Om körställning på allmän väg!

Om körställning på allmän väg!

Inläggav Michael Fored » 2006-12-03/12:35

Jag läste tråden om körställning. Mycket intressant och lärorikt. Många av oss som allra mest kör på allmän väg kör på Go-kartbana och stor bana för att öka säkerhetsmarginalerna när vi är ute "och tourar". Vilka tips om körställning kan vi ta med oss ut på vanliga vägar? :confused:
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Marie » 2006-12-03/12:50

Viktigt är väl att sitta bekvämt och avslappnat så att man inte alls är stel och öm i kroppen efter en dagsetapp på sådär 12-20 timmar ?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-03/13:06

MichaelF;3134 skrev:Jag läste tråden om körställning. Mycket intressant och lärorikt. Många av oss som allra mest kör på allmän väg kör på Go-kartbana och stor bana för att öka säkerhetsmarginalerna när vi är ute "och tourar". Vilka tips om körställning kan vi ta med oss ut på vanliga vägar? :confused:


Jättebra fråga tycker jag.

Maries sammanfattning räcker långt.

Förutom den är det ungefär i övrigt som vi lär på banan men med hänsyn till allt annt som händer på vägen. Du känner ju dessutom aldrig vägbeläggningen fullt ut så både fart och lutning blir mindre.

Däremot att hålla lika löst i styret, huvudvridningen och titta rätt, uppdelningen av en kurva i sina tre delar, referenspunkter, gaskontroll, kroppssförflyttning fast lite mindre, ingen målfixering.... Ja listan kan göras lång och den kommer inte att bli olik banans.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Lime » 2006-12-03/15:13

Marie;3135 skrev:Viktigt är väl att sitta bekvämt och avslappnat så att man inte alls är stel och öm i kroppen efter en dagsetapp på sådär 12-20 timmar ?


Instämmer. Jag tycker att får få laborerar med inställningarna på sina hojar när det gäller sittställning. Jag har t.ex. vridit styret några grader så att jag kommer åt broms och kopplingshandtag på ett bättre sätt. Skulle också vilja ha upp mina fotpinnar ett par cm men det blir svårt.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

ej bryta hoj

Inläggav Hans Säfström » 2006-12-03/15:44

MichaelF;3134 skrev:Jag läste tråden om körställning. Mycket intressant och lärorikt. Många av oss som allra mest kör på allmän väg kör på Go-kartbana och stor bana för att öka säkerhetsmarginalerna när vi är ute "och tourar". Vilka tips om körställning kan vi ta med oss ut på vanliga vägar? :confused:


Jag vill gärna puffa för det man inte bör göra med cykeln på asfalstbelagda vägar.
Ibland kan åkare ses som sitter stilla på hojen och "bryter" MC:n under sig i svängarna.

Här kommer Maries att köra avslappat in och då blir det lättare att följa hojens
rörelse genom kurvan. EV flytta lite på överkroppen i sidled .

Inte nödvöndigt med ben och bakförflyttning "sk uthäng" som mer hör bana till enligt mitt förmenande.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav 2658996 » 2006-12-04/17:30

MichaelF;3134 skrev:Jag läste tråden om körställning. Mycket intressant och lärorikt. Många av oss som allra mest kör på allmän väg kör på Go-kartbana och stor bana för att öka säkerhetsmarginalerna när vi är ute "och tourar". Vilka tips om körställning kan vi ta med oss ut på vanliga vägar? :confused:


Börjar det svänga så är det bara att börja hänga, precist som på bana. Pss så får man mer aktiv körning, rör mer på benen, mer ruljans på alkoholomloppet och mindre ont i rumpan.
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Gunsan » 2006-12-04/21:13

Skillnaden mellan bana och vanlig väg är ju att det finns möten grus och djur/barn som helt plötsligt dyker upp efter den skymda kurvan.

Och att det också finns lagstadgade hastighetsgränser...:rolleyes:

Jag har faktiskt funderat en del på vad som skiljer när jag kör på allmän väg förutom de risker ökade risker som finns mot bankörning.

Jag flyttar min kropp mindre om jag är ute med folk jag inte kört med tidigare. Och det är för att de inte ska tycka att jag stajlar. Ja jag far som en vante över hojen på banan.

När jag är aldeles själv undersöker jag hur jag bäst ska kunna förankra mig i hojen... ser folk hur jag knölar skulle de undra hur det stog till med min knopp.

/Maria
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst