Att köra på vänster sida vägen?

Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-10-04/14:07

Jag har funderat på en sak om det här med att köra på Vänster sida av vägen, alltså i körfältet med motsatt kör riktning.

Jag skall försöka vara tydlig med vad jag menar, det börjar med körkort på bil 1985 då man lärde sig att man kör på höger sida men man får tillfälligt köra på vänster sida vid tex en omkörning om det kan ske utan risk eller fara för mötande (eller något liknande)

MC körkort 2011 där uppmuntras man att skära kurvor för att få en så rak linje som möjligt, men samma som ovan utan att äventyra andra trafikanters säkerhet.

Enligt ovan har jag kört och det funkar bra, men jag har börjat tänka på att bilar sällan skär kurvor, visst dom behöver inte det på samma sätt som en mc drar nytta av det, och vissa gör det men ganska få.

Jag börjar fundera då jag i Stockholm (och säkert på andra platser) ser bilar parkerade mot kör riktningen på gator som inte är enkelriktade och undrar om det är tillåtet (söker i trafikförordningen och tycker att det verkar förbjudet om jag läser rätt?)

Nästa sak är en "insändare" i lokal gratis tidning, där säger skribenten att det som gäller är "hur man väjer" han säger "vi väjer inte vänster utan håller höger"

Svar till Calle Friedner Calle citerar kapitel 7 § 1 i klagan på flanörer längs Södermalm’s Södra
promenad utmed Årstaviken vilket inte är körbana med vägren, vilket dock vad kapitel 7 § 1 avser
men vilket emellertid är irrelevant ty trafikregler grundas på väjningshåll och inte sidval.
Calles logik är liksom en outsinlig ström av åsikter om ”hur vi skall mötas i trafiken” och grundar
sig ofta på den felaktiga tron att trafikregler baseras på vilka placerings­ eller sidval, trafikanter förväntas
att göra i kör­, cykel­ eller gångbanor. Men trafiklogik baseras inte i grunden alls på sidor utan
det är ju så att till lands ­ likväl som till sjöss, där inga sidor finns ­ så handlar trafiklogiken om åt vilket
håll vi skall väja för att undvika hotande sammanstötningar.
Vi väjer inte vänster utan håller höger pga högertrafikförordningen från 1968, men dessförinnan
väjde vi vänster som i London. Alla hotande sammanstötningar hanteras med trafikförordningens
väjningsplikt där vi håller undan åt höger för såväl mötande som omkörande vilket man även gör till
sjöss fast det där kallas styrbord istf höger. Ur väjningsplikten följer sedan automatiskt sådant som
högerregeln samt hur man skall bete sig i rondeller osv i form av allehanda detaljerade trafikregel­varianter...
Högerregeln innebär stoppa och släppa förbi högerkommande trafikant alternativt väja genom
att svänga höger innan, för att undvika sammanstötningen, ty att köra rakt fram vore ekvivalent med
att väja vänster relativt färdriktningarnas skärningspunkt.
Rondellen är i teorin att se som cirkulär raksträcka med endast högeravfarter med dispens från
högerregeln för trafikant redan befinnande sig inne i den cirkulära raksträckan dvs inne i rondellen.
Så Calle, det handlar inte om ”rätt eller fel” sida utan oaktat var du än befinner dig på vägen så är
plikten dock alltid att väja åt rätta ”hållet” för att väja undan och undvika hotande kollisioner. Du kan
gå längs Årstastrandpromenaden på vänstra sidan om du så väljer, men när du möter annan trafikant,
skall du väja undan åt höger. Det är faktiskt inte olagligt att på vänstra sidan av körbanan köra
sin bil hela vägen från Ystad till Haparanda, förutsatt man inte möter en enda annan trafikant längs
hela vägen, ty högerväjningsplikten för att undvika kollisionshot medför ju då förstås man kommer
hamna på höger ”rätt” sida av körbanan.


Kan inte länka till originalartikeln då det är en bild...

Men det som skrivs ovan ger ett helt nytt ljus på saken, åtminstone i mitt förstående av det, vad säger ni stämmer detta?

Alltså kan jag köra på vänster sida hur mycket jag vill utan att bryta lagen så länge jag inte äventyrar mötande trafiksäkerhet (skrämmer eller kör in i dom)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-04/14:47

Det mångordiga inlägget lämnar jag därhän. "Varför göra något enkelt, när man kan krångla till det så underbart?"
Veterligen får man inte köra över heldragen linje, men om man i övrigt tillfälligt kör på vänster sida av vägen på ett sådant sätt, att inga andra trafikanters säkerhet äventyras (= rätar ut kurvor, som man ser igenom, och vägen är fri), lär ingen vettig människa ha något emot det.
Finns (icke heldragen) mittmarkering, verkar situationen vara öppen för tolkningar (enligt en polis, som jag pratade med). Det tolkade jag som, att om den iakttagande polisen bedömer, att man kör ansvarsfullt, är det inget problem.

Skulle man ta sig före att av någon obegriplig anledning köra en längre sträcka på vänster sida av vägen (i ett land med högertrafik), och en polis ser det, kanske det blir problem, även om vägen varit fri - för det beteendet kan nog göra polisen fundersam på, om man är påverkad av någon substans eller har fått en knäpp i huvudet av andra skäl. Man kanske inte döms för något, men färden kan ha stoppats ganska länge, innan rättsvårdande myndigheter gjort bedömningen, att man inte utgjort någon trafikfara.

Så det är som alltid en bra idé att köra med insidan av huvudet. "Ansvar, omdöme, hänsyn" är NTF:s gamla paroll, och den håller länge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-10-04/15:06

Jag är inte ute efter att varken provocera eller köra på vänster sida som någon rättshaverist.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-04/15:09

Peter Nordlund skrev:Jag börjar fundera då jag i Stockholm (och säkert på andra platser) ser bilar parkerade mot kör riktningen på gator som inte är enkelriktade och undrar om det är tillåtet (söker i trafikförordningen och tycker att det verkar förbjudet om jag läser rätt?)


500 kronor kostade det mig den gången (1998 el 99) som jag fickparkerade med bilens nos pekande mot körriktningen.
Parkeringsboten var fö utskriven av Polisen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Buster » 2016-10-04/15:39

Varför skall man tvungen köra på fel sida?
Är cykeln höger- eller vänsterstyrd?

Eftersom vi har högertrafik så kör jag på höger sida, det lärde jag mig som liten när jag skulle cykla på gatan och det har jag följt sen dess.
Känner att det funkar bra.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Kovlingen » 2016-10-04/15:57

Bra för hälsan att hålla sej på rätt sida av vägen . Att gena i fel kurvor kan betyda att
det är en genväg till ett annat liv . :shock:
Endast i öppet landskap med vägbanan i synhåll händer det att jag nyttjar lite vänstertrafik
för att räta ut kurvorna lite men det är väldans sparsamt .
Och varför ska man ?? Raka vägar är väl inget att stå efter :? ;)

Omläggning till högertrafik finns ju ett och annat att skratta åt för egen del :( ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav HåkanH » 2016-10-04/18:34

Kovlingen skrev:Och varför ska man ?? Raka vägar är väl inget att stå efter

Näää, precis! varför i hela fridens dagar "gena" för att räta ut kurvor. :o
Att få luta i kurvorna är ju den enda anledningen (nästan) till att köra motorcykel! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2016-10-04/19:28

Peter Nordlund skrev:Jag börjar fundera då jag i Stockholm (och säkert på andra platser) ser bilar parkerade mot kör riktningen på gator som inte är enkelriktade och undrar om det är tillåtet (söker i trafikförordningen och tycker att det verkar förbjudet om jag läser rätt?)



Her i Årjäng der jeg bor er Systembolaget på "feil side" av vegen når du kommer inn i byen. Nordmenn (som er 60-70% av kundegrunnlaget) krysser over vegen og parkerer mot kjøreretningen og får parkeringsbot, til stor förvåning, for i Norge er det ingen regler mot dette. Men det er det tydeligvis i Sverige.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-04/20:37

Peter Nordlund skrev:Jag är inte ute efter att varken provocera eller köra på vänster sida som någon rättshaverist.

Nej; det har jag aldrig trott - och jag inser nu, att mina rader ovan kan missförstås. "Det mångordiga inlägget" syftar på det citat, som Du klippt in - inte på Dina reflektioner och undringar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav PeO Wi » 2016-10-04/20:48

Behöver man gena i kurvorna kör man för fort!!
K 1300s
PeO Wi
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-09-08/20:21
Ort: Kalmar

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Marie » 2016-10-05/02:28

Odd Arne Kjørstad skrev:
Peter Nordlund skrev:Jag börjar fundera då jag i Stockholm (och säkert på andra platser) ser bilar parkerade mot kör riktningen på gator som inte är enkelriktade och undrar om det är tillåtet (söker i trafikförordningen och tycker att det verkar förbjudet om jag läser rätt?)



Her i Årjäng der jeg bor er Systembolaget på "feil side" av vegen når du kommer inn i byen. Nordmenn (som er 60-70% av kundegrunnlaget) krysser over vegen og parkerer mot kjøreretningen og får parkeringsbot, til stor förvåning, for i Norge er det ingen regler mot dette. Men det er det tydeligvis i Sverige.

Om jag minns rätt tillkom den lagen i samband med övergången till högertrafik 3 Sept 1967. Man var då paniskt rädd att parkering på "fel" sida skulle trigga återfall i vänstertrafiksbeteende. Lagen finns kvar trots att orsaken väl knappast känns särskilt relevant nästan ett halvsekel senare...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-05/07:45

PeO Wi skrev:Behöver man gena i kurvorna kör man för fort!!

Behöver och behöver ... ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav CLU » 2016-10-05/08:10

Jag roade mig med att läsa följande paragrafer i 3 kap. trafikförordningen (1998:1276):

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
...
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.

30 § Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.

Jag tolkar det ändå som att man kortvarigt kan framföra sitt fordon på vänster sida om det kan anses säkert, om det inte finns någon spärrlinje och om man alltid håller till höger vid möte med andra fordon. Om man t.ex. håller ut en del till vänster inför en kurva för att få bättre sikt genom den, så kan det nog i en del fall anses som acceptabelt.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-05/08:19

Enig - och den polis, som jag tidigare talat med om detta, hyser samma uppfattning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav DaK » 2016-10-05/08:40

CLU skrev:Jag roade mig med att läsa följande paragrafer i 3 kap. trafikförordningen (1998:1276):

11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.


Det blir ju ett problem om man gör en omkörning och inte hinner tillbaka till höger sida innan det blir heldragen linje :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-05/09:25

"Nöd går före lag" är en gammal känd princip - men jag antar, att det i ett sådant läge kan bli tal om, huruvida man över huvud taget skulle ha påbörjat ett filbyte med så kort sträcka kvar till heldragen linje. Dvs man skulle aldrig ha försatt sig i den situationen.

En kollega, tillika yrkespilot, berättade för många år sedan om, när han skulle recertifieras. Han råkade då göra en inte helt väl genomtänkt manöver, som fick korrigeras. Inspektören tittade skarpt på honom, och kollegan frågade: "Men vad tycker Du, att jag borde ha gjort?"
"Du skulle aldrig ha försatt Dig i den situationen."
Det var onekligen svårt att argumentera emot - men certifikatet förnyades.

Själv hamnade jag i en avlägsen analogi till detta i Italien härom veckan. När jag skulle köra ut på autostradan, fanns en bil framför mig på påfarten, och en tradare syntes i backspegeln - på hyfsat avstånd. Jag bedömde marginalerna som goda och trampade plattan i mattan efter bilen framför. Haken var bara, att den föraren tyckte, att sådär 80 knyck var lagom, och det fanns fler bilar i vänsterfilen - så några sekunder senare hade jag tradaren obehagligt nära, ingenstans att ta vägen - och fick några blinkningar i backspeglarna.
Sett i retroskopet borde jag väl inte heller ha försatt mig i den situationen - men man räknar väl som regel inte med, att bilen framför inte skall dra upp i omgivande, laglig trafikrytm.
(I övrigt känner jag mig sällan otrygg i italiensk trafik. De kör mer innovativt än vi - och ofta mer hänsynsfullt. Det är liksom självklart, att någon, som behöver ta sig ut från en trång och knölig infart - och sådana är det bitvis gott om där nere - också får möjlighet att göra det.)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-10-05/13:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Mats Liifv » 2016-10-05/13:50

I Storbritannien parkerar man både på höger och vänster sida och mot färdriktningen. Kändes stundtals lite förvirrande för en ovan...
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-05/15:06

I Portugal och i Italien finns det gott om bilförare som skär skymda vänsterkurvor.
Jag skulle väldigt gärna vilja höra deras tankegångar om varför man ska skära en skymd vänsterkurva.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-05/19:14

De gör måhända (den felaktiga?) bedömningen, att de skall lyckas väja tillbaka till den egna filen vid möte.
Möter de en hoj, kan de gå segrande ur krocken - men möter de en lastbil.....

Fast jag mötte inga sådana förare i Italien förra veckan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Kenneth » 2016-10-05/20:22

Thomas Stadin skrev:I Portugal och i Italien finns det gott om bilförare som skär skymda vänsterkurvor.
Jag skulle väldigt gärna vilja höra deras tankegångar om varför man ska skära en skymd vänsterkurva.

Radband som hänger på innerbackspegeln. :roll:

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-05/20:32

Och det icke ringa antal kors, altare etc, som finns längs krokiga vägar i Sydeuropa, till minne av någon, som kört ihjäl sig just där, påvisar måhända, att radbandet långt ifrån alltid ersätter trafikvett?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Mimmi » 2016-10-05/21:10

Kenneth skrev: //Radband som hänger på innerbackspegeln. :roll:

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk


Hej!

Jag har sedan många år en rosenkrans (det som evangeliker plägar kalla "radband") hängande i backspegeln, men inte skär jag några kurvor för det...

Kanske är det som att svära i kyrkan, men de trafikanter jag tycker sämst om på vägarna i Österrike, Italien och Slovenien är motorcyklister, samt tyskar på besök i de länderna. Oavsett om jag kör bil eller mc. De kör precis hur som helst, skär skymda kurvor, kör om oavsett sikt och eventuella heldragna linjer, svängfiler, spärrområden eller vad det vara månde. Dessutom ofta väldigt mycket över hastighetsgränserna. När man åker bil är det bara obehagligt, när jag kör mc är det skrämmande att få möte med mc i skymda kurvor när de kör långt ut på mötande vägbana...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav DaK » 2016-10-05/22:14

Bror Gårdelöf skrev:"Nöd går före lag" är en gammal känd princip - men jag antar, att det i ett sådant läge kan bli tal om, huruvida man över huvud taget skulle ha påbörjat ett filbyte med så kort sträcka kvar till heldragen linje. Dvs man skulle aldrig ha försatt sig i den situationen.


Jag gjorde det medvetet när jag med MC kom ikapp en skördetröska på ett ställe med heldragen linje. Just när jag kom ikapp var det ett kort avbrott i linjen pga en avtagsväg så jag kunde åka över på vänster sida och passera tröskan utan att korsa heldragen linje, dock hann jag inte tillbaka innan linjen återkom. Men jag tyckte det var säkrast att köra tillbaka trots heldragen linje, och tur var det för det första fordon jag mötte efter omkörningen var en polisbil :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-10-06/01:46

Bror Gårdelöf skrev:(I övrigt känner jag mig sällan otrygg i italiensk trafik. De kör mer innovativt än vi - och ofta mer hänsynsfullt. Det är liksom självklart, att någon, som behöver ta sig ut från en trång och knölig infart - och sådana är det bitvis gott om där nere - också får möjlighet att göra det.)

För ett par år sen spenderade jag en dryg vecka i Bengaluru i Indien (I sverige kallar vi staden Bengalore, av nåt skäl). Det var i tjänsten så mesta tiden spenderades på ett kontor men vi hade en chaufför med bil till vårt förfogande som körde oss till och från hotell och restauranger.

Till saken: I indien, eller i alla fall i Bengaluru, gör man tre saker i trafiken som vi aldrig gör: Man tutar oavbrutet, man struntar helt i vägmarkeringar och man ignorerar rött ljus när det passar.
Att man ignorerar vägmarkeringar har som konsekvens att det alltid kör så många fordon i bredd som det får plats, inga fler och inga färre. Det konstanta tutandet ger en ljudkuliss som bidrar till intrycket av totalt kaos och den frejdiga, i brist på bättre ord, inställningen till trafikregler i övrigt gör att man som svensk känner sig på sig att folk dör som flugor i den här trafiken.

Enligt statistiken dör det runt dubbelt så många i relation till folkmängden i trafiken i Indien mot i Sverige. Men då är det också så i Indien att en betydligt större del är "oskyddade" trafikanter (mopeder eller s.k. rickshaws), att de bilar som finns är ofta i dåligt skick, att folk inte använder bilbälte/hjälm och att vägarna är sämre än i Sverige. Å andra sidan körs det kanske färre km per invånare i Indien. Poängen är i alla fall att den högre dödligheten i trafik inte bara måste bero på trafiken i sig.

Men vid första anblicken ser det onekligen ut som om Indierna kör som om dom inte hade nåt att leva för men det finns i alla fall nån form av "meaning in the madness". Det är säkert så att det dör fler per körd kimometer i Indien än i Sverige men det är alltså inte så att liemannen står och hugger vilt omkring sig i varje korsning.

Troligen Indierna FÖRVÄNTAR sig att alla andra kör som idioter, enligt svensk norm, och anpassar sin körning därefter.
Att man inte respekterar filmarkeringar ger i sig ingen eller marginell riskökning. Alla tutar innan dom kör om så det finns tid att flytta sig (om man har lust).

Jag måste medge att jag hyser en motvillig beundran över det faktum att trafiken trots allt verkar fungera.
Vi svenskar har, å andra sidan, kanske en övertro på att bestämmelser och regler, som åtföljs, skapar säkra och effektiva samhällen. Det måste inte vara så. Indiens trafik är i alla fall skojigare att se på.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-06/08:18

Ser man distanserat på det hela, vill jag minnas, att Sverige ligger i världstopp (eller botten, beroende på perspektivet), vad gäller dödsfall och svåra skador i trafiken, mätta per personkilometer, eller hur man nu gör - så vårt regelsystem bör betyda något. Dessutom har vi hög fordonsstandard och jämförelsevis säkra vägar - i alla fall för fyrhjulingar. Hojåkare måste tänka själva.
Nackdelen med vårt system är, att det kan leda till rigiditet, som i sig kan leda till en del olyckor, alternativt bara gör trafiken osmidig.

En av mina bekanta körde bil i i Sydostasien - eller om det var Indien. Han försökte vid något tillfälle hålla på de trafikregler, som han trodde sig känna till, vilket betydde, att han vid möte med en lastbil inte väjde tidigt utan höll "sin" fil. Resultatet blev, att personerna i lastbilen höll för ögonen, men de väjde inte. (Antagligen trodde de, att någon dåre körde den mötande personbilen.)
Han väjde.

Över huvud taget har Sveriges skadeprevention nått så långt, att vi har det paradoxala problemet, att vården inte är van vid att ta hand om komplicerade olycksfall. Sådana inträffar för sällan!
För kanske tjugo år sedan hörde jag en koordinator på ett stort amerikanskt traumasjukhus berätta om deras verksamhet. De hade en hel del att göra - med både trafik-, kniv- och skottskador. Efter dragningen pratade hon och jag några minuter. Jag berättade, att i Sverige dog då färre än 400 personer per år i trafiken, och vi sköt sällan på varandra. Hon konstaterade torrt och vänligt, att vi levde i skilda världar.

Ändå lär det vara så, att t o m amerikanerna idag skickar sina unga traumaläkare till Sydafrika för utbildning och praktisk träning. (Det gör en del sjukhus i Sverige också.) I de stora städernas slumområden där är våldet så utbrett, att även de flesta amerikanska områden förefaller fridsamma! Något av sjukhusen har en utmärkelse, som man tilldelas, efter att ha klarat sina första femton knivhugg i hjärtat - och det brukar inte ta så lång tid, innan man är där.
Frågan är, om en genomsnittlig svensk kirurg gör mer än något enstaka sådant ingrepp under hela sitt yrkesliv.
(En fullträff med kniv i hjärtat är som regel dödande, innan individen hinner in på sjukhuset, men det förekommer också, att kniven "bara rispat lite", så att hålet i hjärtat blir litet - och då går det att rädda offret.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Tomas Markebo » 2016-10-06/14:14

Som utryckningsförare sedan 30+ år har jag på senare år observerat en ändring i bilförares reaktion på upphinnande utryckningsfordon. Förr väjde man alltid åt höger, vilket en majoritet fortfarande gör, men allt oftare väljer enstaka förare att väja åt vänster. Ofta sker denna oväntade manöver mycket snabbt och tveklöst som om föraren upplever sig vara mycket skicklig och ha full koll på sitt fordon (jag undviker att säga något om vilken typ av bilar det brukar röra sig om). Sådana överraskningar vill jag gärna slippa i det läget. Om detta är en anpassning till indisk trafikkultur har jag mycket att lära.

Finge jag önska något i sammanhanget vore det att körkortsutbildningen innehöll följande enkla regler för nämnda situation: 1-blinka höger 2-håll åt höger 3-gör inget mer om det finns plats att passera till vänster om dig. Och stanna inte i jämnhöjd med refug eller mötande trafik.
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-06/14:46

Bror Gårdelöf skrev:
Ändå lär det vara så, att t o m amerikanerna idag skickar sina unga traumaläkare till Sydafrika för utbildning och praktisk träning. (Det gör en del sjukhus i Sverige också.) I de stora städernas slumområden där är våldet så utbrett, att även de flesta amerikanska områden förefaller fridsamma! Något av sjukhusen har en utmärkelse, som man tilldelas, efter att ha klarat sina första femton knivhugg i hjärtat - och det brukar inte ta så lång tid, innan man är där.
Frågan är, om en genomsnittlig svensk kirurg gör mer än något enstaka sådant ingrepp under hela sitt yrkesliv.
(En fullträff med kniv i hjärtat är som regel dödande, innan individen hinner in på sjukhuset, men det förekommer också, att kniven "bara rispat lite", så att hålet i hjärtat blir litet - och då går det att rädda offret.)


I vintras började vi planera en kommande resa till Sydafrika. Tanken är att vi ska toura runt på hyrd mc någon gång i framtiden.
Vi blev inbjudna till en privat informationskväll och då värden (med lokalkännedom) fick reda på att vi tänkt oss att åka mc där såg han något tveksam ut. Han berättade att under december månad dog över 1.000 pers i den sydafrikanska trafiken. Av dessa förolyckades 700 personer enbart under julhelgen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Håkan » 2016-10-06/15:59

Thomas Stadin skrev:
I vintras började vi planera en kommande resa till Sydafrika. Tanken är att vi ska toura runt på hyrd mc någon gång i framtiden.
Vi blev inbjudna till en privat informationskväll och då värden (med lokalkännedom) fick reda på att vi tänkt oss att åka mc där såg han något tveksam ut. Han berättade att under december månad dog över 1.000 pers i den sydafrikanska trafiken. Av dessa förolyckades 700 personer enbart under julhelgen.

Ok, jag har kört motorcykel i Sydafrika, c:a 360 mil under november 2014.
Jag upplevde inga som helst problem, det är förvisso vänstertrafik, men jag har kört både i England och på Irland tidigare, man kommer snabbt i i det. Landsvägarna upplevde jag som i mycket gott skick, glest trafikerade och lugn trafikrytm.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-06/18:18

Delar Håkans åsikt. Min 60-årspresent var en resa till Sydafrika tillsammans med hustrun, systern och svågern. Jag körde bilen hela tiden, och det gällde att "titta till höger och köra till vänster" - men jag kände mig i övrigt aldrig otrygg i trafiken - och det verkar, som att de andra tre i bilen hade ungefär samma åsikt.

Måhända är det som så ofta, att det beror på, var man kör? Vi körde The Garden Route från Port Elizabeth till Kapstaden - med utvikningar till Kap Agulhas och Godahoppsudden. (Därmed har jag alltså varit i såväl Little Karoo som Great Karoo - via Zwartbergpass.) Inga problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-06/21:45

De flesta allvarligare olyckor orsakas tydligen av yngre män under helgerna ute på landsbygden.

700 pers under en julhelg är väldigt många människor.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-07/07:09

Låter i så fall som rattfylleri(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-07/10:05

Bror Gårdelöf skrev:Låter i så fall som rattfylleri(?).


Exakt, och fyllerister vill man ju aldrig möta och definitivt inte i vänstertrafiken.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Att köra på vänster sida vägen?

Inläggav Kovlingen » 2016-10-07/16:28

R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst