Ligger han i rätt position?

Ligger han i rätt position?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-02/08:47

Hej,
Nu vill jag få igång en diskussion!

Jag fick just ett exemplar av BMW-klubbsfoldern "Bättre än såhär blir det inte". På sidan 2 finns en bild på tre BMW-motorcyklister, som kör på en väg med skymda kurvor.

Se vidare: http://www.bmwklubben.se/sites/default/ ... lder_0.pdf

Tycker ni att den som ligger sist av de tre:
- ligger i en trafiksäker position?
- kör defensivt?

När sommaren kommer och det är dags att ge sig ut på äventyr utanför Sverige, så kanske vi bör vara medvetna om att vi sannolikt format vårt körbeteende i det öppna långlandslandskapet. När vi möter den intensiva trafiken på trånga krokiga vägar, så bör vi ha förmågan att ställa om vår körteknik. Eller hur?
MVH
Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-03-02/09:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2016-03-02/09:15

Den som gör största felet är väl han som kör först ;)
Blicken på framhjulet!
Hur kurvan ser ut framåt vet vi inget om så nr 3 kör kanske helt ok?
Fast köra över heldragen linje är väl inte att rekommendera.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Kovlingen » 2016-03-02/09:17

Mitt bakom framförvarande är inte så lyckat om denna hoj bromsar .
3:an ligger nog bra till OM han vill vara så nära .
Ser ju ut som att de har en öppen kurva framför .
Då tycker jag att 2:an ligger lite sämre till om 1:an tittar på bromsen .
Om han dessutom måste bromsa och väja sätter han 3:an i knipa .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-02/09:33

Min åsikt är att den som har för vana att låna den mötande trafikens körfält förr eller senare kommer att hamna i en olustig situation. Det är således inte ett defensivt körsätt!
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-02/09:58

Allan Ericsson skrev:Min åsikt är att den som har för vana att låna den mötande trafikens körfält förr eller senare kommer att hamna i en olustig situation. Det är således inte ett defensivt körsätt!
/Allan


Om man planerar och lånar de mötandes körfält INNAN kurvan kanske man slipper att låna körfältet av dem ofrivilligt efter kurvan. Eller också sänker man farten innan kurvan.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2016-03-02/10:33, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Kovlingen » 2016-03-02/09:59

Så länge man har fri sikt går det nog bra att låna lite men är
det en skymd kurva lånar då jag ingenting . :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-02/10:29

Studera och lär av de lokala trafikanterna! De har den mest anpassade körtekniken. Lånar de inte, så lånar inte jag heller! Bussar och lastbilar tvingas tyvärr låna och då får man dessutom bjuda på lite av sin egen väghalva.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Austin » 2016-03-02/13:58

Det är nog ingen fara i detta fallet. Bilden är väl redigerad ."Du måste ligga längre ut vid nästa försök så att du syns" :D
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-03-02/14:05

Det är mycket information vi saknar i den här bilden för att kunna dra någon slutsats - det kan ju hända att det är helt fri sikt framåt genom kurvan och kanske en bit till.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Kovlingen » 2016-03-02/14:37

Får nog gå efter det man ser lika som i IRL . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Håkan » 2016-03-02/17:43

Det är väl så enkelt som Austin är inne på...
Fotografen har sagt åt de tre motorcyklisterna:
"Kör nära varandra." och "Kör inte mitt bakom varandra, när ni passerar mig."
Allt för att få en så bra bild som möjligt. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-03-02/19:44

Akta så att ni inte är ägare till ett hus (till) innan kvällen är över, många spekulanter i den här tråden. ;-)

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-03-02/20:14

Men om vi förutsätter, att lagen är densamma, där bilden togs, som i Sverige, är bilden onekligen inte så lyckad! I Sverige får man ju inte köra över heldragen linje. (Någonstans i mitt bakhuvud leker ett minne av, att någon påpekat, att man borde ha PhotoShopat bort den heldragna linjen - men det kanske jag drömt?)

Tänker vi bort den heldragna linjen, ansluter jag mig till dem, som anser, att om man har fri sikt, är det OK att använda hela vägbanan. Har man inte fri sikt, är det förberedelse till självmord!

Innan jag kör in i alpina/norska hårnålshögerböjar, går jag som regel ut långt till vänster för att få till ett bra spår väl till höger ut ur böjen - men då vet jag också, att ett eventuellt mötande fordon kommer med så låg hastighet genom kurvan, att jag vid behov hinner väja tillbaka in i det egna körfältet. Hittills har det körsättet aldrig resulterat i utbrott av irritation från någon medtrafikant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-02/22:01

Nu är jag igång igen!
Vi behöver inte fundera över bildens tillblivelse och inte heller i vilket sammanhang den visas. Nej, se den bara som en bild som visar tre motorcyklister, som kör på en krokig väg med skymda kurvor. De tre har lite olika spårval in och genom kurvan.

Jag reagerade direkt på den tredje förarens spårval. Nu är det så att jag under de senaste åren gjort fyra mc-resor med stort inslag av vägar av den typ som bilden visar. Dessutom har jag även gjort några bilresor på liknande vägar. Vid den första resan, som gick till Pyrenéerna körde jag ofta, som den tredje föraren på bilden gör. Jag rätade ut kurvor där sikten var god och jag höll ut åt vänster för att kunna se djupt in i högerkurvor. Jag fick omedelbart tillrättavisande av de mer erfarna medresenärerna. "Glöm det här med SMC-svängar. Du hinner inte undan, om du får möte. Här kör den mötande trafiken mycket fortare, än vad du föreställer dig, när du planerar kurvtagning. Så se till att du alltid håller dig på din sida om mittlinjen, med hela cykeln och hela dig." Till på köpet var det så att de erfarna medresenärerna kunde hålla ett mycket högre tempo än vad jag kunde, trots att de liksom körde på en räls som var utlagd på den egna väghalvan.

Alltså: Jag måste lära om.

Efterhand som min erfarenhet tilltagit, både baserat på bil- och mc-körningen, så har jag nu helt anammat rälskörningstekniken. Den verkar fungera och nästan vara ett krav för att kunna umgås på de smala krokiga alpvägarna med sina skymda kurvor. Det har gått så långt att jag även vid körning hemmavid har slutat skära kurvor. Det behövs ju inte, så länge man håller sig inom lagstadgad hastighet och har bromsberedskap (två fingrar på bromsarmen). Så kurvskärningen överlämnar jag till dem som kör på roadracingmanér på avlyst bana.

Någon som tycker att jag gör fel?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav PeterBoll » 2016-03-02/23:00

Är ni verkligen säkra på att motorcykel nummer tre är på väg åt samma håll, han kanske bara har vänt hjälmen bak och fram?
Användarvisningsbild
PeterBoll
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2006-06-02/01:00

Re: Ligger han i rätt position?

Inläggav Klas_Arvidsson » 2016-03-02/23:07

Lugna å fina nu. Det här faller under rubriken artistisk frihet. Inga djur skadades vid fotograferingen och alla förare är professionella. Do not try to repeat..... :D
Klas_Arvidsson
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2009-05-27/20:37


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst