Allan Ericsson skrev:Nu är det dags för lite funderande igen.
Kolla: https://www.youtube.com/watch?v=fjpXmhmgoZc&t=10s
Visst kör föraren på KNIX-vis, även om det går alldeles för fort. Föraren försöker hela tiden hålla cykeln upprätt och rör sig själv inåt i kurvorna för att få hålla ekipaget lutande. (Motstyrningen har jag inte analyserat.) I utgången av kurvorna glider han försiktigt över till den andra sidan av cykeln för att förbereda nästa sväng.
Allan Ericsson skrev:Kolla sedan:https://www.youtube.com/watch?v=vmpTb2GPaBU&t=77s
Den här förarens teknik liknar den jag hade innan jag började delta i KNIX-övningar. Föraren håller sig för det mesta upprätt och låter cykeln pendla under sig allteftersom han tar sig fram genom kurvorna. Han är alltså inte rädd för att luta omkull cykeln i kurvorna. Och han håller kvar cykeln lutande ganska länge i kurvutgångarna. (Om det är uppförsbacke i utgången och jag har tappat farten, så brukade jag hålla kvar cykel lutande istället för att försöka växla ner.)
Så till min fundering: Är det senare sättet har köra helt förkastligt? Eller kanske bara ett specialfall som inte behöver tränas in?
(Jag har kört alpvägar tillsammans med SMC-instruktörer, som kört på KNIX-vis med sina RS/GT-hojar, när jag har använt min egen GS-teknik. Visst, jag blev ifrånkörd men …………. Vad är det som är värt att lära ut? Vad skall inte läras ut?)
Fredric Fredricson skrev:Inte ens supermotokillarna, med sina "annorlunda" spår och underlag lutar hojen under sig, om det inte handlar om nåt cross-liknande underlag (vet dock inte om dom nånsin stöter på sånt).
Erik Nilsson skrev:Jag skulle säga att den tekniken i andra klippet är bättre lämpad för riktigt tighta vägar (skymd sikt där möten och bergväggar riskerar komma nära) eller vägar där friktionen är av ojämn karaktär (t.ex. grus).
Erik Nilsson skrev:Fredric Fredricson skrev:Inte ens supermotokillarna, med sina "annorlunda" spår och underlag lutar hojen under sig, om det inte handlar om nåt cross-liknande underlag (vet dock inte om dom nånsin stöter på sånt).
Sidospår/fun fact:
En klassisk supermotobana består av 20-30% "crossbana"
Fredric Fredricson skrev:Erik Nilsson skrev:Jag skulle säga att den tekniken i andra klippet är bättre lämpad för riktigt tighta vägar (skymd sikt där möten och bergväggar riskerar komma nära) eller vägar där friktionen är av ojämn karaktär (t.ex. grus).
Jag vet inte om jag vill kalla detta för "teknik". När det handlar om skymda kurvor är låg fart och sen svängpunkt vad SMC lär ut. En skymd kurva kan du inte ta som om du visste var den slutar, om den nyper eller inte, om det finns grus eller inte osv. utan du får helt enkelt ta det lungt och ligga långt från greppgränsen, som vi förhoppningsvis normalt gör på allmän väg.
Allan Ericsson skrev: Jag drar till med 10-35 grader. (Ett däck som vid bromsning retarderar med 1 g bör kunna ta minst 1g i sidokrafter också, vilket för en icke-hängande förare betyder en lutningsvinkel på 45 grader.)
Bror Gårdelöf skrev:Utan att ge mig vidare in i diskussionen drar jag mig till minnes påståenden från trovärdigt folk, att en modern motorcykel på moderna däck klarar av nedlägg, som de flesta förare utanför racingeliten inte vågar åstadkomma.
En dyster konsekvens av det är, att allvarliga olyckor inträffar, just för att föraren inte vågade lägga ner.
Fredric Fredricson skrev: När man lutar motorcykeln under sig så försämrar man greppmarginalen av två skäl: Dels kör man mer på sidan av däcket och på "normala" däck får man då mindre gummi i backen ...
Bror Gårdelöf skrev:Detta skriver jag inte för att gå i träta med dig, men det slår mig, att moderna sporttouringdäck som regel är två- eller trekomponentuppbyggda - med hårdare blandning i mitten för bättre slittålighet och mjukare på sidorna för bättre grepp vid nedlägg. Det skulle åtminstone teoretiskt kunna ge bättre grepp vid nedlägg....
Bror Gårdelöf skrev:Ditt råd vid skymda kurvor har jag nog tillämpat, så länge jag kan minnas, utan att någon specifikt uppmanat mig att göra det.
Fredric Fredricson skrev:Jo, det kräver ingen direkt utbildning, bara lite förstånd.
Kovlingen skrev:Det går ju att be ett par kompisar om hjälp att luta ner hojen och se vart
gränsen går , mao. när det är kört .
Kovlingen skrev: Kolla hur mycket det behövs innan greppet eller slitbanans grepp har passerats. Brukar synas på mönstret
Bror Gårdelöf skrev:Kovlingen skrev: Kolla hur mycket det behövs innan greppet eller slitbanans grepp har passerats. Brukar synas på mönstret
Ach! Ty menar zåååå!
Jag fick för mig, att du tänkte utröna, var det faktiska greppet upphörde, så att cykeln fick sladd/gick omkull.
Det, som du beskriver, kan du väl nästan kolla genom att luta ett löst däck - t ex hos handlaren? Kräver mindre muskelkraft.
booste skrev:Här är en intressant text om förebyggande av mc olyckor och då framförallt i kurvor.
https://www.slideshare.net/JohanGranlun ... ng-av-vgar
Fredric Fredricson skrev:Erik Nilsson skrev:Jag skulle säga att den tekniken i andra klippet är bättre lämpad för riktigt tighta vägar (skymd sikt där möten och bergväggar riskerar komma nära) eller vägar där friktionen är av ojämn karaktär (t.ex. grus).
Jag vet inte om jag vill kalla detta för "teknik". När det handlar om skymda kurvor är låg fart och sen svängpunkt vad SMC lär ut. En skymd kurva kan du inte ta som om du visste var den slutar, om den nyper eller inte, om det finns grus eller inte osv. utan du får helt enkelt ta det lungt och ligga långt från greppgränsen, som vi förhoppningsvis normalt gör på allmän väg.Erik Nilsson skrev:Fredric Fredricson skrev:Inte ens supermotokillarna, med sina "annorlunda" spår och underlag lutar hojen under sig, om det inte handlar om nåt cross-liknande underlag (vet dock inte om dom nånsin stöter på sånt).
Sidospår/fun fact:
En klassisk supermotobana består av 20-30% "crossbana"
Jag har inte sett det på dom (få) tävlingar jag sett men det kanske är så att tiderna har ändrats?
Allan Ericsson skrev:Två nackdelar med drücken-tekniken är vi eniga om (iskrap och dåliga fjädringsfunktioner).
Sedan blir det så att jag i större utsträckning kör med större cambervinkel än då jag försöker använda hängen-tekniken men jag hävdar nu att det inte påverkar fästet mellan däck och asfalt, så länge jag använder för cykeln anpassade däck och kör med samma kurvhastighet och så länge cambervinkeln inte blir så stor att jag börjar åka på däcksskuldran. (Chassi och däck skall vara välmatchade mot varandra.)
Erik Nilsson skrev: Även om man tänker att en roadracingbana är slät så har tävlingsstall jobbat med gafflar som flexar och dämpar lagom mycket i sidled för att få bättre grepp vid nedlägg.
Erik Nilsson skrev:Jag anser att det ändå är teknik. Jag vet att i någon SMC-material eller om det var funkiskonferens togs det upp att en sydeuropeisk motsvarighet till SMC lär ut den tekniken just för trånga situationer.
Erik Nilsson skrev:Här vill jag bara poängtera att dåliga fjädringsfunktioner har ett otroligt starkt samband med grepp.
Det handlar inte bara om de märkbara tjälskotten utan även om mycket mindre ojämnheter.
Allan Ericsson skrev:Erik Nilsson skrev:Jag anser att det ändå är teknik. Jag vet att i någon SMC-material eller om det var funkiskonferens togs det upp att en sydeuropeisk motsvarighet till SMC lär ut den tekniken just för trånga situationer.
Som information: https://www.youtube.com/watch?v=22eCWYL78Tk
Alltså, i korthet: Drüchen passar, där det är trång och oöversiktligt. Hängen passar, där man i förväg vet hur kurvan skall tas (, så att man t.ex. kan dra nytta av tillgängligt väggrepp). Sedan har vi legen som passar, när man vill kunna ändra sitt spårval.
Har inte alla tre teknikerna sin plats på KNIX?- Beroende på vad man vill få ut av att köra runt på en gokart-bana?
Erik Nilsson skrev:
Det är nästan till och med "alltid" det som diskuteras eftersom även innan man verkligen fått till allt övrigt brukar fotpinne-skrap uppstå, varpå "legen" och "drücken" inte kommer upp på tal utan fokus hamnar på "hängen".
Fredric Fredricson skrev:
En undersökning visade för det första att motorcyklister som kör av vägen gör det sittande upprätt på hojen. Man har med andra ord inte försökt svänga och misslyckats utan man har gett upp. Man har också konstaterat att bromsspår upphört i snitt 14m innan asfalten tar slut. En dålig bromsare stannar från 50 till 0 på runt 10-12m en bra på 8m.
Allan Ericsson skrev:Fredric Fredricson skrev:
En undersökning visade för det första att motorcyklister som kör av vägen gör det sittande upprätt på hojen. Man har med andra ord inte försökt svänga och misslyckats utan man har gett upp. Man har också konstaterat att bromsspår upphört i snitt 14m innan asfalten tar slut. En dålig bromsare stannar från 50 till 0 på runt 10-12m en bra på 8m.
Man kanske slutar att bromsa för att istället göra en planerad avåkning? - Det sista man skall överge är balansen och därför sitter man upprätt?
Bror Gårdelöf skrev:Men man behöver måhända vara utbildad stridspilot för att ha sinnesnärvaro nog att skjuta ut sig även från hojen, när så är påkallat.
Allan Ericsson skrev:Fredric Fredricson skrev:
En undersökning visade för det första att motorcyklister som kör av vägen gör det sittande upprätt på hojen. Man har med andra ord inte försökt svänga och misslyckats utan man har gett upp. Man har också konstaterat att bromsspår upphört i snitt 14m innan asfalten tar slut. En dålig bromsare stannar från 50 till 0 på runt 10-12m en bra på 8m.
Man kanske slutar att bromsa för att istället göra en planerad avåkning? - Det sista man skall överge är balansen och därför sitter man upprätt?
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst