KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Kovlingen » 2018-05-05/11:33

Jag går lugnt och värdigt :lol: 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-05/12:24

Erik Nilsson skrev:
Allan Ericsson skrev:Den KNIX-relaterade reflektionen är: Kan jag utifrån mitt sätt att köra min motorcykel instruera hur du skall köra din motorcykel? Är inte mycket avhängigt hur motorcykeln är utlagd med tanke på köregenskaper, ergonomi etc.?
Utan att ge mig in i geometrin skulle jag vilja säga ja.
Alla hojar jag har kört har jobbat med samma grundprinciper, varför samma instruktioner funkar till de flesta hojar (klart överlägsen majoritet av hojarna som dyker upp). Visst inte alla, men Knix är ändå lite mer bred spackel snarare än finlir. One size fits all, så att säga :)

Det enda avvikande jag kommer på är customhojar som kan vara knepiga vad gäller förankringen, annars har alla hojar jag stött på funkat på samma sätt :)


Det är väl så som du beskriver och tur är det.
Uppenbarligen är alla styrgeometrieffekter, såsom den som skapar självstabilisering, sådant som inte kan rasera motstyrningens funktion. Så länge det rullar så vinner motstyrningen över allt annat! För alla vettiga styrgeometrier och för allt vettig massfördelning (Ingen semesterpackning placerad under lamphuset!)

Formulerat utifrån mina tankebanor:
Styrutslaget kan delas upp i en vertikal och en horisontell komponent. Effekten av den vertikala komponenten (=motstyrningen) av styrutslaget vinner alltid över effekten av det horisontella (används av självstabiliseringen), så länge hjulet rullar.

Jag väntar med att grunna på gyralmomentets inverkan tills det är dags att utröna vad som sker när men gör så långa hopp att man hinner vrida på styret.
Case closed?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-06/16:13

Det lilla jag vet om gyralmomentet (om Du nu inte infört någon ny term, som jag missförstår!) är, att det har en potent, stabiliserande funktion, samt det, som tidigare diskuterats om gyroskopisk precession.
Stabiliseringsfunktionen innebär även, att det krävs kraft för att komma ur svängen, men den kan åstadkommas på många olika sätt, och jag går inte vidare in på det här.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-06/16:56

Swe314 skrev:Det jag försökte beskriva är att effekten av att kontaktytan sidoförflyttas är liten och redan vid låg hastighet tar "sidokrafterna" över. Det var någon som trodde att kontaktytan sidoförflyttas åt samma håll som man styr, mitt exempel visar att så är inte fallet.

1. Parkera cykeln med sidostödet nerfällt och styret vridet maximalt åt samma håll, som cykeln lutar.
2. Vrid styret maximalt åt andra hållet, när det fortfarande står med tyngden på sidostödet.
3. Då kommer en av två saker att inträffa: a) Du märker, att det kärvar, när framhjulet flyttas i sidled under vridningen. Kärvheten kommer inte bara av den rena sidovridningen.
b) Alternativt kommer sidostödet att glida mot underlaget, och framhjulets stödpunkt förblir oförändrad - vilket är en variant av 1.

När jag var nybliven hojägare, ställde jag en gång cykeln på garageplanen i lätt utförslöpa, vilande på sidostödet och med framhjulet åt samma håll och började tvätta. När jag stod på andra sidan cykeln, vred jag styret maximalt åt andra hållet, vilket fick cykeln att röra sig såpass mycket framåt, att den föll av sidostödet. Eftersom jag just då led rätt svårt av en frozen shoulder (som för dem, som inte känner till det, är en mycket smärtsam åkomma), klarade jag inte av att hålla emot, utan cykeln föll ifrån mig. Jag hade så ont i axeln efter att ha hållit emot, att jag stod och grät på garageplanen i några minuter.
Om framhjulet under den manövern enbart vridits kring hjulets kontaktpunkt med asfalten, skulle cykeln förstås inte ha rört sig i förhållande till underlaget, och den skulle inte ha fallit omkull.

Men sedan den dagen står cykeln alltid i lätt uppförslut - och på centralstödet - när den tvättas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-06/19:02

Bror Gårdelöf skrev:Det lilla jag vet om gyralmomentet (om Du nu inte infört någon ny term, som jag missförstår!) är, att det har en potent, stabiliserande funktion, samt det, som tidigare diskuterats om gyroskopisk precession.
Stabiliseringsfunktionen innebär även, att det krävs kraft för att komma ur svängen, men den kan åstadkommas på många olika sätt, och jag går inte vidare in på det här.

Låt en skiva rotera positivt runt sin x-axel. Gyralmoment är det positiva vridmoment som uppstår runt z-axeln, när du vrider skivan i positiv riktning runt y-axeln.
Använd höger hand pekfinger (=x-axel), långfinger (y-axel) och tumme (z-axel). Positiv rotation runt x-axeln medför att y-axeln rör sig mot z-axeln.
Det är bara att sätta igång och se vad som sker när du vrider ett roterande framhjul med hjälp av styret. Det brukar se ganska komiskt ut för den som ser dig och undrar vad du håller på med.
Jag tror att man kan se effekten av gyralmoment när ser en stadioncrossförare hoppa och vrida på styret.

Och jag undrar om inte precession är det som uppstår när gyralmomentet verkar på en skiva som hålla snurrande på en spets (leksak). Jag tror inte att det är relevant för motorcyklar men jag kan naturligtvis ha fel. Jag skriver direkt utan att tänka igen så noggrant.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-06/19:15

Det, som jag lärt mig kallas "gyroskopisk precession", är, att om Du använder Dina lodräta armar som en framgaffel och vrider ett roterande hjul åt höger, kommer Du att känna, hur det vill tippa åt vänster. Fråga mig inte, hur denna effekt uppkommer. Jag har bara läst åtskilliga artiklar om, att den existerar - och innebär en gratiseffekt vid motstyrning.
Någon ingenjör på Forum får gärna förklara, varför effekten uppkommer - i alla fall om förklaringen låter sig göras någorlunda enkel för en lekman.

Termen "gyralmoment" är ny för mig och således obekant. Jag tolkade den som den bekanta tröghetseffekten hos en roterande kropp - ett gyro - men det kan ha varit ett missförstånd helt uppåt väggarna.
Om tolkningen skulle råka vara riktig, gäller, att ju fler komponenter, som roterar åt samma håll, desto stabilare blir hojen (= mer ovillig att svänga). Vänder man rotationsriktningen på vissa komponenter - t ex vevaxeln - blir cykeln mindre stabil och därmed lättare att få att ändra riktning (vilket genom åren använts med framgång på en del roadracingmaskiner).
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-05-06/19:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-06/19:18

Bror Gårdelöf skrev:Det, som jag lärt mig kallas "gyroskopisk precession", är, att om Du använder Dina lodräta armar som en framgaffel och vrider ett roterande hjul åt höger, kommer Du att känna, hur det vill tippa åt vänster. Fråga mig inte, hur denna effekt uppkommer. Jag har bara läst åtskilliga artiklar om, att den existerar - och innebär en gratiseffekt, när man motstyr.
Någon ingenjör på Forum får gärna förklara, varför effekten uppkommer - i alla fall om förklaringen låter sig göras någorlunda enkel för en lekman.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Precession
Jag tror att det du anser är gyralmoment och det ”bara finns i naturen”. Det är bara att lära sig att dra nytta av det som naturen bjuder på.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-06/19:29

Jag går gärna med på, att någon lärt mig felaktig terminologi(?). Men att det skulle innebära, att fenomenet, som beskrivs (att det roterande hjulet tippar "åt andra hållet", när det vrids), inte existerar, låter långsökt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-06/19:38

Bror Gårdelöf skrev:Jag går gärna med på, att någon lärt mig felaktig terminologi(?). Men att det skulle innebära, att fenomenet, som beskrivs (att det roterande hjulet tippar "åt andra hållet", när det vrids), inte existerar, låter långsökt.

Det existerar.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav mumkas » 2018-05-07/16:57

Precession är det ord jag lärt mig och använder för fenomenet. Jag läste helikopterlära när jag läste till flygtekniker och även om jag aldrig jobbat med dessa maskiner minns jag just precession. T.ex. om en helikopter ska röra sig framåt behövs en högre lyftkraft på rotordisken bakåt sett och lägre framåt sett. Lyftkraften åstadkommer man genom att ändra vinkeln på rotorbladen genom luften och som kallas anfallsvinkel. Denna vinkel ändrar sig alltså ständigt per rotorvarv så länge en helikopter rör sig åt något håll. Förövrigt är det samma vinkel genom luften som får en vinge på en flygmaskin med fasta vingar att skapa lyftkraft. Tänk att en rotor på en helikopter är en roterande vinge helt enkelt. Det intressanta är att om du vill att helikoptern ska röra sig i en viss riktning måste man ha högst anfallsvinkel på bladen 90 grader innan i rotationsriktningen. Ska den framåt och rotorn roterar medurs är lyftkraften störst klockan 3. Det är precession och exakt samma sak som vi känner när vi håller ett snurrande cykelhjul i händerna.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-07/18:57

Nu är vi onekligen vid sidan av rubriken, och Du har nog läst mer om detta än jag, men när jag för 30 år sedan gick Arméns grundläggande kurs om helikopterns användning (bland annat för sjuktransporter), tog man förstås upp detta.
Förutom vad Du skriver ovan, blir därmed helikopterns maxfart begränsad av huvudrotorns rotationshastighet. Flyger man tillräckligt fort framåt, kommer det framåtgående bladet att ha dubbla flyghastigheten, medan det bakåtgående bladet inte har någon hastighet alls(!) jämfört med den luft, som rusar förbi helikoptern som helhet. Och har bladet ingen hastighet i förhållande till luften, har det förstås ingen lyftkraft.
Men den praktiska maxhastigheten hos en helikopter är rimligen avsevärt lägre än så.

I övrigt är Du rent språkligt närmare, än Du kanske anar, när Du beskriver rotorbladet som en roterande vinge. Jag gillar ju etymologi, och att ordet har med grekiskans helix (spiral) att göra var ju enkelt att begripa, men "kopter" kunder jag inte hitta som något annat än en mycket tidig form av kristendom, som alltjämt utövas i bland annat Egypten.
Så en dag trillade polletten ner. Ordet är skapat av heliko och pteron (vinge, är inte bergsäker på den grekiska formen) och blir alltså "spiralvinge".
(Från barndomen minns jag böcker om jordens historia - med dinosaurier och allt. Där fanns två flygödlor, som kallades pterodaktyl respektive pteranodon, där det första alltså blir "vingfinger". Det andra har jag ännu inte lyckats härleda.)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-05-07/21:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-07/19:40

Hämtat motstyrningsinlägg från att annat forum (sporthoj.com):
Jag googlade gyralmoment och såg nedanstående, som måste ses om ett inlägg (inte en sanning!):

Man BEHÖVER inte motstyra för att svänga. Det går bra att bara lägga ner, men man kan säga att det är andra ordningens gyralmoment som verkar då och den radien du svänger med blir betydligt större.
Tyvärr är länken till "Basic principles of balancing" på Tony Foales sida, http://www.tonyfoale.com/ , inte aktiv längre, men där kunde man läsa hur allt fungerar, beskrivet på ett väldigt enkelt sätt.

Det bästa är att den som tvivlar gör ett eget experiment.
Ta ett cykelhjul, sätt snurr på det och håll hjulaxeln framför dig.
Motstyrning: Skjut fram höger hand snabbt och notera att hjulet omedelbart tippar åt höger. Hojen har snabbt tippat in dig i kurvan. Observera att det är ett dynamiskt fenomen. Vrider du hjulaxeln sakta i horisontalplanet så händer inget. Så fort du avslutar en (snabb) vridning så stannar också hjulets tippning. Det innebär att man BARA använder mot- eller medstyrning när man vill justera hojens nedlägg, INTE när man ligger i en konstant radie.

Nedläggning: Sätt fart på hjulet igen. Dra ner höger axelände och notera att hjulet svänger åt höger, men inte alls med samma intensitet som vid motstyrning. Det är denna långsamma teknik alla som inte kan använda motstyrning, utnyttjar.

Teoretiskt fungerar motstyrning i alla rotationshastigheter > 0, men man behöver upp i någorlunda hastighet för att effekten ska bli märkbar.


Och så får jag ta mig en funderare igen. Jag tror att, när jag kört uppåt i serpentiner, så har jag "dragit ner" styret för att kunna hålla huvudet högt och tittar uppåt. Går det att koppla mina styrrörelser till det som påstår i ovanstående text? Eller hänger det ihop med följande påstående (från samma forumtråd): En cross styrs endast genom att man viker den under sig åt det håll man vill svänga.

Och så hittar man något som värmer:
(Problemet är nog att det överhuvudtaget kallas för "motstyrning". Begreppet har troligen kommit till p g a en förutfattad mening om att man borde ju egentligen styra åt andra hållet. Men så är det ju inte. Begreppet "motstyrning" borde tas bort. Det borde heta "styrutslag" eller liknande, sedan återstår bara att förklara hur det hänger samman)

Här skrivs det så att det tar på mig:
Sen vill jag slå ett slag för följande;
När vi styr så trycker de flesta hojåkare styret uppifrån och snett ned i gatan, istället för att trycka styret rakt fram och tillbaka.
Sänk armarna och håll underarmarna utmed tanken och tryck (och drag) styret RAKT FRAMÅT OCH BAKÅT. Otrolig skillnad!!!
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-05-07/21:58

Gyroeffekten, eller vad vi nu skall kalla den, har enligt alla (seriösa) undersökningar jag sett i princip ingen inverkan alls på en MC. Effekten är helt enkelt aldeles för liten och man har visat att stabiliteten av en tvåhjuling inte beror på gyroeffekter.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-08/07:50

Läser Du Neil Spaldings bok MotoGP Technology, finns ett helt kapitel om gyroeffekter, vad de stora racingstallen sysslat med i sina försök att minska dessas negativa effekter och förvandla dem till något positivt. Dessa stora stall har rimligen ingenjörer, som inte sysslar med oväsentligheter. (Däremot provar de sig förstås fram enligt olika hypoteser - och lyckas ibland, ibland inte.)
I korthet går resonemanget ut på, att allt, som snurrar år samma håll, bidrar till en stabiliserande gyroeffekt.
Har man däremot en hoj, där en del komponenter snurrar åt motsatt håll, kan man få gyroeffekterna att motverka varandra - vilket inom roadracing innebär, att det första alternativet ger en hoj, som är stabil på rakorna men kräver mer kraft för att fås att svänga, medan det senare alternativet ger motsatt effekt; mindre stabilitet i hög fart på rakorna och mera lättsvängd.
Det mest kända exemplet är väl bakåtroterande vevaxlar, som då och då använts med framgång.
Jag har sett notiser om bakåtroterande bromsskivor - men är inte säker på, att de kommit längre än till idé- eller experimentstadiet.
(Gyroeffekten av en längsställd vevaxel på en hoj har jag än så länge inte lyckats klura ut.)

Att gyroeffekter inte skulle påverka hojens beteende låter konstigt. hjulen är ju stora, roterande kroppar, och inuti motorn finns åtskilliga komponenter, som snurrar med relativt hög rotationshastighet.
Gyrotekniken har ju sedan länge använts inom exempelvis navigation (gyrokompasser) och en hel del andra områden, där man talar om gyrostabiliserade apparater.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-08/09:26

Det är svårt att sluta grunna på .....t.ex. när kan gyralmomentet dominera?
Jo, när man gör en vridrörelse på styret, så svarar gyralmomentet omedelbart med ett moment (riktningen är vinkelrät mot hjulaxel och styrhuvudet riktning) som är proportionell mot vridrörelsens vridmoment runt styrhuvudet. Däcket kommer att vrida sig proportionelt mot styrets vridrörelse men behöver en viss tid på sig för att bygga upp en lateralkraft (sidokraft). Under vridningen kommer sålunda gyralmomentet tidsmässigt att ligga före den kraft som skapas i kontaktytan mellan däck och vägbana. Sedan kvarstår att värdera storlekar på effekterna och det är jag inte förmögen att göra.
I en fortsättning på ovanstående så kommer frågan om man kör på ett annat sätt med ett riktningsstabilt radialdäck jämfört med ett dåligt pumpat diagonaldäck?

Och Bror,
Fråga PG Lundmark vad som sker när man hoppar med en HP2:a. Om jag inte minns fel så landar man på tvärs om man gör fel.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-08/15:36

Då har jag ju redan fått svaret! :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-08/15:47

Bror Gårdelöf skrev:Då har jag ju redan fått svaret! :D

Pga. reaktionsmoment vid varvtalsändring och gyralmoment p.g.a. vridning av roterande kroppar.
Slarvig analys skriven i all hast på mobilen.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-05-10/01:47

Bror Gårdelöf skrev:Att gyroeffekter inte skulle påverka hojens beteende låter konstigt. hjulen är ju stora, roterande kroppar, och inuti motorn finns åtskilliga komponenter, som snurrar med relativt hög rotationshastighet.
Gyrotekniken har ju sedan länge använts inom exempelvis navigation (gyrokompasser) och en hel del andra områden, där man talar om gyrostabiliserade apparater.


Gyroeffekter påverkar hojen, men dom är dels inte alls stora och dels inte nödvändiga för att stabilisera en mc och har ingen relevans vid snabbstyrning. I MotoGP balanserar man på gränsen för grepp och då finns det inget man inte tittar på och funderar vilket håll man vill motoraxeln skall snurra åt och sånt. Tänk på att hoj med förare normalt väger runt 300Kg (dock inte i MotoGP)

/Fredric

PS. Gyroeffekten är inte speciellt mystisk, egentligen, även om den verkar så första gången man ser den.
Det finns formler och modeller som rörelsemängdsmoment och vridmoment som används för att räkna på gyroeffekter men dom förklarar inte varför det som sker sker. Jag är ju lite nördig så jag ville förstå varför.

Om man vill förstå kan man titta på hur hastigheten förändras på en punkt på hjulet när det roterar och vrids samtidigt. Om man tänker sig ett mc-hjul och studerar en punkt upptill på hjulet när det roterar och så ser man att hastighetsvektorn ändras när hjulet vrids och vektorn ändras mer ju fortare hjulet snurrar (eller, givetvis, vrids). Det betyder att punkten måste accelereras (alla ändringar av hastighetsvektorn kräver acceleration) och för det går det åt en kraft. Tittar man sen på en punkt nedtill på hjulet så är det samma sak där men accelerationen, och därmed kraften, går åt andra hållet, dvs hjulet "tippar" åt höger eller vänster när styret vrids, eller rättare roterar.

För att visa gyroeffekten brukar man hänga upp ett snurrande hjul med ett snöre i ena änden på hjulaxeln. Vad som händer då är att vikten av hjulet vill vrida hjulet (men från sidan och inte uppifrån som i hojexemplet ovan). Kraften från hjulets vikt gör att hjulet börjar sakta rotera runt snöret. Hastigheten som hjulet roterar runt snöret med blir den där kraften från hjulets vikt balanserar den kraft som krävs för att ge de förändringar i hastighetsvektorerna för summan av alla delar på det roterande hjulet.

Jag vet inte om den här förklaringen var begriplig men om man är intresserad och sätter sig med penna och papper och fundrar på vad som händer när med en punkt upp eller nedtill på ett snurrande hjul när man vrider på styret så kommer det säkert gå upp ett ljus.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-13/06:31

För mig är förklaringen i alla fall sådan, att jag inbillar mig, att jag begriper. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-13/07:05

Att förklara= hänföra till något som man redan accepterat, såsom att en stel kropp förblir i sitt tillstånd av konstant hastighet rakt fram i rymden och samtidig konstant rotation runt t.ex. sitt masscentrum tills dess att den utsätts för kraft eller moment? (Isac Newton, han kunde tänka till han, när han införde begrepp såsom kraft, moment och massa. Och jag tror att vi idag har accepterat dessa begrepp?)

För att nu återgå till KNIX: När jag rullat fram på alpvägar och studerat hur de lokala trafikanterna gör, så har jag noterat att de är mycket noga med att hålla sig på sin egen väghalva. Som Svensk motorcyklist så använder vi gärna hela vägbredden, när möjlighet ges. Hur skulle det vara att träna upp sin styrprecision, så man inte behöver använda hela banbredden? Det skulle innebära att man kör som på räls genom kurvorna. Jag tror att det skulle vara en bra träning inför semesterkörning på smala, okända vägar med tät trafik. Det gäller ju att kunna hänga med utan att behöva låna vägbredd! Alltså: Förekommer KNIX-träning, som innebär att man inte får låna, varken i ingång eller utgång ut kurvorna?

Man skulle i den andan mäta varvtider för full banbredd, halv banbredd, en tredjedels banbredd etc. och se hur långt man kommer med krympning innan man faller ut. Skulle inte detta ge en träning i att kontrollera spåret med hjälp av gas och broms? (= bara en spåning)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2018-05-13/08:04

Alltså - banbredd är alltid relativ. Det går ju att köra så att du bara använder x meter av vägen. KNIX föreskriver på intet sätt ”hela vägen”, snarare är det avsaknaden av annan trafik som innebär en möjlighet att koncentrera sig på tekniken istället för trafiken.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-13/12:10

Allan Ericsson skrev:När jag rullat fram på alpvägar och studerat hur de lokala trafikanterna gör, så har jag noterat att de är mycket noga med att hålla sig på sin egen väghalva.

Där har vi olika erfarenheter. OK; vägen runt Gorge du Verdon ligger måhända inte i Alperna, men där är enda gången jag varit rädd som motorcyklist, för där kom mötande hojåkare i fullständigt osannolika hastigheter från skymda kurvor, och de använda garanterat så mycket av vägen, som de hade tillgång till.

Alla andra gånger har principen att gå ut till vänster för att se längre genom kurvan fungerat mycket bra, men med dessa helt oväntat uppdykande raketer var det direkt skrämmande. Fast själva vinkade det bara vänligt med ena benet (om det nu skulle uppfattas som vänligt?). ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-13/19:24

BrooklynS skrev:Alltså - banbredd är alltid relativ. Det går ju att köra så att du bara använder x meter av vägen. KNIX föreskriver på intet sätt ”hela vägen”, snarare är det avsaknaden av annan trafik som innebär en möjlighet att koncentrera sig på tekniken istället för trafiken.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Jag förstår att ”jag och min motorcykel” är det första att komma underfund med. Sedan kommer vägen, trafiken och farorna etc..
Jag har varit med och kört med en kon i utgången på varje kurva. Konen planades i mitten på banan och vi skulle komma ut ur kurvan på rätt sida, dvs. på den egna väghalvan. Det kändes som en bra teknikövning. Nu tänker jag ett steg till, nämligen att man går in i kurvan på den egna väghalvan.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-05-13/19:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-13/19:44

Jag måste bara kolla med er andra: Är det bara jag som nästan alltid kör med två fingrar på broms- och kopplingshandtagen? (Det kan bli kallt om pek- och långfinger ibland.) Det är nog en kvarleva från mina år i endurospåret.
Rörken_2013-07-01_Beskuren (2).jpg
Rörken_2013-07-01_Beskuren (2).jpg (60.81 KiB) Visad 18785 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BmwMats » 2018-05-13/22:39

Allan Ericsson skrev:Jag måste bara kolla med er andra: Är det bara jag som nästan alltid kör med två fingrar på broms- och kopplingshandtagen? (Det kan bli kallt om pek- och långfinger ibland.) Det är nog en kvarleva från mina år i endurospåret.


Jag kör inte med fingrarna på broms/kopplingshandtagen, men vid beredskap och "knixande" inför stoppljus och andra hinder gör jag nog så för det mesta, men på raka vägar och där man inte behöver speciell beredskap så håller jag händerna runt handtagen på sedvanligt sätt. Men det är jag det... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-14/09:30

Allan Ericsson skrev: Är det bara jag som nästan alltid kör med två fingrar på broms- och kopplingshandtagen?

Du är med största sannolikhet inte ensam, även om jag själv kör, ungefär som BmwMats beskriver. Minsta misstanke om tänkbart problem, och alla fyra fingrarna flyttas reflexmässigt till bromshandtaget - eventuellt också till kopplingshandtaget - tills misstanken försvunnit (eller inbromsningen genomförts).
Här finns förmodligen inget "rätt". Exempelvis har jag läst, att Valentino Rossi inte kör med två fingrar på bromshandtaget - medan åtskilliga av hans konkurrenter gör det. Uppenbarligen fungerar båda teknikerna väl även inom racingeliten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-14/14:00

Tjugo platser kvar till kvällens KNIX på Rörken. Jag hoppas kunna komma över en av dem. Sedan återkommer jag med reflektioner etc..
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-15/19:46

Allan Ericsson skrev:Tjugo platser kvar till kvällens KNIX på Rörken. Jag hoppas kunna komma över en av dem. Sedan återkommer jag med reflektioner etc..

Första passet= Köra utan att använda (hjul-)bromsarna. Reflektion: Man kommer in mot kurvan och vill bromsa men man klara av kurvan ändå. Det är ju bara att göra en rundare sväng med lite extra nedlägg! Det finns gott om grepp i däcken.
Andra passet= Försök dessutom att använda bara en fjärdedels banbredd vid utgången ur några lämpliga kurvor. = Senarelägg svängpunkt och apex, så funkar det! (Jag vet nog inte riktigt vad som menas med svängpunkt men jag använder begreppet ändå.)
Tredje passet= Lägg på lite överkroppsförflyttning. Funkar.
Fjärde passet= Träna på allt ihop. Nu blev det lite egna specialövningar, som kanske inte är riktigt rumsrena:
- När jag bara rullade med så provade jag med att hålla kroppen upprätt och istället lägga omkull cykel. Jag tycker att den tekniken inte skall föraktas. Jag tycker att den passar bra, när man måste parera potthål och liknande. Naturligtvis får man inte köra så fort att det finns risk för iskrap med t.ex. boxermotorns cylindrar.
- Jag bakhjulsbromsade ofta istället för att motorbromsa, när jag rullade in och förbi svängpunkten. Avsikten var att hålla drivlinan uppspänd.
- Jag hängde av med överkropp och rumpa för att få bättre markfrigång i kurvorna. Jag fick sitta som jag vill på min GS och jobba därifrån. Det är nog inte en passande körteknik ute på allmän väg?
- Jag tyckte att jag hade svårt att hålla hastigheten uppe mellan svängpunkt och apex. Före svängpunkten, som jag fastlade som att av en mängd grässtrån vid bankanten, sänkte jag hastigheten för mycket (motorbromsning). Sedan rullade jag fram mot apex för att sedan vrida på som en galning. Jag tror att jag borde försöka göra ett rundare spår, dvs. svepa ner mot svängområdet (inte punkten) och sedan rita en båge bort mot apex. Det ser jag som en svaghet i min körning.
- Och: Jag försökte göra medvetna motstyrningar men det gick inte.

Kommentarer?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2018-05-16/13:06

Börja med gaskontrollövningar så kommer kurvorna att gå betydligt bättre.

Gärna med bara en hand på styret. Då kommer förankring, sittställning och motstyrning av sig själva.

Blicken lååångt fram, man talar om "den försvinnande punkten", dvs så långt fram man kan se i kurvan.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2019-09-08/19:11

Nu tar jag upp tråden igen!
Idag har jag kört Knix på banan i Gröndal (Eskilstuna) för första gången. Naturligtvis är jag fylld av intryck:
Under det första passet så försökte jag köra så fort, som jag bara vågade. Tekniken kom i andra hand eller snarare: Jag struntade i den. Under de påföljande passen vände jag på prioriteringarna, så att jag i första hand jobbade med tekniken i syftet att känna sig mer säker på banan.

Jag drar mig till minnes att mitt beteende var detsamma, när jag körde första gången på Rörken (Uppsala). Är det någon som känner igen sig? Alltså att det tar lite tid innan man släpper tanken på att fort== bra => fort= man använder den bästa tekniken.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2019-09-08/20:54

Allan Ericsson skrev:Nu tar jag upp tråden igen!
Idag har jag kört Knix på banan i Gröndal (Eskilstuna) för första gången. Naturligtvis är jag fylld av intryck:
Under det första passet så försökte jag köra så fort, som jag bara vågade. Tekniken kom i andra hand eller snarare: Jag struntade i den. Under de påföljande passen vände jag på prioriteringarna, så att jag i första hand jobbade med tekniken i syftet att känna sig mer säker på banan.

Jag drar mig till minnes att mitt beteende var detsamma, när jag körde första gången på Rörken (Uppsala). Är det någon som känner igen sig? Alltså att det tar lite tid innan man släpper tanken på att fort== bra => fort= man använder den bästa tekniken.


KNIX är TEKNIKTRÄNING, inte köra-fort-träning... Vilket alltid betonas vid start. Vilket deltagarna inte alltid kommer ihåg när passet startar... :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-09-10/00:25

BrooklynS skrev:KNIX är TEKNIKTRÄNING, inte köra-fort-träning... Vilket alltid betonas vid start. Vilket deltagarna inte alltid kommer ihåg när passet startar... :D

Jo, precis så är det ju. SMC lär inte ut hur man snabbast tar en kurva utan hur man säkrast tar den. Men sen är det också så att när man har en säker teknik för gaskontroll, spårval, blick mm. så lär man sig köra fortare.

Å andra sidan brukar vi påpeka nåt i stil med att om du nu kan ta en kurva i 70km/h som du tidigare bara klarade i 50km/h så kom ihåg att du slår dig mycket mer om du kör av vägen i 71km/h än i 51km/h.

Fast personligen så tycker jag inte att jag höjt farten nämnvärt på vägarna trots många dagar på bana. Vad jag dock noterat är att det inte finns några roliga kurvor på allmän väg längre. Skulle möjligen vara nån rondell då.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-10/05:21

Fredric Fredricson skrev:Vad jag dock noterat är att det inte finns några roliga kurvor på allmän väg längre. Skulle möjligen vara nån rondell då.

Hu, då! Låter som ett allvarligt skäl att undvika sådan träning! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2019-09-10/19:35

Lite däcktrycksfunderingar:
Enligt instruktionsboken till min R1200GS -10, så skall jag ha 2,2 Bar fram och 2,5 Bar bak. När jag kört på Rörken, så har jag försökt hålla mig till dessa tryck och observerat att speciellt på bakdäcket verkar det som att jag kört så att däcksskuldran kollapsat, dvs. den har trycks ut och vikit sig mot däckssidan.
Nu på Gröndalskörningen försökte jag pumpa upp till de tryck som Metzeler själva rekommenderar, när man monterar Tourance Next på en R1200GS: 2,5 Bar fram och 2,9 Bar bak. Och ser man på, jag körde med 2,4 Bar fram och 2,8 Bar bak och bakdäcket visade inga tecken på att kollapsa! (I Gröndalsbanan ligger man på sväng mest hela tiden.)
Alltså: Har däckfabrikanten en bättre rekommendation är BMW själva? - Åtminstone när man väjer tyck för den körning som KNIXande innebär?
Men, ….. framdäcket har har nu tyckliga tecken på att skuldran kollapsat än mer än vad jag sett på bakdäcket. Se egentligen är jag inte riktigt i mål än.
20190910_170555_LI_beskuren.jpg
20190910_170555_LI_beskuren.jpg (68.6 KiB) Visad 16946 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Falken » 2019-09-10/20:04

Allan Ericsson skrev:Lite däcktrycksfunderingar:
Enligt instruktionsboken till min R1200GS -10, så skall jag ha 2,2 Bar fram och 2,5 Bar bak. När jag kört på Rörken, så har jag försökt hålla mig till dessa tryck och observerat att speciellt på bakdäcket verkar det som att jag kört så att däcksskuldran kollapsat, dvs. den har trycks ut och vikit sig mot däckssidan.
Nu på Gröndalskörningen försökte jag pumpa upp till de tryck som Metzeler själva rekommenderar, när man monterar Tourance Next på en R1200GS: 2,5 Bar fram och 2,9 Bar bak. Och ser man på, jag körde med 2,4 Bar fram och 2,8 Bar bak och bakdäcket visade inga tecken på att kollapsa! (I Gröndalsbanan ligger man på sväng mest hela tiden.)
Alltså: Har däckfabrikanten en bättre rekommendation är BMW själva? - Åtminstone när man väjer tyck för den körning som KNIXande innebär?
Men, ….. framdäcket har har nu tyckliga tecken på att skuldran kollapsat än mer än vad jag sett på bakdäcket. Se egentligen är jag inte riktigt i mål än.
Hej Allan! Hur märker du detta fenomen? Jag var också på Gröndal i helgen med en likadan hoj som du och körde med 2.3 respektive 2.6 bar. Gröndal är nog förövrigt den roligaste Knixbana jag kört på! Bäst flyt upplever jag om jag nästan helt undviker broms och bara saktar ned inför kurvorna med motorbroms.
Mvh,
Falken

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2019-09-10/20:15

Jag kände ingenting speciellt med framdäcket. Jag bara såg det efteråt.
På Rörken har jag känt hur bakänden överstyr i utgången ur kurvorna. Samma sak har jag känt vid körning i serpentinvägar i Alperna med Metzelerdäck men inte med Bridgestone.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-09-11/00:21

Däcktillverkarna vet vilket tryck du skall ha i däcken givet en viss motorcykel. MC-tillverkarna vet bara vilket tryck du skall ha för de däck dom standardmonterar. Det finns ingen anledning att tro att två olika däck från olika tillverkar skall ha samma tryck.

För en Knix-körning är det oftast ingen ide att börja labba med däcktryck utan man kan hålla sig till det tillverkarna (av däcket) rekommenderar för gata.

Skall man sen börja tävla eller på allvar slå rekord på bana så måste man själv mäta och labba sig fram till bästa dåckstryck. Tillverkarens rekommendationer är i det fallet bara en utgångspunkt. Fast här finner man nog inga av oss.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-09-11/16:18

"Rätt" däcktryck är en vetenskap :mrgreen:
En lika populär fråga bland folket som hänger runt motorbanor som Biltemas motorolja på klubbens Facebook.

Det viktigaste är att det känns rätt för dig vid tillfället när du kör på banan.
Slitaget du ser efteråt är resultatet av din körstil, ditt valda däcktryck, och däckets egenskaper.
Fler parametrar finns såsom tex asfaltens yttemperatur, torrt/vått underlag, vikt, fjädring, samt inte minst camber/caster (bilar).
Gillar du inte slitaget? Byt körstil, byt däcktryck, eller byt däckfabrikat. Prova igen.
Ingen lämplig mix du hittar är optimal för alla individer eller motorbanor, men med envishet och test av många olika däckfabrikat så kan du hitta en mix som passar just dig - mestadels. Inte alltid.
För ett enstaka besök på motorbanan per år är dock allt detta överkurs.
Inte ens F1-team hittar rätt alltid.

Njut av att köra på motorbana - däckslitaget oavsett form är en normal konsekvens av det.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-09-12/00:49

Min personliga approach till däck och däcktryck på bana är att köra med sportdäck och gattryck. När jag kör som instruktör funkar det utmärkt men de funktionärsdagar när jag kört har det hänt att däcken närmar sig överhettning (det ser man efteråt på att oljorna i däcket börjar komma ut). Detta trots att jag inte är sådär jättesnabb som en del andra är.
Mitt personbästa på Gelleråsen är strax över 1:20 medan sportkillarna ofta ligger en bra bit under 1:10 och jag tror varvrekordet ligger nånstans på 1:04.

På knix är nog farterna lite för låga för att några däck skall överhettas, i alla fall om man har rimligt däcktryck.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2019-10-05/21:05

Fredric Fredricson skrev:SMC lär inte ut hur man snabbast tar en kurva utan hur man säkrast tar den. Men sen är det också så att när man har en säker teknik för gaskontroll, spårval, blick mm. så lär man sig köra fortare.

Det blev inte mer KNIXande i år. Nu lägger jag på ett nytt bakdäck (Metzeler Tourance Next) och pumpar upp det till 2.9 Bar inför nästa års körningar. Jag kommer att hålla koll på däcksskuldran!

Inför körningen på Gröndal, så var jag ute och åkte med en kompis och naturligtvis funderade jag och provade lite olika körstilar i syfta att välja ett säkert (defensivt?) körsätt, dvs. inte bara hur man tar kurvorna utan även hur man hanterar risker i övrigt. Min kompis (=referensen) körde framför mig med en mycket traditionell tysk körstil= väl samlat dvs, utan några rörelser relativt cykeln. Min Knix-stil, som jag tycker passa dåligt till min motorcykels tilltänkta förarplacering, är verkligen inte allenarådande för mig. Knix-stilen= sitter tillräckligt långt bak för att kunna greppa med ytterknäet runt tanken. Emellanåt känns det faktiskt bättre att köra mer offroad-mässigt, dvs. att sitta mer neutralt eller t.o.m. fram mot tanken och låta cykeln pendla under mig utan att man lutar sig själv. Speciellt när de tvära kurvorna i sig själva inte är svåra utan då hoten finns i trafiken (mötande lastbilar, traktorer, cyklister, folk med hundar, ….) och bland sådant som kan dyka upp från ingenstans (vilda djur, lekande barn, etc.).
Se denna film, så förstår ni vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=GqfRGMw8gvQ&t=26s
Och så min diskussionspunkt: Kan det vara så att innerst inne så är Knixkörning ett sätt att köra så roadracing-mässigt som möjligt? Jag är med på det men saknar träning i alternativa körsätt, som inte behöver vara lika snabba men mer anpassade till min typ av motorcykel (GS-typ). Varför inte en BMW-klubbsarrangerad GS-Knix?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2019-10-06/18:26

Vilken körställning du använder beror ju på vilken hoj du kör. Man sitter annorlunda på en GS än på en Harley eller R1. Det är inte så att KNIX på något sätt föreskriver att du skall sitta långt bak på din GS utan FÖRANKRINGEN beror på hojtyp. Själv sitter jag så att jag på bästa sätt kan förankra mig med knän och ben.

På KNIXkurserna brukar det finnas mängder av GS-ar och det är absolut inget speciell med dem.

KNIX har ingenting med "roadracing" att göra, förutom att korrekt förankring/körställning, blick och gaskontroll ger dig som förare betydligt större marginaler i trafiken och både säkrare och roligare körning.

Det är det man övar.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Kovlingen » 2019-10-08/19:24

I jag i min "störtloppkarriär" (dryga 30 bast) fick rådet av min
kompis att åka efter han och se hur han gjorde hittade jag hem .
Överförde detta till hojen .
Före detta bröt jag mej genom kurvorna men nu lutar jag mej
lugnt tillbaka och känner mej lugn .

Ski-cross Kanske :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-09/09:31

Allan Ericsson skrev:
Fredric Fredricson skrev:SMC lär inte ut hur man snabbast tar en kurva utan hur man säkrast tar den. Men sen är det också så att när man har en säker teknik för gaskontroll, spårval, blick mm. så lär man sig köra fortare.

Det blev inte mer KNIXande i år. Nu lägger jag på ett nytt bakdäck (Metzeler Tourance Next) och pumpar upp det till 2.9 Bar inför nästa års körningar. Jag kommer att hålla koll på däcksskuldran!

Inför körningen på Gröndal, så var jag ute och åkte med en kompis och naturligtvis funderade jag och provade lite olika körstilar i syfta att välja ett säkert (defensivt?) körsätt, dvs. inte bara hur man tar kurvorna utan även hur man hanterar risker i övrigt. Min kompis (=referensen) körde framför mig med en mycket traditionell tysk körstil= väl samlat dvs, utan några rörelser relativt cykeln. Min Knix-stil, som jag tycker passa dåligt till min motorcykels tilltänkta förarplacering, är verkligen inte allenarådande för mig. Knix-stilen= sitter tillräckligt långt bak för att kunna greppa med ytterknäet runt tanken. Emellanåt känns det faktiskt bättre att köra mer offroad-mässigt, dvs. att sitta mer neutralt eller t.o.m. fram mot tanken och låta cykeln pendla under mig utan att man lutar sig själv. Speciellt när de tvära kurvorna i sig själva inte är svåra utan då hoten finns i trafiken (mötande lastbilar, traktorer, cyklister, folk med hundar, ….) och bland sådant som kan dyka upp från ingenstans (vilda djur, lekande barn, etc.).
Se denna film, så förstår ni vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=GqfRGMw8gvQ&t=26s
Och så min diskussionspunkt: Kan det vara så att innerst inne så är Knixkörning ett sätt att köra så roadracing-mässigt som möjligt? Jag är med på det men saknar träning i alternativa körsätt, som inte behöver vara lika snabba men mer anpassade till min typ av motorcykel (GS-typ). Varför inte en BMW-klubbsarrangerad GS-Knix?


Som BrooklynS skriver så handlar sittställningen mycket om förankring.
Trampdynorna på fotpinnen, knäet i tanken samt baken mot tex kutsen eller passagerarsadeln.
Utöver att ge en bra förankring bidrar denna placering (som blir ganska långt bak på sadeln) till att avlasta det smala framhjulet och istället lägga mer tyngd på det bredare bakhjulet.
På löst underlag gäller inte detta då man istället vill ha tryck på framhjulet genom att sitta långt fram på sadeln och hålla ut ena benet så att foten är i höjd med framaxeln.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2019-11-12/17:01

Kolla länken här nedan. Har föraren gått många Knix-kurser? Detta med tanke på hur föraren jobbar med huvudrörelser. (Jag antar att kameran är hjälmmonterad.) Nu tänker jag inte på hur fort det går utan på hur han jobbar på cykeln. Sedan måste jag komma med min undring: Om man vill köra med en touringanpassad cykel t.ex en GS, så kanske det finns alternativa sätt ta sig an uppgiften?
https://youtu.be/fjpXmhmgoZc
Höstmörkertips= Kolla på hur man kör på Tail of the Dragon, som är en vägsträcka i sydöstra USA. Se vidare
https://youtu.be/K16YnmJN0fc. Det kan stärka viljan att köra förståndigt och att därför delta i Knix-körningar.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2019-12-08/16:04

Kolla https://www.youtube.com/watch?v=4Mknih0ISbM
Vad är det för fel (enligt US-Trafikreglerna)? => Något att tänka på även för oss i Sverige?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2019-12-08/16:10

Allan Ericsson skrev:Kolla https://www.youtube.com/watch?v=4Mknih0ISbM
Vad är det för fel (enligt US-Trafikreglerna)? => Något att tänka på även för oss i Sverige?


Du menar att de bla korsar dubbla heldragna linjer och kör om i skymda kurvor? Olagligt även här...

KNIX går ut på att bli en säkrare förare i trafiken, på filmen är det tvärtom...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-08/17:19

Allan Ericsson skrev:Kolla https://www.youtube.com/watch?v=4Mknih0ISbM
Vad är det för fel (enligt US-Trafikreglerna)? => Något att tänka på även för oss i Sverige?

Jag tror det går fortare att säga vad dom gör rätt. men jag kan ta dom tre som är värst.

Kör för rakt på svängarna
Korsa dubbel heldraget på idiotiska ställen
benvift som om dom hette Márquez
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2019-12-08/18:00

Det jag tänkte på är att man under inga omständigheter får korsa heldragna spärrlinjer.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Kovlingen » 2019-12-09/18:48

Allan Ericsson skrev:Det jag tänkte på är att man under inga omständigheter får korsa heldragna spärrlinjer.

Denna tråd ser ut som att alla behöver KNIX vilket jag ser en fördel till de som behöver det .
Resterande kör med planering , framförhållning och konsten att läsa av trafiken .

Själv väljer jag vägar jag trivs med och hur jag kör lämnar jag till andra att bedöma.
Aldrig våghalsigt och försöker vara en bra medtrafikant .

Ang heldragna linjer finns mycket att reflektera över :
Du kör om en bil som tränger dej ut i vänsterfil . (Finns plats)
Du möter en bil som kör i fel fil . :shock:
Omkörningsmöjligheten tar slut och det är 2 linjer .
OSV:
Lösning är inte att ha tagit ett körkort utan att ha förstått vad det gäller .


Köra på bana ger inget för min del . Jag har svårt att köra på "fel" sida :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-10/12:25

Kovlingen skrev: Du kör om en bil som tränger dej ut i vänsterfil . (Finns plats)
Du möter en bil som kör i fel fil . :shock:
Omkörningsmöjligheten tar slut och det är 2 linjer .

I de två första fallen lär man knappast bli bötfälld. Nöd går före lag.
Men i det tredje fallet är det nog klar risk för böter. "Du skulle ha hållit koll på, att det fanns tillräckligt lång omkörningssträcka, innan den heldragna linjen började."

(En kollega, tillika professionell pilot, berättade följande historia ur livet. Professionella piloter "flyger upp" då och då för att behålla certifikatet. Vid ett sådant tillfälle gjorde kollegan en mindre välbetänkt manöver, som han redde upp - men som också renderade honom en lång blick från inspektören.
Kollegan frågade: "Men vad tycker du, att jag borde ha gjort i den situationen?"
Svaret var förkrossande logiskt: "Du skulle ha sett till att aldrig hamna i den situationen."
Inspektören ifråga saknade dock varken humor eller omdöme, så kollegan fick behålla certifikatet.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst