Det finns en sak...

Det finns en sak...

Inläggav Mimmi » 2006-10-22/19:14

...som oftast tycks glömmas bort när det talas om säkerhetssystem och annat på motorcyklar, och det är; det enkla faktum att jag, och säkert många med mig helt enkelt inte har de ekonomiska möjligheterna att hålla oss med det senaste och modernaste! Redan att köpa en maskin för 50.000:- känns som en ouppnåbar dröm, men som ändå kanske en dag går att realisera om vintern blir mild så att det inte går åt så mycket energi (eo1) för att värma huset, och om vinterdäcken till bilen går även denna vinter, och många andra oförutsedda händelser inte inträffar.

Kort sagt, motorcyklar utan såväl ABS som integralbromsar kommer att rulla på vägarna i många, många år till...
Därför så känns det lite som om man från vissa håll ibland blir lite nedvärderad när man inte håller sig med en sålunda utrustad motorcykel. Det kan alltså finnas skäl till att det är så...
Detta är en förklaring till att jag åker på det jag gör...

Jag är mycket väl medveten om att bromsförmågan på Kalle inte är alls up to date, men det har jag löst genom att köra därefter.
För min del skulle jag mycket gärna ha en ABS-försedd maskin, jag skulle känna mig säkrare på den. Men, återigen, jag får anpassa körningen till det jag har.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/20:06

Mimmi;454 skrev:...som oftast tycks glömmas bort när det talas om säkerhetssystem och annat på motorcyklar, och det är; det enkla faktum att jag, och säkert många med mig helt enkelt inte har de ekonomiska möjligheterna att hålla oss med det senaste och modernaste! Redan att köpa en maskin för 50.000:- känns som en ouppnåbar dröm, men som ändå kanske en dag går att realisera om vintern blir mild så att det inte går åt så mycket energi (eo1) för att värma huset, och om vinterdäcken till bilen går även denna vinter, och många andra oförutsedda händelser inte inträffar.

Kort sagt, motorcyklar utan såväl ABS som integralbromsar kommer att rulla på vägarna i många, många år till...
Därför så känns det lite som om man från vissa håll ibland blir lite nedvärderad när man inte håller sig med en sålunda utrustad motorcykel. Det kan alltså finnas skäl till att det är så...
Detta är en förklaring till att jag åker på det jag gör...

Jag är mycket väl medveten om att bromsförmågan på Kalle inte är alls up to date, men det har jag löst genom att köra därefter.
För min del skulle jag mycket gärna ha en ABS-försedd maskin, jag skulle känna mig säkrare på den. Men, återigen, jag får anpassa körningen till det jag har.


Det där är en viktig sak!
Många har absolut inte möjlighet att satsa alla resurser i form av tid och pengar på sin hobby men vill ändå räknas, duga och platsa! Trots att det inte är sista årsmodell på cykel, klädsel, däck och annat.
Hela denna attitydbit känns oerhört viktig för att inte exkludera dem som faktiskt hör till den inre kärnan av seriösa motorcyklister (vilka som finns på andra sidan av den skalan får ni räkna ut själva).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-22/20:07

Och detta utgör ju en extra utmaning för "gubbhojprojektet".
Man kan ju vid utbildningarna inte utgå från ABS och integralbroms. Detta i sin tur innebär att man måste utbilda i flera tekniker parallellt. Det som är lag och sanning i fråga om att köra ABS och integral är lögn och dödssynd på en hoj med gamaldags bromssystem!!!!

Ett inte helt simpelt problem att lösa, eller hur?



Även för mig är ju en hoj med moderna bromsar en utopi, och en tidig K1100LT med ABS II ligger precis på yttersta gränsen ekonomiskt sett, såpass på gränsen att jag inte kan underhålla ett krånglande ABS-system utan i stället vid första strul måste strippa ABS:en och regbesiktiga utan.... eller lika gärna från början försöka hitta ett av de fåtaliga exemplaren som levererades utan ABS....

/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/20:32

Marie;463 skrev:Och detta utgör ju en extra utmaning för "gubbhojprojektet".
Man kan ju vid utbildningarna inte utgå från ABS och integralbroms. Detta i sin tur innebär att man måste utbilda i flera tekniker parallellt. Det som är lag och sanning i fråga om att köra ABS och integral är lögn och dödssynd på en hoj med gamaldags bromssystem!!!!

Ett inte helt simpelt problem att lösa, eller hur?


Med dagens däck och torrt väglag kan man faktiskt lägga på nästan full handstyrka på ett icke-ABS, åtminstone i inledningen av bromsningen (att omedelbart uppnå fullt bromstryck utan att "söka sig fram" är det kanske viktigaste att lära sig på bromsövningar så man inte använder första halvsekunden att glassa vidare). Därför borde man kunna utbilda på i stort sett samma sätt. Åsså kan ju ABSägarna hamna på en icke-ABS nästa inbyte så det moderna systemets fördelar kanske kan få komma som grädde på moset när det väl brinner till?
Åsså är ju dagens mc så specialiserade att det ändå skiljer mycket från cykel till cykel; en viss grad av generalisering borde inte kunna förstöra konceptet tycker jag

Marie;463 skrev: Även för mig är ju en hoj med moderna bromsar en utopi, och en tidig K1100LT med ABS II ligger precis på yttersta gränsen ekonomiskt sett, såpass på gränsen att jag inte kan underhålla ett krånglande ABS-system utan i stället vid första strul måste strippa ABS:en och regbesiktiga utan.... eller lika gärna från början försöka hitta ett av de fåtaliga exemplaren som levererades utan ABS....

/Marie


Med fräscht batteri och gott förstånd vid ingrepp; vad skulle gå sönder på ABS'en?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-22/20:37

Mimmi;454 skrev:*SNIPP*
...som oftast tycks glömmas bort ... det enkla faktum att jag, och säkert många med mig helt enkelt inte har de ekonomiska möjligheterna att hålla oss med det senaste och modernaste!
*SNIPP*


Lite saxat mellan ämnena så tror jag att det ofta inte är kategorin som är vana vid grejorna som man kör som är problem kategorin utan de med en maskin som har egenskaper som är helt nya för vederbörande.

Man blir inte bättre förare för att man får mer elektronik på MCn, man måste vara ödmjuk inför det faktum att man skrotar en hel del av sin erfarenhet när man "uppgraderar sin maskin" med massa stödelektronik.

Det enklaste exemplet är väl när man sätter stödhjul på ett barns cykel för att de inte ska ramla.

1. Antingen går det åt helvete när man sedan tar bort dom för man har helt fel beteende

eller så

2. Går det åt pipsvängen när ungen hoppar upp på "sin säkra cykel första gången" för den måste göra tvärtom i böjarna och luta utåt

Lite så är det med mycket här i livet.

Därför tycker jag att målgruppen för mycket borde vara dessa med stödhjul så att säga, inte de med en äldre hoj som de har kört med i många år.

För övrigt så körde jag en gammal Polis K75, klart under 50', under många år när ekonomi, tid och annat var bristvaror. Jag led säkert ingen skada av det så jag tror du kan vara lugn.

En sak till, jag har aldrig, aldrig någonsin blivit omcyklad av någon med stödhjul, aldrig. Tänk på det ;).

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Ingen diskriminering här inte!

Inläggav Michael Fored » 2006-10-22/20:56

Mimmi;454 skrev:...som oftast tycks glömmas bort när det talas om säkerhetssystem och annat på motorcyklar, och det är; det enkla faktum att jag, och säkert många med mig helt enkelt inte har de ekonomiska möjligheterna att hålla oss med det senaste och modernaste!


De körteknikövningar jag har deltagit i har alla välkomnat samtliga motorcyklister oavsett märke, typ, årsmodell eller inköpspris. Denna öppenhet och vilja att vidareutbilda alla motorcyklister som söker bildning har jag uppfattat som en ledstjärna bland BMW MC klubbens instruktörer. Jag känner inte alls igen den tendens till diskriminering som du antyder. De som söker sig till övningarna skall självfallet öva på den motorcykel de kör till vardags. Det är ju i vardagen övningarna skall göra nytta!

Michael Fored
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-22/21:16

Guzzi-Leif;473 skrev:Med fräscht batteri och gott förstånd vid ingrepp; vad skulle gå sönder på ABS'en?


Allt som innehåller elektronik gör mig kroniskt misstänksam....
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-22/21:19

Marie;493 skrev:Allt som innehåller elektronik gör mig kroniskt misstänksam....
/Marie


Mmmm; och bågskyttarna misstrodde bössan, hästkuskarna bilen och Facit räknedosan...
Håller med dig såtillvida att prislappen blir astronomisk om något går sönder och att man knappast kan göra något själv men inte skall väl det få hindra oss från att skaffa säkrare fordon?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-22/21:31

Guzzi-Leif;494 skrev:Mmmm; och bågskyttarna misstrodde bössan, hästkuskarna bilen och Facit räknedosan...
Håller med dig såtillvida att prislappen blir astronomisk om något går sönder och att man knappast kan göra något själv men inte skall väl det få hindra oss från att skaffa säkrare fordon?


Och köper man nära sin ekonomiska förmåga så vill man gärna gardera mot den typen av ekonomiska handgranater.... Jag har ju ändå inte ABS på min nuvarande hoj, så det innebär ju ingen försämring.
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Josef » 2006-10-23/09:52

Grunden för att träna in en säker och effektiv inbromsning är en bra körställning. Hur hårt man kramar bromsgreppet är en senare fråga.
Att utbilda i körning med och utan ABS samtidigt är absolut inga problem, skillnaden är att det är lättare att våga göra en effektiv inbromsning med ABS men tekniken är snarlik. När vi kör fortbildning utgår vi från bromsning utan ABS men individualiserar naturligtvis efter behov som vanligt.



Vad gäller mer ON-topic är maskinmaterial och tom förarens färdighet klart underordnade självinsikt när det gäller trafiksäkerhet: En körkortslös och totalt oerfaren förare på en gammal hoj med bortskruvade bromsar skulle kunna vara betydligt mer trafiksäker än tex mig, en välutbildad MC-instruktör med senaste ABS-systemet och skyddskläder från tävlingsvärlden.
Att ha självinsikt nog att kunna anpassa sig till rådande förutsättningar är egentligen det ENDA som behövs för att vara trafiksäker. Det är också det absolut svåraste "tillbehöret" att skaffa.

Visst är jag teknikfixerad och tycker det är häftigt med utvecklingen på vår hårdvara men inte ser jag ner på folk som inte har "det senaste" oavsett anledning. Alla har inte möjlighet eller vilja att ha nya prylar, det ska väl inte vara svårt att respektera även om vi av naturliga skäl hellre diskuterar prestandan hos nya hojar än gamla?


/Josef (Som budgeterat hela 2000kr till inköp av en "ny" bil till vintern pga ett hojköp för +150 000kr)
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Perra » 2006-10-23/12:29

Mimmi;454 skrev:Kort sagt, motorcyklar utan såväl ABS som integralbromsar kommer att rulla på vägarna i många, många år till...


Tack och lov tycker jag som gått från BMW utrustad med
ABS,delintegral,servobromsar till en japs utan alla dessa
elektronikräddningssystem.
Kulfaktorn är avsevärt högre och jag får själv ansvara för
min passiva och aktiva bromssäkerhet.Bra eller dåligt kan man
tycka vad man vill om men för mig är hojåkning en väldigt aktiv
sysselsättning,ytterst sällan jag bara"åker"motorcykel från A till B.

Mimmi,du har väl "nästan"ABS funktion i dina bromsar iofs ofrivilligt
kanske men ändå;)
Perra
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2004-05-06/13:52

Inläggav Marie » 2006-10-23/12:38

Perra;545 skrev:Mimmi,du har väl "nästan"ABS funktion i dina bromsar iofs ofrivilligt
kanske men ändå;)


Kanske bättre att jag som utomstående svarar på den frågan; jag har nämligen kört "Röd Kalle" en del.
Röd Kalle är efterhandsutrustad med flytande skivor fram och jag kan garantera att inte ens på torr asfalt är de "låsningsfria" på det sätt du antyder. Det handlar alltså *inte* om BMW standard rostfria med "rektangulära" hål.

Sen håller jag med dig om att jag föredrar att inte ha en massa elektronik insyltad i bromsarna, men inte riktigt av samma skäl som du. Jag ser de elektroniska systemen som felkällor och framför allt källor till dyra onödiga reparationer påkallade av SBP.
Off Topic: På en bil ser jag dessutom ABS som förkastligt. Det finns situationer när jag avsiktligt VILL kunna låsa bromsarna. Att bromsa effektivt även i halka och kombinerat med undanmanöver klarar jag själv.
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav BulletStefan » 2006-10-23/13:30

Det viktigaste i diskussionen är väl egentligen det som redan påpekats - att ABS långtifrån är någon form av standard i MC-branschen, och att det lär dröja länge än innan det blir det, om någonsin.
Jag vet inte vilka regler som egentligen gäller när man tar körkort för MC idag - får man ens använda en MC med ABS vid förarprovet? Vid förarprov för bil gissar jag att man får det då ju praktiken alla nya bilar har ABS idag men när jag tog mitt körkort -87 var det stenhårt no-no för ABS vid halkbana och uppkörning.
Därför utgår jag från att det inte betraktas som norm att man har ABS vid kurser och bandagar, utan att instruktionerna anpassas till den utrustning man råkar ha. Själv är jag ju nybliven BMW-ägare sen ett par veckor och har ABS på hojen (R1100S -99) men så sent som i helgen klickade ABS-systemet då hojen stått 10 dagar och batteriet är 'sådär', så det krävdes ett par mils körning följt av omstart för att få systemet att aktiveras. Jag ser också fram emot att få lära mig mer om att bemästra såväl bromsar som motorresurser på hojen kommande säsong.

För övrigt är jag efter sju säsonger med indisk Royal Enfield Bullet van vid 'låsningsfri' frambroms, men det är mer av andra orsaker...
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Perra » 2006-10-23/13:36

Marie;546 skrev:Sen håller jag med dig om att jag föredrar att inte ha en massa elektronik insyltad i bromsarna, men inte riktigt av samma skäl som du. Jag ser de elektroniska systemen som felkällor och framför allt källor till dyra onödiga reparationer påkallade av SBP.
Off Topic: På en bil ser jag dessutom ABS som förkastligt. Det finns situationer när jag avsiktligt VILL kunna låsa bromsarna. Att bromsa effektivt även i halka och kombinerat med undanmanöver klarar jag själv.
/Marie


Kan bara hålla med.Ett bromssystem som måste självdiagnostisera
sig självt vid varje starttillfälle(BMW)med blink och tjut gör mig
ganska fundersam.
Har samma åsikt gällande bil oxå.ABS är toppenbra när
underlaget är hårt,packat och snorhalt men tex när det gäller normal
Stockholmsvinter där det mest är moddigt surfar man bara ovanpå
modden när ABS bromsarna jobbar.Har de senaste vintrarna kört bilar
med ABS och utan och just i modd väljer jag ABS fritt utan tvekan.
Perra
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2004-05-06/13:52


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst