Om gaskontroll

Om gaskontroll

Inläggav Michael Fored » 2006-12-03/12:57

Mitt eget största framsteg i den pågående lärprocessen om att köra motorcykel var när jag upptäckte betydelsen av så kallad gaskontroll. Det verkar som om gasen inte bara reglerar hastigheten! Det går att med gasen även kontrollera väggreppet, stabiliteten/balansen, fjädringen och i viss mån markfrigången. Min reflex att (med eller utan inkopplad storhjärna) alltid sträva efter minsta möjliga gaspåslag verkar ha varit fel taktik. I kurvor gav detta körsätt sämre väggrepp (både fram och bak), sämre stabilitet och stötdämpare som fick jobba på marginalen. Det verkar som man kan ha både nytta och skoj med gasen! Hur är det egentligen med det?
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-03/13:11

MichaelF;3136 skrev:Mitt eget största framsteg i den pågående lärprocessen om att köra motorcykel var när jag upptäckte betydelsen av så kallad gaskontroll. Det verkar som om gasen inte bara reglerar hastigheten! Det går att med gasen även kontrollera väggreppet, stabiliteten/balansen, fjädringen och i viss mån markfrigången. Min reflex att (med eller utan inkopplad storhjärna) alltid sträva efter minsta möjliga gaspåslag verkar ha varit fel taktik. I kurvor gav detta körsätt sämre väggrepp (både fram och bak), sämre stabilitet och stötdämpare som fick jobba på marginalen. Det verkar som man kan ha både nytta och skoj med gasen! Hur är det egentligen med det?


Ja rätt använd gaskontroll är nog den största Aha-upplevelsen vid motorcykelkörning. För min egen del är det nu först sista året jag börjar komma underfund med vad det gör för körningen. Stabilitet, väggrepp, att behålla linjen genom kurvan.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Gunsan » 2006-12-04/21:30

Just nu mitt uppe i att läsa "Twist of the wrist II".
Ja och en fjärdedel tillägnas att inte slå av..slå inte av på gasen vad du än gör, arbeta mjukt med gasen.

Och ja visst är det så man ska göra.
Men handen på hjärtat, nej det lyckas jag då inte med varje dag.
Men de dagar jag lyckas ingjuter mer mod i mig att det är rätt. För det är ju då allt stämmer och jag hittar mitt flyt. Det är då jag är överlycklig och trött tänker ja bara en liten tur till.:rolleyes:

Just nu funkar det för mig att tanka 99-oktan för att jag ska bli mjukare med gasen och gå på med den tidigare.. för jag tror inte att det bara är bränslet. Det finns nog en gnutta placebo. Men placebo är en billig medicin så länge jag tror på den:D :D
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Inläggav 2658996 » 2006-12-04/21:56

MichaelF;3136 skrev:Mitt eget största framsteg i den pågående lärprocessen om att köra motorcykel var när jag upptäckte betydelsen av så kallad gaskontroll. Det verkar som om gasen inte bara reglerar hastigheten! Det går att med gasen även kontrollera väggreppet, stabiliteten/balansen, fjädringen och i viss mån markfrigången. Min reflex att (med eller utan inkopplad storhjärna) alltid sträva efter minsta möjliga gaspåslag verkar ha varit fel taktik. I kurvor gav detta körsätt sämre väggrepp (både fram och bak), sämre stabilitet och stötdämpare som fick jobba på marginalen. Det verkar som man kan ha både nytta och skoj med gasen! Hur är det egentligen med det?



Eftersom bakdäcket har lite större anläggningsyta brukar man väl säga att man skall gasa/accelrera linjärt genom kurvan och lägga ca 60% av marktrycket på bakhjulet......
i alla fall gör jag så och det brukar kännas jekla fint :)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-12-04/23:11

För dem med äldre BMW o Guzzi (utan extra led och reaktionsstag till slutväxeln) har ovanstående lärdom varit extra viktig och understundom dyrköpt. Skiljer en hel del i markfrigång mellan avslag/pådrag. Var en rysare att få en Oooohps mitt i en böj om det ledde till att man släppte gasen - snacka om fritt fall!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-05/06:24

En gammal sanning lär vara något i stil med:

"If you doubt, gas it"


Kloka ord :)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Michael Fored » 2006-12-05/10:44

Gunsan;3229 skrev:Just nu funkar det för mig att tanka 99-oktan för att jag ska bli mjukare med gasen och gå på med den tidigare.. för jag tror inte att det bara är bränslet. Det finns nog en gnutta placebo. Men placebo är en billig medicin så länge jag tror på den:D :D


Jag upplevde lite mycket "av och på" hos gasen på min racermotorcykel! Köpte en "Performance Controller" (samma som Techlusion) från en tysk postorderfirma (som jag inte längre har det minsta förtroende för) och den elektronisk grejen gjorde gasen mer responsiv med ett mjukare tillslag!

Om du får samma effekt med 99-oktanig soppa kan du köra 5000-mil innan den elektroniska grejen betalar sig. Men, elektroniska leksaker och ekonomiskt tänkande brukar ju sällan gå ihop! :D
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-05/11:17

MichaelF;3278 skrev:Jag upplevde lite mycket "av och på" hos gasen på min racermotorcykel! Köpte en "Performance Controller" (samma som Techlusion) från en tysk postorderfirma (som jag inte längre har det minsta förtroende för) och den elektronisk grejen gjorde gasen mer responsiv med ett mjukare tillslag!

Om du får samma effekt med 99-oktanig soppa kan du köra 5000-mil innan den elektroniska grejen betalar sig. Men, elektroniska leksaker och ekonomiskt tänkande brukar ju sällan gå ihop! :D



Jag tror du gjorde helt rätt i att skaffa din Perf.Contr.
BMW-motorcyklarnas insprutning är ju som regel ställd i snålaste laget vid gasförändring uppåt.
I det ögonblick spjället öppnar för mer luft behövs en ordentlig överrikning av bränslet för att inte motorn skall "komma efter". När man efter det ligger på konstantgas må väl lamdaregleringen gripa in och hålla blandningen så snål som möjligt.
Miljötänkandet får inte gå ut över körbarheten tycker jag. Dä kan vi lika gärna låta bli att köra, åtminstone motorcykel för nöjes skull.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst