
Sittställning och blick har du också varit inne på.
Både BMW-klubben och SMC arrangerar kurser som behandlar begreppen ovan samt mycket mer. Dessa kurser borde du gå.


Jag har provat lite KNIX.(Se profilbilden: Blå väst) Det är superkul. Om det är körsäkerhetshöjande för min framfart på allmän väg kan diskuteras (ny tråd?).

Nu provocerar jag:
Jag har skrapat fotpinnar och jag har lagt i cylinderskydd och jag har accelererat med tuggande bakdäck och en gång har jag lyckats få till en kontrollerad bakhjulssladd ut ur kurvan. Jag har dock inte försökt mig på att gå in i kurva med avdrift eller med tuggande ABS! Det finns gränser. Av den mer rumsrena sorten kan jag nämna att jag har tränat att köra utan att bromsa. Jag har tränar på att pricka önskad position i kurvans utgång. (Lossats att jag har ett möte som stör.) Jag har lossats att bara halva banbredden står till mitt förfogande. Och naturligtvis min alldeles egna version av Drücken. Sedan har vi Lehnen und Hängen men inte "hang off". Och att hålla drivlinan uppspänd hela tiden (= kombinerad gas- och bakhjulsbromskontroll!?). Och att titta och bestämma var jag vill vara, när jag lämnar kurvan och var jag vill vara när jag går in i nästa kurva. Och så vidare. Det finns så mycket att utforska trots att man umgås med andra på banan. Man kan ju titta på hur den som man har framför sig kör och härma eller prova varianter.

KNIX har verkligen tillfört saker till min ambition att bli vän med cykeln och att se den som ett verktyg (i trafikmiljö naturligtvis) istället för att se cykeln som en stor skräckinjagande best, som jag skall förflytta. (Nu börjar jag närma mig sådant som jag ville få fram till diskussion med hjälp av rubriksättningen.)
/Allan
PS.Nu ställer jag väl till med mitt skrivande, så att jag blir portförbjuden på de föreslagna kurserna!DS.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/12:02

Thomas Stadin skrev:Det är väl självklart att även du ska prova på att använda "medveten" motstyrning och gaskontroll, eller?
Sittställning och blick har du redan varit inne på. Spårval har du däremot inte varit inne på.
Både BMW-klubben och SMC arrangerar kurser som behandlar begreppen ovan samt mycket mer. Dessa kurser borde du gå.


Du Thomas,
Jag kan hålla på hur länge som helst!
SPÅRVAL: När jag var nere i Lombardiet och körde tillsammans med några kamrater så hade jag en SMC-instruktör bakom mig. I serpentinkurvor höger uppför, så höll jag ut till vänster i mitt körfält för att så sent som möjligt bryta in och träffa utgång så mycket till höger som möjligt, dvs. att nästa slå i sidomarkeringspinnar med höger axel. Men så tittar jag i min högra backspegel vid ingången i kurvan. Vad ser jag? Jo min kompis kommande upp strax bakom mig men längs kantlinjen. Han körde snävt runt kurvan utan att flyta ut vid utgången. Han körde en kortare sträcka än vad jag gjorde och det var inga problem att komma runt med en fin utgång. Aha, det finns fler än ett sätt att köra. Jag trodde att jag gjorde på körsskolevis och han på ett förkastligt vis. => Jag började försöka lära mig båda teknikerna.
Vad vill jag säga med detta då: Jo, bara man har god balans och bra gas- och bromsteknik, så kan man välja lite olika sätt att ta sig fram.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-15/12:05

Tummen upp!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/13:00

Allan Ericsson skrev:[Vad vill jag säga med detta då: Jo, bara man har god balans och bra gas- och bromsteknik, så kan man välja lite olika sätt att ta sig fram.
/Allan

Jag tar mitt resonemang ett steg till (framåt?):
I en trafikmiljö, dvs. inte på en avlyst bana, är inte spårvalet så viktigt. Det gäller bara att behärskar sin motorcykel i det spår man valt. Undantag: Då det är risk för att friktionen mellan däck och underlag inte räcker till för ett godtyckligt spårval.

Jag säger då att det gäller att vara så förtrogen med sin motorcykel att man kan använda det för att FLYTTA SIG SJÄLV med hjälp av den, istället för att man skall göra sitt bästa för att FLYTTA CYKELN utmed ett idealspår.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-01-15/13:14

Nja, vitsen med att hålla långt ut och svänga sent i en kurva är ju att man ser mer av vad som händer efter kurvan. Det är aldrig fel. Och man bör akta sig för att komma för nära mittlinjen i skymda kurvor, det är inte sällan som det kommer någon mötande idiot som inte håller sig på sin väghalva. Så spårvalet i trafikmiljö tycker jag visst är viktigt - man kan ju bli ihjälkörd, på bana går det väl bara långsammare eller så åker man av bara.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/13:22

Kapten Stofil skrev:Allan, du skulle nog uppskatta boken "Die obere Hälfte des Motorrads" av Bernt Spiegel. Jag köpte mitt ex på Louis.


Ja, det kanske är passande!
/Allan

Gutes Motorradfahren fängt nun mal im Kopf an. Doch was genau passiert im Kopf des Fahrers, welche Hirnareale verleiten zu riskanten Manövern, wie kann der Fahrer spüren, ob sein Hinterrad auszubrechen droht und wie lässt sich dieses Wissen dann für die Sicherheit im Verkehr nutzen. Was so spielerisch-leicht aussieht, ist in Wirklichkeit eben eine höchst komplexe Angelegenheit, die ein unglaublich hohes Maß an Koordination, Konzentration und Anpassungsfähigkeit erfordert. Aber wenn dieser gordische Knoten für den Fahrer gelöst ist, werden Mensch und Maschine eine Einheit bilden.

Übrigens erschien der Bestseller im Mai 2010 auch für den englischen Sprachraum im US-Verlag Whitehorse Press unter dem Titel „The Upper Half of the Motorcycle. On the Unity of Rider and Machine“. Es dürfte das erste deutschsprachige Motorradbuch sein, das ins Amerikanische übertragen wurde.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-15/13:22

Allan Ericsson skrev:Jag tar mitt resonemang ett steg till (framåt?):
I en trafikmiljö, dvs. inte på en avlyst bana, är inte spårvalet så viktigt.


Håller inte med.
Övar man "spår" övar man även upp precisionen i körningen.
Jag anser att man bör besitta såpass bra färdigheter att man utan problem, innan kurvan, enkelt och snabbt, kan "tänka sig en passande linje" genom kurvan och därefter följa den tänkta linjen (spåret) genom att placera hjulen exakt där man tänkt sig. Har du då samtidigt med dig sittställning, motstyrning och gaskontroll blir mc-körningen fulländad.
I trafikmiljön förekommer div hinder och faror och där om någonstans är spårval och precision extra viktigt (som jag nu ser att K.S. redan konstaterat).
Senast redigerad av Thomas Stadin 2016-01-15/15:14, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/13:29

Kapten Stofil skrev:Nja, vitsen med att hålla långt ut och svänga sent i en kurva är ju att man ser mer av vad som händer efter kurvan. Det är aldrig fel. Och man bör akta sig för att komma för nära mittlinjen i skymda kurvor, det är inte sällan som det kommer någon mötande idiot som inte håller sig på sin väghalva. Så spårvalet i trafikmiljö tycker jag visst är viktigt - man kan ju bli ihjälkörd, på bana går det väl bara långsammare eller så åker man av bara.

Javisst, men man behöver inte helt stereotypt göra på ett och endast ett sätt. Är sikten god genom kurvan kan man välja lite friare. Jag har slutat med så kallade SMC-svängar. Jag håller inte ut lika mycket. "Jag hinner reagera och korrigera ändå". Förbehåll: "Risk för grus på asfaltväg" kräver lite extra omtanke.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/13:36

Thomas Stadin skrev:
Allan Ericsson skrev:Jag tar mitt resonemang ett steg till (framåt?):
I en trafikmiljö, dvs. inte på en avlyst bana, är inte spårvalet så viktigt.


Håller inte med.
Övar man "spår" övar man även upp precisionen i körningen.
Jag anser att man bör besitta såpass bra färdigheter att man utan problem, innan kurvan, enkelt och snabbt, kan "tänka sig en passande linje" genom kurvan och därefter följa den tänkta linjen (spåret) genom att placera hjulen exakt där man tänkt sig. Har du då samtidigt med dig sittställning, motstyrning och gaskontroll blir mc-körningen fulländad.
I trafikmiljön förekommer div hinder och faror och där om någonstans är spårval extra viktigt (som jag nu ser att K.S. redan konstaterat).

Jag håller med dig, då du framställer det såhär. Visst måste man behärska konsten att välja och följa ett spår. Det ingår i min uppfattning att det är jag och enbart jag som väljer och jag skall inte låta cykeln välja. Det jag menar är att spårets utseende kan varieras från gång till gång.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/13:50

Jag fortsätter ....
Efter att under semesterresans lunch-, fika- och kvällspauser diskuterat position, spårval etc. så började jag tänka om. Istället för att hålla reda på var mina hjulspår befanns sig relativt mittlinje, sidolinje, bergsväggar etc. så började jag resonera såhär: Det är jag som vill överleva. Jag vill inte slå armbågen i en mötande bils backspegel och jag inte heller i en cyklist. Hur kommer det att fungera om jag hela tiden väljer spår för mitt huvud istället för att välja spår som motorcykelns hjul skall följa. Jag struntade alltså i var jag hade cykeln. Den placerade jag så att jag skulle ha mitt huvud på behörigt avstånd från förekommande hinder. Jag tycket att det gick hur bra som helst. Marginalerna ökade.

Då är jag där igen: Min körning går ut på att jag skall flytta mig själv med hjälp av min motorcykel.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-15/14:59

Allan Ericsson skrev:Är motstyrning en teknik, som jag gått miste om? Skall jag börja träna motsstyrning kanske?

Svaret på fråga 1 är "nej". Du har bara inte varit medveten om den. Din erfarenhet av hojåkning är så stor, att Du rimligen är (mycket?) kompetent bakom styret.
Svaret på fråga 2 är, att "träna" nog är fel ord, men när Du är medveten om, vad som faktiskt sker, när Du vrider på styret, kan Du - om Du så vill - studera effekterna av det med annan bakgrundskunskap, än vad Du hittills haft.

Det finns en speciell situation, där Du kan göra direkt nytta med att ta upp principen motstyrning; Om Du blir handledare åt en adept, som skall ta hojkort. Då är det inte dumt, om adepten så tidigt som möjligt får klart för sig, hur styrningen av en hoj faktiskt fungerar. Det underlättar inlärningen av korrekta styrkommandon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Austin » 2016-01-15/15:20

Nästa utmaning: En modell med "telelever" :o :shock: :D Inte min men en kul grej.


Bild


Bild

Bild
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-15/16:24

Allan Ericsson skrev: Jag struntade alltså i var jag hade cykeln. Den placerade jag så att jag skulle ha mitt huvud på behörigt avstånd från förekommande hinder.

Det låter som en mycket sund princip - raka motsatsen till att strunta i, var Du har cykeln! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/17:07

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev: Jag struntade alltså i var jag hade cykeln. Den placerade jag så att jag skulle ha mitt huvud på behörigt avstånd från förekommande hinder.

Det låter som en mycket sund princip - raka motsatsen till att strunta i, var Du har cykeln! ;)

Det kanske låter knasigt men på något sätt blir det befriande att inte hela tiden titta på asfalten med dess linjer, och det tillhörande problemet att lyckas placera hjulen rätt i förhållande till linjerna. "Linjerna utgör inget reellt hot, sånär som att de kanske är hala." Om man istället har en högre blick så blir det bekvämare: Hur placerar jag min motorcykel för att hålla huvudet långt borta från de hinder som är i antågande? - Det blir en mix av Drücken och Hängen.

Obs: Ovanstående är bara en berättelse baserad på egna upplevelser. Ursprunget till mina funderingar finns nog att hämta i mina tankar om hur man på det mest energisparande sättet klarar av en halv timme i ett endurospår. (Använd cykeln på ett sådant sätt att det minimerar påfrestningarna på den egna kroppen.)

Ni får gärna opponera eller argumentera omkull mig.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-15/17:34

Allan Ericsson skrev: Ni får gärna opponera eller argumentera omkull mig.

Det verkar svårt. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-15/17:48

Austin,
Ledtrådar? - Var finns lederna?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Marie » 2016-01-15/21:05

Jag förstår inte att du, Allan, har tid att grubbla över hur motorcykeln beter sig och varför. När man kör har man definitivt inte tid att pyssla med sådana trivialiteter. Då är man väl fullt upptagen av att titta på de förbiglidande naturscenerierna och att hålla utkik efter hastighetsskyltar.... :mrgreen:



Kapten Stofil skrev:
Tony Johansson skrev:Möjligt, men det fick man väl när man tog körkortet för motorcykel, om jag inte mins fel :? ;).


Tror inte det, jag tog mitt MC-kort i en orange Opel Rekord årsmodell 1975 :mrgreen:


Och jag nyttjade en röd Volvo 244 av årsmodell 1975, ett fordon jag inte sett förrän aftonen före, och aldrig suttit i förrän på körprovets morgon.
Jättehyggligt av farbror att hämta ut en sprillans ny Volvo av ny modellserie precis då. :roll:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-15/23:55

Ännu en gång känner jag mig gammal! Någon gång i slutet av januari 1971 skedde uppkörningen i körskolans orange Folkabubbla!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Max Mad » 2016-01-16/00:19

Marie skrev:Jag förstår inte att du, Allan, har tid att grubbla över hur motorcykeln beter sig och varför. När man kör har man definitivt inte tid att pyssla med sådana trivialiteter. Då är man väl fullt upptagen av att titta på de förbiglidande naturscenerierna och att hålla utkik efter hastighetsskyltar.... :mrgreen:

Verkligen !!
Jag begriper inte heller hur man kan snöa in på något så osannolikt tråkigt och i sammanhanget ointressant och oviktigt, som det här ämnet som diskuteras i tråden. Det fungerar, nöj dig med det och njut av turen istället, eller lägg tiden på att planera utflykter med hojen istället.

Men alla är vi olika stöpta, antar jag...



Kapten Stofil skrev:
Tony Johansson skrev:Möjligt, men det fick man väl när man tog körkortet för motorcykel, om jag inte mins fel :? ;).


Tror inte det, jag tog mitt MC-kort i en orange Opel Rekord årsmodell 1975 :mrgreen:


Marie skrev:Och jag nyttjade en röd Volvo 244 av årsmodell 1975, ett fordon jag inte sett förrän aftonen före, och aldrig suttit i förrän på körprovets morgon.
Jättehyggligt av farbror att hämta ut en sprillans ny Volvo av ny modellserie precis då. :roll:
Ber så mycket om ursäkt. Jag glömde för ett ögonblick bort att jag tillhör juniorerna i denna formidabla sammanslutning. Hoppas på överseende med det :? :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-01-16/01:16

Känns som om ämnet motstyrning är ganska uttömt vid det här laget.

Vi är alla olika, personligen gillar jag att köra på bana och förbättra min körteknik och lära mig mer om hur jag och hojen fungerar. Gärna Go-kartbana så man slipper att åka så långt mellan svängarna och ju mer jag kör på bana mig desto mer inser jag hur mycket jag har kvar att lära.
Andra är mer för att åka långa turer och njuta av körningen utan att fundera speciellt mycket på det.
Jag ser inget fel med någon av inställningarna. "Do you!", som dom säger i amerikat.

På landsvägen och i trafiken har man allid stora marginaler (tills man inte har det) så där kan man behandla hojen lite hur som helst, men det spelar ingen roll så länge marginalerna finns där.

/Fredric

PS För dom som trodde att banåka bara handlade om knäskrap: https://youtu.be/6VM92njPcL0?t=2m25s
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Marie » 2016-01-16/18:12

Bror Gårdelöf skrev:Ännu en gång känner jag mig gammal! Någon gång i slutet av januari 1971 skedde uppkörningen i körskolans orange Folkabubbla!


Volvon var en trafikskolevagn. Farbror hade nämligen trafikskola.

Och 3,7 år i perspektivet av över fyrtio år är inte så värst mycket...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-16/18:37

Nej - men jag är decemberbarn. Det innebar under hela uppväxten, att "alla jämnåriga var äldre än jag". Den vanan sitter sedan länge i mitt undermedvetna, så jag utgår reflexmässigt även idag från, att många är äldre än jag - och inser allt oftare, att jag har fel. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-17/11:41

Fredric Fredricson skrev:PS För dom som trodde att banåka bara handlade om knäskrap: https://youtu.be/6VM92njPcL0?t=2m25s

Lite trådbränsle:
Se så fint de hanterar "Lehnen", eller hur?
OT: Man avancerar i fältet om man kan utnyttja framförvarande förares misstag. Att med egen skicklighet köra om en felfritt körande medtävlare är ytterst svårt, eller hur?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav ivan@p-1.se » 2016-01-17/14:45

Kika på den här filmen. https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxw ... e=youtu.be
Har ni fler funderingar föreslår jag en kurs!
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16

FöregåendeNästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst