BMW MC - varseljacka

BMW MC - varseljacka

Inläggav Buster » 2018-03-08/20:51

Åren går och cyklar passerar... och efter att ha kört en del olika och varit med om lite incidenter säger min egna erfarenhet att cykelns strålkastare/LED/DRL och cykelns faktiska storlek är det som påverkar mest.

Jag har haft vit hjälm, fluo-hjälm och svart hjälm bla... svart jacka, svart jacka med inslag av fluo och BMW:s varseljacka med texten BMW MC i silver på blå bakgrund.
Jag har haft små cyklar och förhållandevis stora cyklar, som nu med 1200GS tex.

Med liten cykel och glödljus förväxlas man nog ibland för att vara moped, bilar tvekar ibland i korsningar tex... man ser att hjulen rör sig ett kvartsvarv osv.
Med större cykel och LED minskar detta radikalt, oavsett klädsel.

Min placering på vägar är alltid densamma, dvs INTE till höger i körfältet som moped.

Min BMW-jacka med polisinspirerad design har jag bara använt vid evenemang där jag deltagit som funktionär och milen där blir inte så många att man kan få nån vidare "statistik" men trillade över en pressrelease och förvånas inte:

http://www.mynewsdesk.com/se/vti/pressr ... en-2438151

Vad tror ni ökar synbarhet mest, utan att påverka medtrafikanterna?

På 80-talet hade knuttarna hela cykeln (kåpor, gaffelben, backspeglar mm) fullkletade med gula och orangea klisterlappar för att synas, dessa ser man sällan numer... kan man misstänka att de liksom de samtida benvärmarna mest var något modernt istället för något av större praktisk betydelse?
...och kan man då i samma tankebana tänka sig att varselkläderna också är något av en fluga...?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Håkan » 2018-03-08/22:16

Buster skrev: fullkletade med gula och orangea klisterlappar för att synas, dessa ser man sällan numer...
...och kan man då i samma tankebana tänka sig att varselkläderna också är något av en fluga...?

Ja. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-08/22:17

Vad som slår mig är det gravt akademiserade språket i artikeln - och det är inget positivt omdöme från min sida. Jag är inte ovan vid att ta del av vetenskapliga rapporter - men så här onödigt tillkrånglade behöver de inte vara. Till det kommer, att gul väst i alla fall påverkade bilisterna. De upptäckte motorcyklisterna. Att de inte alltid reagerade särskilt vettigt, är en annan fråga.
Sedan är ett ständigt mantra i den akademiska världen, att en enda studies resultat inte räcker för att dra långtgående slutsatser. Det behövs flera. Är de samstämmiga, kan man börja tala allvar.

Ett exempel, som nu är kanske 15 år gammalt, och som jag relaterat tidigare, är en australiensisk studie, där försökspersoner fick se en film, där de "körde" i en trafikmiljö, i vilken det fanns ett antal motorcyklister. Filmen hade datormanipulerats, så att hjälmarnas färger varierade. Resultatet visade, att vit eller silverfärgad hjälm medförde, att fler försökspersoner såg hojarna - medan färgen på förarnas kläder eller hojarna inte spelade någon roll.
Detta var nog före såväl varselvästarna som de gula hjälmarna, så om dem kan man inte dra någon slutsats utifrån studien ifråga.

EDIT 10 mars 10.45: Att använda begreppet "oväntat interaktion", när en bilist saktar ner till laglig hastighet - eller avbryter en omkörning - för att vederbörande tror, att han/hon ser en mc-polis, är att göra våld på begreppet! Tvärt om är väl det ett högst väntat beteende hos alla ögontjänare - och sådana finns det gott om i trafiken.
Efter att ha läst referatet än en gång är min åsikt, att det, som relateras, inte är värt papperet, som det är skrivet på! Men det ger väl den, som gjort studien, någon form av formell merit.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav peterus » 2018-03-14/13:07

Vit hjälm, varseljacka samt vit f.d. polismc gör underverk i trafiken ;)
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav mumkas » 2018-03-14/18:30

Hej,

Kontraster tänker jag drar till sig uppmärksamhet? Min hoj är vit och blå och har LED DRL, jackan vit och svart och hjälmen jag använde förra året "scratched chrome", alltså ganska bjärt. Lite insydda reflexer här och där känns bra och faktiskt använde jag den lilla reflexvästen som följde med jackan i höstas under gryning och skymning. Har just köpt en ny hjälm, en öppningsbar integral och valde då en vit och svart.

Förra hojen var svart och mörkgrå och på den hade jag extraljus och gult glas över strålkastaren. Känner dock inget behov av det nu och är osäker på om behovet egentligen fanns på den.

Varselkläder blir mer och mer vanligt överallt och min tanke är att om alla har det kommer ingen att ta någon notis om dem. Men reflexer i mörker för alla, fotgängare, cyklister, såväl som motorcyklister tror jag är bra.

Tänk på hur militära uniformer ser ut. I skogen ingen kontrast = syns inte, men om någon går på stan i uniform syns man rätt bra eller hur?
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-14/20:09

mumkas skrev: Varselkläder blir mer och mer vanligt överallt och min tanke är att om alla har det kommer ingen att ta någon notis om dem.

Där har jag en annan åsikt. Varselgult är framforskat, just för att det retar ögat mest, dvs vi ser den färgen bäst. Om "alla" har varselgula kläder, betyder det, att vi ser "alla" bättre. Det betyder inte med automatik, att vi blir avtrubbade. Tvärt om är ju första steget i att undvika att köra på något/någon, att man sett det/vederbörande i tid.

För ett antal decennier sedan infördes lag om varselljus i Sverige. Många var skeptiska mot behovet av ljus mitt på dagen, men idag tror jag, att få inte håller med om, att fordon med varselljus onekligen syns bättre - även om "alla" har det.
Jag har i alla fall gjort iakttagelsen, att de bilister, som kommer åkande mitt på dagen och har glömt slå på varselljuset, syns sämre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Buster » 2018-03-14/21:23

Att släckta bilar syns sämre kan nog delvis bero på att vi vant ögat vid att leta lyse.
Bilar med släckt belysning uppfattar vi svenskar oftast som stillastående vid en snabb kik... och det kan lura oss.
Så frågan är om vi ser fel, eller om vi tolkar signalen fel... för kollar man noga klart man ser att även den släckta bilen är i rörelse.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-14/21:32

Bror,
Njaeee.
Om alla riskgrupper i trafiken har varselgula västar så kommer "uppmärksamheten" att trubbas av.
Ta ditt eget exempel med bil och varselljus. Du uppmärksammar den bil dag som inte använder det ;)
En chockrosa väst väcker nog betydligt större intresse i dag än mängden av varselgula som vi ser på var och varannan i trafiken (cyklister, hojförare, dagisbarn, vägarbetare mfl).

Samma sak gäller det digra antalet fordon i dag med "saftblandare" på taket. I dag ignoreras fordon med "saftblandare" utom utryckningsfordon med blått ljus. Fråga bärgare och andra. Fast även blått ljus verkar ha svårigheter att uppmärksammas av bla fler stockholmstrafikanter i dag.

När vi vänjer oss vid saker och ting, och dessa blir en norm så slutar/minskar intresset för det som tidigare var annorlunda.
Det gäller tyvärr både varselgult och blåljus.

Ljud från utryckningsfordon var det länge sedan vi slutade uppmärksamma, men det beror mer på att vi är upptagna i våra ljuddämpade bilar att prata i telefon och lyssna på Spotify.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-15/09:18

Mja - det handlar om två olika saker. Jag lägger numera märke till bilister, som inte har tända varselljus, för att jag upptäcker dem senare, än om de haft korrekta ljus påslagna. "Jag behöver titta två gånger." (Fortfarande finns ju otyget att köra med gammaldags parkeringsljus påslaget och tro, att det räcker, men det är fel!) De fordon, som har korrekta ljus påslagna, ser jag per automatik - och anpassar körningen därefter.
Chockrosa väst funkar säkert också, liksom neongrön. Alla har det gemensamt, att de retar ögat mer än övriga färger, dvs sannolikheten, att vi ser dem, är hög. Och första förutsättningen för att undvika att köra på något är rimligen, att vi sett det!

Att fordonsförare nonchalerar blinkande gult ljus beror inte på, att de inte sett det, utan på bristande trafikvett! På samma sätt kan de naturligtvis nonchalera varselvästar av olika färg, men det beror i så fall också på bristande trafikvett - inte på, att de inte sett dem. (I så fall bör de omgående få körkortet indraget.)

Under min tid som ambulansöverläkare präntade utbildningsledarna - som var utbildade av Polisen, inte av mig - ständigt in i all ambulanspersonal, att de enda trafikanter, som man kan räkna med hör sirener, är fotgängare och cyklister. Bilisterna kan man räkna bort direkt - antingen för att de har bilens ljudanläggning så högt pådragen, att sirenerna inte hörs, eller för att de hur som helst är halvdöva och inte bryr sig.
Därför angav utbildningsledarna rekommenderad hastighet, när man under utryckning kör mot rött i en korsning, till 10 km/h - för då kan föraren av utryckningsfordonet vid behov få stopp på sitt eget fordon för att undvika en olycka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav mumkas » 2018-03-15/18:03

Bror Gårdelöf skrev:
mumkas skrev: Varselkläder blir mer och mer vanligt överallt och min tanke är att om alla har det kommer ingen att ta någon notis om dem.

Där har jag en annan åsikt. Varselgult är framforskat, just för att det retar ögat mest, dvs vi ser den färgen bäst. Om "alla" har varselgula kläder, betyder det, att vi ser "alla" bättre. Det betyder inte med automatik, att vi blir avtrubbade. Tvärt om är ju första steget i att undvika att köra på något/någon, att man sett det/vederbörande i tid.


Är enig med dig i det resonemanget och jag använde varselvästen som följde med jackan när det blev lite mörkare i höstas. Mycket för att jag själv känner att min syn blivit så mycket sämre just i gryning eller skymning. Men jag varken vill använda, eller känner ett behov av att ständigt ha en varselväst eller gul hjälm när jag kör. Jag känner mig tillräckligt trygg att köra i dagsljus utan det.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-15/19:22

Däri är Du i Din fulla rätt. Diskussion om synlighet - utifrån framforskade fakta etc - är en sak.
Hur man själv väljer att använda denna information är en annan, och det valet är vars och ens ensak, så länge man följer gällande lag.

Men jag kan inte låta bli att upprepa, vad jag skrivit här på Forum förut: En disig vårdag för ett par år sedan rekade en färdkamrat och jag det årets Kristi himmelsfärdsresa på små, fina, västgötska vägar. Eftersom det var hans hemmaplan, körde han först. Vid en av våra pauser nämnde han spontant, att trots det grådisiga, murriga vädret syntes min gula hjälm som en liten fyrbåk i hans backspeglar.

I Snuten i Hollywood 2 (tror jag) finns en scen, där man skall gå in i en villa. Rosewood - den yngre av Hollywoodpoliserna - hämtar en smärre kanon ur bilens baklucka. Hans äldre partner undrar, vad han håller på med. Svaret är: "You can never have too much firepower."
Analogt är min åsikt, att man som hojåkare inte kan bli för synlig - även om man trots det bör köra, som om man vore osynlig, för varje bilförare är en idiot, tills motsatsen bevisats.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-03-15/19:57

Bror Gårdelöf skrev:Analogt är min åsikt, att man som hojåkare inte kan bli för synlig - även om man trots det bör köra, som om man vore osynlig, för varje bilförare är en idiot, tills motsatsen bevisats.

Jag tror inte du egentligen menar att varje bilförare är en idiot, inte ens de som inte ser en MC. Dom är helt enkelt människor och vår syn är inte som en filmkamera som registrerar allt utan långt innan signalerna från ögat når hjärnan är de behandlade och filtrerade av vårt undermedvetna.

Om en bilist inte förväntar sig att se en MC är det lätt hänt att han missar den. Speciellt om det samtidigt kommer en stor farlig lastbil, som bilisten uppfattar som ett avsevärt större hot mot den personliga säkerheten. Vi är anpassade för savannen, inte storgatan.

Ett gammalt, men sedelärande, youtube klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY

Men som påpekat, varselväst eller ej, att utgå från att man inte blir sedd är det förnuftigaste man kan göra som hojåkare. Det är en väldigt klen tröst att få orden "han hade företräde" inristatde på sin gravsten.
Man skulle till och med kunna hävda att varselväst och grönt lyktglas är farliga för att dom invaggar hojåkaren i en falsk trygghet, men jag vet inte om jag vill gå så långt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-15/20:23

Nyckelorden i uttrycket om, att bilförare är idioter, kommer i den avslutande bisatsen: "...tills motsatsen bevisats." Det är helt enkelt ett annat sätt att säga, vad Du beskriver; att man som motorcyklist inte kan utgå från, att bilförarna observerat motorcyklisten - och bör köra med det i åtanke. Erfarenhetsmässigt är den absoluta majoriteten av bilförarna högst vettiga trafikanter - men man vet inte omedelbart, när det gäller den enskilda individen. Uttrycket är alltså inte tillkommet för att klanka på bilister utan för att få motorcyklister att tänka efter före.

När jag läste obstetrik och gynekologi för knappt 40 år sedan, påpekade en föreläsare, att "varje fertil kvinna är gravid, tills motsatsen bevisats". Poängen med det påståendet är förstås, att om man som diagnosticerande läkare glömmer att ta med en tänkbar graviditet i bedömningen, kan man gå på en mina. Själv hade jag ett vikariat på kirurgen i Motala 1976 - 77, innan jag läst gyn (det gick för sig på den tiden) och fick in en ung kvinna med intervallsmärtor i buken. Efter att jag tagit upp sjukhistorian, i vilken hon förnekade graviditet, skulle jag undersöka henne. Min första tanke, efter att hon tagit av den bylsiga tröjan, var, att hon såg höggravid ut. För att göra en lång historia kort, födde hon kort därefter ett barn.

Jag tog med detta uttryckssätt till tiden som ambulansöverläkare, där ett motto vid omhändertagande av olycksfallsoffer var: "Varje nacke är bruten, tills motsatsen bevisats" - med röntgen. En halskrage skyddar inte alls så bra, som många tror, men det är en markering av, att nacken ännu inte är frikänd - och halskrage på olycksfallsoffer var i alla fall rutin då.
Nu är det 17 år sedan jag slutade som ambulansöverläkare, så vilka principer, som gäller idag, har jag inte koll på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-03-16/07:30

Fredric Fredricson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Analogt är min åsikt, att man som hojåkare inte kan bli för synlig - även om man trots det bör köra, som om man vore osynlig, för varje bilförare är en idiot, tills motsatsen bevisats.

Jag tror inte du egentligen menar att varje bilförare är en idiot, inte ens de som inte ser en MC. Dom är helt enkelt människor........

Men som påpekat, varselväst eller ej, att utgå från att man inte blir sedd är det förnuftigaste man kan göra som hojåkare.


Det er ingen her som kaller andre for idioter. Det ville jo isåfall inkludere oss selv, ettersom jeg går ut fra at de aller fleste MC-førere også kjører bil.

Men det er en læresetning som fungerer for meg, når man kjører MC må man kjøre som om alle andre er idioter, med andre ord at man hele tiden må forvente at de andre gjør noe uventet og/eller ulogisk (som f.eks. at bilføreren ikke skulle se en MC på høylys dag).

Og at jeg har lært meg å kjøre MC med dette i bakhodet gjør at jeg også tenker på samme sett når jeg kjører bil, og jeg tør påstå at dette har reddet meg fra farlige hendelser mer enn en gang.

Jeg må si at personlig har jeg liten tro på gule vester/jakker, og anvender det ikke selv. Jeg relaterer dette til min egen bransje - luftfart. For 15-20 år siden var det ingen som anvende gule jakker på jobb ved flyterminalen. I dag er det gjenstand for rapportskriving, reprimande og reaksjoner fra lufthavneier om man skulle unnlate å ta på hi-vis jakke/vest om man beveger seg ute på flyoperativt område. Etter mine 40 år i bransjen, kan jeg ikke huske at uønsket nærkontakt mellom fordon og personell har vært et stort problem på flyoppstillingsplasser, så etter mitt syn er dette løsningen på et problem som nærmest ikke har eksistert. Men det høres jo logisk ut - påbyd hi-vis og ulykkesrisikoen reduseres - og det gjør det kanskje også. Men det er selvfølgelig en forskjell på arbeidsgiver- og systemansvar for personell, og personlig ansvar.

Å gjøre seg mest mulig synlig på vegen er etter mitt syn den beste måten å unngå ulykker. Jeg har ingen tro på at gul vest eller jakke er til noe særlig hjelp, men tror den beste måten er med mer lys, ekstralys "i trekant" som finnes på f.eks. GS/A burde vært standard. Og så må man plassere seg i vegbanen så man synes. Og viktigst, man må kjøre slik at en bilfører som faktisk ser deg har en sjanse til å reagere. Med det mener jeg at om en annen trafikant ser en MC (eller bil) komme mot seg i en 50-sone, så vil hans kognitive evner reagere som om den kommer i maks. 50 km/t. Om den da kommer i 100 km/t har han små sjanser til å reagere med de ryggmarksreflekser han faktisk har. Dette er ihvertfall min teori.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-16/08:50

Odd Arne Kjørstad skrev: Og at jeg har lært meg å kjøre MC med dette i bakhodet gjør at jeg også tenker på samme sett når jeg kjører bil ....

Där är vi minst två. Jag gjorde samma upptäckt, efter att jag började köra motorcykel - dvs beteendet för att förutse de riskmoment, som finns för motorcyklister, tog jag med mig in bakom ratten. Jag kan inte påstå, att jag känner till något tillfälle, då jag räddats från att råka ut för en olycka på grund av detta, men jag vågar ändå påstå, att jag blivit en säkrare bilist, eftersom jag numera på ett helt annat sätt är medveten om diverse potentiella risksituationer. Det enklaste exemplet är, att jag vid infart i en rondell aktivt rör mig i sidled för att se till, att A-stolpen inte döljer en motorcyklist. Ett annat är att ha skärpt koll på bilar, som står vid sidan av vägen - eller på en liten väg - och kan vara på väg att starta in i mitt körfält. Om de gör det, när jag kör bil, är risken, att jag skadas, liten, men om de gör det, när jag åker hoj, kan det bli mycket tråkigare konsekvenser.
Jag tänkte absolut inte medvetet på samma sätt, innan jag började åka hoj.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC - varseljacka

Inläggav mumkas » 2018-03-16/18:59

God helg!

Vill inte citera i all oändlighet :D

@ Odd Arne; jag jobbar som du inom flyget och har samma erfarenheter när det kommer till hi-vis på rampen.

Jag krockade med en bil som svängde vänster över mitt körfält för oändligt många år sen när jag var 14 och körde moped och det blev en tankeställare jag burit med mig sen dess. Särskilt som att idioten till bilist fick mina föräldrar att betala skadorna på hans bil och jag fick en trasig moppe och gips om en sprucken fotled i retur, bara för att jag kört olagligt. Det har jag burit med mig hela livet när jag kört hoj. Detta hände i Linköping och nu när jag bor i Sthlm känner jag mig avsevärt tryggare på hojen just för att jag utgår från att bilister inte ser mig. Jag sätter alltid några fingrar på bromsen om jag ser en bil närma sig från en sidogata eller ser en bil stå parkerad i en ficka på landsväg.

Jag känner att jag kommer tillräckligt långt med att vara förutseende i trafiken när jag kör. Men kanske att västar etc. ytterligare kan utöka detta. LED DRL på min hoj tycker jag känns tillräckligt bra jämfört halvljus med extraljus för att kontrastera lite mot omgivningen.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst