KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-13/14:59

Thomas Stadin skrev:Då man lutar sig inåt i kurvan blir mc:n mer upprätt och "kraven" på mc:n minskar eftersom risken för fotpinneskrap minskar samt att fjädringen fungerar bättre vid små lutningsvinklar.
Lutar man sig inåt har man också redan på förhand sett till att förankra sig ordentligt och det har man nytta av om något av hjulen skulle tappa fästet.

EDIT: Ser att Bror hann före

Visst, under normal vardaglig körning på normal asfaltväg, där det finns gott om tid till att förbereda sig inför den ordinära kurvan, så medvrider jag bäckenet (=förankring) och lutar överkroppen inåt. Detta trots att det inte är den minsta risk för fotpinneiskrap. Detta ger en känsla av närkontakt och signalerna från cykeln kan fångas upp av mig. Sikten djupt in i kurvan kan dock bli lidande.
För att hantera potthål och vågor i vägbanan , så försöker jag naturligtvis hålla cykeln så upprätt som möjligt, när jag passerar dem. Det är ju rent erfarenhetsmässigt och behöver inte motiveras med någon fysikansats.

Sedan kommer det svåra! Hur hantarer jag situationer där jag är rädd för att få sladd?
- Framhjulssladd: Försöker hålla cykeln upprätt eller mer exakt så att ekipagets tyngdpunkt spårar precis ovanför sladdspåret. Dessutom: En eller max två fingrar på bromshandtaget och med resten av handen håller jag om gashandtaget. Sedan vet jag inte mer än att jag vid ett tillfälle för länge sedan hoppade av cykeln och fortsatte springande!
- Bakhjulssladd: Kan delas upp i två scenarior:
-- Risk för släpp i sidled: Sitter upprätt och lägger ner cykeln, dvs. förbereder mig för en low-sider!
-- Risk för släpp i längsled: Försöker hålla cykeln upprätt och reglerar med gaspådraget. (Dvs. precis som på grus.)
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-02-13/20:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-13/15:09

BrooklynS skrev: Att använda blicken rätt är väldigt säkerhetsfrämjande.

Håller med till fullo. Snygg körteknik börjar nog med att ha bra blick för vad som kan hända. Jag övar på detta, hela tiden, även i den puckliga skidbacken.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2018-02-13/16:00

Allan Ericsson skrev:
BrooklynS skrev: Att använda blicken rätt är väldigt säkerhetsfrämjande.

Håller med till fullo. Snygg körteknik börjar nog med att ha bra blick för vad som kan hända. Jag övar på detta, hela tiden, även i den puckliga skidbacken.


Ja!

MC-körning och utförsåkning är de två aktiviteter som påminner mest om varandra i min mening.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-13/19:11

BrooklynS skrev:Det handlar alltså inte om att öva nedlägg...

De gånger jag varit på Knix-kurs, så har instruktörerna inte tränat upp oss på att våga göra nedlägg. Nej, jag vill påstå att det är i mellansnacket bland deltagarna som nedläggsdiskussioner kan förekomma.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-13/19:27

Allan Ericsson skrev: Framhjulssladd: Försöker hålla cykeln upprätt eller mer exakt så att ekipagets tyngdpunkt spårar precis ovanför sladdspåret. Dessutom: En eller max två fingrar på bromshandtaget ...

Att bromsa med framhjulet vid framhjulssladd trodde jag var ett bombsäkert sätt att gå omkull!
Jag fick en mycket nyttig lektion om det, när jag bara haft min första hoj - en Kawasaki EN 500, 1990 - i någon vecka. Det var en tidig vårdag, och jag hade kört några hundra meter, när jag insåg, att jag glömt något. Ingen fara - ett par hundra meter längre fram kunde jag svänga av vägen, till höger in på en parkering och vända i lugn och ro. Det var bara det, att då måste jag passera en asfalterad cykelbana, var vintergrus inte var bortsopat ännu. Jag höll kanske 10 km/h, när jag med en mjuk sväng och lätt frambroms körde över detta grusiga parti. Framhjulet låste omedelbart (ingen ABS på den hojen!), och cykeln gick i backen, som om någon skjutit den under mig - men hastigheten var så låg, att jag blev stående grensle över den liggande cykeln! Ändå hade jag inte haft skuggan av en chans att parera vurpan!
Det kostade mig en ny höger backspegel, men i övrigt var cykeln oskadd, och jag såg det som lärpengar. Det gjorde ont i självkänslan några dagar, men det gick över. Ända sedan den dagen har jag emellertid MYCKET stor respekt för kombinationen grus, asfalt, kurvor och frambroms.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-13/20:03

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev: Framhjulssladd: Försöker hålla cykeln upprätt eller mer exakt så att ekipagets tyngdpunkt spårar precis ovanför sladdspåret. Dessutom: En eller max två fingrar på bromshandtaget ...

Att bromsa med framhjulet vid framhjulssladd trodde jag var ett bombsäkert sätt att gå omkull!

Jag menar "vid risk för framhjulssladd".
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-13/20:18

BrooklynS skrev:MC-körning och utförsåkning är de två aktiviteter som påminner mest om varandra i min mening.

Lite OT kanske men du väcker upp något som jag minns med glädje.

Jag satt ensam på ett flyg över Atlanten. Jag lyssnade på musik av typen "nice and easy" och tänkte tillbaka på hur roligt jag haft under helgen.

Jag hade varit ute och kört på grusvägar. Lätt uppställ in i böjarna och noggrann balans för att få till ett bra flyt. Det var ju precis samma känsla som när man åker slalom med stora svängar. Det var innan carvingtekniken gjort sitt intåg, så jag använde "enbensåkning", där man försiktigt reglerar mellan skär och sladd. Det var ju samma balansakt med ungefär samma bredd och längd på kontaktytan mot underlaget. I båda fallen ger en bra balans ett bra och njutbart flyt i körningen/åkningen.

Och "nice and easy"-musiken förstärkte mina tankar på det njutbara flytet som man kan få till.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2018-02-13/20:38

Och på samma sätt så är det riktigt bra träning att köra med en hand eftersom man tvingas att förankra sig, att motstyra och att bromsa rätt. Åk utför på ett ben och du tvingas stå helt rätt på skidan när du svänger och ha kroppen i balans. (Tips på bra övningar för att förbättra dig snabbt i bägge discipliner)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-13/21:02

BrooklynS skrev:Och på samma sätt så är det riktigt bra träning att köra med en hand eftersom man tvingas att förankra sig, att motstyra och att bromsa rätt.

Detta ingick i en Knix-övning som gav mig mycket: känsla, förtröstan, tillförsikt, tilltro, avspänning, ... Motorcykeln kör ju nästa själv och jag följer med och visar vägen! Detta uppnåddes kanske i och med att jag omedvetet började göra rätt (?).

Som du kanske märkt så har jag svårt för att ta till mig "föreskrivna kroppsrörelse, såsom motstyrning". Jag är mer inne på att träna sådant som planering (blick) och att försätta mig i eller ur balans (motsvarar motstyrning).
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-02-14/07:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-13/22:21

Allan Ericsson skrev:Det var ju precis samma känsla som när man åker slalom med stora svängar.

Jag brukar beskriva hojåkning som en korsning av segling och utförsåkning. Ingen vettig människa skulle idag segla för att ta sig från punkten A till punkten B på sjön. Då är en motorbåt bättre.
Seglingen är sitt eget syfte.
På samma sätt åker få hoj för nyttans skull - utom möjligen skoteråkarna i städerna. I övrigt ger bilen åtskilliga praktiska och säkerhetsmässiga fördelar.
Hojåkningen är också sitt eget syfte - och man är dessutom väderexponerad på samma sätt som en seglare.
På rätt väg har den dessutom samma njutningsfulla pendling över lodlinjen samt passage över krön och genom svackor, som en fin, lagom svår "njutförslöpa" kan ge.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-02-14/09:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-14/08:20

Jag skarvar på tråden.
Apropå bakhjulssladd och bakhjulsspinn: Är det någon som kan påstå att traction control varit till nytta i någon situation, under Knix-körning, eller vid körning på allmän väg?

Jag säger att jag aldrig haft nytta av denna funktion på min R1200GS -10. Under Knixandet har det hänt någon gång, då jag alternerande körde på Metzeler Tourance Exp och på Bridgestone Battle Wing, att ja,g under acceleration ut ur kurva, fått lite tuggande och avdrift i sidled med Tourance Exp men inte med Battle Wing. Jag tror dock inte att traction control gått in och hjälpt mig. Annars försöker jag komma ihåg att ställa om funktionen till enduroläge, när jag svänger in på en grusväg, eftersom den i normalinställningen förstör möjligheten att stabilisera med hjälp av bakhjulsspinn.

Alltså: Kan någon påstå att traction control på asfalt varit till nytta? Eller ännu skarpare: Är det någon som Knix-tränat hantering av traction control i olika situationer?
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-02-14/11:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-14/09:50

EN gång i mitt liv skulle jag ha haft - marginell - nytta av traction control. Jag hade kört upp bredvid en bil till vänster i filen - helt lagligt - vid ett rödljus och var ju van vid, att när ljuset slog om, snabbt lämna bilen bakom mig. Så skedde inte denna gång. Först trodde jag, att kopplingen på något konstigt sätt hade pajat. Därefter insåg jag, att jag stod i en grussträng på asfalten, och bakhjulet spann. Så fort jag kom ur grussträngen, sköt cykeln fart som vanligt.
Om jag haft traction control, skulle lampan ha blinkat, och bakhjulet skulle väl ha tuggat, så att det känts mer i cykeln, och jag skulle någon sekund tidigare ha förstått, vad som var fallet.

Men i kurvor kör jag aldrig, så att TC är aktuell.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-14/15:45

Allan Ericsson skrev:...Alltså: Kan någon påstå att traction control på asfalt varit till nytta? Eller ännu skarpare: Är det någon som Knix-tränat hantering av traction control i olika situationer?


Om man försöker så går det ju faktiskt att få TC att gå in på torr asfalt med asfaltsdäck, men då krävs verkligen ett stadigt tag om gasrullen och ett ordentligt nerlägg. TC är väl i första hand till för att hjälpa os vid väta eller spill på vägbanan.

För att inte bli överraskad i ett skarpt läge är det bra att prova på hur MC:n känns när TC går in. Samma sak med ABS. Bromsa hårt och känn efter hur det känns när ABS pulserar i handtaget.
När fotpinnen tar i backen rätar man automatiskt upp cykeln. Om det sker vid en undanmanöver kan följderna bli katastrofala. Fotpinneskrap bör man öva på såpass många gånger (åt båda håll) tills man INTE längre rätar upp cykeln då foten/fotpinnen tar i backen. Dessa enkla övningar är faktiskt ganska kul.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-14/15:58

:idea:
Tänkvärt
Jag har faktiskt svårt för att lita på ABS-funktionen men jag försöker jobba bort det genom att göra upprepade panikbromsningar med och utan ABS på en grusplan.
Vid fotpinneskrap så lyfter jag på foten men försöker ligga kvar såvida jag inte blir ängslig för att cylinderskyddet skall ta i. (Att dunka i cylinderskyddet i asfalten eller i curbsen är inget jag gillar.)
Traction Control vet jag hur påverkar körningen på grus. På våt asfalt tror jag inte att jag märkt att den gått in.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav mumkas » 2018-02-15/19:04

Anmälde mig just till SMC storbana på Arlanda steg 1 i juni och steg 2 i augusti. Känner att jag blivit mer och mer ängslig när jag kör med åldern och behöver utmana och lära mig. Har kört knix på Tuvängen en gång på min förra 1200GS och hoppas kunna klämma en knix innan Arlanda. Någon som har erfarenhet av SMC storbana? Jag tänker att det är mer nära verkligheten jämfört knix, vilket iofs också är en nyttig läxa.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-15/20:58

Jag har viss, tyvärr ganska dålig, erfarenhet av SMC:s storbanekurser i Linköping - men de kanske är bättre på andra håll? Min upplevelse var, att de inte hade något alls att göra med att bli en säkrare trafikant, utan det handlade om att - visserligen under kontrollerade former - lägga snabba varv på bana. Av sådant är jag totalt ointresserad. Skulle jag köra i trafiken, som vi uppmanades att göra på banan, skulle jag löpa avsevärd risk att ta livet av mig! Och tro mig; det handlade definitivt INTE om att köra, som man gör i trafiken!

Det är bara att hoppas, att Dina erfarenheter blir bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-15/22:49

Du kommer att bli nöjd. Det var längesedan som SMC slutade tala varvtider.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-02-16/03:51

Allan Ericsson skrev:Apropå bakhjulssladd och bakhjulsspinn: Är det någon som kan påstå att traction control varit till nytta i någon situation, under Knix-körning, eller vid körning på allmän väg?

Jag har "haft nytta" av traction control på knix. När jag bytte hoj och fick Bridgestone S21or på som har sämre våtgrepp än dom S10evo som jag brukat köra på.
Upplevelsen var att hojen blev lite "överstyrd" och då speciellt i en kurva på Rörken som brukar bli hal vid regn. Det var odramatiskt och det kändes bara riktigt skumt som "va f-n va det där" för nåt. Hände ett par gånger under det passet.
Jag har dock aldrig bromsat på Knix så att ABSen har gripit in. Däremot gör jag det gärna på grus.
På allmän väg kör jag aldrig så nära gränsen för greppet att traction control går in. Kanske vid en kurva med grus men det har aldrig hänt mig.

mumkas skrev:Anmälde mig just till SMC storbana på Arlanda steg 1 i juni och steg 2 i augusti. Känner att jag blivit mer och mer ängslig när jag kör med åldern och behöver utmana och lära mig. Har kört knix på Tuvängen en gång på min förra 1200GS och hoppas kunna klämma en knix innan Arlanda. Någon som har erfarenhet av SMC storbana? Jag tänker att det är mer nära verkligheten jämfört knix, vilket iofs också är en nyttig läxa.

Det är egentligen ingen skillnad på storbana och Knix och vart fall inte i vad SMC lär ut. Enda skillnaden är att på storbana får du växla mer och man får mer träning i bromsande. Och farten är givetvis högre men Knix är mer tekniskt och mer stressigt eftersom du har mindre tid på dig mellan svängarna.
Vad jag törs lova att du kan räkna med att få ut av bankörning är att du inser att du ligger mycket längre från gränsen för vad hojen klarar än du tror, så brukar det i alla fall vara. Fördelen med att veta det är att det risken minskar för att du blir så rädd att du reflexmässigt gör fel när nåt oväntat händer, som t.ex. grus i en kurva eller felbedömd hastighet.

Min personliga teori är att det går inte att träna bort ryggmärgsreflexerna att greppa hårt om styret, låsa blicken och bromsa när man blir rädd, men man kan flytta gränsen och kanske också lära sig att återhämta sig så snabbt att man hinner göra nåt vettigt för att undvika katastrofen.

Knix på Rörken: https://www.youtube.com/watch?v=8-S_oj4aANw
Storbana Gelleråsen med samma hoj och förare: https://youtu.be/KIezyK4PsyQ?t=4m38s

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-16/07:23

Fredric Fredricson skrev: Det är egentligen ingen skillnad på storbana och Knix och vart fall inte i vad SMC lär ut. Enda skillnaden är att på storbana får du växla mer och man får mer träning i bromsande.

Är det inte just det, som är den stora skillnaden? För att närma sig gränserna på storbana måste man köra mycket fortare än på KNIX - och OK, visst blir det mer bromsande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Erik Nilsson » 2018-02-16/09:56

Bror Gårdelöf skrev:
Fredric Fredricson skrev: Det är egentligen ingen skillnad på storbana och Knix och vart fall inte i vad SMC lär ut. Enda skillnaden är att på storbana får du växla mer och man får mer träning i bromsande.

Är det inte just det, som är den stora skillnaden? För att närma sig gränserna på storbana måste man köra mycket fortare än på KNIX - och OK, visst blir det mer bromsande.
Andra skillnader är att det i regel är mer körtid och fler instruktörer per deltagare, och således större möjlighet till individuell feedback.

Knix är lite mer bred spackel då det som instruktör är svårt att hinna registrera vad 15 deltagare håller på med på 12 minuter
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-16/11:01

Fredric Fredricson skrev:Min personliga teori är att det går inte att träna bort ryggmärgsreflexerna att greppa hårt om styret, låsa blicken och bromsa när man blir rädd, men man kan flytta gränsen och kanske också lära sig att återhämta sig så snabbt att man hinner göra nåt vettigt för att undvika katastrofen.
/Fredric

Fredric,
För att få bekräftelse och bli stärkt så kanske du skulle prova på endurobanan där ute i skogen?

Jag resonerar såhär:
I de fall då man inser att man måste göra något för att undvika katastrofen, så finns det ingen tid alls för återhämtning. Det gäller istället att aldrig bli rädd utan att behålla kontrollen och fatta fartbevarande beslut. Tveksamhet leder till att man blir helt utmattad eller till att man vinglar omkull en bit ifrån spåret. Förargligt!
Jag ser det som en mental träning, som kan tillämpas även i andra icke-motorcykelkörningsrelaterade sammanhang : Hinder och svårigheter skall övervinnas genom att man skärper sig och söker en lösning.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-16/12:27

Det finns ju en gräns för allt, men Du rör vid något fundamentalt: Om ett hinder dyker upp på vägen, så titta inte på hindret, utan sök vägen förbi det. Eftersom man kör, dit man tittar, skall man inte titta på problemet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav mumkas » 2018-02-16/18:23

Fredric Fredricson skrev:Vad jag törs lova att du kan räkna med att få ut av bankörning är att du inser att du ligger mycket längre från gränsen för vad hojen klarar än du tror, så brukar det i alla fall vara. Fördelen med att veta det är att det risken minskar för att du blir så rädd att du reflexmässigt gör fel när nåt oväntat händer, som t.ex. grus i en kurva eller felbedömd hastighet.


Precis min tanke och just det jag behöver träna på. Hoppas såklart på fint väder när vi kör, men vått väglag vore egentligen ännu bättre att träna. Min erfarenhet från när jag körde knix var först "hoppsan vad det går undan" och att det tar många varv att hitta rätt växel i kurvorna. Minns att jag tog en tvär kurva på 2'an och framhjulet började tugga lite från pulserna från motorn. Men sista passet på knixen kändes helt ok. Borde följt upp med mer träning och hoppas kunna klämma en knix innan Arlanda. Generellt tror jag att jag till vardags kör på för lågt varv i kurvor och det ger sämre gaskontroll.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-02-18/00:43

Bror Gårdelöf skrev:
Fredric Fredricson skrev: Det är egentligen ingen skillnad på storbana och Knix och vart fall inte i vad SMC lär ut. Enda skillnaden är att på storbana får du växla mer och man får mer träning i bromsande.

Är det inte just det, som är den stora skillnaden? För att närma sig gränserna på storbana måste man köra mycket fortare än på KNIX - och OK, visst blir det mer bromsande.

Jo, fördelen med Knix för nybörjaren är just den lägre farten. Det gör att det känns mindre farligt.
Jag är dock inte säker på att detta verkligen motsvaras av en mindre risk i nån större utsträckning, man kommer ju upp i farter på en Knix som räcker för att göra sig illa och storbanor har rediga avåkningszoner.

Bror Gårdelöf skrev:Det finns ju en gräns för allt, men Du rör vid något fundamentalt: Om ett hinder dyker upp på vägen, så titta inte på hindret, utan sök vägen förbi det. Eftersom man kör, dit man tittar, skall man inte titta på problemet!

Blicklåsning är just en sån reflex som vi har nedärvt från våra förfäder. Vi intresserar oss för det som är farligt, och det är väl egentligen en bra egenskap, om man inte kör hoj, förståss.
En annan variant av blicklåsning är att man ligger bakom en hoj som kör av vägen och själv följer efter. Sånt jobbar vi ibland med på Knix, att ligga bakom och INTE fokusera på framförvarande utan på vägen framför.

Sen sägs det ofta att man kör dit man tittar, och det kan nog hända att i en paniksituation blir det så, men på knix-banor kör man sällan åt det håll man fokuserar blicken. Fokus skall vara ett eller två steg bortom den punkt man just för tillfället är på väg mot. När man är på väg mot svängpunkter tittar man mot apex, på väg mot apex tittar man mot utgången på kurvan eller nästa svängpunkt.
Ett annat vanligt fel på storbana, som bl.a. undertecknad gjort sig skyldig till, är just att titta aldeles för mycket rak fram under hård inbromsning när man i själva verket skall titta in mot kurvan för att förbereda svängen.

Inte så konstigt egentligen om man betänker att allt man gör under en bankörning är för att det skall gå bra under nästa del av banan. Så är det givetvis i trafiken också, men kanske inte så extremt.

När jag var ny återfallsknutte körde jag över en stackars grävling som jag med lätthet kunnat undvika. Det berodde givetvis på blicklåsning. Nu, många år senare, tror jag det hade slutat bättre för grävlingen men eftersom paniksituationer är ganska sällsynta, lyckligtvis, så är det väldigt svårt för mig att veta hur jag skulle reagera. Jag vill gärna tro att efter all övning och rutin skulle jag klara mig bättre men det är inget jag kan vara säker på. Det enda jag är säker på är att min gräns för att bli rädd har flyttats och så länge det inte "kompenseras" med ökat risktagande borde jag hamna på plus, säkerhetsmässigt sett.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-19/11:21

Fredric Fredricson skrev:Knix på Rörken: https://www.youtube.com/watch?v=8-S_oj4aANw
/Fredric

Jag har nu tittat ett flertal gånger på denna filmsnutt. KUL. Filmen kanske inte visar nybörjarkörning? ;) Och jag vet att du har lagt ut flera kuliga snuttar på FB!

- Är det ditt idealspår, som du lyckas få köra nästan helt ostörd i? Jag kommer att tänka på ett uttalande (Bosse Rindar): Ett idealspår är bara en decimeter brett. Detta är sannolikt inte en absolut sanning men ....

- Jag noterar också att instruktören kör mycket svävare ut ur kurvorna, än de långsamtkörande (?) eleverna som ligger före och efter honom. När jag vid något tillfälle (röd grp) har tagit häng på en instruktör, så har jag fått svårt för att hålla samma snäva spår som han håller. Jag glider ut! => Det är nog något som fattas i min GS-körning. (Svaret är givet? Eller hur? Vad händer när man stirrar på framförvarande?)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-19/12:24

Fredric Fredricson skrev:Jo, fördelen med Knix för nybörjaren är just den lägre farten. Det gör att det känns mindre farligt.
Jag är dock inte säker på att detta verkligen motsvaras av en mindre risk i nån större utsträckning, man kommer ju upp i farter på en Knix som räcker för att göra sig illa och storbanor har rediga avåkningszoner.
.....
Fokus skall vara ett eller två steg bortom den punkt man just för tillfället är på väg mot. När man är på väg mot svängpunkter tittar man mot apex, på väg mot apex tittar man mot utgången på kurvan eller nästa svängpunkt.

"Det är farten, som bryter, krossar och knäcker", stod i en gammal kampanjannons för ökad trafiksäkerhet - men visst; om avåkningszonerna är stora och fria från islagpunkter, så kan man kana länge.

Vad gäller fokus, kan man då konstatera, att man kör, dit man tittade - mot svängpunkt, apex, utgång etc - vilket rimligen är en variant på att man kör, dit man tittar, kombinerat med att man skall hålla blicken långt fram. Det sistnämnda är synnerligen väsentligt i trafiken - både på två och fyra hjul. Dels kan man köra mjukare och dra av tidigt, när man ser, att det går långsamt ett stycke framför, och dels minskar risken för obehagliga överraskningar i allmänhet.
Av samma skäl kan man också med god framförhållning planera omkörningar bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-19/13:17

Bror Gårdelöf skrev:...kombinerat med att man skall hålla blicken långt fram. Det sistnämnda är synnerligen väsentligt i trafiken - både på två och fyra hjul. Dels kan man köra mjukare och dra av tidigt, när man ser, att det går långsamt ett stycke framför, och dels minskar risken för obehagliga överraskningar i allmänhet.
Av samma skäl kan man också med god framförhållning planera omkörningar bättre.


Här vill jag slå ett slag för höga motorcyklar.
Under sporthojstiden var det i stort sett omöjligt att hålla sig informerad om vad som hände runt om en i trafiken.
Framåt såg man som bäst den närmast framförvarandes bakljus och när bromsljusen tändes var det bara att bromsa utan att veta varför.
Pga liggande körställning såg man på sin höjd åt sidorna då man vred på huvudet för att informera sig om trafiksituationen bakom och vid sidorna. Man fick förlita sig till backspeglarna vid filbyten.
Vid första provkörningen av GSA kom jag till insikt.
Plötsligt såg man över närmast framförvarande bil och kunde se fordonen längre fram. Man såg situationer framför framförvarande bil och var beredd när framförvarande väl bromsade.
Körställningen var upprätt och vred man på huvudet såg man faktiskt bilarna både bakom och vid sidan.
Överblicken in i kurvor blev också annorlunda eftersom man liksom ser kurvan mer uppifrån.
Som touring-mc föredrar jag numera hojar av GS-typ.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-19/14:03

Du har i förbifarten på ett utmärkt sätt beskrivit, varför jag gillar högbyggda bilar. Man sitter bättre - och ser bättre.
Min K 1200 RS med styrhöjare klarar sig rätt bra, men visst - jämfört med på en GS - eller RT - sitter man lite framåtlutad.

Sporthojar är ju just det - optimerade för snabb framfart, vilket i Sverige i praktiken betyder bankörning eller motorväg (= tråkigt). Jag minns fortfarande provkörningen av en Aprilia Mille - den gamla med twin. Den var underbar att köra och "svängde, bara man tänkte göra det" - men runtomsikten var milt uttryckt begränsad, och efter mindre än en halvtimma insåg jag, att såväl nacke som handleder inte alls skulle trivas på den cykeln utan hotade med att ge mig kroniska besvär.
Samma upplevelse men inte lika extrem var att köra en R 1200 S. Härlig hoj - men fel förare!

En annan vinkel, som tangerar KNIX "från fel håll", är det där med att köra mjukt. För många år sedan läste jag en drapa av någon känd hojjournalist, som beskrev den ideala färden mellan Stockholm och Göteborg som "snabb framfart utan att någonsin röra bromsen". Det blir väl mera av en önskedröm än realitet, men det är lätt att förstå, vad han menade. Med god framförhållning, rätt växel och motorbroms vid behov klarar man sig rätt länge i trafiken.
Lite av det upplevde jag, när vi släpptes in på gokartbanan. Eftersom farten aldrig hinner bli störande hög, kan man också träna på att bara bromsa med motorn. Jag upptäckte rätt snart, att på den banan kunde jag köra hela varvet på tvåan - med det enda undantaget start- och målrakan, där trean petades i under ett fåtal sekunder, innan det var dags att växla ner igen - och även använda bromsarna en aning.
Men jag utgår från, att KNIX-kurserna har en bredare målsättning än så.

(Apropå det där med motorbroms, läste jag för många år sedan en artikel av en mycket lycklig hojskribent, som fått möjligheten att köra en Brough Superior SS 100. Han beskrev upplevelsen som häpnadsväckande modern - med ett undantag; bromsarna, som var av modell "skokrämsburkar". "Bromsade gjorde man bäst med motorn." Men då rörde det sig också om en hoj, som på sin tid kostade mer än en årslön för mer än halva Storbritanniens befolkning.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-19/15:54

Nu kanske jag provocerar men ...
Thomas Stadin skrev:Här vill jag slå ett slag för höga motorcyklar.
.....
Vid första provkörningen av GSA kom jag till insikt.
Plötsligt såg man över närmast framförvarande bil och kunde se fordonen längre fram. Man såg situationer framför framförvarande bil och var beredd när framförvarande väl bromsade.
Körställningen var upprätt och vred man på huvudet såg man faktiskt bilarna både bakom och vid sidan.
Överblicken in i kurvor blev också annorlunda eftersom man liksom ser kurvan mer uppifrån.
Som touring-mc föredrar jag numera hojar av GS-typ.

Ut ett trafiksäkerhetsperspektiv kanske den insikten är mycket mer värd än att framhärda Knix-kursande på en sporthoj? Och det kan väl vara lika roligt att åka omkring på de allmänna vägnätet med en GS som med en sporthoj, som inte kommer till sin rätt förrän man kör mycket fortare än vad som övrig trafik kan stå ut med.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-02-19/16:03

Allan Ericsson skrev:
Fredric Fredricson skrev:Knix på Rörken: https://www.youtube.com/watch?v=8-S_oj4aANw
/Fredric

Jag har nu tittat ett flertal gånger på denna filmsnutt. KUL. Filmen kanske inte visar nybörjarkörning? ;) Och jag vet att du har lagt ut flera kuliga snuttar på FB!

- Är det ditt idealspår, som du lyckas få köra nästan helt ostörd i? Jag kommer att tänka på ett uttalande (Bosse Rindar): Ett idealspår är bara en decimeter brett. Detta är sannolikt inte en absolut sanning men ....

- Jag noterar också att instruktören kör mycket svävare ut ur kurvorna, än de långsamtkörande (?) eleverna som ligger före och efter honom. När jag vid något tillfälle (röd grp) har tagit häng på en instruktör, så har jag fått svårt för att hålla samma snäva spår som han håller. Jag glider ut! => Det är nog något som fattas i min GS-körning. (Svaret är givet? Eller hur? Vad händer när man stirrar på framförvarande?)

När jag nu tittar på den så är jag inte så himla stolt över mitt spårval i just den filmen. I en del fall, t.ex. vid omkörning så är det avsiktligt dåligt spår (det är ofint att gå ut och ta spåret från den man just kört om, det kan leda till problem). Men det finns en eller ett par kurvor på Rörken där jag fortfarande efter flera tusen varv inte riktigt har kommit underfund med hur mitt idealspår ser ut. Det varierar lite med humör.

Till mitt försvar kan jag anföra att det var nog inte spårval jag tränade på just där utan jag tror det var s.k. trail-braking, dvs bromsa in i kurvan. Det är inte direkt enligt SMC-doktrinen men instruktörerna tyckte att det kunde vara kul att prova på det också.

Man kan också se på filmen att spårvalen är snyggare när jag ligger bakom nån som bromsar upp. Samma "fenomen" drabbar säkert också instruktörerna och det är därför dom klarar att svänga snävare. Om det var som jag tror så var det Kent och Kenneth och då är vår fart knappt styrfart för dom....

/Fredric

PS. Alla mina filmer från Rörken, samt en del annat, ligger på YouTube: https://www.youtube.com/user/FredricF/videos
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-19/17:44

Allan Ericsson skrev:Jag noterar också att instruktören kör mycket svävare ut ur kurvorna, än de långsamtkörande (?) eleverna som ligger före och efter honom. När jag vid något tillfälle (röd grp) har tagit häng på en instruktör, så har jag fått svårt för att hålla samma snäva spår som han håller. Jag glider ut! => Det är nog något som fattas i min GS-körning. (Svaret är givet? Eller hur? Vad händer när man stirrar på framförvarande?)

Det där kan ju ha med hojens, däckens och/eller förarens egenskaper att göra.
Om instruktören har klistrigare däck än Du, kan han hålla ett snävare spår.
Om Din cykel tenderar att understyra mer än hans, händer samma sak.
Och sedan kan det ju handla om ren körskicklighet.

Min egen cykel är känd för att vara framtung och därmed understyrd, vilket inte gör den till någon idealmaskin i snäva kurvor. Men det kan ju också vara så, att en skickligare förare än jag skulle kunna kompensera det med hårdare pådrag => mer tryck på baksvålen => mindre understyrning => snävare kurvradie.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-19/19:55

Fredric Fredricson skrev:PS. Alla mina filmer från Rörken, samt en del annat, ligger på YouTube: https://www.youtube.com/user/FredricF/videos


Härliga filmer och G-metrix gör sig bra i bild.
Rörken verkar vara en utmärkt bana att träna på.
Gokartbanorna här i väst är inte alls av samma kaliber.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav tibbe » 2018-02-21/10:47

Nu har jag inte läst alla svar men mina reflextioner efter många mil i sadeln även en hel del mil på italienska vägar.
En av övningarna när SMC kör avrostningen här uppe i norrbotten är att bromsa fullt med en hand.
- Då måste man lära sig att använda kroppen och knäslut för att balansera bromskraften och framför allt köra med böjda armbågar. ( har lite svårt med knäslutet när det är en plastkåpa över tanken på GT'n men det går ).
- Har gjort samma övning med passagerare som klämmde ihop om mina höfter. Duttade till först på bromsen innan full bromsningen så hon kunde / hann förbereda sig.
IMHO en jättebra övning för att lära sig att inte hänga på styret med låsta armar och riskera att behöva svänga med överkroppen för att kunna svänga undan t.ex. ett potthål eller sten eller grus eller,,,,,
Kör ofta med en hand på "transportsträckor" men beredd att ta upp vänstra handen om det behövs mera allert körning. Kört bana ( knix ) med en hand för att träna bromsning och tvära svängar.
Ett annat sätt att träna styrning med kroppen och låta hojen röra sig i gupp och spår och ,, är att köra grusvägar med touring / sport hoj. Gäller samma där att slappna av med böjda armbågar.
Men för att våga sig ut på grusvägar bör man först ha tränat knix eller liknade för att våga köra med avslappnade armar och kunna göra bra spårval genom kurvor m.m.
Kanske lite provocernade uttalande men den som kan slappna av på mysiga vägar får ofta ett brett leende bakom visiret.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-21/14:18

Apropå enhandskörning:
De tre övningar som jag uppskattat mest är:

1. Att köra med endast högerhanden på styret
Jag tyckte att det fick mig att inte brottas med cykeln utan att i princip låta den sköta sig själv. Min uppgift blev att hastighetsreglera och att vårda ekipagets balans, dvs att försätta ekipaget ut balans vid ingången i kurvor och sedan försöka hålla perfekt balans fram till nästa kurva, alltså inget vinglande och inga muttersvängar. (Kommentarer????)


2. Att öva på att alltid komma ut ur kurvorna på den egna väghalvan
Koner placerades ut i utgångarna på kurvorna. Det tvingade mig att köra med höjd blick och att noggrant planera kurvtagningen, så att den blev mer lik landsvägskörning än bankörning. "Jag disponerar bara min väghalva och jag vill ha marginaler, vilket betyder att jag skall mäta in mig utifrån kantlinjen på min sida av vägen!" Dvs. att i banans högerkurvor inte mäta utifrån den vänstra bankanten. (Kommentarer????)

3. Att köra utan att bromsa
Man övar upp sin förmåga att planera körningen.

Gemensamt blir det: Att träna på att köra med höjd blick.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-21/14:26

tibbe skrev:..... Gäller samma där att slappna av med böjda armbågar.

Håller med. Jag brukar ofta "prata med mig själv", när jag kör med sittande körställning: Men snälla du, håll inte så hårt i styret. Det medför att jag kryper längre fram på GS-dynan men det är en annan diskussion.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav mumkas » 2018-02-21/18:33

Allan Ericsson skrev:
tibbe skrev:..... Gäller samma där att slappna av med böjda armbågar.

Håller med. Jag brukar ofta "prata med mig själv", när jag kör med sittande körställning: Men snälla du, håll inte så hårt i styret. Det medför att jag kryper längre fram på GS-dynan men det är en annan diskussion.


Kommer ofta på mig själv med att inte sitta avslappnat och köra med raka armar, men det känns ganska snabbt att det är fel och ska rättas till. Men optimalt vore ju om jag aldrig behövde korrigera detta. Märker dock stor skillnad till det bättre när det gäller att sitta avslappnad på min nuvarande R12R jämfört min tidigare R12GS, så körställningen på hojen i allmänhet spelar ju stor roll.

I vilket fall är nu även SMC steg 3 bokat på Arlanda och jag ser verkligen fram emot att köra steg 1-3 i sommar.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav tibbe » 2018-02-22/14:21

Om jag äntligen får på sidvagnen på K1100LT'n så vore det spännande och utvecklande att köra knix med den.
Min nästa utmaning i MC-livet,,, sidvagn på vintern! Men först lite barmarksövning för att få bort lite "rost".
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-22/15:11

Det ger en ny vinkel på Robban Brobergs "Bättre att gå på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-02-23/01:17

mumkas skrev:...
I vilket fall är nu även SMC steg 3 bokat på Arlanda och jag ser verkligen fram emot att köra steg 1-3 i sommar.

Jag bara undrar, om du kört steg 1-3, varför inte steg 4? Det är samma saker att öva på som steg 1-3 men du övar på det momentet som du, och möjligen din instruktör, anser du är i störst behov av att öva på.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-23/10:37

tibbe skrev:Om jag äntligen får på sidvagnen på K1100LT'n så vore det spännande och utvecklande att köra knix med den.


Ja det är rätt. Kör om på "innern" med sidovagnen :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav mumkas » 2018-02-23/16:16

Fredric Fredricson skrev:
mumkas skrev:...
I vilket fall är nu även SMC steg 3 bokat på Arlanda och jag ser verkligen fram emot att köra steg 1-3 i sommar.

Jag bara undrar, om du kört steg 1-3, varför inte steg 4? Det är samma saker att öva på som steg 1-3 men du övar på det momentet som du, och möjligen din instruktör, anser du är i störst behov av att öva på.

/Fredric


Mest av den enkla anledningen att jag redan planerar vad jag ska göra 2019 :D Då blir det förhoppningsvis minst två omgångar steg 4 för finlir. Det kostar en del stålars också, tre kurser i år landar på 6300 kr även om jag lätt tycker att det är värt det. Och man ska inte glömma att för mig kommer steg 1-3 på storbana bli ett sjumilakliv framåt. Såg även att min försäkring i IF inte täcker steg 4 så försäkringen behövs se över också.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-24/21:43

Jag måste bara visa en bildsekvens, som jag imponeras av. Det är inte lätt att konsekvent hålla sig på rätt sida om mittlinjen - genom hela kurvan. Fixar man det i alla typer av kurvor, så är man väl en skicklig motorcyklist. Dessutom minskar man risker för att bötfällas.

Jag vet att jag inte klarar av det. Jag har försökt i just den kurva som visas på bilderna.
Är det något som man KNIX-tränar på på stor bana?

28423887_1516092578489297_2225345241814299319_o_redigerad.jpg
28423887_1516092578489297_2225345241814299319_o_redigerad.jpg (29.06 KiB) Visad 13376 gånger

28238941_1516092675155954_1203439097970574058_o_redigerad.jpg
28238941_1516092675155954_1203439097970574058_o_redigerad.jpg (30.02 KiB) Visad 13376 gånger

28337521_1516092888489266_7037609217274078057_o_redigerad.jpg
28337521_1516092888489266_7037609217274078057_o_redigerad.jpg (28.42 KiB) Visad 13376 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-25/10:31

Allan Ericsson skrev:Det är inte lätt att konsekvent hålla sig på rätt sida om mittlinjen - genom hela kurvan. Fixar man det i alla typer av kurvor, så är man väl en skicklig motorcyklist. Dessutom minskar man risker för att bötfällas.

I så fall är jag en skicklig motorcyklist, för jag har aldrig haft några nämnvärda problem med att hålla mig på rätt sida om mittlinjen - när jag velat. Men det kan ju bero på något så enkelt, som att jag tar det lugnt, när så behövs.
Däremot har jag förstås korsat mittlinjen åtskilliga gånger, om tillfälle givits, och sikten varit fri.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2018-02-25/10:46

Grejen här är väl att när vägen är smal är det lätt att hamna med delar av kroppen/hojen på fel sida mittlinjen i tvära svängar. Detta även om hjulen med god marginal är på rätt sida...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-25/10:59

Helt enig. Tänker man inte på det, kan det få mycket tråkiga konsekvenser i en skymd vänsterkurva.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-25/11:54

Som ni ser så skär jag in. Det kan ju komma sig att jag ser att det är fritt fram, så att jag kan skära och få ett tidigare avslut på svängen och satsa på hög och tidig utgångshastighet! (Man vet ju att man blir fotograferad.)

Så till en association: Jag såg avslutet på damernas 3-mil. I högersvängen i utförslöpan in mot målrakan ligger norskan och förmodligen försöker hålla hög hastighet genom kurvan. Stina Nilsson kanske har tränat Hyr-gokart, där man också har begränsade fartresurser och måste se till av inte kasta bort farten genom att svänga, när kurvan redan är avklarad (päronsväng?). Som jag uppfattade situationen så stressade Stina norskan, så att hon skulle göra en vid sväng. Stina lade sig sedan inledningsvis till vänster och skar sedan in till höger och avslutade svängandet tidigt för att satsa på rakt-fram-åkning med hög utgångshastighet.
Nu undrar jag: Varför gick inte norskan in och blockerade omåkningsförsöket? Är det ojuste kanske????


DSC_0146_beskuren.jpg
DSC_0146_beskuren.jpg (44.54 KiB) Visad 13334 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-25/12:13

Svaret på Din avslutande fråga måste bli en gissning. Det brukar ju vara så i racing, att den som är först in i kurvan har rätt att välja spår, och jag antar, att det gäller även inom längdskidåkningen - i alla fall så länge man inte aktivt tränger den, som ligger i hasorna(?). Det kan vara så enkelt, som att norskan var trött och inte fullt fokuserad - och därför valde ett suboptimalt spår. Alternativt orkade hon inte ta den snävare svängen(?). Då såg Stina chansen - och tog den.
När man sitter i TV-fåtöljen och tittar på konditionssporter, är det lätt att glömma, att de, som vinner dessa dueller, bokstavligt talat åker på gränsen till sin fysiska förmåga. Då är det lätt att någon gång missa ett viktigt spårval - både för att kroppen är slutkörd, och för att hjärnan också kan vara det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav DaK » 2018-02-25/13:57

Jag tror norskan saknade backspegel!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-25/14:53

Bror Gårdelöf skrev:... att de, som vinner dessa dueller, bokstavligt talat åker på gränsen till sin fysiska förmåga. ....

Där såg jag analogin till hyr-kart. Man har inte mer att ge. Motorn (kroppen) förmår inte mer. Då återstår, förutom smarthet, bara att rikta det man har, inte åt sidan (styra), utan framåt.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-27/14:49

Plus att man - mitt i utmattningen! - skall försöka överlista motståndaren, vare sig man nu ligger före eller efter. Det måste vara oerhört lätt för endera parten att göra en felbedömning i ett sådant läge. Råkar den andra ha lite tur och inte vara fullt lika utmattad just då, kan det avgöra - som med Stinas brons.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst