Guzzi-Leif;118 skrev: andra saker överraskar, till exempel andelen singelolyckor som visar märkbart vikande trend - tyder på en ökad anpassning till egen förmåga (även om VI fortfarande har mycket kvar när det gäller samspelet med andra trafikanter).
Galne Dansken;123 skrev:Jag har varit på olika konferenser i Tyskland under mera än en vecka, och lite intressanta synepunkter kom upp från forskare!
"Singelolyckor" kan ofta "formodas" att bero på mötande / omkörande / korsande fordon / djur / annat - som stör motorcyklisten och anleder att han/hon krasher.
- Detta i en ganska hög del av fallen. Studien var ganska seriös och från en delstat i Tyskland vart man samtidigt har testad med bättra och annorlunda skyltning av vägen mht MC säkerhet.
Samtidigt fick jag på telefon i kväll lite info från en lokal MC-OLA någonstans i Sverige vart man har 6 av dom 53 ovan.
I princip alla 6 är betecknad som singel olyckor. Alla 6 visar sig tydligen att ha bromsad med endast bakbroms och inte med frambroms. Man har granskad spår och avstånd och man har rekonstruerad med samma hoj typor - och sammanställd med olyckans effekt.
Detta tydar altså på att där är tala om förare som inte har bra MC kunskap - specielt i en sits vart det rör soig om överlevnadssituation.
Man kan nog ana samband med den tyska nya kunskap!!!
(Jag lärde mig även i veckan att man på vissa kör tränings skolar i Australien har tagit bort bakbromsen på cyklarna...)
Guzzi-Leif;128 skrev:Dessutom är ju högerfoten helt ledig - dröjer liiiiite längre stund att släppa gasen och greppa handbromsen och då har hjärnan kanske redan övergått i panik-mode.
Lime;130 skrev:Eh... Nä... den lämnar aldrig bromshandtaget vid aktiv körning...
Klacken;153 skrev:Använder inte bakbromsen alls vid normal körning. Har däremot inga problem alls med att bromsa när jag kör bil, troligen beroende på att fordonen är så olika.
Galne Dansken;123 skrev:- Detta i en ganska hög del av fallen. Studien var ganska seriös och från en delstat i Tyskland vart man samtidigt har testad med bättra och annorlunda skyltning av vägen mht MC säkerhet.
Marie;154 skrev:Tiotusenkronorsfrågan är dock hur vi agerar i en paniksituation då det är reptilhjärnan som styr....
/Marie
Klacken;162 skrev:I en paniksituation reagerar man genom att göra som man brukar. Det innebär att om man brukar använda båda bromsarna, så gör man det även när man reagerar instinktivt. Därför är det viktigt att träna på att bromsa rätt, inte bara vid utbildningstillfällen, utan varje gång man kör.
Guzzi-Leif;172 skrev:Att göra varje tur till ett utbildningstillfälle, det tror jag också på!
Marie;193 skrev:Definitivt!!!!
Det enda jag frågar mig är huruvida det ändå inte finns risk att "bilreflexen" blandar sig i och ställer till det?:confused:
/Marie
Guzzi-Leif;136 skrev:Men incidenten kan inträffa när som helst, även under ett cruisingpass där föraren inte leker Rossi!
Dessutom är du en så kunnig och driven mc-förare att du vet att HELA handen behövs för att få full kontroll över bromsningen - på många mc behövs dessutom hela handen för att nå full bromsverkan.
Klacken;162 skrev:I en paniksituation reagerar man genom att göra som man brukar. Det innebär att om man brukar använda båda bromsarna, så gör man det även när man reagerar instinktivt. Därför är det viktigt att träna på att bromsa rätt, inte bara vid utbildningstillfällen, utan varje gång man kör.
Guzzi-Leif;172 skrev:Att göra varje tur till ett utbildningstillfälle, det tror jag också på!
Lime;202 skrev:Jepp, instämmer till fullo med att hela handen skall användas hela tiden. Visst kan man bromsa med bara två fingrar men min känsla och erfarenhet är att när man börjar närma sig 50-60% av maxbromskraft så börjar det bli svårt att klämma mer med bara två fingrar och få till det ordentligt.
Vad jag menade med att fingrarna aldrig lämnar bromshandtaget är exakt det. Jag kör med öppet tummgrepp på både gas och kopplingshandtagen för att alltid ha så nära som möjligt till bromshandtaget och få en mera avslappnad körställning. Om det är rätt eller inte vet jag inte, men det funkar för mig.
Mimmi;306 skrev:Jag har läst och funderat över olycksstatistiken....
1..... I detta fallet spelade det ingen roll vilken utbildning de tre knuttarna hade,
1 A..Jag vill bara med detta exempel visa att det med så små tal, som det faktiskt ändå handlar om, påverkar en enda händelse statistiken väldigt mycket.
2... Det har drunknat flera i år än vad som omkommit i mc-olyckor. Finns det några myndigheter som har allvarliga funderingar om det?
3. Min åsikt är att det är körvanan som spelar en jättestor roll....
4. Det var sex kvinnor som omkommit. Hur många var förare resp. passagerare? Dessutom, hur stor andel av sveriges mc-förare är kvinnor?
..!
surfbrother;157 skrev:I panik bromsar vi troligtvis så mycket det går med allt vi har har oavsett vilket fordon vi framför. Så reagerar troligtvis jag och de flesta med mig även om många inte vill tillstå det.
Mimmi;306 skrev: Problemet är nog att alltför många kör alldeles för få mil årligen. Minst 500mil tror jag man bör köra för att hålla körskickligheten vid liv. Och då inte bara puttra iväg till närmsta kafé, utan då menar jag att köra, och betrakta varje körtillfälle som ett övningstillfälle. Det finns alltid saker att öva på, bromsning, kurvtagning med mera, med mera...
!
Galne Dansken;332 skrev:Motorcyklarnas körsträckor ökade
Under 2005 ökade körsträckorna för motorcyklarna. Det framgår av preliminära uppgifter som SCB tagit fram på uppdrag av SIKA.
Den genomsnittliga körsträckan för motorcyklar under 2005 var preliminärt 281 mil, vilket var en ökning med 5 mil jämfört med föregående år. För motorcyklar ägda av juridiska personer, dvs företag, organisationer mm, ökade körsträckan med 56 mil. Körsträckan för motorcyklar ägda av privatpersoner ökade med två mil.
http://www.motormagasinet.net/nyheter/middle.htm?artid=92800&ramme=1
Guzzi-Leif;136 skrev:Men incidenten kan inträffa när som helst, även under ett cruisingpass där föraren inte leker Rossi!
Dessutom är du en så kunnig och driven mc-förare att du vet att HELA handen behövs för att få full kontroll över bromsningen - på många mc behövs dessutom hela handen för att nå full bromsverkan.
Sedan kan vi väl vara överens om att många singelolyckor sker i kurva, med ap-hjärnan tillslagen med 100% ingrepp, och då kommer hela frågan om rätt bromsteknik i en annan dager. Bara att inse att de flesta drabbats av "Ooooohps" och då är en paniktillslagen bakbroms ingen överraskning...
Skulle vara mycket intressant om någon drog igång planmässig spets-forskning på området, inte bara statistikfördjupning som idag utan även avseende psykologi inklusive panikreaktioner, MMI-biten, med mera. Kan baseras bland annat på djupintervjuer med överlevande förare, noggrann olycksrapportering, mätningar på trafikövningsplats samt simulatorkörning. Borde kunna drivas av FEMA/AMA, europeiska trafiksäkerhetsorgan samt med stöd av mc-tillverkare.
Vad tycks? Något att lansera SMC -> FEMA?
Lej;349 skrev:Kombinationsbromsar och ABS är en bra försäkring mot det du skriver, men mig veterligen ger det ingen lägre premie hos försäkringsbolagen.
Om de tog det initiativet skulle det säljas fler cyklar som har inbyggt motmedel mot panikreaktioner.
Om man sen kunde koppla ur det enkelt vid bankörning skulle ju alla var nöjda.
Guzzi-Leif;351 skrev:Jag är förvånad över att endast jag förespråkar verklig forskning inom området förare/mc.
MichaelF;358 skrev:Jag utgår att du med "verklig forskning" menar studier utförda av oberoende forskare. Det är tyvärr väldigt ont om oberoende trafikforskare och den absoluta majoriteten av de undersökningar som genomförs är beställningsjobb med politiska undertoner.
"Verklig forskning" tar tid och kostar pengar. Det finns vad jag vet i Sverige inga anslagsgivare till "verklig" motorcykeltrafiksäkerhetsforskning. Annars är vi flera som har erfarenhet från forskning och som försöker få tid till motorcykeltrafiksäkerhetsforskning. Det finns data och den blir bara bättre med tiden!
Michael Fored
Guzzi-Leif;363 skrev:Jag menar absolut inte att nedvärdera det idoga arbete som redan idag sker med ytterst små medel och drivet av glödande entusiasm! Det har redan fört oss betydligt längre fram på kunskapsstigen än för bara tio år sedan.
MichaelF;367 skrev:Äh, be inte om ursäkt Guzzi! Det är egentligen fördj.....t att det skall vara så svårt!
En sak som ibland kan roa mig är att somliga politiker och/eller trafikpolitiker betraktar motorcyklister som en bunt huliganer, eller åtminstone halvhuliganer, när vi i verkligheten är medborgare av alla sorter.
MichaelF;367 skrev: Och vi har entusiasm, vilja och kunskap att bemöta de halvlögner som sprids om motorcyklism. Och vi gör verkligen något åt saken!
Har någon märkt att diverse trafikmyndigheter numera relaterar antalet mc-olyckor till antalet motorcyklar i trafik eller till beräkningar av motorcyklars trafikarbete? Så var det inte för bara tre år sedan när media svämmade över av "mc-dödenrapporter".
MichaelF;367 skrev: Så startades sporhojsprojektet och i år är medelåldern bland de dödade högre! Nu är det kanske dags för "gubbhojsprojektet"? Eller?
Guzzi-Leif;351 skrev:Mycket klokt!
Dessutom skulle en och annan inse att många av oss dödliga mc-förare aldrig kommer att bli bättre än de finurliga stödsystemen
Jag är förvånad över att endast jag förespråkar verklig forskning inom området förare/mc. Är övertygad om att vi skulle få många aha-upplevelser samt svar på en rad gåtor.
Trodde många insiktsfulla skulle haka på idén, men...
Guzzi-Leif;351 skrev:
Jag är förvånad över att endast jag förespråkar verklig forskning inom området förare/mc. Är övertygad om att vi skulle få många aha-upplevelser samt svar på en rad gåtor.
Trodde många insiktsfulla skulle haka på idén, men...
Galne Dansken;416 skrev:Duu öhh - det är faktisk ett ganska gammalt ämne, som det har varit mycket forskning i.
Den bibel som liggar bak om största delen av pedagogikken i SMC:s sporthojs projekt och övriga SMC fortbildningar hetter:
[CENTER]The EU ADVANCED Project: [/CENTER]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][CENTER]Description and Analysis of Post-
licence Driver and Rider Training [/CENTER]
[/FONT]
Biblen, är resultat av just den typ av forskning jag förstår att du förespråkar. (den går att hitta på google).
Att det sen är en mafig diskussion bland dom lärda om att ökar man färdigheterna, ökar man osså hastigheten - och hastigheten är anledningen till att folk dör!
(Jag tror fortfarende att en uerfaren knutte som kör t. 55 km/t i en given kurve och blir angst - med vanliga följevärkningar, är mera olyckesbenägen än: Den erfarna som utan problem kanske kör 90 km/t i exakt samma böj med stor marginal för riktnings ändringar, broms etc.. Men, detta får vara min uvetenskapliga åsikt baserad på erfarenhet och vad jag har set och upplevt ute i MC miljön.)
SMC har gennom några år förberett data underlag för forskning i effekten av fortbildningar.
Jag har förra veckan kollad på ett blackbox system, som använda i Australien på MC fortbildningar. Här får man en grafisk dataserie som exakt visar hur eleven har gassad och bromsad i givent vägmiljö. Man kan utifrån detta sedan ge undervisning anpassad direkt efter elvens attityd!
Guzzi-Leif;363 skrev:..Självfallet kräver det deltagande av de största fabrikerna samt myndigheter och organisationer som SMC, FEMA och dess amerikanska motsvarighet(er).
Om jag ånyo skriver virrigt och korkat skyller jag på alkohol och alltför lång tid i det varma badet
Galne Dansken;419 skrev:FEMA - SMC, vist deltar dessa organisationer gärna - men, jag tror att man osså måste förstå att inga av dessa organisationer har råd att ha personal som har rätt kompetens och tid.
FEMA är idag 3 personer anställda i Bryssels. 1 person jobbar primärt med administration av organisationen, dvs bokföring och dylikt. 1 jobbar med lobbying och konkreta förslag på politikerna i Parlamentet, mv. Och just nu sökar vi en avlösare till lobbyist no. 2.
Det som behövas är enkelt att tillföra dessa organisationer ekonomiska medel - så dom kan ha rätt personal som kan jobba mera detiailjerad i alla olika sakfrågor.
BMW MC Klubben och BMW ku t. ex. ge 1 eller 2 € per medlem som donation till f. ex. FEMA, nu när vi inte har BCE!!
Endast en tanke...
FEMA lyckades för några veckor sedan att få infört i ett EU Vägbygnings charter, att alla vägbyggen ska tillgodose dom mjuka trafikanter, dvs oss på MC. Tänk att en sådan grej kan vara ny år 2006. Det är sådant som kommer betyda att VV blir tvungna att bygga MC vänliga räcken..
Galne Dansken;419 skrev:*SNIPP*
Jag tror fortfarende att en uerfaren knutte som kör t. 55 km/t i en given kurve och blir angst - med vanliga följevärkningar, är mera olyckesbenägen än: Den erfarna som utan problem kanske kör 90 km/t i exakt samma böj med stor marginal för riktnings ändringar, broms etc.. Men, detta får vara min uvetenskapliga åsikt baserad på erfarenhet och vad jag har set och upplevt ute i MC miljön.
*SNIPP*
Hans S;403 skrev:En affärsidè för de som känner sig kallade skulle kanske vara att ordna utflykter med inlagda övningsmoment på allmän väg.
Skulle bli mycket mer ekonomiskt än att åka till motorbanor och kanske
mer attraktivt.
Hans S;403 skrev:Ursprungligen postat av MichaelF Visa inlägg
Så startades sporhojsprojektet och i år är medelåldern bland de dödade högre! Nu är det kanske dags för "gubbhojsprojektet"? Eller?
Jo, men det blir nog tio gånger svårare att få någon ordning på "gamla stutar"
som mest glider omkring och njuter av räkmackor.
Här finns ingen större önskan att förfina sina färdigheter på bana.
Man kan ju det mesta redan och viktfördelningen på hojtypen gör ju
att bakbromsen är mest lämplig.
hasse
MichaelF;431 skrev:En god idé! Kanske inleda en sörmlandstouring med lite kurvteori och sedan öva fram till en lämplig lunchplats med en avskiljd raksträcka för bromsövningar. På vägen hem kan vi sedan öva både kurva och frambroms!
Också något liknande för gatcyklar på grus!
Här har kanske BMW MC-klubben ett eget "marknadssegment"? :rolleyes:
mbrobeck;426 skrev:Jag läste i Pravda (Aftonbladet) om H&M arvingen som hade planterat en Koenigsegg (hur det nu stavas) i diket efter 18 timmar. Saken var den att det var andra gången som den bilen var av vägen på en månad, och statistiken med ett exemplar av en bil och två avgasningar på en månad talar väl sitt tydliga språk. Det var åtminstone vid ena tillfället en erfaren förare (vet ej hur det är med Herr H&M) som körde. I senaste fallet hade bilen fått sladd i en omkörning. Jag antar att det är precis som att gasa med farsans 142 på blankis när man trycker gasen i botten på ett 800 hkr monster. Återigen så har föraren gått från erfaren till oerfaren är min teori.
MVH Magnus
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst