Sida 1 av 1

Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-07-24/09:36
av Odd Arne Kjørstad
Fint oppslag i norske VG i dag:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /23742244/


"Vegdirektoratet anslår at det nå er om lag 250.000 brukere av MC og lett motorsykkel her til lands.

Ifølge Ranes kan dette føre til den såkalte safety in number effekten (SIN-effekten) – dersom antallet trafikanter i en mindretallsgruppe kommer over en kritisk grense vil det legge premissene for hvordan andre trafikanter oppfører seg, og dermed redusere antall ulykker i den trafikkgruppen.

For MC er utforkjøringsulykkene som dominerer statistikken, dernest kommer møte- og krysningsulykker. Derfor mener Ranes det er viktig at MC-førere utviser respekt for det krevende kjøretøyet de tross alt manøvrerer."

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-07-24/09:58
av BigFootPat
Den känslan har jag haft, att här är bilister inte vana vid att det är motorcyklar i trafiken, jämfört med på kontinenten, där de snabbare lägger märke till en, lämnar plats och på andra sätt visar hänsyn. Intressant att lätta MC är så mycket mer olycksdrabbade än tunga; antar att det beror på yngre och mindre erfarna förare, trots en antagligen lägre fart.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-07-24/10:53
av Bror Gårdelöf
Intressant också att Norge enligt artikeln hade färre än 20 000 motorcyklar 1980, medan man idag har nästan 160 000 - åtta gånger så många. Senast jag läste svenska siffror, hade vi tredubblat beståndet under samma tidsperiod.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-07-24/11:54
av BigFootPat
Bror Gårdelöf skrev:Intressant också att Norge enligt artikeln hade färre än 20 000 motorcyklar 1980, medan man idag har nästan 160 000 - åtta gånger så många. Senast jag läste svenska siffror, hade vi tredubblat beståndet under samma tidsperiod.

Och hur många har vi nu? Jag kan tänka mig att det är fler mc per invånare i Norge; men SMC verkar mer aktiva än NMCU, åtminstone med körningar och bankurser.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-07-24/12:18
av Bror Gårdelöf
Senast jag läste en siffra, låg den kring 300 000 - men det är ett tag sedan, så det kan ha blivit ännu fler.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-08-01/05:24
av Bror Gårdelöf
En artikel i dagens Östgöta Correspondenten anger antalet registrerade motorcyklar i Sverige till 317 240 - och antalet registrerade bilar till 4,8 miljoner.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-08-01/09:45
av BigFootPat
Någorlunda relevant: I går hörde jag på Ekot att i Sverige är det allt färre motorcyklister som åker fast för fortkörning. Detta förklarades bland annat med att mc ej fångas i fartkameror - men det har vi ju aldrig gjort, så det kan knappast vara en förklaring till en nedgång. De nämnde också de allt färre, om över huvud taget ännu existerande, trafikpoliserna; och det ligger nog närmare sanningen. Jag bor på västkusten och har anhöriga på östkusten, och åker således en del fram och tillbaka, och det är väldigt sällan man alls ser polis på vägarna.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-08-02/08:22
av Bror Gårdelöf
Jag har gjort samma tolkning - och som jag uppfattar det, gör Polisen, VTI och NTF samma bedömning.
Poliser är det ju numera ont om, så de får prioritera hårt - och en gissning är, att man på högre politiskt nivå inte tänkt på, att fartkameror inte identifierar motorcyklister.

Sedan är rapporteringen lite skruvad. Det anses tydligen vara ett axiom, att det är ett problem, att färre motorcyklister åker dit för fortkörning! Det borde egentligen vara glädjande! Det GÅR att tolka, som att vi kör laglydigt! Men det verkar "ingen" göra. ;)

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-08-02/08:53
av Kovlingen
Bror Gårdelöf skrev: Det GÅR att tolka, som att vi kör laglydigt! Men det verkar "ingen" göra. ;)

Hitta den som alltid kör laglydigt så får denne ovanliga person "kasta första stenen" :?
Däremot tycker jag att de som sätter fartgränserna på vissa sträckor inte vet vad dom sysslar med .
Har max 70km på en krokig väg där jag inte klarar av att köra så fort i 90'-svängar :shock:
En annan väg i närheten är rak , bred och med god sikt har också 70km . :( (Ingen håller detta .)
Där har jag svårt att köra så sakta :)

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-08-02/09:07
av BrooklynS
Jag måste säga att min uppfattning är att MC-förare generellt håller hastigheten bättre än vanliga bilförare. Undantag finns självklart, men åtminstone bland dem med hjälm, körkort och laglig motorcykel bedömer jag ordningen vara god.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-08-02/10:53
av Bror Gårdelöf
Det finns ju t o m verifierat i en studie från VTI. Det slogs upp stort i medierna, att X % av motorcyklisterna kör för fort. Vad som bara nämndes i förbigående - och som enbart noterades av Aftonbladets Robert Collin, heder åt honom - var, att andelen fortkörande bilister i alla fall inte var lägre.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-08-02/12:07
av Olof Eriksson
Bror Gårdelöf skrev:Det finns ju t o m verifierat i en studie från VTI. Det slogs upp stort i medierna, att X % av motorcyklisterna kör för fort. Vad som bara nämndes i förbigående - och som enbart noterades av Aftonbladets Robert Collin, heder åt honom - var, att andelen fortkörande bilister i alla fall inte var lägre.

Har nu varit på resa i ca 300 mil. Och det var inte många motorcyklister som körde om mej. Dock en hel del bilar. Kan nämna att jag körde lagligt. Har ju en på bönpallen som ser hastighetsmätaren :mrgreen: .

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-08-02/15:05
av Bror Gårdelöf
Det slog mig, att Din upplevelse kan vara "typspecifik"(?). Vi touringåkare kör nog sällan så fruktansvärt fort - och är man ute på touring, möter man som regel fler av samma sort.
Fortåkarna bland motorcyklisterna kör måhända på andra vägar?

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-08-02/18:49
av Olof Eriksson
Bror Gårdelöf skrev:Det slog mig, att Din upplevelse kan vara "typspecifik"(?). Vi touringåkare kör nog sällan så fruktansvärt fort - och är man ute på touring, möter man som regel fler av samma sort.
Fortåkarna bland motorcyklisterna kör måhända på andra vägar?

Där har du nog rätt. För det är på motorvägar som man blir omblåsta av sporthojar. Ytterst sällan på de fina turistvägarna.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-09-11/15:24
av Bror Gårdelöf
Apropå det där med, att det setts som ett problem, att färre motorcyklister åker fast för fortkörning (för att det nästan inte finns några trafikpoliser, och kamerorna är oanvändbara), såg jag härom kvällen ett nyhetsinslag om, att färre båtförare numera åker fast för sjöfylleri. Detta sågs som en genomgående god nyhet, dvs ingen spekulerade i, att åtskilliga sjöfyllerister skulle kunna komma undan på grund av sämre resurser.

Men det är väl skillnad på lort och pannkaka.

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-09-11/15:55
av Kovlingen
"Statistik , Statistik och förbannad lögn" hette det väl :?

Re: Oppslag i norske VG: Flere motorsykler, færre ulykker

InläggPostat: 2016-09-11/16:07
av Bror Gårdelöf
Mja; citatet brukar vara: "Det finns tre sorters lögn; lögn, förbannad lögn och statistik." Det tillskrivs som regel Mark Twain - som dock i sin tur citerade Benjamin Disraeli, konservativ brittisk premiärminister under en kort period 1868, därefter 1874 - 1880.