Säsongsrapport

Säsongsrapport

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-18/22:21

Ni har väl inte missat http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=1399 och den riktigt sansade debatten på http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=138415 ?
Mycket att reflektera över!
Många att sörja också!

En hel del är väntat men andra saker överraskar, till exempel andelen singelolyckor som visar märkbart vikande trend - tyder på en ökad anpassning till egen förmåga (även om VI fortfarande har mycket kvar när det gäller samspelet med andra trafikanter).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2006-10-18/23:24

Guzzi-Leif;118 skrev: andra saker överraskar, till exempel andelen singelolyckor som visar märkbart vikande trend - tyder på en ökad anpassning till egen förmåga (även om VI fortfarande har mycket kvar när det gäller samspelet med andra trafikanter).


Jag har varit på olika konferenser i Tyskland under mera än en vecka, och lite intressanta synepunkter kom upp från forskare!

"Singelolyckor" kan ofta "formodas" att bero på mötande / omkörande / korsande fordon / djur / annat - som stör motorcyklisten och anleder att han/hon krasher.
- Detta i en ganska hög del av fallen. Studien var ganska seriös och från en delstat i Tyskland vart man samtidigt har testad med bättra och annorlunda skyltning av vägen mht MC säkerhet.

Samtidigt fick jag på telefon i kväll lite info från en lokal MC-OLA någonstans i Sverige vart man har 6 av dom 53 ovan.
I princip alla 6 är betecknad som singel olyckor. Alla 6 visar sig tydligen att ha bromsad med endast bakbroms och inte med frambroms. Man har granskad spår och avstånd och man har rekonstruerad med samma hoj typor - och sammanställd med olyckans effekt.
Detta tydar altså på att där är tala om förare som inte har bra MC kunskap - specielt i en sits vart det rör soig om överlevnadssituation.

Man kan nog ana samband med den tyska nya kunskap!!!

(Jag lärde mig även i veckan att man på vissa kör tränings skolar i Australien har tagit bort bakbromsen på cyklarna...)
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-19/07:26

Galne Dansken;123 skrev:Jag har varit på olika konferenser i Tyskland under mera än en vecka, och lite intressanta synepunkter kom upp från forskare!

"Singelolyckor" kan ofta "formodas" att bero på mötande / omkörande / korsande fordon / djur / annat - som stör motorcyklisten och anleder att han/hon krasher.
- Detta i en ganska hög del av fallen. Studien var ganska seriös och från en delstat i Tyskland vart man samtidigt har testad med bättra och annorlunda skyltning av vägen mht MC säkerhet.

Samtidigt fick jag på telefon i kväll lite info från en lokal MC-OLA någonstans i Sverige vart man har 6 av dom 53 ovan.
I princip alla 6 är betecknad som singel olyckor. Alla 6 visar sig tydligen att ha bromsad med endast bakbroms och inte med frambroms. Man har granskad spår och avstånd och man har rekonstruerad med samma hoj typor - och sammanställd med olyckans effekt.
Detta tydar altså på att där är tala om förare som inte har bra MC kunskap - specielt i en sits vart det rör soig om överlevnadssituation.

Man kan nog ana samband med den tyska nya kunskap!!!

(Jag lärde mig även i veckan att man på vissa kör tränings skolar i Australien har tagit bort bakbromsen på cyklarna...)


I ett land med kort mc-säsong och där de flesta kör ganska mycket bil, är nog fotbromsning en reflex som kan vara MYCKET svår att bli av med även med stora mängder träning (på nästan all övning hinner man TÄNKA och är inte utsatt för direkt skräck). Dessutom är ju högerfoten helt ledig - dröjer liiiiite längre stund att släppa gasen och greppa handbromsen och då har hjärnan kanske redan övergått i panik-mode.
Finns mycket goda skäl således att ha integralbromsen kopplad i fotpedalen! I vissa fall kanske vi skall fundera över maskinernas anpassning till människan i stället för tvärtom!

Sedan är jag fortfarande lika säker på att vi först skall städa framför egen dörr innan vi skäller på väghållare/djur/bilister och så vidare. Huvuddelen av de situationer vi råkar ut för, är saker vi måste räkna med - anpassning till rådande förhållanden helt enkelt exempelvis genom sänkt hastighet.

Det du, Vv och en massa andra håller på med i trafiksäkerhetsarbetet är så jäkla värdefullt! Ska det kunna bli någon liten mening med inträffade olyckor, är det väl just att vi kan lära oss något av dem. Keep on the good work!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Lime » 2006-10-19/07:59

Guzzi-Leif;128 skrev:Dessutom är ju högerfoten helt ledig - dröjer liiiiite längre stund att släppa gasen och greppa handbromsen och då har hjärnan kanske redan övergått i panik-mode.


Eh... Nä... den lämnar aldrig bromshandtaget vid aktiv körning... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-19/08:47

Lime;130 skrev:Eh... Nä... den lämnar aldrig bromshandtaget vid aktiv körning... ;)


Men incidenten kan inträffa när som helst, även under ett cruisingpass där föraren inte leker Rossi!
Dessutom är du en så kunnig och driven mc-förare att du vet att HELA handen behövs för att få full kontroll över bromsningen - på många mc behövs dessutom hela handen för att nå full bromsverkan.

Sedan kan vi väl vara överens om att många singelolyckor sker i kurva, med ap-hjärnan tillslagen med 100% ingrepp, och då kommer hela frågan om rätt bromsteknik i en annan dager. Bara att inse att de flesta drabbats av "Ooooohps" och då är en paniktillslagen bakbroms ingen överraskning...

Skulle vara mycket intressant om någon drog igång planmässig spets-forskning på området, inte bara statistikfördjupning som idag utan även avseende psykologi inklusive panikreaktioner, MMI-biten, med mera. Kan baseras bland annat på djupintervjuer med överlevande förare, noggrann olycksrapportering, mätningar på trafikövningsplats samt simulatorkörning. Borde kunna drivas av FEMA/AMA, europeiska trafiksäkerhetsorgan samt med stöd av mc-tillverkare.
Vad tycks? Något att lansera SMC -> FEMA?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-19/11:24

Ja, det där tror jag på!

Det har för min del krävt lång och medveten träning för att få bort fotbromsreflexen någotsånär. Idag är det snarare att jag får tänka till när jag vid något enstaka tillfälle kör bil istället. För min hojsäkerhets skull inser jag att det är välgörande att jag kör bil så lite som jag gör. Min personbil har rullat knappt 10% av den sträcka hojen rullat under senaste 12-månadersperioden.

Min åsikt är alltså lite krasst och hårddraget att den som kör hoj borde inte köra bil...:p
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Sven-Gunnar » 2006-10-19/12:09

Använder inte bakbromsen alls vid normal körning. Har däremot inga problem alls med att bromsa när jag kör bil, troligen beroende på att fordonen är så olika.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Inläggav Marie » 2006-10-19/12:23

Klacken;153 skrev:Använder inte bakbromsen alls vid normal körning. Har däremot inga problem alls med att bromsa när jag kör bil, troligen beroende på att fordonen är så olika.



Precis! Så kör jag också, och sannolikt de flesta av oss. Tiotusenkronorsfrågan är dock hur vi agerar i en paniksituation då det är reptilhjärnan som styr....
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-19/12:26

Galne Dansken;123 skrev:- Detta i en ganska hög del av fallen. Studien var ganska seriös och från en delstat i Tyskland vart man samtidigt har testad med bättra och annorlunda skyltning av vägen mht MC säkerhet.


För mig som kör mycket i Tyskland vore det intressant att få veta - Vilken delstat?
/ Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav surfbrother » 2006-10-19/12:33

Marie;154 skrev:Tiotusenkronorsfrågan är dock hur vi agerar i en paniksituation då det är reptilhjärnan som styr....
/Marie


I panik bromsar vi troligtvis så mycket det går med allt vi har har oavsett vilket fordon vi framför. Så reagerar troligtvis jag och de flesta med mig även om många inte vill tillstå det.
surfbrother
 

Inläggav Sven-Gunnar » 2006-10-19/14:13

I en paniksituation reagerar man genom att göra som man brukar. Det innebär att om man brukar använda båda bromsarna, så gör man det även när man reagerar instinktivt. Därför är det viktigt att träna på att bromsa rätt, inte bara vid utbildningstillfällen, utan varje gång man kör.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-19/16:36

Klacken;162 skrev:I en paniksituation reagerar man genom att göra som man brukar. Det innebär att om man brukar använda båda bromsarna, så gör man det även när man reagerar instinktivt. Därför är det viktigt att träna på att bromsa rätt, inte bara vid utbildningstillfällen, utan varje gång man kör.


Att göra varje tur till ett utbildningstillfälle, det tror jag också på!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-19/18:50

Guzzi-Leif;172 skrev:Att göra varje tur till ett utbildningstillfälle, det tror jag också på!


Definitivt!!!!

Det enda jag frågar mig är huruvida det ändå inte finns risk att "bilreflexen" blandar sig i och ställer till det?:confused:
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-19/19:05

Marie;193 skrev:Definitivt!!!!

Det enda jag frågar mig är huruvida det ändå inte finns risk att "bilreflexen" blandar sig i och ställer till det?:confused:
/Marie


Absolut!

Just därför (och av en massa andra anledningar) tycker jag att mitt förslag om verklig forskning runt manövrerandet av mc var så förbaskat klokt.
Många av oss har, genom kunskap och träning, flyttat upp punkten för galna manövrar rejält - det är bra! Icke förty kommer de allra flesta att manövrera riktigt fel den dag paniktriggern slår till.

Om de sturska blir lite mer ödmjuka avseende människans förmåga att hantera nödsituationer, kommer vi inom kort att ha integralbromsar styrda av bromspedalen på alla mc!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Lime » 2006-10-19/19:55

Guzzi-Leif;136 skrev:Men incidenten kan inträffa när som helst, även under ett cruisingpass där föraren inte leker Rossi!
Dessutom är du en så kunnig och driven mc-förare att du vet att HELA handen behövs för att få full kontroll över bromsningen - på många mc behövs dessutom hela handen för att nå full bromsverkan.


Jepp, instämmer till fullo med att hela handen skall användas hela tiden. Visst kan man bromsa med bara två fingrar men min känsla och erfarenhet är att när man börjar närma sig 50-60% av maxbromskraft så börjar det bli svårt att klämma mer med bara två fingrar och få till det ordentligt.

Vad jag menade med att fingrarna aldrig lämnar bromshandtaget är exakt det. Jag kör med öppet tummgrepp på både gas och kopplingshandtagen för att alltid ha så nära som möjligt till bromshandtaget och få en mera avslappnad körställning. Om det är rätt eller inte vet jag inte, men det funkar för mig.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2006-10-19/19:58

Klacken;162 skrev:I en paniksituation reagerar man genom att göra som man brukar. Det innebär att om man brukar använda båda bromsarna, så gör man det även när man reagerar instinktivt. Därför är det viktigt att träna på att bromsa rätt, inte bara vid utbildningstillfällen, utan varje gång man kör.


Guzzi-Leif;172 skrev:Att göra varje tur till ett utbildningstillfälle, det tror jag också på!



Det är ju det jag säger hela tiden... ;)

Repetition, repetition och repetition... Bokstaven A på kortet betyder ju bara att man får övningsköra på egen hand.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-19/20:01

Lime;202 skrev:Jepp, instämmer till fullo med att hela handen skall användas hela tiden. Visst kan man bromsa med bara två fingrar men min känsla och erfarenhet är att när man börjar närma sig 50-60% av maxbromskraft så börjar det bli svårt att klämma mer med bara två fingrar och få till det ordentligt.

Vad jag menade med att fingrarna aldrig lämnar bromshandtaget är exakt det. Jag kör med öppet tummgrepp på både gas och kopplingshandtagen för att alltid ha så nära som möjligt till bromshandtaget och få en mera avslappnad körställning. Om det är rätt eller inte vet jag inte, men det funkar för mig.


Det är gott att, av och till, få vara riktigt överens! Det är vi nu.
Begreppet "bromsberedskap" är riktigt bra och det är ju ett bevis för att föraren är "varslig". Fast den dag man får "Grand Oooohps" får man väl det just för att man inte var beredd...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Några tankar och reflektioner.

Inläggav Mimmi » 2006-10-20/21:51

Jag har läst och funderat över olycksstatistiken. Det är sorglig läsning, för bakom varje omkommen, nästan i vart fall, finns det familj, vänner och andra som sörjer och saknar sin /maka/make/dotter/son/mor/far... ja listan kan göras oändligt lång.

Det talas mycket om vikten av utbildning, att använda bästa möjliga skyddsutrustning, att iaktta alla regler och att helt enkelt köra med omdöme. Inget av detta uppräknade är ju på något sätt fel. Men, ibland kan helt enkelt olyckan vara framme ändå, och i ett nafs skörda flera liv, som på så sätt påverkar statistiken. Jag tänker på en specifik olycka som krävde tre liv. Det var de tre som stannat bakom en stor lastbil på en väg, varför den stod stilla vet jag ej. Bilen som kom bakom stannade inte, det var en långtradare, enligt uppgift fullastad. Resultatet förstår var och en.... I detta fallet spelade det ingen roll vilken utbildning de tre knuttarna hade, ej heller vilken sorts kläder de använde.
Jag vill bara med detta exempel visa att det med så små tal, som det faktiskt ändå handlar om, påverkar en enda händelse statistiken väldigt mycket.

På tal om risker. Jag läste i bladet härförleden i samband med flygolyckan där ett litet hobbyflygplan störtade och tre omkom, att det under de senaste tio åren omkommit fem personer årligen i samband med hobbyflygplansolyckor.
Det är ju ca 10% av omkomna i mc-olyckor. Jag undrar, finns det 28.000 ( =10% av antalet mc) småflygplan i Sverige? Om antalet är mindre, vilket jag tror, så är det alltså större riska att omkomma i en hobbyflygolycka än med mc. Men att införa drastiska sanktioner i den hobbyn har jag aldrig läst om. Jag funderar lite över detta, det är många saker som är lika farliga, eller farligare som det överhuvudtaget inte debatteras om. Det har drunknat flera i år än vad som omkommit i mc-olyckor. Finns det några myndigheter som har allvarliga funderingar om det?

Missförstå mig nu inte, jag vill naturligtvis att det skall vara en säker hobby att utöva, mc-hobbyn! Jag efterlyser bara en balans i debatten om hur farligt allting är.

En annan sak jag funderar över är detta att ett "gratisA" automatiskt skulle göra vederbörande förare till en sämre förare.
Jag tror inte riktigt på det, jag tror snarare att det är körvanan som är det viktiga. Jag menar så här: om någon tog ett A-kort 1971 och sedan inte kört, skulle då denne vara en bättre förare som förstagångsknutte nu än den som fick sin "gratisA"-behörighet 1973 och som sedan dess kört 500-1000 mil varje år, kanske med något års uppehåll? Jag efterlyser data på hur länge resp. omkommen förare haft och verkligen kört mc, inte bara om han eller hon hade ett "gratisA".

Jag minns inte att det var några speciella prov på den tiden. Jag körde upp -71, på min HVA 120cc. Vad jag minns körde jag bara lite runt i Borås, (Kinna var då ännu inte uppkörningsort), jag minns inga speciella manöverprov eller något sådant.
Min åsikt är att det är körvanan som spelar en jättestor roll. Problemet är nog att alltför många kör alldeles för få mil årligen. Minst 500mil tror jag man bör köra för att hålla körskickligheten vid liv. Och då inte bara puttra iväg till närmsta kafé, utan då menar jag att köra, och betrakta varje körtillfälle som ett övningstillfälle. Det finns alltid saker att öva på, bromsning, kurvtagning med mera, med mera...

Det finns en annan sak jag skulle vilja veta. Det var sex kvinnor som omkommit. Hur många var förare resp. passagerare? Dessutom, hur stor andel av sveriges mc-förare är kvinnor?
Om det är lika stor risk för en man som en kvinna att omkomma, då finns det sannerligen inte många tjejer som kör motorcykel! Men OM männen är överrepresenterade, eller kvinnorna underrepresenterade, vilket är samma sak, skulle det vara intressant att fundera vidare över detta förhållande.

Detta var bara lite tankar och funderingar som jag haft ett tag, och som jag kände nu hade mognat till något gripbart som jag kunde skriva ned. Det vore intressant om jag kan få lite svar och reaktioner på detta inlägg, säkerheten är för viktig för att glömmas bort i den allmänna debatten!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-10-20/22:05

Hej
Jag kan meddela från säkra källor att har du inte alla fingrar på rätt sida bromshandtaget när du bromar blir du underkänd direkt på körprovet...Det där ställde till med lite problem för vissa tjejer med små händer som inte riktigt räckte runt handtaget....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Lite svar

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2006-10-20/23:22

Mimmi;306 skrev:Jag har läst och funderat över olycksstatistiken....

1..... I detta fallet spelade det ingen roll vilken utbildning de tre knuttarna hade,
1 A..Jag vill bara med detta exempel visa att det med så små tal, som det faktiskt ändå handlar om, påverkar en enda händelse statistiken väldigt mycket.

2... Det har drunknat flera i år än vad som omkommit i mc-olyckor. Finns det några myndigheter som har allvarliga funderingar om det?

3. Min åsikt är att det är körvanan som spelar en jättestor roll....

4. Det var sex kvinnor som omkommit. Hur många var förare resp. passagerare? Dessutom, hur stor andel av sveriges mc-förare är kvinnor?

..!


1. Det var den fruktansvarda olycka vid Åmål, vart 2 MC liggar bak en lastvagn, som av uforklarliga skäl tabbat sitt släpp. På ett lastbagnssläpp är en säkerhets broms som aktiveras om släppet tabbas. Bromsen ser till att släppet inte kör vidare löpsk.
När släppet plötsligt bromsar och därmed stannar omgående, kör dom 2 MC in i släppet - och dom rammas sen av langtradaren som liggar bak.

1. A Utbildning och respekt för reaktionsträcka, och därmed stopsträcka är nog värd att ha med i högrahanden. Att kunne vaja undan per reflex på MC är nog osså nått som är bra att ha med!

2. Jag tar för givet att det finns motioner om att vajerräcken ska sättas upp runt hela svenska kyststräcken.

3. Körvana ell. körskicklighet är relativa begreb. Det är lång väg att att kunne hantera och förstå hur en MC kan handteras versus egen körvana och självlärda kunskaper.
En MC är faktisk det mest teknisk krävande fordon att framföra.
Min erfarenhet är att även den som har åkt aktivt hoj och anser sig värande väldigt duktig - kan lära sig väldigt mycket med hjälp.

4. ca. 10% av Sveriges motorcylister är kvinnor. Vi vett inte från statestikken pt. om några var passaseare. Men, vett vett att en var i Åmål olyckan. På SMC är tron att kvinnor är mindra representerade generellt!

Att dom äldra är en väsentlig del av dom omkomna är logisk. Dom äldra är klart den störste del av MC kollektivet. Och det är samtidigt viktigt att notera att en störra del av olyckorna är anledat av andra trafikkanter.

Hoppas jag fick svarad dig Mimmi på några av dina funderingar.


Nb: Jag kan rekomendera till debatten om broms att testa lite andra moderna hojer. Ta gärna en variant med radial bromsar fram :rolleyes:
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Peter Ö » 2006-10-21/10:15

surfbrother;157 skrev:I panik bromsar vi troligtvis så mycket det går med allt vi har har oavsett vilket fordon vi framför. Så reagerar troligtvis jag och de flesta med mig även om många inte vill tillstå det.


Jag har för det mesta bara använt handbromsen, vilket innebar att så även skedde vid överraskning. Idag kör jag R1200GS med integrerade bromsar med servo. I och med det har jag inte problem med vilken broms jag väljer eller att ta i tillräckligt hårt. Vilket bromssystem man än har är regelbunden övning nödvändigt. PS har kört med ABS sen -95 och skulle aldrig köpa en hoj utan.
Användarvisningsbild
Peter Ö
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1995-09-19/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2006-10-21/14:07

Mimmi;306 skrev: Problemet är nog att alltför många kör alldeles för få mil årligen. Minst 500mil tror jag man bör köra för att hålla körskickligheten vid liv. Och då inte bara puttra iväg till närmsta kafé, utan då menar jag att köra, och betrakta varje körtillfälle som ett övningstillfälle. Det finns alltid saker att öva på, bromsning, kurvtagning med mera, med mera...
!


Motorcyklarnas körsträckor ökade


Under 2005 ökade körsträckorna för motorcyklarna. Det framgår av preliminära uppgifter som SCB tagit fram på uppdrag av SIKA.
Den genomsnittliga körsträckan för motorcyklar under 2005 var preliminärt 281 mil, vilket var en ökning med 5 mil jämfört med föregående år. För motorcyklar ägda av juridiska personer, dvs företag, organisationer mm, ökade körsträckan med 56 mil. Körsträckan för motorcyklar ägda av privatpersoner ökade med två mil.

http://www.motormagasinet.net/nyheter/middle.htm?artid=92800&ramme=1
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-21/14:44

Galne Dansken;332 skrev:Motorcyklarnas körsträckor ökade


Under 2005 ökade körsträckorna för motorcyklarna. Det framgår av preliminära uppgifter som SCB tagit fram på uppdrag av SIKA.
Den genomsnittliga körsträckan för motorcyklar under 2005 var preliminärt 281 mil, vilket var en ökning med 5 mil jämfört med föregående år. För motorcyklar ägda av juridiska personer, dvs företag, organisationer mm, ökade körsträckan med 56 mil. Körsträckan för motorcyklar ägda av privatpersoner ökade med två mil.

http://www.motormagasinet.net/nyheter/middle.htm?artid=92800&ramme=1


Tack vare 2-årsintervallet hos SBP så släpar statistiken efter. Kanske den plussas på när jag varit inne våren -07, för som det ser ut har min hoj körts cirka 10 ggr så långt som den genomsnittliga hojen ägd av skånsk kvinna enligt [url="http://www.sika-institute.se/Doclib/2006/ss_2006_25.pdf"]SIKAs statistik[/url], och ser man på hojar av årsmodell 1989 ägda av kvinnor så lär det nästan komma att synas i statistiken, då det bara finns 292 st sådana i hela Sverige, och dessa bara körts i genomsnitt 180 mil.....
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Lej » 2006-10-21/17:54

Guzzi-Leif;136 skrev:Men incidenten kan inträffa när som helst, även under ett cruisingpass där föraren inte leker Rossi!
Dessutom är du en så kunnig och driven mc-förare att du vet att HELA handen behövs för att få full kontroll över bromsningen - på många mc behövs dessutom hela handen för att nå full bromsverkan.

Sedan kan vi väl vara överens om att många singelolyckor sker i kurva, med ap-hjärnan tillslagen med 100% ingrepp, och då kommer hela frågan om rätt bromsteknik i en annan dager. Bara att inse att de flesta drabbats av "Ooooohps" och då är en paniktillslagen bakbroms ingen överraskning...

Skulle vara mycket intressant om någon drog igång planmässig spets-forskning på området, inte bara statistikfördjupning som idag utan även avseende psykologi inklusive panikreaktioner, MMI-biten, med mera. Kan baseras bland annat på djupintervjuer med överlevande förare, noggrann olycksrapportering, mätningar på trafikövningsplats samt simulatorkörning. Borde kunna drivas av FEMA/AMA, europeiska trafiksäkerhetsorgan samt med stöd av mc-tillverkare.
Vad tycks? Något att lansera SMC -> FEMA?


Kombinationsbromsar och ABS är en bra försäkring mot det du skriver, men mig veterligen ger det ingen lägre premie hos försäkringsbolagen.
Om de tog det initiativet skulle det säljas fler cyklar som har inbyggt motmedel mot panikreaktioner.
Om man sen kunde koppla ur det enkelt vid bankörning skulle ju alla var nöjda.
Leif Johansson, D9
K1200GT-04
Lej
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-21/18:28

Lej;349 skrev:Kombinationsbromsar och ABS är en bra försäkring mot det du skriver, men mig veterligen ger det ingen lägre premie hos försäkringsbolagen.
Om de tog det initiativet skulle det säljas fler cyklar som har inbyggt motmedel mot panikreaktioner.
Om man sen kunde koppla ur det enkelt vid bankörning skulle ju alla var nöjda.


Mycket klokt!
Dessutom skulle en och annan inse att många av oss dödliga mc-förare aldrig kommer att bli bättre än de finurliga stödsystemen ;)

Jag är förvånad över att endast jag förespråkar verklig forskning inom området förare/mc. Är övertygad om att vi skulle få många aha-upplevelser samt svar på en rad gåtor.
Trodde många insiktsfulla skulle haka på idén, men...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Michael Fored » 2006-10-21/19:48

Guzzi-Leif;351 skrev:Jag är förvånad över att endast jag förespråkar verklig forskning inom området förare/mc.


Jag utgår att du med "verklig forskning" menar studier utförda av oberoende forskare. Det är tyvärr väldigt ont om oberoende trafikforskare och den absoluta majoriteten av de undersökningar som genomförs är beställningsjobb med politiska undertoner.
"Verklig forskning" tar tid och kostar pengar. Det finns vad jag vet i Sverige inga anslagsgivare till "verklig" motorcykeltrafiksäkerhetsforskning. Annars är vi flera som har erfarenhet från forskning och som försöker få tid till motorcykeltrafiksäkerhetsforskning. Det finns data och den blir bara bättre med tiden! :)

Michael Fored
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-21/21:03

MichaelF;358 skrev:Jag utgår att du med "verklig forskning" menar studier utförda av oberoende forskare. Det är tyvärr väldigt ont om oberoende trafikforskare och den absoluta majoriteten av de undersökningar som genomförs är beställningsjobb med politiska undertoner.
"Verklig forskning" tar tid och kostar pengar. Det finns vad jag vet i Sverige inga anslagsgivare till "verklig" motorcykeltrafiksäkerhetsforskning. Annars är vi flera som har erfarenhet från forskning och som försöker få tid till motorcykeltrafiksäkerhetsforskning. Det finns data och den blir bara bättre med tiden! :)

Michael Fored


Jag menar absolut inte att nedvärdera det idoga arbete som redan idag sker med ytterst små medel och drivet av glödande entusiasm! Det har redan fört oss betydligt längre fram på kunskapsstigen än för bara tio år sedan.
Bara för att jag skall lära mig mer: Finns det andra data än den typ som ligger bakom OLAn? Mer än statistik från olyckor?

Det vore väl inte helt otänkbart att en beteendevetenskaplig/psykologisk/teknisk/medicinsk djupforskning på spetsnivån skulle kunna drivas inom området? En del av krockforskningen på bilsidan närmar sig det djupet men är än så länge alltför fokuserat på passiva skyddssystem.
Självfallet kräver det deltagande av de största fabrikerna samt myndigheter och organisationer som SMC, FEMA och dess amerikanska motsvarighet(er).

Om jag ånyo skriver virrigt och korkat skyller jag på alkohol och alltför lång tid i det varma badet :o
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Michael Fored » 2006-10-21/21:19

Guzzi-Leif;363 skrev:Jag menar absolut inte att nedvärdera det idoga arbete som redan idag sker med ytterst små medel och drivet av glödande entusiasm! Det har redan fört oss betydligt längre fram på kunskapsstigen än för bara tio år sedan.


Äh, be inte om ursäkt Guzzi! Det är egentligen fördj.....t att det skall vara så svårt!
En sak som ibland kan roa mig är att somliga politiker och/eller trafikpolitiker betraktar motorcyklister som en bunt huliganer, eller åtminstone halvhuliganer, när vi i verkligheten är medborgare av alla sorter. Och vi har entusiasm, vilja och kunskap att bemöta de halvlögner som sprids om motorcyklism. Och vi gör verkligen något åt saken!
Har någon märkt att diverse trafikmyndigheter numera relaterar antalet mc-olyckor till antalet motorcyklar i trafik eller till beräkningar av motorcyklars trafikarbete? Så var det inte för bara tre år sedan när media svämmade över av "mc-dödenrapporter".
Så startades sporhojsprojektet och i år är medelåldern bland de dödade högre! Nu är det kanske dags för "gubbhojsprojektet"? Eller?
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-21/22:06

MichaelF;367 skrev:Äh, be inte om ursäkt Guzzi! Det är egentligen fördj.....t att det skall vara så svårt!
En sak som ibland kan roa mig är att somliga politiker och/eller trafikpolitiker betraktar motorcyklister som en bunt huliganer, eller åtminstone halvhuliganer, när vi i verkligheten är medborgare av alla sorter.


Där tror jag vi själva har del i skulden. Hade vi gjort likadant med "vårdslöshetitrafikknuttarna" som vi gjorde när HA & Co kom in i bilden, tagit tydligt avstånd, tror jag de seriösa hade klarat sig undan omgivningens fördömande.

MichaelF;367 skrev: Och vi har entusiasm, vilja och kunskap att bemöta de halvlögner som sprids om motorcyklism. Och vi gör verkligen något åt saken!
Har någon märkt att diverse trafikmyndigheter numera relaterar antalet mc-olyckor till antalet motorcyklar i trafik eller till beräkningar av motorcyklars trafikarbete? Så var det inte för bara tre år sedan när media svämmade över av "mc-dödenrapporter".


Det insiktsfulla arbetet SMC ->Vv (förr TSV) har sannerligen burit frukt! Ett förvisso skört förtroende men tydligen relativt stabilt just nu. Sannolikt få intresseföreningar som så tydligt får utgöra tung remissinstans som SMC gjort och gör.

MichaelF;367 skrev: Så startades sporhojsprojektet och i år är medelåldern bland de dödade högre! Nu är det kanske dags för "gubbhojsprojektet"? Eller?


Innan jag skriver under på det, skulle jag vilja se åldersstrukturen på de aktiva förarna. Min TRO är att dagens medelålder för döda ganska bra speglar korskopplingen körda mil/levnadsålder. Vi får inte glömma den kraftiga förskjutning som skett från "billigt ungdomsredskap" -> "frihet och potensmedel för medelålders, etablerade gubbs" (samt kloka, fria, oberoende starka kvinnor förstås)....

Keep on the..... (nu var jag nära gullegull och kram igen)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-21/23:29

Guzzi-Leif;351 skrev:Mycket klokt!
Dessutom skulle en och annan inse att många av oss dödliga mc-förare aldrig kommer att bli bättre än de finurliga stödsystemen ;)

Jag är förvånad över att endast jag förespråkar verklig forskning inom området förare/mc. Är övertygad om att vi skulle få många aha-upplevelser samt svar på en rad gåtor.
Trodde många insiktsfulla skulle haka på idén, men...


Sant och klokt

Genom ungdomigt oförstånd (och medelålders inkompetens samt dårskap hos medtrafikanter) har jag hamnat i ett antal så kallade incidenter genom åren. Den senste för två år sedan är nog i praktiken den när det var "the closest call".

Den bistra sanningen är att de stödsystem som maskinen gav mig sannolikt gav mig de millimetrar som räddade liv (eller åtmisntone lem). Jag har i annan tråd (mångordigt) berömt BMW integral och EVO bromsar så det tänker jag inte göra här.

Millimetrar talar vi i vart fall om när två fordon i 70 kmh fart är ca 40 meter från varandra 1 sekund innan smällen och träffen (på min MC) främre vänstra backspegeln och bakre vänstra packväskan (kolla på en bild av en R1150RT så får ni se).

1 Sekund innan smällen - gullpluttigullsnutt, det är så härligt att köra MC (sorry kunde bara inte hålla mig ;) ). Ooooooops- Manövrera Manövrera - PANG

Jag kan garantera att det första man tänker är inte - Jäklar vad det blir ryckigt med dessa BMW EVO bromsar.

Jag tror på en forskning som inte enbart är teknik inriktad utan startar från det psykologiska planet - hur reagerar man när hjärnan gör (OFF) och reptilhjärnan (BOOOST 200% POWER). Det är ju dessa bråkdelar av en sekund som är de avgörande.

Har vi två/tre eller mer sekunder på oss då undviker vi (oftast) olyckan.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Gubbprojekt

Inläggav Hans Säfström » 2006-10-22/10:11

Ursprungligen postat av MichaelF Visa inlägg
Så startades sporhojsprojektet och i år är medelåldern bland de dödade högre! Nu är det kanske dags för "gubbhojsprojektet"? Eller?


Jo, men det blir nog tio gånger svårare att få någon ordning på "gamla stutar"
som mest glider omkring och njuter av räkmackor.
Här finns ingen större önskan att förfina sina färdigheter på bana.
Man kan ju det mesta redan och viktfördelningen på hojtypen gör ju
att bakbromsen är mest lämplig.

En affärsidè för de som känner sig kallade skulle kanske vara att ordna
utflykter med inlagda övningsmoment på allmän väg.
Skulle bli mycket mer ekonomiskt än att åka till motorbanor och kanske
mer attraktivt.
Det är något att bita i det du Michael :rolleyes:

hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2006-10-22/10:40

Guzzi-Leif;351 skrev: ;)

Jag är förvånad över att endast jag förespråkar verklig forskning inom området förare/mc. Är övertygad om att vi skulle få många aha-upplevelser samt svar på en rad gåtor.
Trodde många insiktsfulla skulle haka på idén, men...


Duu öhh - det är faktisk ett ganska gammalt ämne, som det har varit mycket forskning i.
Den bibel som liggar bak om största delen av pedagogikken i SMC:s sporthojs projekt och övriga SMC fortbildningar hetter:

[CENTER]The EU ADVANCED Project: [/CENTER]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][CENTER]Description and Analysis of Post-
licence Driver and Rider Training [/CENTER]
[/FONT]
Biblen, är resultat av just den typ av forskning jag förstår att du förespråkar. (den går att hitta på google).

Att det sen är en mafig diskussion bland dom lärda om att ökar man färdigheterna, ökar man osså hastigheten - och hastigheten är anledningen till att folk dör!

(Jag tror fortfarende att en uerfaren knutte som kör t. 55 km/t i en given kurve och blir angst - med vanliga följevärkningar, är mera olyckesbenägen än: Den erfarna som utan problem kanske kör 90 km/t i exakt samma böj med stor marginal för riktnings ändringar, broms etc.. Men, detta får vara min uvetenskapliga åsikt baserad på erfarenhet och vad jag har set och upplevt ute i MC miljön.)

SMC har gennom några år förberett data underlag för forskning i effekten av fortbildningar.

Jag har förra veckan kollad på ett blackbox system, som använda i Australien på MC fortbildningar. Här får man en grafisk dataserie som exakt visar hur eleven har gassad och bromsad i givent vägmiljö. Man kan utifrån detta sedan ge undervisning anpassad direkt efter elvens attityd!
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/10:53

Galne Dansken;416 skrev:Duu öhh - det är faktisk ett ganska gammalt ämne, som det har varit mycket forskning i.
Den bibel som liggar bak om största delen av pedagogikken i SMC:s sporthojs projekt och övriga SMC fortbildningar hetter:

[CENTER]The EU ADVANCED Project: [/CENTER]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][CENTER]Description and Analysis of Post-
licence Driver and Rider Training [/CENTER]
[/FONT]
Biblen, är resultat av just den typ av forskning jag förstår att du förespråkar. (den går att hitta på google).

Att det sen är en mafig diskussion bland dom lärda om att ökar man färdigheterna, ökar man osså hastigheten - och hastigheten är anledningen till att folk dör!

(Jag tror fortfarende att en uerfaren knutte som kör t. 55 km/t i en given kurve och blir angst - med vanliga följevärkningar, är mera olyckesbenägen än: Den erfarna som utan problem kanske kör 90 km/t i exakt samma böj med stor marginal för riktnings ändringar, broms etc.. Men, detta får vara min uvetenskapliga åsikt baserad på erfarenhet och vad jag har set och upplevt ute i MC miljön.)

SMC har gennom några år förberett data underlag för forskning i effekten av fortbildningar.

Jag har förra veckan kollad på ett blackbox system, som använda i Australien på MC fortbildningar. Här får man en grafisk dataserie som exakt visar hur eleven har gassad och bromsad i givent vägmiljö. Man kan utifrån detta sedan ge undervisning anpassad direkt efter elvens attityd!


Mycket intressant!
Inte 100% av vad jag menar men bra mycket närmare än vad jag visste fanns.

Och din ovetenskapliga konklusion om 55/90 delar jag helt och hållet såklart, under de förutsättningar du angett där 55'an definitivt kört över sin förmåga! Lika självklart som att utbildning och vidareutbildning är viktiga inslag i trafiksäkerhetsarbetet.

Detta om ökad färdighet -> ökad hastighet = oförändrad risknivå är en av kärnfrågorna. Jag är fortfarande lika övertygad (men där är jag jäkligt ovetenskaplig) om att det är den valda risknivån = graden av "äventyrlighet" som är den dominerande faktorn när det gäller trafiksäkerhet. Körteknisk färdighet är nödvändig och den kan aldrig bli för hög men den är knappast gränssättande för olycksrisken. Fast det har jag kanske tyckt/trott förut? ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2006-10-22/10:54

Guzzi-Leif;363 skrev:..Självfallet kräver det deltagande av de största fabrikerna samt myndigheter och organisationer som SMC, FEMA och dess amerikanska motsvarighet(er).

Om jag ånyo skriver virrigt och korkat skyller jag på alkohol och alltför lång tid i det varma badet :o


FEMA - SMC, vist deltar dessa organisationer gärna - men, jag tror att man osså måste förstå att inga av dessa organisationer har råd att ha personal som har rätt kompetens och tid.

FEMA är idag 3 personer anställda i Bryssels. 1 person jobbar primärt med administration av organisationen, dvs bokföring och dylikt. 1 jobbar med lobbying och konkreta förslag på politikerna i Parlamentet, mv. Och just nu sökar vi en avlösare till lobbyist no. 2.
Det som behövas är enkelt att tillföra dessa organisationer ekonomiska medel - så dom kan ha rätt personal som kan jobba mera detiailjerad i alla olika sakfrågor.

BMW MC Klubben och BMW ku t. ex. ge 1 eller 2 € per medlem som donation till f. ex. FEMA, nu när vi inte har BCE!!
Endast en tanke...

FEMA lyckades för några veckor sedan att få infört i ett EU Vägbygnings charter, att alla vägbyggen ska tillgodose dom mjuka trafikanter, dvs oss på MC. Tänk att en sådan grej kan vara ny år 2006. Det är sådant som kommer betyda att VV blir tvungna att bygga MC vänliga räcken..
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/11:01

Galne Dansken;419 skrev:FEMA - SMC, vist deltar dessa organisationer gärna - men, jag tror att man osså måste förstå att inga av dessa organisationer har råd att ha personal som har rätt kompetens och tid.

FEMA är idag 3 personer anställda i Bryssels. 1 person jobbar primärt med administration av organisationen, dvs bokföring och dylikt. 1 jobbar med lobbying och konkreta förslag på politikerna i Parlamentet, mv. Och just nu sökar vi en avlösare till lobbyist no. 2.
Det som behövas är enkelt att tillföra dessa organisationer ekonomiska medel - så dom kan ha rätt personal som kan jobba mera detiailjerad i alla olika sakfrågor.

BMW MC Klubben och BMW ku t. ex. ge 1 eller 2 € per medlem som donation till f. ex. FEMA, nu när vi inte har BCE!!
Endast en tanke...

FEMA lyckades för några veckor sedan att få infört i ett EU Vägbygnings charter, att alla vägbyggen ska tillgodose dom mjuka trafikanter, dvs oss på MC. Tänk att en sådan grej kan vara ny år 2006. Det är sådant som kommer betyda att VV blir tvungna att bygga MC vänliga räcken..


Precis!
Våra egna organisationer kan driva på, initiera och entusiasmera men ekonomin och andra resurser måste tillgodoses av andra.
På bilsidan drivs ju en hel del forskning av tillverkarna, låt vara huvudsakligen avseende passiva skyddssystem, och det finns väl utrymme för samma grej på mc-sidan?

Och nääää; jag lastar vare sig dig eller SMC för att vi inte lever i den bästa av världar! Jag har tillräcklig insikt och inblick för att haja att ni/vi redan gjort VÄLDIGT mycket positivt - nu och sedan 70-talet!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-22/12:41

Galne Dansken;419 skrev:*SNIPP*
Jag tror fortfarende att en uerfaren knutte som kör t. 55 km/t i en given kurve och blir angst - med vanliga följevärkningar, är mera olyckesbenägen än: Den erfarna som utan problem kanske kör 90 km/t i exakt samma böj med stor marginal för riktnings ändringar, broms etc.. Men, detta får vara min uvetenskapliga åsikt baserad på erfarenhet och vad jag har set och upplevt ute i MC miljön.
*SNIPP*


Där tror jag dessutom att din "ovetenskapliga åsikt att erfarenhet ger bättre förare" har en del som styrker den.

Två exempel:

I bilvärlden har det uppkommit en del olyckor där folk har varit oerfarna av att nyttja nymodigheter som "Antisladdsystem osv.". Jag läste häromdagen att "gamla förar-rävar" nu måste fortbilda sig för att kunna agera på rätt sätt om man får sladd. Det är tydligen så att det gamla beteendet med att motstyra (ej samma som i MC världen) förvirrar systemen. Man skall bara lugnt styra dit man vill komma så sköter elektroniken resten. Kontentan blir att fortbildning är bra, och att även en van förare (om man berövar honom/henne erfarenhetsbanken och det är nya "panikbeteenden som gäller") behöver skaffa sådan.

Jag läste i Pravda (Aftonbladet) om H&M arvingen som hade planterat en Koenigsegg (hur det nu stavas) i diket efter 18 timmar. Saken var den att det var andra gången som den bilen var av vägen på en månad, och statistiken med ett exemplar av en bil och två avgasningar på en månad talar väl sitt tydliga språk. Det var åtminstone vid ena tillfället en erfaren förare (vet ej hur det är med Herr H&M) som körde. I senaste fallet hade bilen fått sladd i en omkörning. Jag antar att det är precis som att gasa med farsans 142 på blankis när man trycker gasen i botten på ett 800 hkr monster. Återigen så har föraren gått från erfaren till oerfaren är min teori.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Gubbprojekt - fortsättning

Inläggav Michael Fored » 2006-10-22/14:40

Hans S;403 skrev:En affärsidè för de som känner sig kallade skulle kanske vara att ordna utflykter med inlagda övningsmoment på allmän väg.
Skulle bli mycket mer ekonomiskt än att åka till motorbanor och kanske
mer attraktivt.


En god idé! Kanske inleda en sörmlandstouring med lite kurvteori och sedan öva fram till en lämplig lunchplats med en avskiljd raksträcka för bromsövningar. På vägen hem kan vi sedan öva både kurva och frambroms!

Också något liknande för gatcyklar på grus!

Här har kanske BMW MC-klubben ett eget "marknadssegment"? :rolleyes:
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/15:11

Hans S;403 skrev:Ursprungligen postat av MichaelF Visa inlägg
Så startades sporhojsprojektet och i år är medelåldern bland de dödade högre! Nu är det kanske dags för "gubbhojsprojektet"? Eller?


Jo, men det blir nog tio gånger svårare att få någon ordning på "gamla stutar"
som mest glider omkring och njuter av räkmackor.
Här finns ingen större önskan att förfina sina färdigheter på bana.
Man kan ju det mesta redan och viktfördelningen på hojtypen gör ju
att bakbromsen är mest lämplig.

hasse


Det där är såklart tiotusenkronorsfrågan; hur frälser man de ännu inte utbildningsfrälsta?

Jag kan börja med NÅGRA saker som jag TROR behöver till; andra åldringar här är välkomna att fylla på:
-Insikt. Vi gubbar/gummor behöver större insikt om behovet. Kanske kan det beskrivas och marknadsföras i några typsituationer som de flesta råkar ut för då och då (för snabbt in i kurvan/mitt spår blockerat eller kontaminerat/tvärnit i kön/mötande kör om i mitt körfält/o.s.v.), något som kan ge oss en "aha" och inse bristerna i vår egen status.
-Tillgänglighet. Aktuell kundkategori har sällan möjlighet att se mc-åkningen som ALLT här i livet, de lever inte för sin hobby utan har hobbyn för att leva lite bättre. Att vika mer än en dag för utbildningen, inklusive resa och förberedelser, upplevs säkerligen som svårlöst. Därför måste det vara NÄRA och vid FLERA TILLFÄLLEN.
-Anpassning. För många av oss luktar "knä i backen", "fotpinneskrap", "aphäng" med mera riktigt illa. Till detta måste utbildningen anpassas om kategorin skall komma. Manövrering, bromsteknik på olika underlag, spårval med mera brukar dock funka utan motstånd, åtminstone enligt min erfarenhet från avrostningar.
-Värdighet. Att utpeka kategorin som mindre kunnig/kompetent, trots att huvuddelen har lång erfarenhet samt många skadefria år, leder ingen vart. Tror till och med att huvuddelen av gamlingarna har en massa saker att bidra med som även kan utveckla instruktörerna.
-Tid. Budskapet måste föras från mun till mun varför vi måste räkna med några års återkommande kurser innan flödet är igång.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/15:14

MichaelF;431 skrev:En god idé! Kanske inleda en sörmlandstouring med lite kurvteori och sedan öva fram till en lämplig lunchplats med en avskiljd raksträcka för bromsövningar. På vägen hem kan vi sedan öva både kurva och frambroms!

Också något liknande för gatcyklar på grus!

Här har kanske BMW MC-klubben ett eget "marknadssegment"? :rolleyes:


Hans o Michael:
Ni har ju ett nästan färdigt projekt, bra!
Dessutom mobilt så det kan turnera i landet och göras tillgängligt för en massa motorcyklister.
Så skall det låta!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-22/19:38

mbrobeck;426 skrev:Jag läste i Pravda (Aftonbladet) om H&M arvingen som hade planterat en Koenigsegg (hur det nu stavas) i diket efter 18 timmar. Saken var den att det var andra gången som den bilen var av vägen på en månad, och statistiken med ett exemplar av en bil och två avgasningar på en månad talar väl sitt tydliga språk. Det var åtminstone vid ena tillfället en erfaren förare (vet ej hur det är med Herr H&M) som körde. I senaste fallet hade bilen fått sladd i en omkörning. Jag antar att det är precis som att gasa med farsans 142 på blankis när man trycker gasen i botten på ett 800 hkr monster. Återigen så har föraren gått från erfaren till oerfaren är min teori.

MVH Magnus

Det var till och med TREDJE gången på en månad den bilen var ute och jazzade.
Förra veckan gjorde den en rejäl piruett här i Ängelholm (Barkåkra närmre bestämt), och då med en *mycket* erfaren förare vid ratten. Det finns nog skäl att förarutbildning ingår i priset på den vagnen.

Enligt vad jag hörde idag skall den vara tämligen giftig om man inte behandlar gaspedalen med största tänkbara respekt. Den beskrivning jag fick, fick mig att ana att det på vanlig fuktig asfalt påminner om när jag (för ett kvartssekel sedan) försökte köra vår rejält efterhandsvässade Ford Cortina GT mk II på sjöis med gamla diagonaldäck (sommar, köpta på soptippen) runt om.....
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst