Touringkursen på Anderstorp

Touringkursen på Anderstorp

Inläggav gorbra » 2017-06-05/20:38

Jag vill härmed säga TACK till alla er som varit engagerade i att anordna denna kurs. Givande och lärorikt, aha-upplevelser och förb-t roligt. Inga sura :o miner trots att regnet skvalade sista bankörningarna på söndagen. Tack också till gruppkamrater och inte minst ledarna i rosa gruppen på lördagen ( :oops: glömt ditt namn, förlåt) och Thomas (Ivan) som stod ut med mig, oss. Har redan varit ute idag för att praktisera lärdomarna och i morgon blir det mer.
Hälsar Göran (han med räven)
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Peter Nordlund » 2017-06-05/20:49

Vad kul att det blev bra!
jag var på "samma" kurs i Linköping förra året och den var kanon.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Timmervikaren » 2017-06-05/20:53

Tack själv, och tack för pratstunderna!
Kul med en till R12R, med en räv bakom örat! :D
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Svahn » 2017-06-06/09:26

Kan bara hålla med Göran om hans omdömen. Mycket bra kurs. Första men inte sista gången. Var i samma grupp som Göran och tyckte också Thomas var bra. Själv fegade jag ur från sista passet på banan och drog mot Göteborg i förtid.
Med vänlig hälsning Les
Svahn
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-08-24/01:00

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav AG Källis » 2017-06-06/14:44

Jag vill också tacka för en givande och bra utbildning på banan. Söndagen blev mindre bra för mig och min sambo, vi vill tacka er som hjälpte oss och speciellt dig Fredrik som tog hand om oss. Hemresan gick bra och i dag känns det lite bättre.
AG Källis
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2014-09-30/15:29
Ort: Vetlanda

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Sahlin » 2017-06-06/15:12

Vill också tacka alla för en toppenkurs! Det var länge sedan jag och min kära hustru haft så kul. Lärorikt, inspirerande och massor av trevliga människor. Som "återfallare" så fick man så mycket nya insikter och lärdom som man inte tänkt på innan. Tack än en gång :!: :!: :!:
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav 2660940 » 2017-06-07/00:00

God afton kamrater!
Jag får lov att instämma i tidigare talares åsikter om Touringkursen i Anderstorp.
Det blev en mycket givande helg med erfarenheter från bankörning, småluriga övningar i körgården, berikande diskussioner inom och utom den egna gruppen samt avslutningsvis en blöt landsvägsrunda.
Trevliga och duktiga instruktörer som frikostigt delade med sig av sina egna erfarenheter och insikter, ofta med glimten i ögat och en dialekt från Sveriges Bästkust. Bankörningen genomfördes med instruktören Frank i täten, en gosse sprungen ur närkemyllan. Mycket bra och pedagogiskt genomfört, alla höll sig på hjulen och kunde, utan frivolter, fylla på kunskapsbanken i en väl avvägd takt och ton.
Som alltid när man är på kurs träffar man likasinnade och får, under avbrott och fikapauser, tillfälle att utbyta erfarenheter och tankar under lättsamma former, inte minst viktigt i dessa sammanhang.
Vidare är det roligt att se hur intresset för BMW och mc-åkning täcker in en så bred åldersfördelning, allt från rena nybörjare till ärrade veteraner.

Vill även uttrycka mitt gillande avseende sponsringen av ett evenemang likt detta. Det här är väl investerade slantar från både BMW-klubben, SMC och försäkringsbolaget Svedea. Ökade kunskaper i konsten att behärska sin tvåhjuling borgar för en skadefri körning och i förlängningen lägre försäkringspremier. En kurs som subventioneras på detta sätt gör att även åkare som normalt inte deltar i kurser lockas att prova på. Bra tänkt från sponsorernas sida.

Avslutningsvis vill jag skänka en tanke och framföra en önskan om tillfrisknande till den av instruktörerna/ deltagare som körde av och gjorde sig illa. Olyckan var framme och gav oss övriga en tydlig/handgriplig insikt i att även en duktig och rutinerad förare kan överraskas och köra omkull. Hoppas nu att skadorna inte blev allvarliga utan att du snart är på benen igen.

Återigen, TACK till alla er arrangörer och funktionärer för en väl genomförd utbildningsinsats i en trevlig och gemytlig anda.

Mvh Pär Wålme
2660940
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-04-12/01:00

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-06-08/01:03

Jag var funktionär på kursen och stod och flaggade på Lördagen.
Då jag hade min Lumix GX7 med mig så passade jag på att fota och filma en del (tills batteriet tog slut).

Här är filmerna ihopklippta till en: https://youtu.be/Ua_MCbNYdVs

Det är, som sagt, tyvärr bara åkbilder från Lördagen på banan, inget från söndagen då jag körde själv (och dessutom var batteriet slut). Jag måste också varna för att det är första gången jag provar att filma och med teleobjektiv blir det ganska skakigt.

/Fredric
PS. Fotona kommer senare, men jag ger Henning första tjing på dom om han vill ha nåt till bumsen.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Peter Nordlund » 2017-06-08/11:34

@Fredric
Bra filmat! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-08/21:07

Jäklar, det där med att köra GS på bana verkar kul.
Med vassa landsvägsdäck borde de gå att stå på.
Måste testas vid något tillfälle :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav gorbra » 2017-06-10/07:42

Thomas Stadin skrev:Jäklar, det där med att köra GS på bana verkar kul.
Med vassa landsvägsdäck borde de gå att stå på.
Måste testas vid något tillfälle :)

Hej Thomas,
sista körningen innan regnet var jag först ut på banan efter gulflagg så jag låg på rätt friskt, enorm känsla när man lyckas få in flytet i körningen. Plötsligt svartflagg, och han pekar på mig :o , många tankar på väg in i depå för att få domen. Du och din kompis bör lugna ner er lite tyckte banchefen, man lär sig bättre av att ligga på 70% av sin förmåga än att ligga på 95%. Jag höll med så det var att ta det lite lugnare på nästa körning. Nu till din kommentar Thomas, "kompisen" hade missat svartflaggen och kört till uppsammlingsstället ( svartvitrutiga kom upp på väg till depån) dit även jag kört då banchefen kom. Orsaken till "kompisens" svartflagg var att de var oroliga att hans väskor skulle ta i, han körde 1200 GS med alu-väskor och offroad-däck. Jag vet inte hur avancerad du är som förare, med avseende på din avatar, men det går att ligga på bra med både vanliga däck, Michelin PR3 i mitt fall, och även offroaddäck. Vi körde sedan sista passet i regnet och banan var rejält blöt med stora vattensamlingar. Även under dessa omständigheter bettade däcken fantastiskt bra. Vid ett tillfälle kunde jag känna en antydan till släpp men det var under riktigt kraftig acceleration.
Som jag nämnt tidigare så var det fantastiskt roligt att under så här ordnade förhållande kunna testa gränserna av vad däck och cykel klarar. Man är ju aldrig i närheten av dessa ute i trafiken men det är skönt att veta att det finns reserver om det skulle otura sig.
Kör säkert så ses vi på vägarna, hälsar Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-10/08:47

Bara att hoppas, att det inte ligger dieselspill just där, just då, för då blir det problem. Själv har jag sluppit det, men i bekantskapskretsen finns folk, som råkat ut för det på trafikerad genomfartsled, och då simmade de på asfalten, innan de fattade, vad som hänt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Max Mad » 2017-06-10/09:44

Nu känner jag att jag saknat Bettan :( . Tur i oturen att jag inte deltog, dock. Jag hade säkert inte klarat kursen, utan att ha fått svart flagg o tid och otid, av olika anledningar :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-06-10/18:54

"70% av sin förmåga"?
Jag antar då att syftet med Anderstorp var främst att få folk att känna på hur det är att köra på bana i makligt tempo.

Inget fel alls med det syftet, men bankörning för mig är normalt något annat.
Det är först när man tänjer på sin förmåga, och lämnar sin "comfort zone" som man lär sig något nytt.
Detta gör man lämpligast på en motorbana.
Bra att veta nästa gång då jag tyvärr missade Anderstorp.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-06-11/02:43

Måns Ulveståhl skrev:"70% av sin förmåga"?
Jag antar då att syftet med Anderstorp var främst att få folk att känna på hur det är att köra på bana i makligt tempo.

Inget fel alls med det syftet, men bankörning för mig är normalt något annat.
Det är först när man tänjer på sin förmåga, och lämnar sin "comfort zone" som man lär sig något nytt.
Detta gör man lämpligast på en motorbana.
Bra att veta nästa gång då jag tyvärr missade Anderstorp.


När SMC pratar om 70% (eller ibland 80%) av sin förmåga menar man att 70% (eller 80%) av hur fort du upplever att du kan köra. Det handlar naturligtvis inte om en exakt siffra utan framför allt om att köra så att du upplever en känsla av kontroll och att du kan köra medvetet. 70-80% av din förmåga är inte "makligt tempo".

Om du snurrar runt en bana nära gränsen till din förmåga kommer du att köra som du alltid kör och det finns ingen plats för reflektion över vad du gör. Du kommer kanske, om du får mycket tid på dig, lära dig nåt, men eftersom du kommer vara konstant rädd är sannolikheten för det mycket låg. När du lämnar din "comfort zone" blir du ingen bra mc-förare eftersom du kommer att reagera instinktivt och överlevnadsreaktionerna tar över med risk för krash.

När du kör med SMC School får du övningar att utföra (en övning i taget). Du lär dig nåt nytt genom att göra nåt du normalt inte gör, oftast med avsikten att du skall ta till dig ett nytt, bättre, beteende och det går inte att göra om du är rädd. Övningarna kan handla om blick, gaskontroll, sittställning, mm. Det är omöjligt att träna nya saker när du inte upplever att du har kontroll.

Du kan öka din förmåga att köra fortare genom att träna in det nya beteendet tills det blir en del av hur du alltid kör och den nya förmågan kan användas till att öka farten eller öka marginalerna. På allmän väg är det senare givetvis att föredra och jag skulle säga att på allmän väg överskrider jag ogärna 30-50% av "min förmåga". Där finns oljefläckar, grus och andra fordon med vem-vet-vilka knäppskallar bakom rodret.

Men motorcykelkörning är onaturligt och många naturligta överlevnadsreaktioner är direkt farliga på en mc. Jag är övertygad om att hur mycket du än tränar kommer du att, när du blir rädd, återgå till att bromsa i kurva och låsa blicken på faran. Man kan inte träna bort överlevnadsreaktioner men man kan träna bort rädslan (eller snarare, flytta gränsen) och det är en bieffekt av bankörning.

/Fredric

PS. Det är också svårt att träna in nåt nytt när man kör aldeles för sakta, det skall vara en utmaning men man skall känna sig trygg.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav BrooklynS » 2017-06-11/06:24

Bra inlägg Fredric!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav gorbra » 2017-06-11/07:38

Tack Fredrik, det var precis vad jag tänkte replikera på Måns inlägg. Fast jag tror du har större erfarenhet och svarar bättre än vad jag skulle gjort. Syftet med stinten vi höll på med var svängpunkt och gaskontroll. För er som inte varit med på någon sådan här kurs så tejpas backspeglar och hastighetsmätare för så att man ska koncentrera sig på körningen och inget annat.
Hälsar Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-06-11/13:04

Fredric,

Tack för en genomgång av upplägget på Anderstorp.
Syftet var olika övningar mer än fri körning alltså.
Igen - inget fel på det.

Det är förutom tekniska hjälpmedel enbart instinkten som räddar dig när det går åt skogen.
Om man då erbjuds ett tillfälle att träna in rätt agerande i stället för att förlita sig på uråldriga animaliska geners mjukvara så är det givetvis bra.

När jag pratar om att tänja gränser, och att lämna "comfort zone" så är det steget som kommer efter.
Önskan/viljan om att kommande varv ska vara snabbare än föregående varv på motorbanan.
Det lyckas man naturligtvis inte särskilt bra med om grundläggande kunskap saknas, eller om rädslan inte kan dämpas i form av ett förtroende i både sina egna och redskapets egenskaper.
Fast nu har vi hamnat på nivån ovan det klargörande syftet med Anderstorp, vilket var utbildning i grundläggande kunskap.

Jag hoppas att fler utbildningstillfällen som Anderstorp återkommer.
Nästa gång ska jag var med då jag behöver slipa på mina grundläggande kunskaper på en tvåhjuling eftersom min erfarenhet av bankörning/enklare tävlingsformer kommer från en fyrhjuling.
Inte samma sak.

Har arrangemanget ett tydligt kommunicerat syfte och upplägg för dagen så undviks oftast missförstånd.
Sedan att möjligen jag har läst inbjudan till Anderstorp som fan läser bibeln är en annan sak :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-11/20:18

gorbra skrev:
Thomas Stadin skrev:Jäklar, det där med att köra GS på bana verkar kul.
Med vassa landsvägsdäck borde de gå att stå på.
Måste testas vid något tillfälle :)

Hej Thomas,
sista körningen innan regnet var jag först ut på banan efter gulflagg så jag låg på rätt friskt, enorm känsla när man lyckas få in flytet i körningen. Plötsligt svartflagg, och han pekar på mig :o , många tankar på väg in i depå för att få domen. Du och din kompis bör lugna ner er lite tyckte banchefen, man lär sig bättre av att ligga på 70% av sin förmåga än att ligga på 95%. Jag höll med så det var att ta det lite lugnare på nästa körning. Nu till din kommentar Thomas, "kompisen" hade missat svartflaggen och kört till uppsammlingsstället ( svartvitrutiga kom upp på väg till depån) dit även jag kört då banchefen kom. Orsaken till "kompisens" svartflagg var att de var oroliga att hans väskor skulle ta i, han körde 1200 GS med alu-väskor och offroad-däck. Jag vet inte hur avancerad du är som förare, med avseende på din avatar, men det går att ligga på bra med både vanliga däck, Michelin PR3 i mitt fall, och även offroaddäck. Vi körde sedan sista passet i regnet och banan var rejält blöt med stora vattensamlingar. Även under dessa omständigheter bettade däcken fantastiskt bra. Vid ett tillfälle kunde jag känna en antydan till släpp men det var under riktigt kraftig acceleration.
Som jag nämnt tidigare så var det fantastiskt roligt att under så här ordnade förhållande kunna testa gränserna av vad däck och cykel klarar. Man är ju aldrig i närheten av dessa ute i trafiken men det är skönt att veta att det finns reserver om det skulle otura sig.
Kör säkert så ses vi på vägarna, hälsar Göran


SMC´s upplägg med max 70% är jag väl insatt i och jag avser inte att sätta nya PB på banan med min GS :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-11/21:22

Thomas Stadin skrev:SMC´s upplägg med max 70% är jag väl insatt i och jag avser inte att sätta nya PB på banan med min GS :)

Chicken ! :D :D :D
Det är väl klart att du avser detta :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-11/21:55

Kovlingen skrev:
Thomas Stadin skrev:SMC´s upplägg med max 70% är jag väl insatt i och jag avser inte att sätta nya PB på banan med min GS :)

Chicken ! :D :D :D
Det är väl klart att du avser detta :? ;)


PB - ja, men inte med GS och inte på Touringkursen :)
Däremot kör ju ARC licensträning och tävlingar lite då och då.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-06-12/00:40

Måns Ulveståhl skrev:Fredric,

Tack för en genomgång av upplägget på Anderstorp.
Syftet var olika övningar mer än fri körning alltså.
Igen - inget fel på det.

Touringkursen görs i samarbete med SMC och alla bandagar med SMC är upplagd som en kurs, även steg 6 (såvitt jag förstår).
Personligen tycker jag en bandag utan instruktör är lite bortkastat.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav ivan@p-1.se » 2017-06-14/16:04

Fredric tack för förtydligandet.
Denna kurs såväl som SMC school steg 1-4 innebär grundläggande teknikträning, inget annat. (Ja man kan behöva lära om, även efter trettio år i sadeln om man gjort fel, jag är själv ett lysande exempel på detta) Man brukar säga att övningarna kommer till sin rätt vid max 70% av sin förmåga. Annars hamnar man i ett läge där man riskerar att överlevnadsreaktionerna löser ut, samt att förmågan att fokusera på uppgiften försvinner.
Hur vet man då när man kör 70%? Ingen exakt vetenskap, men jag brukar fråga min deltagare om den kan med lätthet köra 50% fortare än de gör för tillfället! Svaret brukar vara nej. Dessutom, om man ligger med förhöjd puls och är andfådd kör man definitivt mer än 70%. Så kom inte på kurs om du inte vill anpassa dig inför detta, Pengarna är bortkastade.
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Erik Mårtensson » 2017-06-16/09:01

Jag var inte med på touringkursen i Anderstorp, men väl på en motsvarande dito på Karlskoga Motorstadion i våras under ledning av SMC för dess guider.
Jag skall villigt erkänna att det var med blandade känslor som jag (halvt "tvungen") anmälde mig. Storbana? Då gäller det väl bara att åka så fort som möjligt? - Inget för mig!
Men oj vad mina fördomar (lyckligtvis) blev krossade :)
SMC instruktörer var otroligt duktiga och framförallt pedagogiska! Jag lärde mig väldigt mycket under mottot "HELA vägen framför är DIN, och du skall inte bry dig om det som sker bakom dig!" (Som sagt: tejpade backspeglar)

Mao: rekommenderas å det varmaste även för oss vanliga touringåkare!
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-16/09:54

Erik Mårtensson skrev:SMC instruktörer var otroligt duktiga och framförallt pedagogiska! Jag lärde mig väldigt mycket under mottot "HELA vägen framför är DIN,


Jag har inga negativa åsikter om instruktörerna MEN !
Hur i hela skogen kan detta motto vara realistiskt genomförbart ute i verkligheten :shock:
Kanske fungerar för ett flertal bilförare använder sej av det i alla fall . :(

Senaste händelsen var en bil som höll ut till höger efter wireräckets slut (en fil) och sedan
slog på vänsterblinkers och svängde omedelbart . Bara tur att jag hann se blinkersen .
Hade legat efter en bra bit så han måste ha vetat om att jag låg där bakom . J---a P---o ! :x
(kollade inte om han hade tejpade speglar :? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-16/10:09

Erik Mårtensson skrev:SMC instruktörer var otroligt duktiga och framförallt pedagogiska! Jag lärde mig väldigt mycket under mottot "HELA vägen framför är DIN, och du skall inte bry dig om det som sker bakom dig!" (Som sagt: tejpade backspeglar)

Som motto i trafiken är detta stenkorkat - just för att det finns idioter bakom bilrattar, och de kan finnas bakom, när man minst anar det. Backspeglarna är inte ditsatta av estetiska skäl.
Därför har jag alltid vägrat att tejpa backspeglarna, de gånger jag kört på bana.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-06-17/01:26

Det finns flera skäl till att man tejpar backspeglarna när du kör på bana:
  • Bankörning handlar om dig och din hoj, inte annan trafik. För att du skall kunna ha din fulla uppmärksamhet, eller så stor del som möjligt, på dig och hojen så skall du inte fundera på vad som är bakom dig. Trafikträning får man hantera på annat håll. För att detta skall fungera har man också regler för när och hur man får köra om så att man inte stör den som blir omkörd.
  • För att bankörning skall vara säker måste man, precis som i trafiken, bete sig förutsägbart. Om du börjar bry dig om vad som finns bakom finns den en risk att du även agerar på det och t.ex. i all välmening byter spår för att underlätta omkörning, något som den omkörande kanske inte alls var med på.
(Det finns kanske ytterligare skäl, men jag kan inte komma på nåt)

SMC har lång erfarenhet av träning på bana så jag kan bara anta att dom vet vad dom gör. Själv har jag kört med och utan tejpade speglar och vet av egen erfarenhet att det är svårt att inte störas av det som finns i speglarna. Man kan tro, vilket jag gjort, att det inte spelar nån roll men när jag prövat bägge fallen, och kommit över det tillfälliga obehaget att inte se vad som är bakom, så är det för mig ingen fråga längre, jag tejpar (eller vinklar ned speglarna).

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-17/06:45

Vi är eniga så långt. Haken är, att jag aldrig någonsin åkt till en bana för att bli en bättre förare på bana utan för att bli en bättre förare i trafiken. Det har jag också sagt till instruktörerna - som stundtals sett en smula konfunderade ut och sedan på sina slicks- och kraschkåpsförsedda hojar - som inte sällan transporterats till banan på släp! - fortsatt med att instruera oss för bankörning. (En instruktör medgav öppet, att han aldrig kör motorcykel i trafik!)
Därför har jag slutat med banträning i Linköping - touringkursen förra året undantagen. Övriga arrangemang ger mig inget som trafikant längre. Måhända är de bättre på andra håll?

Eftersom mitt fokus hela tiden ligger på trafiken, vägrar jag att träna in körmönster, som är kontraproduktiva i trafikmiljön - och det kan ju vara bra att hålla i huvudet, att banan och trafiken faktiskt levererar synnerligen skilda förutsättningar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav BrooklynS » 2017-06-17/07:50

De körmönster som är ämnade att träna in, är precis de som du har nytta av i trafiken. Anledningen till tejpning/bortvridning av backspeglar är att du skall fokusera på din övning för att snabbare tillgodogöra dig de ökade insikte rna utifrån momenten.

Vägrar man att följa givna instruktioner utifrån egna idéer är det nog bättre att man stannar hemma.

Men man får skilja på "banträning" och "knixkurs" - de senare är till 100% inriktade på ökad trafiksäkerhet genom höjd förarkompetens.


Skickat från min iPad med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-17/14:22

BrooklynS skrev:Vägrar man att följa givna instruktioner utifrån egna idéer är det nog bättre att man stannar hemma.

Vilket är precis, varför jag stannat hemma de senaste åren - touringkursen i Linköping som sagt undantagen. 19 000 mil i trafik utan en enda olycka ger mig en indikation om, att den idén inte är helt fel.
Körinstruktörer, som öppet medger, att de inte kör i trafik, och som kommer med något i närheten av racehojar för att utbilda trafikanter(!), är ytterligare en orsak.
Att touringkursen i Linköping var i det närmaste kemiskt fri från de avarter, som jag kritiserar, säger också något väsentligt. Där fann jag inga som helst skäl att inte följa givna instruktioner, eftersom jag fann dem alltigenom vettiga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav BrooklynS » 2017-06-17/14:52

Ja, du har haft tur med medtrafikanterna, Bror! :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Max Mad » 2017-06-17/15:03

BrooklynS skrev:Ja, du har haft tur med medtrafikanterna, Bror!
Minst sagt... :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-17/15:10

Har du gått denna utbildning på bana Tony ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-17/15:39

Jo, det har nog handlat lite om tur, men mer om att tänka åt bilisterna också - och utgå från, att varje bilförare är en idiot, tills motsatsen är bevisad.
Jag har skrivit det förr: Jag hyser inga tvivel om, att vana banåkare är skickligare på att manövrera sina motorcyklar än andra motorcyklister. (Motsatsen vore ytterligt egendomlig.) Det är dock inte detsamma, som att banåkarna är mindre olycksdrabbade i trafiken. Senast jag läste statistik om detta (för några år sedan), fanns i alla fall inga belägg för, att så skulle vara fallet (medan det faktiskt fanns indikationer på motsatsen!).

Sett ur en annan vinkel (där siffrorna är ungefärliga): Grovt räknat hälften av alla dödsolyckor på hoj innefattar förare upp till 30 års ålder. De utgör 7 % av motorcyklisterna och har som regel kört en mycket potent sport-/superhoj. Omvänt utgör förare över 50 års ålder c:a 50 % av motorcyklisterna - och är inblandade i 7 % av dödsolyckorna. Touringmaskiner är inblandade i någon enstaka procent.
Slutsats: Vana trafikanter med ett antal decenniers livs- och trafikerfarenhet vet, att de inte är odödliga, och inser, att krockar de med en bil, spelar det ingen roll, vem som har "rätt". Motorcyklisten drar det kortaste strået. Alltså lär man sig köra därefter.

Tyvärr har jag aldrig hört någon andas en stavelse av detta under någon av de bankurser, som jag tidigare gått - vilket varit ett tungt vägande skäl till att inte gå några fler.
Men touringkursen i Linköping var bra - och den i Anderstorp verkar inte ha fått någon negativ kritik hittills - vädret undantaget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-17/21:24

Bror Gårdelöf skrev:Jo, det har nog handlat lite om tur, men mer om att tänka åt bilisterna också - och utgå från, att varje bilförare är en idiot, tills motsatsen är bevisad.

1 "Ju mer jag tränar , ju mer tur har jag " var det väl Stenmark som sa .
2 Jo det gäller ju att lista ut vad bilisterna tänker göra . Steget före sas .
3 Om dom är idioter vet jag inte men förekomsten av blindhet tycks vara vanlig .
Sedan finns det de som inte har nån koll alls på vad dom pysslar med i trafiken .
Tex. kör 70 när det är 50 och tvärs om . Jä---gt irriterande tycker jag .

Själv gör jag aldrig några fel ;) :oops: :roll:

"Lagligen" :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-18/07:10

Jag brukar citera Ingemar Stenmark - med angivande av källan - när jag lyckats med en knepig ryggbedövning. Efter att under 35 år ha lagt sådär 20 000 har jag fått en viss vana.

Vad gäller det där med idioter bakom bilrattar, är nyckelorden "tills motsatsen är bevisad".
Jag har stulit det uttrycket "i två steg": 1979 läste vi gynekologi och obstetrik (förlossningslära). Ett bevingat ord redan då var: "Varje fertil kvinna är gravid, tills motsatsen är bevisad" - dvs den läkare, som glömmer bort den möjligheten, när diagnostik bedrivs, går förr eller senare på en mina av synnerligen generande slag.
När jag senare var ambulansöverläkare i Östergötland, använde jag en variant i undervisningen av, hur man tar hand om olycksfallsoffer: "Varje nacke är bruten, tills motsatsen är bevisad." Att missa det, kan bli mer än genant!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav BrooklynS » 2017-06-18/09:20

Bror, jag förstår fortfarande inte vad dessa anekdoter har det minsta att göra med att man skulle bli en sämre MC-förare om man följde instruktionerna när man deltar vid utbildningar? Backspeglar tejpas eller vrids bort av en anledning, denna anledning är INTE att man skall köra i trafiken utan att hålla uppsikt utan att träna in ett visst moment och samtidigt minimera störningar för fokus.

Man kan absolut vara en trafiksäker förare utan att vidareutbilda sig, men att hävda att man skulle bli sämre är faktiskt riktigt magstarkt. Den utbildning du deltagit vid verkar ha varit av helt annat slag, alternativt så missade du poängen helt (bla genom att inte följa instruktioner etc). Oavsett vilket, betyder det inte att generella slutsatser kring tex SMC-s utbildningar kan dras på det sätt du gör.

Vad gäller olycksstatistik så är inte "ålder" någon särskilt avgörande faktor. Däremot nykterhet, körkort och touring/ST-hoj (och faktiskt också "BMW" vilket avspeglar sig i försäkringspremier osv).

Ifjol var det om jag minns rätt någonstans kring 35 förolyckade motorcyklister i Sverige (på dryga 200.000 hojar i trafik). Räknar man bort de som inte hade körkort, körde rattfulla/drogpåverkade, hade stulit hojen osv så återstår 6 fullt lagliga och onödiga offer. Om samtliga av dessa hade genomgått exempelvis SMC-s stegutbildningar hade kanske flera av dem räddats - detta eftersom den vanligaste fatala olycksorsaken är att göra fel vid plötsligt uppdykande hinder/möte i högerkurvor och att man då instinktivt bromsar, tittar fel och stelnar till i armarna - alldeles oavsett hur många mil man har kört på sin motorcykel. Detta måste tränas bort och det är bland annat det man sysslar med vid dessa utbildningar.

Att "varje bilist är en rattsurfande idiot tills motsatsen bevisas" är däremot en mycket bra tumregel att utgå ifrån i precis alla situationer i trafiken. Håller man sig långt borta från andra trafikanter är chansen större att man klarar sig från olyckor.

Kör man sedan mjukt och defensivt, använder sina sinnen att ha koll på allt runtom och kör med betryggande marginaler är MC-körning inte farligare än mycket annat, och jag gissar förstås att du själv tillhör den kategori MC-förare som mycket sällan orsakar tidningsrubriker och premiehöjningar trots rätt många mil under hjulen.

Backspeglarna använder vi definitivt på turerna runt Arjeplog! :D
Senast redigerad av BrooklynS 2017-06-18/15:06, redigerad totalt 1 gång.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-06-18/10:28

En fundering? På bankurser ska vägbredden utnyttjas maximalt, man kör alltså både på
höger och vänster sida av vägbanan.
Hur rimmar detta förfarande med att vi har högertrafik i Sverige?
Det som borde läras ut är hur man effektivt klarar kurvor UTAN att vara över på
vänster sida.
Jag har deltagit i en kurs och när man lär ut saker som inte kan användas i trafiken
så blev det min enda kurs.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-06-18/11:02

Trafiken på alla motorbanor SKA vara enkelriktad.
Därför utnyttjar du med gott samvete hela banbredden.
En bred bana med större avåkningszoner ökar även säkerheten för deltagarna.
Anderstorp är också byggd för tävling med dåtidens F1, vilket återspeglas i dess design.

Vill du ha smalare bredd för att bättre anpassa körsättet till allmän väg så går det att smala av genom att använda koner. eller så kan man helt sonika välja en annan "smalare" motorbana, tex Sviestad.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2017-06-18/11:15, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav BrooklynS » 2017-06-18/11:13

Hasse Gustafsson skrev:En fundering? På bankurser ska vägbredden utnyttjas maximalt, man kör alltså både på
höger och vänster sida av vägbanan.
Hur rimmar detta förfarande med att vi har högertrafik i Sverige?
Det som borde läras ut är hur man effektivt klarar kurvor UTAN att vara över på
vänster sida.
Jag har deltagit i en kurs och när man lär ut saker som inte kan användas i trafiken
så blev det min enda kurs.

Det är precis det som lärs ut, dvs god kurvteknik...

Även rätt blick, fokuseringspunkt, gaskontroll, placering på vägen osv.

Allt för att bli en säkrare förare i trafiken.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-18/19:08

BrooklynS skrev:
Hasse Gustafsson skrev:En fundering? På bankurser ska vägbredden utnyttjas maximalt, man kör alltså både på
höger och vänster sida av vägbanan.
Hur rimmar detta förfarande med att vi har högertrafik i Sverige?
Det som borde läras ut är hur man effektivt klarar kurvor UTAN att vara över på
vänster sida.
Jag har deltagit i en kurs och när man lär ut saker som inte kan användas i trafiken
så blev det min enda kurs.

Det är precis det som lärs ut, dvs god kurvteknik...

Även rätt blick, fokuseringspunkt, gaskontroll, placering på vägen osv.

Allt för att bli en säkrare förare i trafiken.


Kul med två diskussionsämnen som möter varandra!
A. Hur hanterar man den svårförutsägbara framtiden, dvs. körning på väg?
B. Hur blir man bra på att hantera den betydligt mer förutsägbara framtiden, dvs. körning på asfaltbana?

Någonstans möts de. Möjligen är B en delmängd av A?

Och; Jag kan inte låta bli att kommentera "placering på väg". Den måste väl vara avhängig sådant som risken för vilt och risken för möten med fortkörande motorcyklister etc.. Är placeringen avgörande för min förmåga att klara av att helt ostört köra igenom kurvan, så har jag för hög ingångsfart. Sedan kan det vara en bonus om jag ligger rätt med tanke på vad som kommer att hända. (Retar jag någon nu?)
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-06-18/19:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-18/19:31

Apropå riskbedömning baserad på statistik:
Jag väljer ett lämpligt stort underlag: mitt godtycke ger underlaget från de senaste 10 åren.
Från det statistiska underlag för omkomna motorcyklister tar jag bort följande eftersom jag anser att de inte är representiva för mig som motorcyklist:
De som inte hade mc-körkort, för de var sämre mc-förare.
De som var alkoholpåverkade, för de hade sämre omdöme än vad jag har.
De som överskred gällande hastghetsbegränsning, för jag håller alltid rätt fart.
De som var yngre än mig, för de har inte lika bra omdöme som jag.
De som är äldre än jag för de har för dålig syn.
Och ingen av mina jämnåriga som omkommit körde BMW.
...
..
.
Till sist blir det bara jag kvar i det statistiska underlaget och jag har inte omkommit. Alltså är det riskfritt för mig att fortsätta att köra mc.


Det jag vill komma fram till är att man verkligen måste tänka sig för när man utesluter vissa delar av ett statistiskt underlag.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-18/21:09

Till BrooklynS: Vi är nog mer överens, än det kan verka. Jag har alltså infunnit mig på kurser i syfte att bli en säkrare trafikant, vilket instruktörerna i princip negligerat(!). Bara att faktiskt träffa på en instruktör, som spontant säger, att han aldrig kör i trafik, är rätt svårsmält. Och att sedan instrueras att köra på ett sätt, som man inte gör i trafiken, hävdar jag fortfarande vara kontraproduktivt, om syftet är, att man vill bli säkrare i trafiken! Men kurserna i Linköping har måhända inte hållit samma klass som på andra ställen? Och det var ju några år sedan nu.

Jag hävdar inte, att man blir en sämre trafikant av att köra mycket på bana, men åtskilliga mc-förares favorithatobjekt, Claes Tingvall, har statistiska indikationer på, att så i alla fall kan vara fallet. Han - och jag - är alltså försiktiga med slutsatserna, men poängen är, att den ofta omhuldade tesen, att man blir en bättre trafikant av banträning, INTE har stöd i tillgänglig statistik. Om detta kan man tycka vad man vill, men skall det kritiseras seriöst, måste man visa, att det statistiska materialet är undermåligt, och det har veterligen ingen gjort.

Om Du påstår, att åldern inte spelar in i statistiken kring dödsolyckor på motorcykel, har vi läst helt olika material!

Är det över huvud taget bevisat, att banträning eliminerar felaktiga överlevnadsreaktioner i trafik? Banträning innebär definitionsmässigt, att överraskningar saknas - med det möjliga undantaget en och annan uppdykande hare, eller att föraren framför vurpar. Man tränar in ett beteendemönster under mycket förutsägbara förhållanden. Vad är det, som säger, att man inte drabbas av en felaktig överlevnadsreaktion, när överraskningen plötsligt dyker upp i trafiken? Finns över huvud taget någon belägg för detta påstående? Du skriver själv, att förarna kanske (min kursivering) hade överlevt, om de gått rätt kurser - men om det vet ingen något.

Om avslutningen i Din text är vi helt överens.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav HåkanH » 2017-06-19/10:08

Intressant tråd!
Har inte något väsentligt att tillföra men tycker att Hasse G har en poäng i sin undran varför man ska
träna kurvtagning på en bana som är ca 8 meter bred, när man allt som oftast kör på vanlig "dubbelriktad"
landsväg. Där disponerar man ju endast halva vägbredden (ca 3.5 met.)
Hasse Gustafsson skrev:Det som borde läras ut är hur man effektivt klarar kurvor UTAN att vara över på vänster sida.

Tyckte han fick lite av "politikersvar" i inläggen efter, lite undvikande frågeställningen.

Jo, jag har medverkat på ett par Broms & kurvkurser (benämndes så för ca 10-12 år sen) på MittSv.-banan
i SMC:s och BMW-klubbens regi.
Då gick halva tiden åt till att köra slalom runt koner :roll:. Efter fikapaus skulle man köra runt banan och
träna på att "ta kurvor". Då var det aldrig nån som sa nåt om att endast köra ca 70% av sin förmåga, utan det "gick undan utav bara tusan". Blev som tävling mellan deltagarna!
Sist var det bromsövningar på grus & asfalt och det var det enda som jag tyckte det var något värde med.

På förekommen anledning är jag, precis som Bror, rätt skeptisk inställd till dylika kurser! Dock verkar det
vara annorlunda/bättre upplägg nu för tiden, när man läser inläggen.

Touringkurs förresten, är inte det en lite missvisande benämning?
Jag trodde det handlade om hur man skulle packa utrustning på motorcykeln! :oops:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-19/10:36

Jag kan inte riktigt förstå de av er som hävdar att de olika momenten gaskontroll, motstyrning, sittställning och blickövningar mm bäst lärs ut i en trafikliknande miljö med väglinjer och annat.

Både på banan och ute i trafiken använder man sig utav referenspunkter som man kör emellan oavsett om det finns några vitmålade väglinjer, mötande trafik, bred eller smal väg mm.
Ju mer man tränar på att träffa sina tänkta referenspunkter desto lättare går det och man kan fokusera mer på annat, tex lyfta blicken och få bättre överblick.

När du väl gått kursen är det upp till dig som förare att fortsätta träna på egen hand ute i trafikmiljön.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-06-19/10:56, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-19/10:53

HåkanH skrev: Då gick halva tiden åt till att köra slalom runt koner :roll:.

Vart får ni tag på alla Koner som behövs runt en bana :o (och hur törs dom :oops: )
https://digitaltmuseum.no/011013402704/ ... -med-skaut
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-19/11:36

Till Thomas Stadin: Jag har aldrig påstått, att det, som Du tar upp i Ditt senaste inlägg, inte är bra att träna på bana. Tvärt om anser jag, att det är mycket bra.
Vad jag vänder mig emot är, att man i undervisningen dels för in element, som är helt främmande för körning i trafik - och dels alltså förefaller fokusera på "allt snabbare varv under dagen". Nej, det sägs inte rakt ut, och om någon för fram sådan kritik, kommer vederbörande att få på nosen. Men det är av just de skälen, som jag inte deltar i BKK i Linköping.
Att det går alldeles utmärkt att skapa kurser med annat fokus har ju bevisats - i Linköping förra året och i Anderstorp i år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-19/12:04

Bror Gårdelöf skrev:Till Thomas Stadin: Jag har aldrig påstått, att det, som Du tar upp i Ditt senaste inlägg, inte är bra att träna på bana. Tvärt om anser jag, att det är mycket bra.
Vad jag vänder mig emot är, att man i undervisningen dels för in element, som är helt främmande för körning i trafik - och dels alltså förefaller fokusera på "allt snabbare varv under dagen". Nej, det sägs inte rakt ut, och om någon för fram sådan kritik, kommer vederbörande att få på nosen. Men det är av just de skälen, som jag inte deltar i BKK i Linköping.
Att det går alldeles utmärkt att skapa kurser med annat fokus har ju bevisats - i Linköping förra året och i Anderstorp i år.


Vi har olika erfarenheter. Har iofs aldrig gått någon BKK i Linköping.
Under de absolut flesta kurser som jag deltagit på (och det är ganska många...) har instruktörerna jobbat för att hålla nere tempot. Vad gäller kursverksamheten idag så skulle jag vilja påstå att alla de som vill gasa hänvisas till "Steg 6" (= licensträning).

Att det går snabbare framåt eftermiddagen är ett tecken på att man börjar behärska de nya körteknikerna och därmed lär sig köra till sina referenspunkter.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Kovlingen » 2017-06-19/19:22

Thomas Stadin skrev: lär sig köra till sina referenspunkter.

Låter ju bra det men vad exakt betyder det ? Och när ska man använda det på allmän väg :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touringkursen på Anderstorp

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-19/20:29

Kovlingen skrev:
Thomas Stadin skrev: lär sig köra till sina referenspunkter.

Låter ju bra det men vad exakt betyder det ? Och när ska man använda det på allmän väg :?


Det gör du redan varje gång som du inte kraschar i en kurva, för du brukar väl börja bromsa innan kurvan, svänga ungefär när kurvan börjar och sluta svänga ungefär där kurvan slutar? Mitt i kan jag tänka mig att du skär kurvan och där har du dina fyra referenspunkter.

Skulle du köra helt utan referenspunkter skulle du fortsätta rakt fram i oförändrad hastighet oavsett hur vägen svänger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst