Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-11/11:56

HåkanH skrev:Om jag kör utan att hålla i/vidröra styret och vägen gör en svag högersväng, så kan jag få cykeln att svänga höger genom kropps/tyngdförflyttning (momentant) till höger sida. Cykeln börjar då luta åt höger och därmed svänger den också höger. Även om jag därefter sitter helt neutralt, så fortsätter cykeln svänga.
Vill jag få cykeln att gå rakt fram igen måste jag kropps/tyngdförflytta till vänster sida för att räta upp den.

Riktigt så enkelt det förstås sällan i verkligheten! T.ex. spår/sprickor i beläggningen påverkar cykeln så att den plötsligt kan börja svänga mer höger alt. börja räta upp sig.

Så uppför sig i.a.f. min R12RT med Michelin PR4 på fäljarna!


Visst är det så man gör, när man är bara är ute och glider fram mol allena på den lunga harmoniska vägen som har svepande kurvor. Min erfarenhet= Försöker jag i den situationen att motstyra så blir det bara tok av det hela.

Nu är det dags för någon att lyfta fram de situationer där motstyrning är bättre än allt annat.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-01-11/12:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-11/12:09

Magnus Brobeck skrev:Efter att ha läst alla inlägg och teoretiska varianter som har beskrivits så har jag kommit fram till följande.

Personligen flyttar jag mig helst tillsammans med min motorcykel. Att sitta i garaget och torrgasa blir tråkigt i längden.

Frågor på det? ;-)

MVH Magnus


För att relatera till tråden rubrik:
Du skriver: "Personligen flyttar jag mig helst tillsammans med min motorcykel." Men hur är er relation? Vem betämmer i vilka sammanhang?
- I garaget bestämmer naturligtvis du.
- Vem bestämmer när nu befinner er på den smala och krokiga men hårt trafikerade vägen?
- När roadracing-förare-tankarna kommer?
- När underlaget består av rullgrus?
- etc.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-01-11/12:13

Om inte Magnus bestämmer i alla de situationerna är han nog illa ute :?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-11/12:17

Allan Ericsson skrev:Min erfarenhet= Försöker jag i den situationen att motstyra så blir det bara tok av det hela.


Återigen: Gå en KNIX!
Det är både kul och lärorikt!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-01-11/12:22

Thomas Stadin skrev:
Allan Ericsson skrev:Min erfarenhet= Försöker jag i den situationen att motstyra så blir det bara tok av det hela.


Återigen: Gå en KNIX!
Det är både kul och lärorikt!


Instämmer! De är MYCKET bättre än du tror.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-11/12:44

Allan Ericsson skrev:Nu är det dags för någon att lyfta fram de situationer där motstyrning är bättre än allt annat.


Jag är lite enkelspårig, och dessutom halsstarrig.
I min värld är motstyrning bättre än allt annat i precis alla situationer.
De kompletterande teknikerna varierar med underlag och övriga omständigheter, men motstyrning är grunden till all kurvtagning med en tvåhjulig motorcykel (undantaget extrem krypkörning, men det är enda undantaget).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-11/12:51

Gunnar Elmgren skrev:
Allan Ericsson skrev:Nu är det dags för någon att lyfta fram de situationer där motstyrning är bättre än allt annat.


Jag är lite enkelspårig, och dessutom halsstarrig.
I min värld är motstyrning bättre än allt annat i precis alla situationer.
De kompletterande teknikerna varierar med underlag och övriga omständigheter, men motstyrning är grunden till all kurvtagning med en tvåhjulig motorcykel (undantaget extrem krypkörning, men det är enda undantaget).


Håller med till 100%
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-11/13:21

Gunnar Elmgren skrev:
Allan Ericsson skrev:Nu är det dags för någon att lyfta fram de situationer där motstyrning är bättre än allt annat.


Jag är lite enkelspårig, och dessutom halsstarrig.
I min värld är motstyrning bättre än allt annat i precis alla situationer.
De kompletterande teknikerna varierar med underlag och övriga omständigheter, men motstyrning är grunden till all kurvtagning med en tvåhjulig motorcykel (undantaget extrem krypkörning, men det är enda undantaget).


Javisst. Det tar man till sig redan när man lär sig cykla på en helt vanlig trampcykel. Sedan när man vill bli lite bättre så börjar man t.ex. cykla utan att hålla i styret, och då tillägnar man sig kompetterande tekniker. När man så börjar köra mc, skall man då falla tillbaka och permanenta sig på grundtekniken och vägra utveckla sig?

OBS: Jag har inte hastighetskörning på mc för ögonen utan mer vilka tekniker som kan tillämpas för att få till en säker framfart i alla möjliga situationer. Skall jag spesta till det så påstår jag att det kan behövas många olika tekniker för att förflytta sig några hundra meter bland övrig trafik, förbi brunnslock, över rullgrus, genom serpentinsvängen, i gatukorsningar, ......

Till sist kommer jag fram till att jag vill att min mc skall kännas som ett redskap av typen Swiss Army Knife, som jag använder för att transportera min egen kropp från A till B med tillfredsställande trygghet/säkerhet. När jag möter rullgruset blir det dock så att jag mentalt övergår till att försöka ta cykeln igenom hindret. Det blir då jag själv som fungerar som kniven. Å andra sidan känns det fantastiskt, när jag i snabba ihoppackade kurvkompinationer låter cykeln pendla under mig genom att tillämpa Drücken-tekniken. Då är cykeln mitt redskap, som får mig att sväva på moln. (Dock inte för att åstadkomma maximal genomkörningshastighet utan för att ge flytet.)
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-11/14:43

Jag tror vi egentligen pratar om samma sak, Allan!

Ditt "Drücken" tolkar jag som att Du faktiskt motstyr, fast Du inte uppfattar det så.
Huvudsaken är, att Du hittat en teknik som fungerar och som Du är bekväm med - vad den kallas kan ju faktiskt kvitta!
Beträffande det där med att cykla utan att hålla i styret, så är det väl ungefär samma sak som HåkanH beskriver - det går att få en tvåhjuling att ändra kurs genom att flytta tyngdpunkten, men det Du egentligen gör är att luta cykeln, och då hjälper styrgeometrin (försprånget) till att faktiskt motstyra, eller vad Du nu väljer att kalla det. I SMC-skriften "Full kontroll" benämns det "styrkommando", och ett sådant behöver bara vara ytterst minimalt, för att få avsedd verkan - det är inte alls säkert, att man är medveten om att man faktiskt ger ett styrkommando!

Hur som helst - intressant diskussion!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-11/15:13

Gunnar Elmgren skrev:Jag tror vi egentligen pratar om samma sak, Allan!
det Du egentligen gör är att luta cykeln, och då hjälper styrgeometrin (försprånget) till att faktiskt motstyra, eller vad Du nu väljer att kalla det
Hur som helst - intressant diskussion!


Ja järngymnastik skadar inte!
Jag är "helt enig" med dig när det gäller att jag måste luta cykeln för att få styrutslag. Hur skall jag nu på snabbast möjliga sätt uppnå det för svängen önskade styrutslaget? Jag säger då att om jag tippar omkull cykeln åt det håll jag vill svänga så är det fixat på momangen. Balansen sköter jag med min kroppsposition. Om jag istället motstyr så blir det en tvåstegsraket med extralångt andra steg. Först vrider jag styret åt fel håll (styrutslaget pekar bort från svängen.) i syfte att tippa cykeln inåt. Sedan skall styrningen hitta det önskade styrutslaget, som nu ligger på andra sidan om "rakt fram". Detta tar längre tid än om det initeras från "rakt fram"-positionen.

Och jag upprepar: Det är inte fråga om att hitta en teknik som ger högsta möjliga farten genom svängen. Det är snarare fråga om att hitta den trafiksäkraste metoden.

Jag har tränat tekniken under Knix-körningar. Jag har inga problem med att hänga med övriga deltagare. Mitt problem blir att jag slipar fotpinnar, sidostöd och bromspedal. Detta är dock inget som jag har problem med vid landsvägskörning.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-11/15:28

Allan Ericsson skrev:Och jag upprepar: Det är inte fråga om att hitta en teknik som ger högsta möjliga farten genom svängen. Det är snarare fråga om att hitta den trafiksäkraste metoden.

Jag har tränat tekniken under Knix-körningar. Jag har inga problem med att hänga med övriga deltagare. Mitt problem blir att jag slipar fotpinnar, sidostöd och bromspedal. Detta är dock inget som jag har problem med vid landsvägskörning.
/Allan


Om man vill köra trafiksäkert ska man eftersträva stora marginaler.
Ett sätt att ÖKA marginalerna är att köra mc:n så upprätt som möjligt genom kurvorna. På så sätt fungerar fjädringen optimalt vilket ger däcket ett bra fäste. Dessutom finns marginal att "luta mer" och ta ett snävare spår om du tex skulle behöva göra en undanmanöver mitt i kurvan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-11/15:36

Allan Ericsson skrev: Jag säger då att om jag tippar omkull cykeln åt det håll jag vill svänga så är det fixat på momangen. Balansen sköter jag med min kroppsposition. Om jag istället motstyr så blir det en tvåstegsraket med extralångt andra steg. Först vrider jag styret åt fel håll (styrutslaget pekar bort från svängen.) i syfte att tippa cykeln inåt.


Och jag tror, att det Du i praktiken gör är att faktiskt motstyra!
Hojens konstruktiva egenskap att alltid försöka räta upp sig själv, måste på något vis övervinnas.
Gör Du det genom att enbart luta Dig "inåt i svängen" jobbar hojen emot Dig - det blir en tämligen "seg" sväng.
Det Du beskriver, att Du "trycker ner" hojen inåt, är i själva verket en styrkommando fast Du kanske inte är medveten om det. Låt oss kalla det styrkommando, så vi inte hakar upp oss på begreppet motstyrning.
Kanske Du rentav i praktiken ägnar Dig åt "snabbstyrning", dvs ger ett distinkt tryck framåt på inre handtaget - Du styr åt "fel håll" bråkdelen av en sekund. Det må förefalla vara en omväg till att få hojen att luta, men är faktiskt det snabbaste sättet att få till en kursändring eftersom centrifugalkraften hjälper till med nedlägget.

Att Du sen "viker ner" hojen mer än överkroppen, har inget med vare sig det inledande styrkommandot eller med fortsättningen av svängen att göra - även om jag håller med tidigare skribenter om, att det inte är ett optimalt sätt att ta en kurva på torr asfalt. Fast det är en helt annan diskussion.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav enhjuling » 2016-01-11/17:29

Senast redigerad av enhjuling 2016-01-11/17:35, redigerad totalt 1 gång.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-11/17:35

Thomas Stadin skrev:Om man vill köra trafiksäkert ska man eftersträva stora marginaler.
Ett sätt att ÖKA marginalerna är att köra mc:n så upprätt som möjligt genom kurvorna. På så sätt fungerar fjädringen optimalt vilket ger däcket ett bra fäste. Dessutom finns marginal att "luta mer" och ta ett snävare spår om du tex skulle behöva göra en undanmanöver mitt i kurvan.


Jag säger inte emot dig. När hastigheten är så hög att gränsen för vad däcken och fjädringen klarar av passar tekniken utmärkt (Hängen"-tekniken). Mina resonemang handlar mer om att trixa sig fram i stadstrafiksfart, där det snarare är tal om att kunna gira undan.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Håkan » 2016-01-11/18:17

Gunnar Elmgren skrev:
Allan Ericsson skrev:Nu är det dags för någon att lyfta fram de situationer där motstyrning är bättre än allt annat.


Jag är lite enkelspårig, och dessutom halsstarrig.
I min värld är motstyrning bättre än allt annat i precis alla situationer.
De kompletterande teknikerna varierar med underlag och övriga omständigheter, men motstyrning är grunden till all kurvtagning med en tvåhjulig motorcykel (undantaget extrem krypkörning, men det är enda undantaget).

Jag håller också med här.
Det här är för övrigt något jag minns från den första instruktörsutbildningen jag gick hösten 1974 under Stefan Lodestens ledning.

Men en intressant diskussion är det. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-11/18:28



Tack. Intressant. Jag får väl ge mig och inse att även om jag sitter på en GS med brett styre så är det väl så som Gunnar säger. Min upplevelse är att jag verkligen bryter ner cykeln, men det kan ju vara så att det gömmer sig en motstyrning där! Jag kan då inte påminna mig om att jag viljemässigt gjort någon motstyrning, men ... men det har ju egentligen ingen betydelse. Att jag gör den räcker gott.

Därmed kanske vi kan lämna motstyrningen. För mig återstår dock det här med Drücken vs. Hängen vs. Legen. Det förefaller vara något att diskutera på de tyskspråkiga fora som jag gluttat in på. Hur ä det här på BMW-forumet. Är det redan avklara?
/Allan
Bilagor
untitled.png
untitled.png (429.23 KiB) Visad 25201 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Marie » 2016-01-11/19:06

Jag kan bara hålla med Magnus B.

själv kör jag enligt principen "Dä ä bar å åk"...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav HåkanH » 2016-01-11/19:54

Gunnar Elmgren skrev:Gör Du det genom att enbart luta Dig "inåt i svängen" jobbar hojen emot Dig - det blir en tämligen "seg" sväng.

Instämmer!
Att svänga utan att vidröra styret, alltså med kropps/tyngdförflyttning går väldigt segt och långsamt!
Blir jag tvungen att snabbt ändra färdriktningen (t.ex. överraskande snäv kurva) är det endast motstyrning
m. h. a. styret som fungerar.
[
Allan Ericsson skrev:Jag säger då att om jag tippar omkull cykeln åt det håll jag vill svänga så är det fixat på momangen. Balansen sköter jag med min kroppsposition. Om jag istället motstyr så blir det en tvåstegsraket med extralångt andra steg. Först vrider jag styret åt fel håll (styrutslaget pekar bort från svängen.) i syfte att tippa cykeln inåt.
.
Här tycker jag att det blir lite fel! När du motstyr så "vrider" du styret så ytterst lite åt fel håll att det inte
syns på styret eller märks på färdriktningen. Kanske handlar om någon el. ett par cm snabb sidoförflyttning av
framhjulet utanför tyngdpunkten med avsikt att få cykeln att tippa åt motsatt håll. Det går mycket snabbt och effektivt!
Jämförelse: En person står på en liten matta. Om man då tar i mattkanten och rycker till så att mattan flyttar
sig ett par cm, så faller personen omedelbart åt motsatt håll.
Allan Ericsson skrev:Sedan skall styrningen hitta det önskade styrutslaget, som nu ligger på andra sidan om "rakt fram".
Ja, men det sker ju helt automatiskt i. o. m. cykelns lutning...inget man som förare
behöver fundera över!
Någon kropps/tyngdförflyttning behövs inte i normalfallet, om du inte är på bana och vill "hänga" för att kunna ha lite mindre lutning på cykeln.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-11/20:25



Jag måste bara skriva lite mer om mina reflektioner.
1. När jag såg filmen, där man kör utan att hålla i styret, så insåg jag att även om min "Drücken" innebär att jag gör en annan manöver än de som visas i filmen, så blir den inte tillräckligt snabb, såvida jag inte gör en motstyrning. Bilden här nedan visar ungefär hur jag tror att jag gör. Möjligen fungerar det om jag använder min endurocykel men inte på min R1200GS.
2. När jag tittade lite på den långa varianten av filmen, såg jag också hur tokigt det kan bli om man mitt i en normal kurva och med normal hastighet helt plötsligt lutar sig utåt. Då förstår jag Thomas Stadins invändningar. Nu är det inte sådana manöver jag åsyftat med mitt "Drücken". Om jag i en liknande kurva tippar omkull min cykel, så gör jag det, när jag är praktiskt taget klar med kurvan (serpentinkörning uppför). Syftet är då att simulera n nedväxling.

Jag måste kanske också påpeka att det jag beskriver inte innebär att jag notoriskt gör som jag beskriver. Det ingår bara i menyn.
/Allan
Bilagor
untitled.png
untitled.png (429.23 KiB) Visad 25164 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-11/20:47

Gunnar Elmgren skrev:Jag hoppas vi är överens där också?

Jäpp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav enhjuling » 2016-01-11/22:12

Vid en undanmanöver ser det ut så där som på bilden, det är inget konstigt, han skall ju svänga tillbaka strax, det syns på hur han tittar.
I riktigt tvära kurvor som man tar i krypfart är det inte ovanligt att sitta lite rakt upp men man skall titta dit man skall.
I längre kurvor däremot följer man med hojen och tittar dit man skall. Hänga ut på insidan gör man om man behöver för att inte nöta ut fotpinnen. Kör man fort på bana så är det annorlunda, varje sväng är planerad och skall tas så fort man kan/törs och då flyttar man sig inåt.

/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-12/08:06

Det jag ville illustrera med bilden var inte blicken utan hur föraren trycker styret nedåt och åt sidan för att tippa omkull cykeln. Rimligen det gå snabbare om han själv inte deltar i umkulltippandet. Efter att ha tittat på filmen så kom mina tvivel. Jag saknade visserligen en demonstration av vad som händer om föraren trycket det rammonterade styret åt sidan men jag fick i alla fall en tankeställare= Jag kan omöjligt tippa omkull cykeln så snabbt såvida jag inte samtidigt motstyr. Och därmed blev allt snack om motstyrning ointressant för mig. "Det är något som ingår i reflexerna och som inte bör lyftas fram som något som man viljestyr". (Blev någon retad nu igen? ;) )

(Jag kommer att försöka hålla igång tråden. Jag har nämligen långt kvar innan jag nått det långsiktiga målet. Ni får hjärna hjälpa till.)
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-12/08:40

Allan Ericsson skrev:
(Jag kommer att försöka hålla igång tråden. Jag har nämligen långt kvar innan jag nått det långsiktiga målet. Ni får hjärna hjälpa till.)
/Allan


Lycka till, men jag är inte helt övertygad om att du kommer att lyckas få över alla här att börja köra "Drücken" :)
Kul tråd!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-12/09:57

Thomas Stadin skrev:
Allan Ericsson skrev:
(Jag kommer att försöka hålla igång tråden. Jag har nämligen långt kvar innan jag nått det långsiktiga målet. Ni får hjärna hjälpa till.)
/Allan


Lycka till, men jag är inte helt övertygad om att du kommer att lyckas få över alla här att börja köra "Drücken" :)
Kul tråd!


Jag kan inte en stava rätt. Jag skäms.

När det gäller "Drücken", så hoppas jag bara att få höra era erfarenheter och era goda råd. Det är så att när mina reskamrater (=SMC-instruktörer) lätt som en plätt kör "Hängen" med sina sport-)touringcyklar, så måste jag ofta ta till "Drücken" med min GS. Då talar vi om att köra på trafikerade smala tvåfiliga krokvägar med bergvägg på den ena sida och avgrund på den andra sida. Naturligtvis vill jag få båda teknikerna att sitta i ryggmärgen på mig, så att de ingår i min "Swiss Army knife"-arsenal. Än så länge är de bara spett och spade, som jag använder för att "flytta motorcykel". Jag har mycket jobb kvar för att få till Gunnars 3000 övningar.

Som en delfråga både för Drücken" och "Hängen" har vi då placeringen på vägbanan: "Du hinner inte undan om du ligger fel".
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-12/11:34

Allan Ericsson skrev:
Thomas Stadin skrev:
Allan Ericsson skrev:
(Jag kommer att försöka hålla igång tråden. Jag har nämligen långt kvar innan jag nått det långsiktiga målet. Ni får hjärna hjälpa till.)
/Allan


Lycka till, men jag är inte helt övertygad om att du kommer att lyckas få över alla här att börja köra "Drücken" :)
Kul tråd!


Jag kan inte en stava rätt. Jag skäms.

När det gäller "Drücken", så hoppas jag bara att få höra era erfarenheter och era goda råd. Det är så att när mina reskamrater (=SMC-instruktörer) lätt som en plätt kör "Hängen" med sina sport-)touringcyklar, så måste jag ofta ta till "Drücken" med min GS. Då talar vi om att köra på trafikerade smala tvåfiliga krokvägar med bergvägg på den ena sida och avgrund på den andra sida. Naturligtvis vill jag få båda teknikerna att sitta i ryggmärgen på mig, så att de ingår i min "Swiss Army knife"-arsenal. Än så länge är de bara spett och spade, som jag använder för att "flytta motorcykel". Jag har mycket jobb kvar för att få till Gunnars 3000 övningar.

Som en delfråga både för Drücken" och "Hängen" har vi då placeringen på vägbanan: "Du hinner inte undan om du ligger fel".
/Allan


Faktiskt, när jag tänker efter så använder även jag Drücken i kombination med motstyrning ganska ofta. Tex vid en liten riktningsändring eller när jag ska väja för eller köra runt tex en grop i vägbanan.
Vad det är som avgör om jag använder Drücken eller Hängen är antagligen tiden det tar att utföra svängen.
I en vanlig kurva använder jag Hängen medan Drücken används för de manövrar som endast tar någon sekund att genomföra.
Nedläggen blir aldrig speciellt djupa då jag använder Drücken så risken för risken för släpp är obefintlig.
Sambon tog körkort nyligen och i högfartsprovets konbana tilläts hon inte att använda Drücken utan hon skulle "pendla tillsammans med motorcykeln".
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kovlingen » 2016-01-12/12:22

Lång raksträcka. Inga fordon i sikte , vita korta ränder i mitten av vägbanan . :?
Behövs inga koner att kryssa runt eller på . Vänster höger väns................. ;)
"Man tager vad man haver" sa Kajsa :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-12/12:45

Kovlingen skrev:Lång raksträcka. Inga fordon i sikte , vita korta ränder i mitten av vägbanan . :?
Behövs inga koner att kryssa runt eller på . Vänster höger väns................. ;)
"Man tager vad man haver" sa Kajsa :)

Ja, när persontågstrafiken är nedlagd.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kovlingen » 2016-01-12/13:37

Allan Ericsson skrev: persontågstrafiken
:?: :? :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-12/13:39

Thomas Stadin skrev:Sambon tog körkort nyligen och i högfartsprovets konbana tilläts hon inte att använda Drücken utan hon skulle "pendla tillsammans med motorcykeln".


Nu flyttar du mina tankar åt ett speciellt håll= motorcykelkörningsutbildning.
Nu är det så att det jag skriver inte baseras på vetande utan är mer av typen "jag låter bara tankarna löpa, så får vi se var de slutar":
För att få kunder/deltagare så lockar man med utbildning i tävlingsliknande miljöer, t.ex. med körning på avlysta asfaltbanor. Då får deltagarna körglädje plus utbildning i hur man kör fort. Sedan bryter man ner det till ren (stereotypiserande (=tufft påstående!)) trafikutbildning. Sedan är det klar. Alternativt tar man ut deltagarna i en grusgrop, där de får lära sig att köra omkull. Sedan tar man och lägger på lite kompletterande körning på skogsvägar utan trafik. Sedan är det klar.

Vad blir resultat då? Jo på asfaltvägar skall man sträva efter att putsa till sina knäpuckar och på grusvägar skall man stå upp så att ekipaget likna en segelbåt med föraren som en mast. Och aldrig skall de beträda varandras vägar men umgås i vardagstrafiken.

Hur mycket däng får jag nu då?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-12/13:48

Kovlingen skrev:
Allan Ericsson skrev: persontågstrafiken
:?: :? :shock:

Du håller väl åtminstone med om att det är roligare att följa en vit linje än att följa två utlagda järnskenor, dvs. att åka tåg. Vilka alternativ har du? Två skenor som leder dig till Sundsvall och två skenor, som leder dig bort till Trondheim? Det är inte mycket det. Ta motorcykeln istället. :)
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-12/13:56

Thomas Stadin skrev:Faktiskt, när jag tänker efter så använder även jag Drücken i kombination med motstyrning ganska ofta. Tex vid en liten riktningsändring eller när jag ska väja för eller köra runt tex en grop i vägbanan.
Vad det är som avgör om jag använder Drücken eller Hängen är antagligen tiden det tar att utföra svängen.
I en vanlig kurva använder jag Hängen medan Drücken används för de manövrar som endast tar någon sekund att genomföra.
Nedläggen blir aldrig speciellt djupa då jag använder Drücken så risken för risken för släpp är obefintlig.
Sambon tog körkort nyligen och i högfartsprovets konbana tilläts hon inte att använda Drücken utan hon skulle "pendla tillsammans med motorcykeln".


Jag har åtminstone två svagheter när det gäller Hängen vid körning i trixiga miljöer:
1. Jag kan inte göra tillräckligt snabba kurskorrektioner.
2. Jag har en benägenhet att titta på mötande trafik (=hoten) istället för att titta på vägen (=möjligheten).

Jag känner dock att jag det går bättre och bättre när det gäller att ignorera den mötande trafiken. Jag hoppas jag får möjlighet att bygga på med träning nu till sommaren.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kovlingen » 2016-01-12/14:35

Tåg minns jag inte när jag åkte och flyg för ca.40 år sedan . :?
Vad jag menade var att de vita linjerna är inte alltid heldragen -
På raksträckor är dom bara korta markeringar och det går utmärkt att
ha dom som tränings och utvärderingsobjekt . (Eller bara bryta tristessen på långa transporter)
Köra slalom mellan dom och se hur man reagerar . Är ju bara att öka farten om det är för lätt .

Nä fy f-n för järnvägar och jag är inte flygrädd . :)
Det är hojen som gäller 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-12/18:49

Allan Ericsson skrev:Jag saknade visserligen en demonstration av vad som händer om föraren trycket det rammonterade styret åt sidan ...

Rammonterat styre! Det låter otäckt! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-12/18:53

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev:Jag saknade visserligen en demonstration av vad som händer om föraren trycket det rammonterade styret åt sidan ...

Rammonterat styre! Det låter otäckt! ;)

Kolla: https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-12/19:00

Kovlingen skrev:"Man tager vad man haver" sa Kajsa :)

Nej, hon gjorde inte det! I den nästan 800 sidor tjocka boken Hjelpreda i Hushållningen för unga fruentimber, utgiven 1755, skriver Cajsa Warg: "Man tager, om man så hava kan...", och flera av hennes recept inleds med: "Man tager..."
Men originalcitatet blir måhända lite otympligt i dagens svenska språkbruk, så dess förvrängning är lätt att förstå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav BrooklynS » 2016-01-12/19:05

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev:Jag saknade visserligen en demonstration av vad som händer om föraren trycket det rammonterade styret åt sidan ...

Rammonterat styre! Det låter otäckt! ;)


Inte är det så otäckt...

IMG_1095.jpg
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-12/19:07

Allan Ericsson skrev: Kolla: https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA

Åhå! Ett rammonterat "styre"!

Till Brooklyn: Hmmmm! Jag tror att jag behåller mitt nuvarande åkdon.

Semantiskt är detta för övrigt intressant. Med ett styre styr man rimligen - men engelskans handlebar betyder ordagrant "handtagsstång" - och med en sådan måste man förstås inte styra!
Fast OK: Även den bakre "handtagsstången" på en tandemcykel (alltså en trampcykel) kallas väl styre, trots att det veterligen är rätt svårt att påverka körningen med den.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-01-12/19:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Kovlingen » 2016-01-12/19:09

Bror Gårdelöf skrev:
Kovlingen skrev:"Man tager vad man haver" sa Kajsa :)

Nej, hon gjorde inte det!

Jo det gjorde hon visst det , Min mamma heter Karin och kallades för "Kajsa" när hon var ung :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-12/19:10

OK. Jag ger mig! :D
(Jag borde ha anat oråd, när Du skrev "Kajsa" - inte "Cajsa"!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav JErkers » 2016-01-12/23:24

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev: ... Bror, extraspaning bakåt får inte försummas!

Enig - och den måste definitivt genomföras, innan man reser sig, för i stående syns bara vägbana i speglarna! /.../

Därför ställer man in den ena backspegeln - företrädesvis den vänstra då högra handen är upptagen med att hålla tempot - för stående körning. Der tar någon sekund men om man ska stå en stund är det väl investerad tid. När man sedan sätter sig igen ställer man in backspegeln för sittande körning, i alla fall om man tänkt sitta och vila längre än någon minut...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-12/23:33

Mnjaeee - jag föredrar att ha båda speglarna optimerade för de mer än 99 % av färden, då jag sitter i sadeln.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav JErkers » 2016-01-12/23:41

Så mycket sitter jag aldrig...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-13/11:47

Hej igen,
Apropå Drücken och Hängen:
Är det någon som har varit i Los Angles och tränat Hängen på Mulholland Drive? Se vidare https://www.youtube.com/watch?v=nN4tv5HtVv0

Enligt uppgift får man på dryga böter, om man kör över mittlinjen. Jag undrar om detta gäller även om man glider över linjen? (Det finns gott om filmer, som visar hur man lägger sig, oftast så att man passerar kantlinjen istället för mittlinjen, dock.)

Jag känner att jag måste ersätta min grovhuggna Hängen-teknik av något som platsar på min Swiss Army Knife, som jag håller på att bestycka med bra körverktyg.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Austin » 2016-01-13/12:36

Trött på att torrgasa? Skaffa en sådan här.
Med stäng garagedörren för det ser ju urfånigt ut. :D :D :D

https://www.youtube.com/watch?v=r4YqMyZ7x-0
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Max Mad » 2016-01-13/12:54

Usch vad mycket teori det blev i denna tråden vad det gäller att köra motorcykel :( . För mig handlar motorcykelkörning om känsla och att vara ett med maskinen. Eller för att citera Marie;
Marie skrev:själv kör jag enligt principen "Dä ä bar å åk"...
Jag är av uppfattningen att det finns betydligt intressantare teoretiska kunskaper att inhämta vad det gäller (framförallt) att flytta motorcykeln (med sig själv på), förslagsvis;
lonely-planet-morocco.jpg
lonely-planet-morocco.jpg (20.37 KiB) Visad 24934 gånger
lonely-planet-japan.jpg
lonely-planet-japan.jpg (21.64 KiB) Visad 24934 gånger
lonely-planet-nepal-10.jpg
lonely-planet-nepal-10.jpg (18.45 KiB) Visad 24934 gånger
lonely-planet-india.jpg
lonely-planet-india.jpg (11.28 KiB) Visad 24934 gånger
lonely-planet-china.jpg
lonely-planet-china.jpg (13.25 KiB) Visad 24934 gånger
Själv har jag nyligen investerat i ett ex. av Marocko och japan, som mjukstart. Har för avsikt att införskaffa dom andra titlarna också, inom sin tid ;). Dessvärre lär det endast bli till Marocko att bli aktuellt att flytta sig själv till (med motorcykeln), men ändå ;).

Slut OT.
Senast redigerad av Max Mad 2016-01-13/14:07, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-13/14:01

Allan Ericsson skrev:Hej igen,
Apropå Drücken och Hängen:
Är det någon som har varit i Los Angles och tränat Hängen på Mulholland Drive? Se vidare https://www.youtube.com/watch?v=nN4tv5HtVv0

Enligt uppgift får man på dryga böter, om man kör över mittlinjen. Jag undrar om detta gäller även om man glider över linjen? (Det finns gott om filmer, som visar hur man lägger sig, oftast så att man passerar kantlinjen istället för mittlinjen, dock.)

Jag känner att jag måste ersätta min grovhuggna Hängen-teknik av något som platsar på min Swiss Army Knife, som jag håller på att bestycka med bra körverktyg.
/Allan


Ska du öva "Hängen" så är väl det smidigast om du anmäler dig till någon av SMC:s storbanekurser.
Klistra fast "Stomp Grips" på sidorna av tanken så att du får bra färste med knäna och du kommer att få JÄTTEKUL :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-13/14:39

Thomas Stadin skrev:Ska du öva "Hängen" så är väl det smidigast om du anmäler dig till någon av SMC:s storbanekurser.
Klistra fast "Stomp Grips" på sidorna av tanken så att du får bra färste med knäna och du kommer att få JÄTTEKUL :)


Ja, vi får väl se varthän det brakar iväg. Jag vet att jag "går igång" på gokart-banor, både med 2- och 4-hjulingar. Det gäller sedan att kunna skilja på bana och allmän väg, där min ambition är att "köra tyst och försiktigt så att jag inte stör". Körning i Pyrenéerna slet hårt på mina knän. Framkanten på GS-sadeln är för kantig. Jag får väl börja med att ta reda på vad "Stomp Grips" är för något.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-01-13/14:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-01-13/14:48

Tony Johansson skrev:Usch vad mycket teori det blev i denna tråden vad det gäller att köra motorcykel :( . För mig handlar motorcykelkörning om känsla och att vara ett med maskinen.
....
Jag är av uppfattningen att det finns betydligt intressantare teoretiska kunskaper att inhämta vad det gäller (framförallt) att flytta motorcykeln (med sig själv på),
...
Dessvärre lär det endast bli till Marocko att bli aktuellt att flytta sig själv till (med motorcykeln), men ändå ;).

Slut OT.


Du skriver: För mig handlar motorcykelkörning om känsla och att vara ett med maskinen.
Jag tolkar det som att motorcykeln är din trogne vän och följeslagare. Det är inget som du tyvärr tvingas släpa på! Och du vet precis vad ni tillsammans klarar av. Det låter ju så bra så.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-13/15:19

Allan Ericsson skrev:
Thomas Stadin skrev:Ska du öva "Hängen" så är väl det smidigast om du anmäler dig till någon av SMC:s storbanekurser.
Klistra fast "Stomp Grips" på sidorna av tanken så att du får bra färste med knäna och du kommer att få JÄTTEKUL :)


Ja, vi får väl se varthän det brakar iväg. Jag vet att jag "går igång" på gokart-banor, både med 2- och 4-hjulingar. Det gäller sedan att kunna skilja på bana och allmän väg, där min ambition är att "köra tyst och försiktigt så att jag inte stör". Körning i Pyrenéerna slet hårt på mina knän. Framkanten på GS-sadeln är för kantig. Jag får väl börja med att ta reda på vad "Stomp Grips" är för något.
/Allan


Stomp Grips är knottrig självhäftande plast som klistras på bla sidorna av tanken: http://www.stompgrip.com/traction-kits
Senast redigerad av Thomas Stadin 2016-01-13/15:23, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Flytta sig själv eller flytta sin motorcykel?

Inläggav Max Mad » 2016-01-13/15:20

Allan Ericsson skrev:
Tony Johansson skrev:Usch vad mycket teori det blev i denna tråden vad det gäller att köra motorcykel :( . För mig handlar motorcykelkörning om känsla och att vara ett med maskinen.
....
Jag är av uppfattningen att det finns betydligt intressantare teoretiska kunskaper att inhämta vad det gäller (framförallt) att flytta motorcykeln (med sig själv på),
...
Dessvärre lär det endast bli till Marocko att bli aktuellt att flytta sig själv till (med motorcykeln), men ändå ;).

Slut OT.


Du skriver: För mig handlar motorcykelkörning om känsla och att vara ett med maskinen.
Jag tolkar det som att motorcykeln är din trogne vän och följeslagare. Det är inget som du tyvärr tvingas släpa på! Och du vet precis vad ni tillsammans klarar av. Det låter ju så bra så./Allan
Ja, det var en bra sammanfattning, vad det gäller körning på framförallt asfalt, men vägen dit har inte varit spikrak. Minns hur det var när jag hämtade ut hojen på Bike i Trollhättan våren -12. Då var det inte lika självklart, om man säger så ;).

Dessutom så utesluter vi körande på grus och annat löst underlag (utgår jag från). Då är jag som Bambi på hal is.
Allan Ericsson skrev:Det är inget som du tyvärr tvingas släpa på!
Nä, än så länge har jag inte varit tvungen att släpa på hojen och jag hoppas att jag någonsin slipper att göra det, då jag är allt för klent byggd för sådana övningar. Däremot har det hänt att jag fått lyfta på den, från sidan, (men det är en annan sak) och det låter sig inte enkelt göras, inte minst om man har en massa packning på (fråga mig inte hur jag vet ;)).

Jag har sagt det många gånger förut och jag säger det igen: Jag är så j*vla nöjd med denna hojen och jag ångrar inte för ett ögonblick att jag köpte just denna modell (även om jag tycker att den saknar en del i övrigt, vad det gäller estetiken ;)).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

FöregåendeNästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst