Gula glasögon i mörkret

Gula glasögon i mörkret

Inläggav Arne Lindgren » 2006-11-11/17:54

Rensat pga oro för informationsspridniung
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav Michael Fored » 2006-11-20/17:18

Gula glas höjer kontrasten men verkar filtrera undan en del blått ljus. Det finns något som kallas "mörkerglas". Jag har saxat texten nedan från en [url="http://www.synologen.se/index.aspx"]optikerhemsida.[/url] :o

Nattlig närsynthet (nattmyopi) är helt naturlig. Ögat är anpassat för att se i dagsljus, vilket domineras av gul-grönt ljus. I mörker dominerar det blå ljuset, som på grund av kortare våglängd bryts kraftigare än dagsljus när det passerar ögats lins. Ögats fokus förskjuts och synskärpan försämras.

Med mörkerglas kan du nästan se förbi problemet. :cool: Detta glas släpper igenom nattens blåa ljus effektivare och gör det lättare att se kontraster och konturer.

Mörkerglasögon har testats av yrkestrafikanter med tiotusentals mörkermil bakom ratten. Samtliga upplever att mörkerseendet blir avsevärt bättre.
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Gula glasögon i mörkret

Inläggav Nonchalant » 2014-01-23/15:08

Det finns ett par glasögon på marknaden som heter Nightsight. De är kanske inte riktiga mörkerglasögon i den mån de inte fungerar som IR-kikare, men i gryningsljus och skymningsljus fungerar de riktigt bra för mig. Glasögonen är slipade så att de kompenserar för det normala synbortfall man får då ljuset blir sämre. Dessutom har de en bra reflexbehandling. Plötsligt ser jag konturer bättre och kan läsa skyltar på längre avstånd.... jag hittade dem på www.nightsight.se
Nonchalant
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2014-01-23/14:58


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst