Gubbhojsprojekt

Gubbhojsprojekt

Inläggav Michael Fored » 2006-10-22/15:11

Med anledning av säsongens olycksstatistik kom vi i tråden "Säsongsrapport" in på att det kanske är dags för ett gubbhojsprojekt. Det är kanske ingen dum idé!?
Lite "lokalpatriotiskt" skojar vi ibland om "de andra motorcyklisterna", de som inte har tekniska hjälpsystem och med vars motorcyklar det känns helt naturligt att enbart använda bakbromsen. Det skall vi nog inte skoja om! Risken är att vi får en överdriven känsla av trygghet med våra hjälpsystem och att vi känner oss osårbara.
Jag tror att likheterna mellan oss och våra motorcyklar, och dem och deras motorcyklar är mycket större än skillnaderna. Tekniska lösningar hjälper, men kan inte ersätta kunskaper i motorcykelkörteknik. Det förstånd som vi gubbar fått med åren kan inte heller ersätta kunskaper i motorcykelkörteknik! Om "ungtupparna" med "supersporthojar" kan lära sig så kan väl vi gubbar med mindre sportiga hojar också lära oss.
Dessutom blir det ju så mycket roligare att köra när den egna körtekniken gör samarbetet med motorcykeln mer harmoniskt!

Vad tycker ni om ett "Gubbhojsprojekt"? Töntigt och meningslöst eller kanske nästa naturliga steg för sådana klubbar som BMW MC-klubben?

Michael Fored
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Hans Säfström » 2006-10-22/15:42

MichaelF;434 skrev:Med anledning av säsongens olycksstatistik kom vi i tråden "Säsongsrapport" in på att det kanske är dags för ett gubbhojsprojekt. Det är kanske ingen dum idé!?
Lite "lokalpatriotiskt" skojar vi ibland om "de andra motorcyklisterna", de som inte har tekniska hjälpsystem och med vars motorcyklar det känns helt naturligt att enbart använda bakbromsen. Det skall vi nog inte skoja om! Risken är att vi får en överdriven känsla av trygghet med våra hjälpsystem och att vi känner oss osårbara.
Jag tror att likheterna mellan oss och våra motorcyklar, och dem och deras motorcyklar är mycket större än skillnaderna. Tekniska lösningar hjälper, men kan inte ersätta kunskaper i motorcykelkörteknik. Det förstånd som vi gubbar fått med åren kan inte heller ersätta kunskaper i motorcykelkörteknik! Om "ungtupparna" med "supersporthojar" kan lära sig så kan väl vi gubbar med mindre sportiga hojar också lära oss.
Dessutom blir det ju så mycket roligare att köra när den egna körtekniken gör samarbetet med motorcykeln mer harmoniskt!

Vad tycker ni om ett "Gubbhojsprojekt"? Töntigt och meningslöst eller kanske nästa naturliga steg för sådana klubbar som BMW MC-klubben?

Michael Fored


Jag tror stenhårt på den typen av träning för dem som inte har varken lust eller intresse av banträning.
Så riktigt som nämnes att alla vi gamlingar har en historia.
Den skall man inte skoja med.
"Gamlingarna" är överlevare men en liten provokation kanske kan göra en viss nytta ibland.

Tisdagskörningarna i Stockholm vore väl toppen att testa på. Det kunde ju vara kul och sitta vid vägkanten och "glidarna" kommer med perfekt gaskontroll genom svängen.
En liten utvärdering vid fikat efteråt skulle ju säkert pigga upp en smula.

hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-22/16:03

MichaelF;434 skrev:Vad tycker ni om ett "Gubbhojsprojekt"? Töntigt och meningslöst eller kanske nästa naturliga steg för sådana klubbar som BMW MC-klubben?

Michael Fored


Jag tror stenhårt på ett sådant arrangemang, jag pekade i en annan tråd på företeelser där utvecklingen gör att den kunskap/erfarenhet man har skaffat sig genom åren blir gammal och ibland rent av felaktig.

Detta gör att en konstant förarutveckling är inte bara är bra att ha utan absolut nödvändig. En av utmaningarna blir förstås attityden hos sådana som jag som har kört MC i runt 30 år eller mer (inget gratis kort). Vi vet ju att vi är experter så förar kurser är för yngre och oerfarnare förmågor.

Gubbhojsprojektet behövs!

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Josef » 2006-10-22/16:11

Idén ligger helt rätt i tiden. Nu när SMC har fått sporthojsprojektet att snurra och lärt sig en hel del av det är det enl tidtabellen dax att övriga kollektivet ska få extra fokus på fortbildning. Tror att det kommer satsas hårt på "körkort på köpet" gruppen kommande säsong.

Vi bör söka samarbete med SMC precis som vi gör när det gäller B&K-verksamheten för att kunna hjälpa varandra och maximera svensk fortbildnings effektivitet.

Att köra lite fortbildning på tisdagarna låter ju inte helt fel, kanske 15-20min föreläsning/diskussion om ett specifikt moment vid fikat eller att köra till en bra plats för en stunds bromsträning kanske?
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-22/17:52

Josef;443 skrev:Tror att det kommer satsas hårt på "körkort på köpet" gruppen kommande säsong.


JAg tror att det är en större grupp än "körkort på köpet som behöver denna gubbhojskurs.

Jag är på mitt 48 (född 58) och därmed första årgången där man inte fick det gratis.

JAg tror för det första att det inte är någon nämnvärd skillnad mellan en som fick det på köpet och en som tog körkort för kanske 30 år sedan och därefter körde 3 - 10 år (i bästa fall). Det är ändå 20 år gammal kunskap man har minst. Då tror jag att en "gratisgubbe/käring" (jag kan säga så för jag är ju i princip lika gammal ;) ) och som sedan har kört hela tiden har mycket bättre kunskaper idag.

Jag tror att det som behövs är att bryta negativa attityder hos gubbar som mig och få oss att släppa på prestigen. Det är ju så jäkla förargligt när snorvalparna åker bättre än man själv. Då är det behagligare att stanna borta från kursen och låtsas att man är Kenny Roberts (Rossi hette så på den tiden) jämlike. ;)

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Hans Säfström » 2006-10-22/18:13

mbrobeck;449 skrev:JAg tror att det är en större grupp än "körkort på köpet som behöver denna gubbhojskurs.

Jag är på mitt 48 (född 58) och därmed första årgången där man inte fick det gratis.

JAg tror för det första att det inte är någon nämnvärd skillnad mellan en som fick det på köpet och en som tog körkort för kanske 30 år sedan och därefter körde 3 - 10 år (i bästa fall). Det är ändå 20 år gammal kunskap man har minst. Då tror jag att en "gratisgubbe/käring" (jag kan säga så för jag är ju i princip lika gammal ;) ) och som sedan har kört hela tiden har mycket bättre kunskaper idag.

Jag tror att det som behövs är att bryta negativa attityder hos gubbar som mig och få oss att släppa på prestigen. Det är ju så jäkla förargligt när snorvalparna åker bättre än man själv. Då är det behagligare att stanna borta från kursen och låtsas att man är Kenny Roberts (Rossi hette så på den tiden) jämlike. ;)

MVH Magnus


Alldeles på spiken Magnus!
Om man nu har de här övningarna på vanliga utflykter och på lite avskild väg så avdramatiseras det hela automatiskt.
BMW-klubben har ju regler för körning i grupp och varför skulle man inte kunna peta in lite naturliga övningar längs vägen ?
SÅ dåligt kör man i gemen inte men alla kan ju fila lite och se om det finns nåt att lära.
Jag ser att klubben på vår hemsida har som mål att utveckla oss som förare.
Även SMC kommer att jobba för det.Det här tycker jag skulle vara ett bra sätt att genomföra det på.
Vi har ju tidigare diskuterat det men fallit på den stora mängden förare och den lilla tillgången på banor.

hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Konstigt...

Inläggav Mimmi » 2006-10-22/18:38

mbrobeck;449 skrev:JAg tror att det är en större grupp än "körkort på köpet som behöver denna gubbhojskurs.

Jag är på mitt 48 (född 58) och därmed första årgången där man inte fick det gratis.

JAg tror för det första att det inte är någon nämnvärd skillnad mellan en som fick det på köpet och en som tog körkort för kanske 30 år sedan och därefter körde 3 - 10 år (i bästa fall). Det är ändå 20 år gammal kunskap man har minst. Då tror jag att en "gratisgubbe/käring" (jag kan säga så för jag är ju i princip lika gammal ;) ) och som sedan har kört hela tiden har mycket bättre kunskaper idag.

MVH Magnus



Hej!

Finns det någon hemlig tyst överenskommelse att nonchalera mig och det jag skriver:confused:

Så här skrev jag nämligen den 20/10 i inlägg nr 18 i tråden "Säsongsrapport":

En annan sak jag funderar över är detta att ett "gratisA" automatiskt skulle göra vederbörande förare till en sämre förare.
Jag tror inte riktigt på det, jag tror snarare att det är körvanan som är det viktiga. Jag menar så här: om någon tog ett A-kort 1971 och sedan inte kört, skulle då denne vara en bättre förare som förstagångsknutte nu än den som fick sin "gratisA"-behörighet 1973 och som sedan dess kört 500-1000 mil varje år, kanske med något års uppehåll? Jag efterlyser data på hur länge resp. omkommen förare haft och verkligen kört mc, inte bara om han eller hon hade ett "gratisA".

Jag minns inte att det var några speciella prov på den tiden. Jag körde upp -71, på min HVA 120cc. Vad jag minns körde jag bara lite runt i Borås, (Kinna var då ännu inte uppkörningsort), jag minns inga speciella manöverprov eller något sådant.
Min åsikt är att det är körvanan som spelar en jättestor roll. Problemet är nog att alltför många kör alldeles för få mil årligen. Minst 500mil tror jag man bör köra för att hålla körskickligheten vid liv. Och då inte bara puttra iväg till närmsta kafé, utan då menar jag att köra, och betrakta varje körtillfälle som ett övningstillfälle. Det finns alltid saker att öva på, bromsning, kurvtagning med mera, med mera...


[url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=20&page=2"]Hela inlägget finns att läsa här.[/url]

Men det har inte väckt några reaktioner...
Ibland, när jag känner mig lite ledsen eller av en eller annan orsak inte är riktigt på topp, känns det som om det är väldigt beroende på vem som framför en idé eller åsikt, om den skall vara något att räkna med eller inte. Eller tas på allvar och anses vara värd att kommentera...:(

Hoppas att jag har fel!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-22/19:26

Mimmi;452 skrev:Hej!

Finns det någon hemlig tyst överenskommelse att nonchalera mig och det jag skriver:confused:

Så här skrev jag nämligen den 20/10 i inlägg nr 18 i tråden "Säsongsrapport":

*SNIPP* *SNIPP*

[url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=20&page=2"]Hela inlägget finns att läsa här.[/url]

Men det har inte väckt några reaktioner...
Ibland, när jag känner mig lite ledsen eller av en eller annan orsak inte är riktigt på topp, känns det som om det är väldigt beroende på vem som framför en idé eller åsikt, om den skall vara något att räkna med eller inte. Eller tas på allvar och anses vara värd att kommentera...:(

Hoppas att jag har fel!:)


Mimmi, tro du på fullt allvar att jag deltar i någon konspiration mot dig. Att jag skulle bedriva sådan verksamhet mot dig. Så är det givetvis inte.

Vad som kan har hänt är att ditt eminenta inlägg försvann i mediebruset när delar av församlingen skulle lära sig använda "Ingnore funktionen".
Det vore bättre att vi lärde oss en "Reagera funktion" så att man ge ett inlägg snabb feedback utan att behöva skriva en roman varje gång.

Om det finns kvinnoförakt och annat unket i lokalerna så får andra svara för det. Lite vädring skadar aldrig.

MEN - till syvende och sist så är det nog bara så att ingen såg ditt inlägg och därför kommenterades det inte, om det nu inte är regel att det blir på detta sättet.

Jag har en sista stilla fundering kring det utbredda ignorerandet som pågår just nu men den tänkte jag ta på OT avdelningen.

Gubb/Käring/hojsprojektet är för viktigt för att vi skall sunka den tråden med annat.

MVH Magnus (och stå på dig så att ingen står på dig)
Magnus Brobeck
 

Vad jag tror i denna sak...

Inläggav Mimmi » 2006-10-22/19:57

mbrobeck;456 skrev:Mimmi, tro du på fullt allvar att jag deltar i någon konspiration mot dig. Att jag skulle bedriva sådan verksamhet mot dig. Så är det givetvis inte.../

...inlägg försvann i mediebruset...

Om det finns kvinnoförakt och annat unket i lokalerna så får andra svara för det. Lite vädring skadar aldrig.

MEN - till syvende och sist så är det nog bara så att ingen såg ditt inlägg och därför kommenterades det inte, om det nu inte är regel att det blir på detta sättet.

Jag har en sista stilla fundering kring det utbredda ignorerandet som pågår just nu men den tänkte jag ta på OT avdelningen.

Gubb/Käring/hojsprojektet är för viktigt för att vi skall sunka den tråden med annat.

MVH Magnus (och stå på dig så att ingen står på dig)


Hej!

Nej Magnus, det tror jag inte ett ögonblick! Men ibland känns det så, det sker lite då och då att när jag skrivit ett inlägg så tvärdör tråden! Även i 100% seriöst "torra fakta"-trådar där jag är fullkomligt allvarligt seriös, så tar det liksom bara slut. Det känns lite trist, om det sker numera så kanske det beror på att jag är uppsatt på "ignorera" hos många. Men då resonerar jag som så, att vill de inte dra lärdom utav vad jag skriver så får de skylla sig själva, det är deras val...

Men som jag skrev, det är bara ibland när jag inte är i form det känns så. jag lider inte av någon förföljelsemani eller liknande:) .

För övrigt så har Du rätt i Ditt inlägg, att detta är för viktiga frågor för att spoliera med "spam", så därför tycker jag det är bra att hålla dessa kommentarer i egna trådar.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/20:15

Mimmi;452 skrev:Hej!

Finns det någon hemlig tyst överenskommelse att nonchalera mig och det jag skriver:confused:

Så här skrev jag nämligen den 20/10 i inlägg nr 18 i tråden "Säsongsrapport":

En annan sak jag funderar över är detta att ett "gratisA" automatiskt skulle göra vederbörande förare till en sämre förare.
Jag tror inte riktigt på det, jag tror snarare att det är körvanan som är det viktiga. Jag menar så här: om någon tog ett A-kort 1971 och sedan inte kört, skulle då denne vara en bättre förare som förstagångsknutte nu än den som fick sin "gratisA"-behörighet 1973 och som sedan dess kört 500-1000 mil varje år, kanske med något års uppehåll? Jag efterlyser data på hur länge resp. omkommen förare haft och verkligen kört mc, inte bara om han eller hon hade ett "gratisA".

Jag minns inte att det var några speciella prov på den tiden. Jag körde upp -71, på min HVA 120cc. Vad jag minns körde jag bara lite runt i Borås, (Kinna var då ännu inte uppkörningsort), jag minns inga speciella manöverprov eller något sådant.
Min åsikt är att det är körvanan som spelar en jättestor roll. Problemet är nog att alltför många kör alldeles för få mil årligen. Minst 500mil tror jag man bör köra för att hålla körskickligheten vid liv. Och då inte bara puttra iväg till närmsta kafé, utan då menar jag att köra, och betrakta varje körtillfälle som ett övningstillfälle. Det finns alltid saker att öva på, bromsning, kurvtagning med mera, med mera...


[url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=20&page=2"]Hela inlägget finns att läsa här.[/url]

Men det har inte väckt några reaktioner...
Ibland, när jag känner mig lite ledsen eller av en eller annan orsak inte är riktigt på topp, känns det som om det är väldigt beroende på vem som framför en idé eller åsikt, om den skall vara något att räkna med eller inte. Eller tas på allvar och anses vara värd att kommentera...:(

Hoppas att jag har fel!:)


Ibland är du och andra lite före er tid och era inlägg utgör första bearbetningen av det som till slut krokigt skall varda. Inte roligt, ofta otacksamt men är ändå viktiga inslag i processen!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Michael Fored » 2006-10-22/20:20

Mimmi;452 skrev:En annan sak jag funderar över är detta att ett "gratisA" automatiskt skulle göra vederbörande förare till en sämre förare.
Jag tror inte riktigt på det, jag tror snarare att det är körvanan som är det viktiga.


Körvana är helt säkert oerhört viktigt, men visst finns det väl risk för att mitt i all körvana smyger det in sig lite kör-o-vana som kan "putsas bort" med lite nya tips och annorlunda övningar?

För att denna tråd inte skall försvinna i en diskussion om känslor av att bli nonchalerad vill jag påminna om min ursprungsfråga:

Vad tycker ni om ett "Gubbhojsprojekt"? Töntigt och meningslöst eller kanske nästa naturliga steg för sådana klubbar som BMW MC-klubben?

Michael Fored
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/20:21

Ett gubbhojsprojekt som finns enkelt tillgängligt över ytan och på bekväma tider, som samverkar med gubbar/gummor i stället för att mästra dem, som distanserar sig tydligt från "sportkörning" och som välkomnar alla som vill komma lite vidare utan pekpinnar om körkort och biologisk ålder; ett sådant projekt skulle jag väldigt gärna vilja engagera mig i!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Michael Fored » 2006-10-22/20:33

Guzzi-Leif;469 skrev:Ett gubbhojsprojekt som finns enkelt tillgängligt över ytan och på bekväma tider, som samverkar med gubbar/gummor i stället för att mästra dem, som distanserar sig tydligt från "sportkörning" och som välkomnar alla som vill komma lite vidare utan pekpinnar om körkort och biologisk ålder; ett sådant projekt skulle jag väldigt gärna vilja engagera mig i!


Toppen Guzzi!
Vår verksamhet bedrivs ju som du vet i distrikt. De blir säkert toppenglada i ditt hemdistrikt över ditt engagemang!

Pekpinnar om körkort och födelseår är trist, men varför har du problem med uttrycket "sportkörning". Jag tycker det överhuvudtaget är ganska "sportigt" att köra motorcykel.
Jag skulle hellre jobba för att koppla loss begreppet "sportkörning" ifrån upfattningen att det absolut måste gå väldigt fort. Sportkörning kan lika gärna betyda mjuk och harmonisk körning med en god teknik som ger förutsättningar för goda säkerhetsmariginaler när vi kör våra motorcyklar i trafiken! ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-10-22/20:39

Guzzi-Leif;469 skrev:Ett gubbhojsprojekt som finns enkelt tillgängligt över ytan och på bekväma tider, som samverkar med gubbar/gummor i stället för att mästra dem, som distanserar sig tydligt från "sportkörning" och som välkomnar alla som vill komma lite vidare utan pekpinnar om körkort och biologisk ålder; ett sådant projekt skulle jag väldigt gärna vilja engagera mig i!


Allra först vill jag säga att jag verkligen är för ett Gubbhojsprojekt.

Därefter vill jag försvara våra B&K-evenemang såväl på stor-bana som på liten-, att vår attityd, när en del av oss agerar instruktörer, verkligen inte har uppfattats som mästrande eller innehållit antydningar om ålder eller körkort till skänks, av de deltagre som besöker oss.

Denna inställning till våra evenemang har mig veterligt bara förfäktats av dem som aldrig varit där.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/20:42

Bengt Allevad;477 skrev:Allra först vill jag säga att jag verkligen är för ett Gubbhojsprojekt.

Därefter vill jag försvara våra B&K-evenemang såväl på stor-bana som på liten-, att vår attityd, när en del av oss agerar instruktörer, verkligen inte har uppfattats som mästrande eller innehållit antydningar om ålder eller körkort till skänks, av de deltagre som besöker oss.

Denna tyvärr helt felaktiga inställning till våra evenemang har mig veterligt bara förfäktats av dem som aldrig varit där.


Och jag hade inte pilspetsen riktad mot allt det braiga som sker i B&K!
Jag ville bara säga vad jag tror krävs för att locka gubbsen, utan någon som helst koppling till det som redan gjorts/görs!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-22/20:53

MichaelF;468 skrev:
Vad tycker ni om ett "Gubbhojsprojekt"? Töntigt och meningslöst eller kanske nästa naturliga steg för sådana klubbar som BMW MC-klubben?

Michael Fored


Michael

Var det nu i helgen som det var DO konferens, annars kanske man kan lägga in en punkt där om Gubb/Käring/hojprojektet så att det blir en "lokal" aktivitet men att det tas fram ett grundutbildningspaket centralt. Jag tror att det är en mycket viktig del för BMW klubben att driva detta.

Till sist Bengt Allevad, nä jag tror inte att det är fel på er instruktörer. Jag tror inte att det mästras. :o Men jag vet hur mycket prestige som skall överkommas för mig själv för att jag skall ta lärdom av någon annan. Jag tror inte att jag är helt ensam i den gruppen (har varit sådan sedan 3års åldern - Kan själv). Vi behöver mycket ömsint behandling. :o


MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/20:55

MichaelF;474 skrev:
Pekpinnar om körkort och födelseår är trist, men varför har du problem med uttrycket "sportkörning". Jag tycker det överhuvudtaget är ganska "sportigt" att köra motorcykel.
Jag skulle hellre jobba för att koppla loss begreppet "sportkörning" ifrån upfattningen att det absolut måste gå väldigt fort. Sportkörning kan lika gärna betyda mjuk och harmonisk körning med en god teknik som ger förutsättningar för goda säkerhetsmariginaler när vi kör våra motorcyklar i trafiken! ;)


Därför att det jag betraktar som "sportigt" inte bara känns avlägset och främmande utan också löjeväckande i stil med när alla under en kort period åkte alpint i Stenmarksmössa eller spelade tennis i Borg-pannband.
Därför att jag sannolikt inte är ensam om att abrupt sluta tänka på deltagande i utbildning om jag i infobladet får se så mycket som EN bild på ett asfaltsläpande knä eller en mc med kraschkåpa som "läckert" snävar in i finalen på depåkurvan.
Detta säger säkert mer om mina fördomar än om verkligheten (och är sannerligen inget påhopp på den så viktiga och lyckade sporthojssatsningen!) men ska vi vända oss till gubbsen då får det bli med ett moget och respektfullt förhållningssätt anpassat till de svårfrälsta! De som gillar "sportigt" är i hög grad redan frälsta - nu gäller det oss/de andra!

Det vi motorcyklister och en massa andra trafikanter behöver nu är inte i första hand mer prestation utan mer präktighet! Säker oerhört löjeväckande för merparten men det jag tror på.

Dina rader om "mjuk och harmonisk körning med en god teknik som ger förutsättningar för goda säkerhetsmariginaler när vi kör våra motorcyklar i trafiken", det skriver jag under på till 100%!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-22/21:06

mbrobeck;483 skrev:Men jag vet hur mycket prestige som skall överkommas för mig själv för att jag skall ta lärdom av någon annan. Jag tror inte att jag är helt ensam i den gruppen (har varit sådan sedan 3års åldern - Kan själv). Vi behöver mycket ömsint behandling. :o


MVH Magnus



Guzzi-Leif;484 skrev:Därför att det jag betraktar som "sportigt" inte bara känns avlägset och främmande utan också löjeväckande i stil med när alla under en kort period åkte alpint i Stenmarksmössa eller spelade tennis i Borg-pannband.
Därför att jag sannolikt inte är ensam om att abrupt sluta tänka på deltagande i utbildning om jag i infobladet får se så mycket som EN bild på ett asfaltsläpande knä eller en mc med kraschkåpa som "läckert" snävar in i finalen på depåkurvan.
Detta säger säkert mer om mina fördomar än om verkligheten (och är sannerligen inget påhopp på den så viktiga och lyckade sporthojssatsningen!) men ska vi vända oss till gubbsen då får det bli med ett moget och respektfullt förhållningssätt anpassat till de svårfrälsta! De som gillar "sportigt" är i hög grad redan frälsta - nu gäller det oss/de andra!

Det vi motorcyklister och en massa andra trafikanter behöver nu är inte i första hand mer prestation utan mer präktighet! Säker oerhört löjeväckande för merparten men det jag tror på.

Dina rader om "mjuk och harmonisk körning med en god teknik som ger förutsättningar för goda säkerhetsmariginaler när vi kör våra motorcyklar i trafiken", det skriver jag under på till 100%!


Ni beskriver väldigt väl vad jag känner (frånsett att jag tycker att bana är långtråkigt)
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/21:13

Marie;491 skrev:Ni beskriver väldigt väl vad jag känner (frånsett att jag tycker att bana är långtråkigt)
/Marie


Det där är ju lite tricky därför att banan bjuder på så fina utbildningsbetingelser men samtidigt skrämmer bort såpass många i avsett kundsegment.
Får nog i hög grad bli trafikövningsplatser (låter både seriöst och tryggt) samt i "strukturerad utflyktsform"
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2006-10-22/21:47

Guzzi-Leif;492 skrev:...
Får nog i hög grad bli trafikövningsplatser (låter både seriöst och tryggt) samt i "strukturerad utflyktsform"


Aha - ex.;

[url="http://www.kinnekulle-ring.se/"]Kinnekulle Trafikövningplats...[/url]
Detta är Kinnekulle Trafikövningplats...
Bild
År 1969 byggdes motorbanan Kinnekulle Ring på privat initiativ av Disponent Håkan Knutsson. På hösten samma år invigdes en bana som möjliggjorde körning på halt underlag året om.

BildDenna unika möjlighet har sedan stått mall för de halkbanor som senare under 70-talet började växa upp i Sverige.
Vidare erbjuds fortbildningsverksamhet för kör-kortsinnehavare. Kinnekulle Ring anlitas också av olika företag t.ex. för mässor och utställningar, samt utbildningar av olika slag.
På Kinnekulle Ring körs varje år minst ett tiotal tävlingar i banracing, folkrace och rallycross. Banan används också för olika aktiviteter ex. klubbträffar för märkesklubbar...
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Marie » 2006-10-22/21:51

x x
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Michael Fored » 2006-10-22/21:51

mbrobeck;483 skrev:Var det nu i helgen som det var DO konferens, annars kanske man kan lägga in en punkt där om Gubb/Käring/hojprojektet så att det blir en "lokal" aktivitet men att det tas fram ett grundutbildningspaket centralt. Jag tror att det är en mycket viktig del för BMW klubben att driva detta.


Utan att göra anspråk på att förkunna någon officiell BMW MC-klubb-strategi vill jag påstå att mycket av den trafiksäkerhetsfortbildning som klubben bedriver redan skulle kunna kallas "gubbhojsprojektet" eller "käringhojprojektet".
Klubben har en ny utbildningspolicy som presenterades på årsmötet och som skall diskuteras mera på DO-mötet till helgen. Vi kallar det inte för varken gubb-, käring- eller sporthoj utan rätt och slätt för motorcykelutbildning. De övningar vi har diskuterat här kan med fördel ske på distriktsnivå. De lite större arrangemangen, som att öva under säkra förhållanden på särskilt avpassad bana eller terräng, sker med fördel på riksnivå genom samarbete mellan flera distrikt. De avancerade övningarna i hastighets- eller lerpölsteknik faller nog utanför klubbens ambitioner.

Vi har kanske ett pedagogiskt problem eftersom den utbildningsverksamhet som redan bedrivs av en del kallas "sporthojsambitioner" och "knäskrapsprojekt" medan andra snarare skulle beteckna övningarna som just "gubbhojsåka".

De stor- och go-kartbaneövningar jag deltagit på har välkomnat alla och utbildningen sker i olika grupper efter förkunskaper och/eller egen ambition eller smak. Allt ifrån LT-cyklar och Heritage Classic, via tvåtakts 125or, GS-cyklar av alla sorter, till BMW:s sportmodeller och japanska R1or har deltagit.

Det finns en styrka i blandningen. Vi "gamlingar" på något mindre sportiga cyklar har en lugnande inverkan på de "yngre" förmågorna på mera sportiga hojar. Vår attityd smittar av sig. Samtidigt tycker jag att det är kul att se de "yngre" när de skrapar knäna i marken. Det är roligt att få vara med trots att jag aldrig drömmer om att själv släpa knät i asfalten.

Väljer man att se till ena ändan av deltagarspektrat ser övningarna ut som "sporthojsprojektet", men om man ser de andra deltagarna skulle man lika gärna kunna kalla övningarna för "gubbhojsprojekt" eller åtminstone "Projektet för något mogna motorcyklister med vardagscyklar av alla de slag". ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-22/21:52

Galne Dansken;501 skrev:Aha - ex.;

[url="http://www.kinnekulle-ring.se/"]Kinnekulle Trafikövningplats...[/url]
Detta är Kinnekulle Trafikövningplats...
Bild
År 1969 byggdes motorbanan Kinnekulle Ring på privat initiativ av Disponent Håkan Knutsson. På hösten samma år invigdes en bana som möjliggjorde körning på halt underlag året om.

BildDenna unika möjlighet har sedan stått mall för de halkbanor som senare under 70-talet började växa upp i Sverige.
Vidare erbjuds fortbildningsverksamhet för kör-kortsinnehavare. Kinnekulle Ring anlitas också av olika företag t.ex. för mässor och utställningar, samt utbildningar av olika slag.
På Kinnekulle Ring körs varje år minst ett tiotal tävlingar i banracing, folkrace och rallycross. Banan används också för olika aktiviteter ex. klubbträffar för märkesklubbar...


Trafikövningsplats *låter* åtminstone inte lika enformigt som bana...:D
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/22:15

Galne Dansken;501 skrev:Aha - ex.;

[url="http://www.kinnekulle-ring.se/"]Kinnekulle Trafikövningplats...[/url]
Detta är Kinnekulle Trafikövningplats...
Bild
År 1969 byggdes motorbanan Kinnekulle Ring på privat initiativ av Disponent Håkan Knutsson. På hösten samma år invigdes en bana som möjliggjorde körning på halt underlag året om.

BildDenna unika möjlighet har sedan stått mall för de halkbanor som senare under 70-talet började växa upp i Sverige.
Vidare erbjuds fortbildningsverksamhet för kör-kortsinnehavare. Kinnekulle Ring anlitas också av olika företag t.ex. för mässor och utställningar, samt utbildningar av olika slag.
På Kinnekulle Ring körs varje år minst ett tiotal tävlingar i banracing, folkrace och rallycross. Banan används också för olika aktiviteter ex. klubbträffar för märkesklubbar...


Mmmm; till exempel...
Kloka tag av alla parter att samordna motor-aktiviteterna till ett place. Säkert generellt nyttigt för de präktiga att förknippas med de vågade och tvärtom.

Sedan minns jag Kinnekulle som en ganska skojig bana för mig som RR-publik medan säkert förarna hade en del åsikter....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/22:23

MichaelF;503 skrev:Utan att göra anspråk på att förkunna någon officiell BMW MC-klubb-strategi vill jag påstå att mycket av den trafiksäkerhetsfortbildning som klubben bedriver redan skulle kunna kallas "gubbhojsprojektet" eller "käringhojprojektet".
Klubben har en ny utbildningspolicy som presenterades på årsmötet och som skall diskuteras mera på DO-mötet till helgen. Vi kallar det inte för varken gubb-, käring- eller sporthoj utan rätt och slätt för motorcykelutbildning. De övningar vi har diskuterat här kan med fördel ske på distriktsnivå. De lite större arrangemangen, som att öva under säkra förhållanden på särskilt avpassad bana eller terräng, sker med fördel på riksnivå genom samarbete mellan flera distrikt. De avancerade övningarna i hastighets- eller lerpölsteknik faller nog utanför klubbens ambitioner.

Vi har kanske ett pedagogiskt problem eftersom den utbildningsverksamhet som redan bedrivs av en del kallas "sporthojsambitioner" och "knäskrapsprojekt" medan andra snarare skulle beteckna övningarna som just "gubbhojsåka".

De stor- och go-kartbaneövningar jag deltagit på har välkomnat alla och utbildningen sker i olika grupper efter förkunskaper och/eller egen ambition eller smak. Allt ifrån LT-cyklar och Heritage Classic, via tvåtakts 125or, GS-cyklar av alla sorter, till BMW:s sportmodeller och japanska R1or har deltagit.

Det finns en styrka i blandningen. Vi "gamlingar" på något mindre sportiga cyklar har en lugnande inverkan på de "yngre" förmågorna på mera sportiga hojar. Vår attityd smittar av sig. Samtidigt tycker jag att det är kul att se de "yngre" när de skrapar knäna i marken. Det är roligt att få vara med trots att jag aldrig drömmer om att själv släpa knät i asfalten.

Väljer man att se till ena ändan av deltagarspektrat ser övningarna ut som "sporthojsprojektet", men om man ser de andra deltagarna skulle man lika gärna kunna kalla övningarna för "gubbhojsprojekt" eller åtminstone "Projektet för något mogna motorcyklister med vardagscyklar av alla de slag". ;)


Bra! Låter riktigt bra!
Dock emanerar hela denna ytterst intressanta tråd från en offiellt framlagd tanke att efterhand byta fokusgrupp för säkerhetssatsningen; från "super-sport" till något annat, till exempel återfallare, gratiskörkortare, gubbiga/gummiga, sådana som inte tidigare hakat på utbildning med flera. Om nu inte en sådan ominriktning behövs så är det väl bara att lägga ned tråden... ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-22/22:35

Jag tror att det gamla ordstävet "som man ropar får man svar" kan tillämpas även här. Det jag vill säga är att det är väldigt viktigt vilken grupp man fokuserar på när man "marknadsför" en sådan här utbildning. Att marknadsföra den för brett innebär bara att INGEN känner sig träffad, och sen måste man nog anpassa sig en aning i upplägget efter vem man fokuserar på, annars blir det lätt en aning fel....
Bara min stillsamma fundering.
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Michael Fored » 2006-10-22/22:42

Guzzi-Leif;512 skrev:Bra! Låter riktigt bra!
Dock emanerar hela denna ytterst intressanta tråd från en offiellt framlagd tanke att efterhand byta fokusgrupp för säkerhetssatsningen; från "super-sport" till något annat, till exempel återfallare, gratiskörkortare, gubbiga/gummiga, sådana som inte tidigare hakat på utbildning med flera. Om nu inte en sådan ominriktning behövs så är det väl bara att lägga ned tråden... ;)


Nej, just det! Det kanske inte alls behövs en omriktning! Vi kanske inte alls behöver förändra vårt fokus, utan bara uttrycka tydligare vilken grupp som för vår klubb hela tiden har varit i centrum.
Sedan utvecklas ju övningarna hela tiden och det finns säkert mycket som kan göras för att locka ytterligare deltagare. Jag lovar, vi försöker hela tiden!

Däremot tror jag inte på en "vi-och-dom-attityd". Det är "vi" hela tiden - vi "motorcyklister" och vi "klubben". Det kan aldrig vara rätt att "vi" måste ta avstånd ifrån något som kallas "dom" för att fler skall komma till övningarna. Sådant kan vi inte hålla på med i "gubbhojsprojektet"! :cool:
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-22/22:46

MichaelF;518 skrev:Nej, just det! Det kanske inte alls behövs en omriktning! Vi kanske inte alls behöver förändra vårt fokus, utan bara uttrycka tydligare vilken grupp som för vår klubb hela tiden har varit i centrum.
Sedan utvecklas ju övningarna hela tiden och det finns säkert mycket som kan göras för att locka ytterligare deltagare. Jag lovar, vi försöker hela tiden!

Däremot tror jag inte på en "vi-och-dom-attityd". Det är "vi" hela tiden - vi "motorcyklister" och vi "klubben". Det kan aldrig vara rätt att "vi" måste ta avstånd ifrån något som kallas "dom" för att fler skall komma till övningarna. Sådant kan vi inte hålla på med i "gubbhojsprojektet"! :cool:


Att man fokuserar på en viss grupp innebär inte med automatik att man utesluter andra -"dom"- Jag förespråkar inte heller att splittra, men däremot måste man nog sikta en aning för att träffa den grupp man är ute efter...
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/22:51

MichaelF;518 skrev:Nej, just det! Det kanske inte alls behövs en omriktning! Vi kanske inte alls behöver förändra vårt fokus, utan bara uttrycka tydligare vilken grupp som för vår klubb hela tiden har varit i centrum.
Sedan utvecklas ju övningarna hela tiden och det finns säkert mycket som kan göras för att locka ytterligare deltagare. Jag lovar, vi försöker hela tiden!


Hmmmm; just i och med sammankopplingen och -blandningen av olika utbildningssatsningar kanske sökarljuset ändock måste riktas in på en särskild kategori ett slag. Tror faktiskt det blir bäst om man tuggar detta sura äpple en tid.

MichaelF;518 skrev: Däremot tror jag inte på en "vi-och-dom-attityd". Det är "vi" hela tiden - vi "motorcyklister" och vi "klubben". Det kan aldrig vara rätt att "vi" måste ta avstånd ifrån något som kallas "dom" för att fler skall komma till övningarna. Sådant kan vi inte hålla på med i "gubbhojsprojektet"! :cool:


Topp!
Såna är VI inte!!!!!!!!!!!!!!!!
Det enda som den unge (oavsett levnadsålder) räjsputten kommer att uppleva som jobbigt när han/hon söker vår gemenskap, blir de ständiga historierna om hur det var förr :cool:
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Michael Fored » 2006-10-22/23:03

Guzzi-Leif;523 skrev:Hmmmm; just i och med sammankopplingen och -blandningen av olika utbildningssatsningar kanske sökarljuset ändock måste riktas in på en särskild kategori ett slag. Tror faktiskt det blir bäst om man tuggar detta sura äpple en tid.


BMW MC-klubben har aldrig bedrivit något sporthojsprojekt! Jag vill sticka ut hakan en bit och påstå att det BMW MC-klubben har sysslat med en tid nu har blivit modernt! Just det att satsa på den särskilda kategori motorcyklister som utgör den förkrossande majoriteten, de som inte kör supersporthoj. Men, om det finns supersporthojsförare som tycker om vår stil är de välkomna de med. Det är ju trots allt inte cykeln som gör föraren!

Guzzi-Leif;523 skrev:Det enda som den unge (oavsett levnadsålder) räjsputten kommer att uppleva som jobbigt när han/hon söker vår gemenskap, blir de ständiga historierna om hur det var förr :cool:


Det som gör det riktigt roligt är att de verkar gilla det! :)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

positiv anda

Inläggav Hans Säfström » 2006-10-22/23:10

MichaelF;518 skrev:Nej, just det! Det kanske inte alls behövs en omriktning! Vi kanske inte alls behöver förändra vårt fokus, utan bara uttrycka tydligare vilken grupp som för vår klubb hela tiden har varit i centrum.
Sedan utvecklas ju övningarna hela tiden och det finns säkert mycket som kan göras för att locka ytterligare deltagare. Jag lovar, vi försöker hela tiden!

Däremot tror jag inte på en "vi-och-dom-attityd". Det är "vi" hela tiden - vi "motorcyklister" och vi "klubben". Det kan aldrig vara rätt att "vi" måste ta avstånd ifrån något som kallas "dom" för att fler skall komma till övningarna. Sådant kan vi inte hålla på med i "gubbhojsprojektet"! :cool:


Vilken trevlig och intressant debatt det blev !
Få se om det blir något av det hela. :)

hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2006-10-22/23:36

MichaelF;526 skrev:..och påstå att det BMW MC-klubben har sysslat med en tid nu har blivit modernt! ..! :)


Egentligen är det nog så pas enkelt att dom flesta som kör MC tycker det är kul att gassa!

Och det som vi har fått "legaliserad" är att det är Ok att gassa, under ordnade former.
Det är därför att fortbildnings siffran har dubblats i Sverige dom senasta 2-3 åren.
Det är också därför att BMW MC Klubben har oilika former för gruppkörnings system.


Sen kan vi vara frälsta på olika sätt och i olika nuancer.
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-23/22:20

MichaelF;526 skrev:BMW MC-klubben har aldrig bedrivit något sporthojsprojekt! Jag vill sticka ut hakan en bit och påstå att det BMW MC-klubben har sysslat med en tid nu har blivit modernt!


Jag är säkert helt ensam på hela jorden om att inte kunna hålla isär SMC Distrikt/Kommunala initiativ/SMC Centralt/SMC Sporthoj/märkesklubbars utbildning.

Jag vill också understryka att jag inte i något inlägg uttryckt ringaktning gentemot de goda utbildningsinsatser som gjorts/görs! Däremot är jag fullt och fast övertygad om att en eventuell satsning med fokus på förare av äldre årgång kräver en delvis annan inriktning, åtminstone avseende erbjudet gränssnitt/marknadsföring.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Gubb & Gum kurs

Inläggav Kenneth » 2006-10-24/08:49

Gubb & Gum kurs
I D5 har vi sommar kört en endagars "gubb & gu kurs" tillsamans med SMC för oss som är födda med behörighet.
Uppskattat, välbesökt, nyttigt med tre duktiga instruktörer Johan BMWklubben, Anders och Joanna SMC.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst