Touringkurs april 2016

Touringkurs april 2016

Inläggav Bokowsky » 2016-02-25/22:34

Hi
Was wondering If any of you going to the Touring course are living in Malmö or around.
I live in Skumparp (Bunkeflostrand) and I wonder if we could join in view to travel in group to make the trip more pleasant. I'd like to take the road Malmö-växjö-Lindköping. I believe it to be more pleasant than the E4.
We'll meet on the 15 of April at "Värnhem Filmstaden Entrée Bio Front square" around 08:00 (we need to be there for 17:00 Hour so that gives us 8 hours. We need 5:30 hours driving from Malmö. it gives us 2:30 hours break time) and then pickup the people along the way in specific places.
For those who live north no need for them to drive south unless they live in Malmö's suburb.
For the others they will have to be ready at specific decided checkpoints along the way like Petrol stations or crossings.
for those interested, put up your interest here and I'll give you My phone number in a Private Message.
Have fun and see you all there.
Cheers
Bokowsky
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2016-02-24/04:50

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Dennis Johansson » 2016-03-27/22:14

Jag har också anmält mig till kursen.
Hade först tänkt mig att ta det nästa år, men då kursen verkade svårfylld?
Kanske den uteblir framöver så slog till.
Fler från Gbg regionen som skall dit?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Håkan » 2016-03-28/07:49

Dennis Johansson skrev: kursen verkade svårfylld?

Svårfylld? :roll:
Enligt den bekräftelse jag fick var det 90 personer anmälda.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-03-29/14:07

Svårfylld?
Att åka hoj med Björn Gunnarsson, köra manöverbana och på svistabanan plus föreläsning av sagda Björn om Isle of Man....
Jag skulle åka dit bara för en av de sakerna.

Det blir en superavrostning.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Dennis Johansson » 2016-04-14/23:49

Ok. Då var det väl frekvent annonserade för sista 10 platser kanske?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Niclas Elneus » 2016-04-18/08:02

Hej,

Det finns en del foton (240+) från trevliga dagar på Touringkurs i Linköping i helgen.
De finns att beskåda i två fotoalbum på Facebook gruppen för BMW MC-klubben Sverige.

https://www.facebook.com/groups/bmwklub ... 2723359352

På sikt kommer jag att lägga upp en del av dem i fotogalleri på hemsidan också.

Med vänlig hälsning,

//niclas
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-18/08:24

De deltagare, som inte stannade kvar för kursavslutningen, missade en mycket bra genomgång av, hur man klär sig för att slippa frysa (ullunderställ i flera lager och fasoner) - och nyttiga reflektioner kring relevanta kroppsskydd.

Jag instämmer i allt, som sades om kläder av ull - och vill gärna lägga till följande: Ull är en animalisk fiber, dvs den är uppbyggd av proteiner. Dessa skadas av enzymer i konventionella tvättmedel, så att tråden blir skör och plaggets livslängd kortas.
Slutsats: Använd antingen vanligt fintvättmedel (= enzymfritt) eller sådant, som tagits fram särskilt för ull och siden - ofta tvålbaserat. Ullfiberns yta är fet och smutsavvisande, så tvål utan enzymer räcker som regel mer än väl, samtidigt som fibern återfettas, vilket både förlänger dess livslängd och gör den skönare att bära. En paradox är, att det bara är bra att inte skölja ur allt tvättmedel!
Återfettningseffekten påstås i alla fall inte bli lika bra med syntetiska fintvättmedel (som klassikern Y3 - men ett par påsar Y3 är förstås ett enkelt sätt att fräscha upp underställen, om man är ute på långresa och har tid att vänta på, att tvätten torkar).

Ull måste inte handtvättas men behöver som regel köras i särskilt ylleprogram för att inte krympa - högst 40 grader, men undantag finns. Följ tvättanvisningarna! Ylleplagg tål centrifugering mycket bra.

Ett material, som inte togs upp under kursen, men som är suveränt, när det är varmt, är siden. Sådana plagg är idag inte särskilt dyra, och de kan tvättas på samma sätt som ull. Dock bör noteras, att sidenfibern blir skör, om den exponeras för temperaturer över 44 grader, så rekommenderad tvättemperatur är 30 grader. Även sidenfibern har en fet, smutsavvisande yta och mår bra av återfettning.
Sidens tolerans för centrifugering varierar nog med, hur tyget är vävt(?). Jag brukar köra ylle- och sidenplagg i samma maskin, ylletvätt 30 grader, med centrifugen ställt på lägsta hastighet (men det är fullt möjligt, att denna försiktighetsåtgärd är helt onödig).
När maskinen kört klart, sorterar jag ut sidenplaggen och hänger dem på tork. Maskinen ställs på centrifugering med högsta hastighet. Därefter är ylleplaggen nästan torra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Timmervikaren » 2016-04-25/07:31

Kanon att du delar med dig Bror. Uppskattas!

Vad sades ang relevanta skydd?

Tack på förhand!
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-25/15:17

Telegramversion:
Känguruskinn är bättre än lamm-/getskinn, som är bättre än nötskinn, som är bättre än även bra textilställ.
"Bättre" betyder i detta fall nötningshärdigare per given tjocklek - vilket beror på fiberstrukturen i de olika skinnsorterna - och tunnare skinn blir förstås smidigare att bära.

Skydden fungerar bäst, om de är fästa på kroppen, dvs en "kasslertröja" + "boxershorts" med ilagda skydd + ben-/knäskydd, fästade på benen har maximala förutsättningar att sitta kvar på rätt ställe, när det skorpar till sig. Är skinnstället tight, funkar det nog nästan lika bra, men ju ledigare plagget sitter på kroppen desto större risk, att skyddet inte befinner sig i rätt läge, när det blir allvar av.

Separat ryggsköld är av samma skäl bättre än sköld, ilagd i jackan - och oavsett vilket skall man alltid fästa ihop jacka och byxor. (Jag antar, att ett undantag kan vara, ifall jackan har en grenrem, som håller den på plats, men om det diskuterades inte.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Dennis Johansson » 2016-04-30/07:13

Halvarsson har ju saluför sina safetyställ där hela stället har en hög CE klassning
Materialet är Hi-ART.
De vanliga ställen hos Halvarsson är förstärkta med detta material.
I början var Halvarsson så vitt jag vet ända stället som var godkänt för yrkesmässig användning

Deras försvar till att de var minst lika säkra som deras skinnställ var att de hade kontroll över kvaliteten på materialet, medan djuret hade tillverkat skinnet.
Att sedan skydden kan vrida sig är en annan sak.

Att ha regnskyddet inbyggt i kläderna är ett annat säkerhetsmoment.
Att köra i skinn på Autobahn och det plötsligt kommer tyskt kvalitets regn = himlen öppnar sig är inte kul.
Det kan vara långt till nästa avfart och det är höga böter för att stanna på motorvägen.
Att köra dyngblöt och frusen är ej säkert heller.
Nackdelen med safetyställ ställen var dock att regjacka användes separat.
De verkar borta från deras hemsida numera
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav BrooklynS » 2016-04-30/14:37

BMW har ju sitt legendariska "Atlantis" av olika generationer. Ett skinnställ som ändå är vattentätt, enkelt förklarat.
Kollar man runt på olika internetfora så framgår i princip att den enda egenskap som inte hyllas till skyarna är priset. Är detta MC-klädernas Columbi ägg?

Jag - som gillar att köra hoj och inte vara väderberoende - har köpt ett begagnat BMW Streetguard och eftersom goretexen är laminerad till yttertyget drar det inte åt sig vätan. Säkerhetsmässigt verkar det vara mycket bra med kevlar både här och där men framförallt är det skönt att slippa tjorva med separata regnställ när man är ute i blandade väderlekar. Också en säkerhet.

I övrigt har jag märkt att rätt klädsel vid MC-körning är mycket likt rätt klädsel vid friluftsliv - undantaget skyddsaspekten då.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touringkurs april 2016

Inläggav Dennis Johansson » 2016-05-02/03:35

Apropå Kevlar.
Inom racingen antog man att Kevlar skulle vara bra i mc ställ, så ställen gjordes i stort sett endast i Kevlar vad jag fått berättat för mig.
Dock visade det sig att vid krascher började förarna att tumla runt i mycket högre hastigheter en med skinn som de glider på till en betydligt lägre hastighet innan tumlade startar.
Det innebar massor av fler benbrott.
De ställen slutade man rätt snart att köra i
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron