Fredric,
Bra formulerat.
Jag är inte alls ute efter att dissekera mc-utbildningar. Jag vill bara få in synpunkter på hur man kör motorcykel på allmän väg. Detta i syfte att göra mig själv till en bättre motorcyklist. När man är ute och kör flera dagar i sträck i en grupp, så kan man se hur vissa av oss har en bättre förmåga att hantera komplicerade trafiksituationer. Min uppfattning är att "Race Line"-körning inte är så lämplig, även om den kan se elegant ut. (Jag har fått mina uppmaningar att sluta med sådant.)
Jag är mer inne på att det handlar om att ha god teknik för balanskontroll i kombination med att vara förutseende.
Fredric Fredricson skrev:
Att vara förutseende och att planera därefter:
Någonting man pratar om en del på SMC-kurser är att välja ingång till kurvan så att du har möjlighet att välja utgång.
Balanskonst:
hålla jämnt gaspådrag (a.k.a. gaskontroll) genom kurvan för att hålla cykeln stabil.
Rossi och grabbarna har en helt annan kurvteknik och bromsar in i kurvan för att få cykeln mindre stabil och därmed mer lättsvängd men dom är inte mycket för det här med marginaler och behöver inte oroa sig för att möta en skördetröska.
En liten kommentar till "gaskontroll": För att hålla min cykel stabil utan att behöva accelerera, så lägger jag på lite bakhjulsbromsning samtidigt som jag ger gas. På detta sätt eliminerar jag transmissionsglappet, som jag tror är den största stabilitetsförstöraren. På detta sätt kan jag reglera hastigheten både uppåt och nedåt utan att få stabilitetsproblem. Vi är flera som kör på detta sätt men jag undrar om det finns med i utbildningsmaterial? (När hornen krupit fram i pannan, så framhjulsbromsar jag djupt in i kurvan för att sedan övergå till att bakhjulsbromsa, när det är dags att ge gas. Beteendet finns kvar sedan tidigare, då jag hade cyklar med vanlig teleskopgaffel och ville kunna parera potthål i ingången till kurvan.)
/Allan