Allan Ericsson skrev: ... Bror, extraspaning bakåt får inte försummas!
Gunnar Elmgren skrev:Man bör då ha i åtanke, att det behövs ganska mycket övning för att träna bort det som brukar kallas "instinktiva felreaktioner" - t ex att räta ut armarna för att hålla emot vid panikbromsning, eller släppa gasen om det går för fort i en kurva. Det sägs att man behöver bortåt 3000 repetitioner för att träna bort sådana reflexer.....
Allan Ericsson skrev:ag har fått intrycket av att det bara är fråga om att behärska "motstyrning", så är man en fullfjädrad motorcyklist. Jag för min del behärskar inte denna teknik. Det känns snarare som att jag gör vad som faller mig in för att följa vägens sträckning.
Allan Ericsson skrev:3. Så har vi då "Drücken". Är jag ensam om att tillämpa denna teknik? Inför kurvan trycker man snabbt och distinkt ner styret, så att cykeln faller inåt kurvan, medan man själv behåller sin mer upprätta position. Man har då bättre uppsikt över vad som kan dölja sig längre fram i kurvan och man kan med lätthet gira inåt eller utåt beroende på vad som behöver göras för att hamna rätt. Jag upplever då körningen som att jag använder cykeln som ett redskap för att förflytta mig på bästa sätt genom kurvan.
Gunnar Elmgren skrev:Prova att släppa styret och försök svänga hojen genom att luta kroppen - det är näst intill omöjligt!
Allan Ericsson skrev:Gunnar Elmgren skrev:Prova att släppa styret och försök svänga hojen genom att luta kroppen - det är näst intill omöjligt!
Ja, eftersom jag reflexmässigt flyttas baken åt motsatt håll som överkroppen för att inte riskera att ramla av, dvs. jag flyttar inte min tyngdpunkt. Då fortsätter jag så som tidigare.
/Allan
Allan Ericsson skrev:Fredric,
Som en sådan där filur som emellanåt kör stående så känner jag mig träffad och nedslagen. Jag återkommer när jag rest mig, ställt mig på fotpinnarna och höjt garden!
Gunnar Elmgren skrev:Självklart blir man säkrare i trafiken, ju duktigare man är på körteknik - så länge man inte utnyttjar den bättre tekniken till att öka tempot, förstås!
Man bör då ha i åtanke, att det behövs ganska mycket övning för att träna bort det som brukar kallas "instinktiva felreaktioner" - t ex att räta ut armarna för att hålla emot vid panikbromsning, eller släppa gasen om det går för fort i en kurva. Det sägs att man behöver bortåt 3000 repetitioner för att träna bort sådana reflexer.....
Allan Ericsson skrev:Hej igen,
För mig är "Drücken" inte detsamma som motstyrning. När jag tror mig tillämpa "drücken", så försöker jag initialt att lägga omkull cykeln genom att trycka NERÅT (inte framåt) på styret. (Jag styr alltså inte emot.) Samtidigt försöker jag med kroppsrörelse att tippa omkull cykeln. Sedan styr jag in för att återfå balansen. Resultatet blir att jag liksom har cykeln under mig istället för att jag har den på sidan om mig. Detta ger mig en trygghet. Får jag en bakhjulssladd t.ex., så har jag större möjligheter att häva den eftersom styrstoppet inge går in lika tidigt som om cykeln är upprätt.
Sedan kan jag tillägga att jag även tillämpar tekniken om jag är ivrig/yster vid utgången av serpentinkurvor. Genom att lägga omkull cykel, så kör jag på däcksskuldran bak så att rullningsradien blir mindre än om cykeln rullar upprätt. Effekten blir som om jag växlar ner. Dessutom tor jag mig bättre kunna hantera eventuella grussträngar på asfalten. (Not: Metzeler Tourance EXP och NEXT är inte riktigt med på noterna vid tillämpning av denna teknik. Bridgestone BattleWing är dock med på tekniken!)
Jag känner mig än så länge helt ensam om att inte motstyra!
Allan Ericsson skrev:Sedan styr jag in för att återfå balansen.
Allan Ericsson skrev:Nu är jag ute efter kurvteknik-snack!
...
3. Så har vi då "Drücken". Är jag ensam om att tillämpa denna teknik? Inför kurvan trycker man snabbt och distinkt ner styret, så att cykeln faller inåt kurvan, medan man själv behåller sin mer upprätta position. Man har då bättre uppsikt över vad som kan dölja sig längre fram i kurvan och man kan med lätthet gira inåt eller utåt beroende på vad som behöver göras för att hamna rätt. Jag upplever då körningen som att jag använder cykeln som ett redskap för att förflytta mig på bästa sätt genom kurvan.
/Allan
Austin skrev: ... centifugalkraften i hjulen gör att hojen bara går rakt fram hur man än försöker.
Bror Gårdelöf skrev:Austin skrev: ... centifugalkraften i hjulen gör att hojen bara går rakt fram hur man än försöker.
Det är väl gyroeffekten? I övrigt håller jag med.
Austin skrev:Bror Gårdelöf skrev:Austin skrev: ... centifugalkraften i hjulen gör att hojen bara går rakt fram hur man än försöker.
Det är väl gyroeffekten? I övrigt håller jag med.
Herrn märker ord. givetvis gyro Det är lätt att drömma/glömma sig bort i naturlagarna
Thomas Stadin skrev:Det finns två stora nackdelar med att tillämpa Drücken:
1) Fjädring - ju mer du lutar motorcykeln desto mindre nytta har du av fjädringen. Ju sämre fjädringen fungerar desto sämre fäste får du. Drucken innebär kraftiga nedlägg och fästet blir riktigt dåligt. Du har knappast någon möjlighet alls att bromsa, gasa eller göra undanmanöver vid kraftigt nedlägg. Rekommenderas inte!
2) Sikten - Om du lutar överkroppen "utåt" i kurvan pekar ju även huvudet utåt och inte i färdriktningen. Det blir alltså svårare att se ordentligt genom hela kurvan.
Gå gärna en KNIX-kurs till våren eller ladda ned och läs SMCs Full Kontroll redan nu.
Gunnar Elmgren skrev:Utan motstyrning svänger inte hojen.Prova att släppa styret och försök svänga hojen genom att luta kroppen - det är näst intill omöjligt!
HåkanH skrev:Gunnar Elmgren skrev:Utan motstyrning svänger inte hojen.Prova att släppa styret och försök svänga hojen genom att luta kroppen - det är näst intill omöjligt!
Säkert dumt att erkänna men när jag kört på en större väg med svaga böjar & god sikt, har jag ibland
släppt styret med båda händerna för att t.ex ta av en handske och dra igen en dragkedja el. dy.
Jag har då märkt att det går att styra (till viss del). Eftersom vägbeläggning alltid är mer eller mindre ojämn, så svänger cykeln lite åt ena eller andra hållet.
Vill den svänga åt höger mot kanten, trycker jag på vänster fotpinne (genom att flytta över kroppstyngden
till vänster fot). I o. m. detta svänger cykeln långsamt till vänster och vice versa (går att få samma
effekt genom att luta kroppen åt motsatt håll).
Har faktiskt styrt så genom långa, svaga kurvor!
Vill påpeka, att när jag gjort så har det inte varit annan trafik i närheten och det är inget jag vill
rekommendera heller!
Bror Gårdelöf skrev:Apropå gyroeffekten, påverkar den i högsta grad kurvegenskaperna, eftersom en vridning av hjulet åt ett håll får cykeln att tippa åt andra hållet. Se vidare gyroskopisk precession (nej, inte precision!).
HåkanH skrev:Jag har då märkt att det går att styra (till viss del). Eftersom vägbeläggning alltid är mer eller mindre ojämn, så svänger cykeln lite åt ena eller andra hållet.
Vill den svänga åt höger mot kanten, trycker jag på vänster fotpinne (genom att flytta över kroppstyngden
till vänster fot). I o. m. detta svänger cykeln långsamt till vänster och vice versa (går att få samma
effekt genom att luta kroppen åt motsatt håll).
Har faktiskt styrt så genom långa, svaga kurvor!
BrooklynS skrev:http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2012/Full_kontroll_2012web.pdf
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... 2012/Bra_tänkt_2012web.pdf
Thomas Stadin skrev:Det går givetvis att få mc:n att öka eller minska lutningsvinkel mitt i kurvan utan att vare sig mot- eller medstyra men då får man tex ta till tyngdpunktsförflyttning med kroppen.Hänger man ut mer kommer mc:n att räta upp sig och tvärtom.
Allan Ericsson skrev:Kovlingen och HåkanH,
Äntligen några som ser annat än motstyrning i tillvaron. Jag funderar på att bilda en klubb= "Vi som styr ändå".
Kovlingen skrev:Allan Ericsson skrev:Kovlingen och HåkanH,
Äntligen några som ser annat än motstyrning i tillvaron. Jag funderar på att bilda en klubb= "Vi som styr ändå".
Vi kanske är som Humlorna . Vi ska inte kunna flyga men gör det ändå
Thomas Stadin skrev:Det här med att mc:n rätar upp sig om man släpper styret i en kurva håller jag inte riktigt med om.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst