Touringkursen på Anderstorp

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-19/21:04

Thomas Stadin skrev:Tar du bort referenspunkterna fortsätter du rakt fram i oförändrad hastighet oavsett hur vägen svänger.

Tack för svar !
Har lite svårt med dessa punkter då jag har testat några varv på bana . Mycket obekväm :shock:
Tur att jag har gjort rätt ca. 45 år då . Startade grundträningen i bil med bla. X antal varv på
isbanor i närheten . Jag har omedvetet nyttjat all tidigare bilkörning som utbildning till dess jag köpte hoj . ;)
Måste säja att utan all bilkörning hade det vara mycket svårare att lära sej trafikkulturen .
Den är väl det stora hotet mot oss knuttar . Hur "fort" vi kan ta en kurva är en bisak . Tycker jag .
Det finns alltid nån som kör fortare :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav blueberry » 2017-06-20/13:50

Tack till alla funktionärer och de som arrangerat kursen på Anderstorp.

I min grupp hade vi Frank som instruktör på banan på söndagen. Frank var skitbra på detta.

Vi körde på banan utan att använda bromsar. Körde hela varvet på en växel. Körde hela varvet med vänster hand bakom ryggen.
När jag efter ett par pass körde så med ett jämnt gaspåslag från ingången genom hela kurvan till utgången utan avslag så var det en underbart härlig känsla.
Det handlade om att öka lite, lite hela tiden. Då var cykeln stabil som ett järnspett.
Detta var skitkul. Spelade ingen roll hur fort det gick på flygrakan.

En del körde om mig på rakorna, men i utgången av kurva kunde jag vara ikapp.
Jag var inte där för att testa gränser, toppfart eller att tävla.

Jag hade skitkul med att köra så här. T o m sista passet i regn !

Stort Tack till Frank från Hallsberg (tror jag)
Användarvisningsbild
blueberry
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-10-31/16:52

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-20/21:08

Kovlingen skrev:Startade grundträningen i bil med bla. X antal varv på
isbanor i närheten . Jag har omedvetet nyttjat all tidigare bilkörning som utbildning till dess jag köpte hoj . ;)
Måste säja att utan all bilkörning hade det vara mycket svårare att lära sej trafikkulturen .
Den är väl det stora hotet mot oss knuttar . Hur "fort" vi kan ta en kurva är en bisak . Tycker jag .
Det finns alltid nån som kör fortare :mrgreen:


:idea:
Jag körde bil i två år, innan jag skaffade mc. Det kändes vettigt att lära sig trafikkulturen sittandes i en plåtlåda.

Beträffade procentsatserna 70 och 80: Då tränar man väl in den estetiskt tilltalande kurvtekniken. Går man sedan ner till 50%, så ges man möjlighet att träna in ett antal fula men användbara och kanske livsnödvändiga varianter?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-20/22:12

Apropå varianter:
Vi var sex stycken som körde alppass. Två av oss var SMC-instruktörer. Det blev en del diskussioner runt hur man placerar sig i sitt körfält och hur man kan köra i hårnålskurvor. Grundtipset för en högerkurva var att placera sig till vänster och köra djupt in i kurvan för att sedan distinkt lägga om kursen så att man kom ut längs vägens högerkant. Men så när jag hade en av instruktörerna bakom mig, så började han använda en annan teknik. Kanske för att sätta myror i huvet på mig. Han så att säga slickade innerkanten genon hela kurvan. Det gick minst lika bra för honom som för mig.
Det jag vill säga med detta är att jag tror att bara man har god balans och bra kontroll på sin cykel, så finns ett otal likvärdiga sätt att hantera sin mc uti trafiken.

Törs jag hävda att motorcykelkörning i första hand är en fråga om att kunna hantera balans. Oftas skall man vara i balans men så måste man ändra kurs och då måste man för ett ögonblick försätta sig lagomt mycket ur balans. (Jag påstår nu att det här med styrning tillhör fordon som kan kränga, såsom tre- och fyrhjulingar.)

Det kanske är bäst att tillägga att jag inte kunde hålla lika högt tempo som instruktörerna och jag kunde inte köra lika elegant som dom kunde.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav BrooklynS » 2017-06-21/05:41

Slickar man innerkurvan får man sämre sikt, och är dessutom mindre synlig för mötande trafik. Det gör att riskerna blir större och kurvtekniken sämre eftersom man inte kan ta kurvorna på rätt sätt.

I en helt synlig alpkurva där man ser vägen åt bägge håll kanske det spelar mindre roll, men där tillkommer BMW-problemet att cylindrarna kan skrapa i om man slickar innerkurvan då det ofta blir brant...


Skickat från min iPad med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-21/07:24

Det jag vill säga är att det gärna kan bli lite väl stereotypt, om man endast lär ut en enda kurvteknik.
Och apropå av köra i skymda högerkurvor, så fick jag allvarliga påpekanden om att inte hålla ut till vänster för att på så sätt kunna se djupt in i kurvan. Jag skulle inte hinna undan om det kom ett mötande fordon som körde lite brett. Nej, det var säkrare att slicka innerkanten, dock med vetskap om att det kan finnas cyklister där.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-21/07:36

Det där är en stark förenkling av en komplicerad verklighet. Tar man ett pass som Stelvio, där kurvorna är hårnålar, är risken att möta ett fordon, som kommer med hög hastighet ut ur kurvan, obefintlig. Går man då långt ut till vänster före en hårnålshöger, ser man längre in i kurvan, dvs man ser en mötande bil/buss tidigare, och den kör långsamt. Dessutom har man hela sitt ordinarie körfält att väja in i, och det är lätt att komma ut ur kurvan intill högersidan.

Är kurvorna mera svepande, blir läget ett helt annat. Jag glömmer aldrig, när vi körde runt Gorges du Verdon, och jag trodde, att jag hade all tid i världen att väja in i mitt eget körfält före en högerkurva - när det kom mötande motorcyklister som skjutna ur en kanon. Själv fick jag hjärtat i halsgropen ett par gånger, medan de mötande hojåkarna bara vinkade glatt(!).
Mötande bilister höll inte på långa vägar samma hastighet, så de var aldrig något problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-21/08:24

Bror,
Bra. Det där med en svärm av motorcyklister som kommer emot en känner jag till. Eftersom de kommer som en svärm, så är det svårt att identifiera den som utgör det största hotet mot min egen framfart.

Och när det gäller Stelvio, så har jag ett olustigt minne av en Porsche, som kryssade fram bland motorcyklister och cyklister, båda på raksträckorna och in i kurvorna. Som tur var hördes han redan när han var ett antal kurvor ifrån mig, så att jag kunde förbereda mig.

Jag tror att jag försöker belysa det som du beskriver så bra. Det gäller att kunna anpassa sin körning till rådande situationer. När man har deltagit i ett antal gruppresor, så ser man att olika förare har olika förmåga att frångå den körstil de skaffat sig på landsvägen hemmavid. Av den anledningen tycker jag att diskussioner som rör fortbildning av motorcykelförare är intresssant.

I det sammanhanget är jag mycket kluven, när det gäller hur KNIX påverkar mitt uppträdande på allmän väg. KNIX är superkul men kanske förstörande för min förmåga att köra säkert på väg. Jag har ingen erfarenhet av storbana, dock. Skall jag spekulera, så tror jag att mina horn skulle växa ut och kanske aldrig skrumpna ihop, vilket skulle betyda att jag inte längre underhåller det sansade sättet att framföra en motorcykel. Framförallt skulle nog de körtekniker som kommer från skogsåkning att gå förlorade.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-21/08:41

BrooklynS skrev:Slickar man innerkurvan får man sämre sikt, och är dessutom mindre synlig för mötande trafik. Det gör att riskerna blir större och kurvtekniken sämre eftersom man inte kan ta kurvorna på rätt sätt.


Håller med om att man bör undvika att slicka innerkurvan i möjligaste mån. Att hålla ut, skapa marginal, möjligheter samt visa sig känns ofta bättre.
Undantaget är i skymda högerkurvor i sydeuropa eller utmed andra berg där förarna kan misstänkas ha sydeuropeiskt temperament.
Håller man ut där hinner man inte undan för den mötande lastbilen eller bussen som skär kurvan och kommer med hög fart emot dig på "ens egen" väghalva.
Efter några möten med stora lastbilar i skymda högerkurvor håller jag numera en offset åt höger.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-06-21/08:55, redigerad totalt 2 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-21/08:42

Till vad jag skriver ovan kan läggas, att ligger man till vänster före en hårnålshöger, har även den mötande bilisten möjlighet att upptäcka motorcykeln tidigare. Dvs hojåkaren hinner väja in i sitt eget körfält, samtidigt som bilisten inte frestas att skära kurvan.
Detta förutsätter givetvis, att bilisten har ögon att se med och bryr sig - och det kan man tyvärr inte alltid räkna med.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-21/12:21

Inte behöver man ge sig ner till Sydeuropa för att få uppleva otäcka möten vid ingången till en högerkurva. Under förra sommarens resa på Tyska landsvägar såg jag hur den som låg före mig höll ut till vänster, dock fortfarande på rätt sida om mittlinjen med hela motorcykeln. Så får han möte med en ambulans, som håller hög hastighet och utnyttjar hela sin väghalva. Det fanns inte tid för någon korrigerande manöver. Oj oj, det var inte många centimeter mellan packväskan och ambulansen. Ingen gjorde fel, men tänk om någon hamnat lite fel.

Jag försöker hela tiden ha marginaler att ta till.

Och så tar vi lite Sydeuropa: Det har hänt att jag legat efter en lokal bilist och studerat körtekniken. När det är smalt och kurvigt på väg med mittlinje, så verkar det som att man klarar av att konsekvent placera vänster hjul ungefär en decimeter från mittlinjen. Sedan öser man bara på och förutsätter att även mötande bilförare kör på samma sätt. Jag har även sett hur skickliga man är med detta även om man har ett släp med större spårvidd än dragbilen. Utifrån detta så ser jag till att hela tiden hålla min kropp och min cykel på rätt sida om mittlinjen och detta med marginal.
De lokala förarna har mentalt en helt egen väghalva att köra på och bryr sig inte om mötande trafik??..... Och därmed kollapsar resonemangen om att göra sig synlig?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-21/13:03

Jag bryr mej inte heller om mötande trafik , bara dom håller sej på sin sida vid mötet :?
Jag har inga varselljus (men skulle väl inte vara fel) men jag har skarpgula kläder .
Dessa är inte svår att registrera för skallen gentemot svarta persedlar och hjälm
och även en svart hoj (blanksvart , mattsvart å toksvart) som många har .
Sedan kan man säja att inte bilföraren ser en när man kommer .
Ge bilisten flera chanser att upptäcka er innan det smäller .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-06-21/23:18

Jag kör bana för att det är så förbenat kul. Jag behöver inga andra skäl.

Jag tror man blir säkrare i trafiken av att kunna hantera sitt fordon. De enda "bevis" jag kan lägga fram för den saken är undersökningar som visar att de flesta singelolyckor sker vid låga farter och sittande upprätt på hojen och att de i majoriteten av fallen kunde undvikas om föraren hanterat hojen rätt. Tyvärr kan jag inte ge några referenser till dessa undersökningar så bevisvärdet är ringa.

Vad jag tror spelar större roll är mentaliteten. Personligen känner jag mig trygg i trafiken. De flesta bilister visar hänsyn och håller undan när man kommer i köer och så. Jag har aldrig känt att nån bilist trängt ut mig eller på annat sätt betett sig dumt. Detta betyder inte att jag inte alltid kollar om jag ser nån eller nåt som ser "misstänkt" ut och att jag aldrig utgår från att bilisten ser mig. Det betyder inte heller att jag alltid håller hastighetsbegränsningarna eller aldrig kör "aktivt".

Men jag har träffat på folk som alltid stöter på idioter i trafiken, som alltid blir trängda av bilister och alltid lever nära döden när dom är ute och kör. Jag blir lätt fundersam när jag hör dom prata men när jag ser dom köra brukar det klarna. Som en vis man sa:
"om saker alltid går fel för dig i olika situationer så kom ihåg att den enda gemensamma nämnaren kan vara att du var där."

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-21/23:37

Fredric Fredricson skrev:Jag kör bana för att det är så förbenat kul. Jag behöver inga andra skäl.

Det köper jag rakt av .
Pratade med en SMC-kille för ett tag sedan och han höll med om att det var säkrare att köra mera aktivt .
Att sitta och "puttra" runt skapar inte focus på vad man pysslar med .
Fritt att tolka .
Själv gillar jag att köra hoj och inte att bara sitta och njuta av åkturen . 8-)
OBS jag jagar inte toppfart utan en passande fart sett till tillfället .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-21/23:56

Fortsättning på förra inlägget . Sneglade lite på TV:n där någon sa att man känner sej levande efter
att ha varit i ett krigsområde . (fritt tolkat)
Jag känner mej mer levande efter en långtur på hojen och ingen kan ta detta ifrån mej .
Åka till några närbelägna välreklamerade kök är inget jag vill göra reklam för :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-22/15:54

Men man kan åka till inte lika närbelägna, välrenommerade kök. ;)
Hur som; vägen är målet.

I övrigt delar jag självklart åsikten, att de, som gillar att åka bana, är värda all respekt för detta. Man mår bra av att syssla med något, som man gillar.

En gång i tiden ägdes Bentley av Rolls-Royce. Då var skillnaden mellan i alla fall en del modeller nog mest kylarprydnaden - och namnet. Då hävdades, att skillnaden mellan dessa två märken mest bestod i, att en Rolls-Royce-ägare hade privatchaufför, medan Bentleyägaren körde själv. "A gentleman drives a Bentley."

Översatt till hojåkande är det väl i allmänhet så, att man kör motorcykel, men åker bil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-27/08:06

When The Racing Line Could Kill You
Just because certain lines work on the track doesn’t mean they won’t get you into trouble on the street.
By Ken Condon Photo: Ken Condon June 8, 2016

14 Comments

The minivan is in your lane, that’s true, and it’ll take fast reflexes and the discipline to look away from it to execute your escape. Are you up to it?

Se vidare http://www.motorcyclistonline.com/when-racing-line-could-kill-you

Tränande ni som var med på kursen att klara av det som ligger bakom: Are you up to it?

Jag vet att jag har svårigheter med detta. Tyvärr ser jag hotet istället för möjligheten. Jag kan inte släppa tanken på att det som ligger bakom hotet kan ställa till med ett ännu större hot.

Jag tror att detta är min allvarligaste brist, när det gäller körning på allmän väg. Jag är medveten om detta och försöker hela tiden att förbättra mig. Även på de ensligaste vägarna kan man ju möta postbilen, sopbilen, mjölkbilen, rallybilen, motorcyklisten, etc. som också kan köra enligt "race line"-principen.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-27/11:22

Allan Ericsson skrev:Tyvärr ser jag hotet istället för möjligheten. Jag kan inte släppa tanken på att det som ligger bakom hotet kan ställa till med ett ännu större hot.

Artikeltexten tycker jag är utmärkt, eftersom den betonar två saker: 1. Att inte inteckna, vad man inte ser, samt 2. att oväntade saker kan dyka upp och kräva snabba lösningar.

Det där med att titta efter lösningen i stället för på problemet tror jag är en träningssak. Om man räknar med, att en bil kan komma i den egna filen, räknar man rimligen också med möjligheten att väja ännu längre in.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav BrooklynS » 2017-06-27/11:58

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev:Tyvärr ser jag hotet istället för möjligheten. Jag kan inte släppa tanken på att det som ligger bakom hotet kan ställa till med ett ännu större hot.

Artikeltexten tycker jag är utmärkt, eftersom den betonar två saker: 1. Att inte inteckna, vad man inte ser, samt 2. att oväntade saker kan dyka upp och kräva snabba lösningar.

Det där med att titta efter lösningen i stället för på problemet tror jag är en träningssak. Om man räknar med, att en bil kan komma i den egna filen, räknar man rimligen också med möjligheten att väja ännu längre in.


Såväl pkt 1 som pkt 2 är bärande inslag i SMC-s utbildningar. :) Därför är dessa kurser bra!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-27/15:56

Du har uppenbarligen gått bättre kurser än jag, för detta har INTE varit bärande, när jag deltagit!

Men man kan ju tänka själv. "Expect the unexpected" är ingen dum princip. En variant på det fick jag höra redan under utbildningen för fyra decennier sedan: "When prepared for disaster, it ceases to exist."
Det är inte alltid sant - men ändå...
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-27/16:47

BrooklynS skrev:Såväl pkt 1 som pkt 2 är bärande inslag i SMC-s utbildningar. :) Därför är dessa kurser bra!

Man kan ju vara självlärd också vilket jag tycks vara :shock:
Mil ger erfarenhet tycker jag .
Några gillade tidigare inte mitt inlägg där jag skrev "man ska se längre än vad man ser"
och det gäller att läsa av mycket bla. vad man inte ser . (det tycks ju läras ut)
Naturligtvis kan man inte igenom en bergvägg :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-27/17:46

Lite OT, apropå "race-line-principen": Numera vandrar ju kreti och pleti i Sarek, men går man tillbaka till 1950- och -60-talen, var det betydligt färre. En, som gjorde det, och som skrev fina fotoböcker om den tidens villkor för sådana vandringar, var Svante Lundgren. Han beskrev också bussresorna till och från start- och målpunkterna. Förarna använde "nordfinsk kurvtagningsteknik" = "vi brukar inte möta någon i den här kurvan".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-27/20:19

Jag tycker om formuleringen: When The Racing Line Could Kill You.
Finns det också något i stil med: When The Defensive Line Could Kill You?

Jag förmodar att vi alla har vår "Defensive Line". Jag har i alla fall hittat på en alldeles egen Line, som jag tar till, när jag kör på okända vägar med okänd trafikkultur: Jag struntar i var jag placerar hjulen men ser till att jag håller mitt huvud mitt emellan kantlinje och mittlinje (, när sådan finns!). Det kanske finns någon risk med detta också?

Upp med era idéer!
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-06-28/02:15

Någonting man pratar om en del på SMC-kurser är att välja ingång till kurvan så att du har möjlighet att välja utgång. Generellt så väljer nybörjare en aldeles för tidig svängpunkt för att kunna välja utgång och jag misstänker att de flesta som kommer till en SMC-kurs har inte ens tänkt på när dom börjar svänga i en kurva.

Vad jag har sett, och upplevt, är att när det går lite fortare än vad som är bekvämt så är det rasande frestande att tidgarelägga svängpunkten, vilket är direkt farligt eftersom det kan leda till att du driver ut i mötande fält i både vänster och högerkurvor. Att det inte ligger drivor av döda motorcyklister i alla kurvor kan förklaras med att man håller ner farten för att skaffa sig marginaler och det är ingen dum princip men kombinerat med korrekt kurvtagning blir marginalen ännu större. Det händer kanske inte så ofta men den dagen ett par sekunders ouppmärksamhet gör att du missbedömer fart eller kurvradie så kan den extra marginalen komma väl till pass.

SMC steg 1-4 lär över huvud taget inte ut nån "race-linje". Tvärtom så lär man ut att svänga sent, bromsa klart innan kurvan och hålla jämnt gaspådrag (a.k.a. gaskontroll) genom kurvan för att hålla cykeln stabil.

Rossi och grabbarna har en helt annan kurvteknik och bromsar in i kurvan för att få cykeln mindre stabil och därmed mer lättsvängd men dom är inte mycket för det här med marginaler och behöver inte oroa sig för att möta en skördetröska.

Sen är det ingen tvekan om att många instruktörer, och deltagare med för den delen, tycker det här med varvtider är rasande intressant men jag har gått tillräckligt många SMC-kurser för att veta att även om man gärna pratar om racing så är övningarna man gör nåt helt annat. Därmed inte sagt att alla SMC-instruktörer är lika bra på att förmedla detta men dom gör det dom gör utan annan ersättning än boende vid banan, mat och resetraktamente så lite överseende tycker jag man kan ha.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-28/07:29

Fredric,
Bra formulerat.

Jag är inte alls ute efter att dissekera mc-utbildningar. Jag vill bara få in synpunkter på hur man kör motorcykel på allmän väg. Detta i syfte att göra mig själv till en bättre motorcyklist. När man är ute och kör flera dagar i sträck i en grupp, så kan man se hur vissa av oss har en bättre förmåga att hantera komplicerade trafiksituationer. Min uppfattning är att "Race Line"-körning inte är så lämplig, även om den kan se elegant ut. (Jag har fått mina uppmaningar att sluta med sådant.)

Jag är mer inne på att det handlar om att ha god teknik för balanskontroll i kombination med att vara förutseende.
Fredric Fredricson skrev:

Att vara förutseende och att planera därefter:
Någonting man pratar om en del på SMC-kurser är att välja ingång till kurvan så att du har möjlighet att välja utgång.

Balanskonst:
hålla jämnt gaspådrag (a.k.a. gaskontroll) genom kurvan för att hålla cykeln stabil.

Rossi och grabbarna har en helt annan kurvteknik och bromsar in i kurvan för att få cykeln mindre stabil och därmed mer lättsvängd men dom är inte mycket för det här med marginaler och behöver inte oroa sig för att möta en skördetröska.


En liten kommentar till "gaskontroll": För att hålla min cykel stabil utan att behöva accelerera, så lägger jag på lite bakhjulsbromsning samtidigt som jag ger gas. På detta sätt eliminerar jag transmissionsglappet, som jag tror är den största stabilitetsförstöraren. På detta sätt kan jag reglera hastigheten både uppåt och nedåt utan att få stabilitetsproblem. Vi är flera som kör på detta sätt men jag undrar om det finns med i utbildningsmaterial? (När hornen krupit fram i pannan, så framhjulsbromsar jag djupt in i kurvan för att sedan övergå till att bakhjulsbromsa, när det är dags att ge gas. Beteendet finns kvar sedan tidigare, då jag hade cyklar med vanlig teleskopgaffel och ville kunna parera potthål i ingången till kurvan.)
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst