Om att bromsa

Om att bromsa

Inläggav Michael Fored » 2006-12-03/13:17

Min motorcykel har jättebra motorbroms! Det känns lugnt och tryggt att köra omkring och bara låta motorbromsen sköta retardationen inför kurvor. Men, när jag kör på det viset bromsar jag ju egentligen bara med bakhjulet. Hur blir det då med utnyttjande av mesta möjliga väggrepp? Dessutom blir jag nog lite slö med bromsberedskapen ifall det dyker upp något oväntat i kurvan. Vad tycker ni, bör jag inte egentligen börja använda bromshandtaget lite mera?
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-03/14:14

MichaelF;3141 skrev:Min motorcykel har jättebra motorbroms! Det känns lugnt och tryggt att köra omkring och bara låta motorbromsen sköta retardationen inför kurvor. Men, när jag kör på det viset bromsar jag ju egentligen bara med bakhjulet. Hur blir det då med utnyttjande av mesta möjliga väggrepp? Dessutom blir jag nog lite slö med bromsberedskapen ifall det dyker upp något oväntat i kurvan. Vad tycker ni, bör jag inte egentligen börja använda bromshandtaget lite mera?


Väldigt summariskt svarat kör jag min R1100S som om det vore en fyrcylindrig japan med avseende på motorbroms. Väldigt skonsamt mot bakdäcket dessutom.

Däremot vid bergskörning nedför är det en helt annan sak. Där är motorbromsen ovärderlig för att inte slita ut bromsarna och ha de kvar när de bättre behövs.

Däremot är min erfarenhet att vid alpkörning nedför och det är mycket halt och om man har ABS på hojen, är det bättre att använda bromsarna.
Intressant om någon med mer alperfararehet, än vad jag tycker att jag har, ville kommentera detta.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav mforsberg » 2006-12-04/09:27

Med risk för att vara lite hindrande i diskussionen:

Ha gärna två fingrar på bromshandtaget, för beredskapens skull (ni som måste klämma i med hela handen borde se över era bromsar! Räcker två fingrar för att få ner farten efter bakrakan på Mittsverigebanan vore det konstigt om det inte räckte för att stoppa på en 90-sträcka, imho givetvis ;)), för all del. Men börja inte med ovanan att bromsa inför kurvor, om du kan undvika det. Anpassa farten med gasen istället så kommer du få en jämnare rytm och bättre körning.

Det gäller för övrigt på bana också. :)

// Magnus
mforsberg
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2005-06-20/08:41

Inläggav Lime » 2006-12-04/10:00

mforsberg;3163 skrev:Med risk för att vara lite hindrande i diskussionen:

Ha gärna två fingrar på bromshandtaget, för beredskapens skull (ni som måste klämma i med hela handen borde se över era bromsar! Räcker två fingrar för att få ner farten efter bakrakan på Mittsverigebanan vore det konstigt om det inte räckte för att stoppa på en 90-sträcka, imho givetvis ;)), för all del. Men börja inte med ovanan att bromsa inför kurvor, om du kan undvika det. Anpassa farten med gasen istället så kommer du få en jämnare rytm och bättre körning.

Det gäller för övrigt på bana också. :)

// Magnus


Lite OT, men Micke Nilsson, Fredde Watz, Johan Stigefeltd, Robin Harms och i princip samtliga övriga topförare använder HELA handen när de bromsar... Och de bromsar mycket senare än de som använder 2-fingrarsgreppet. Visst får du ner farten, men du får ner farten snabbare med hela handen... Men då pratar vi RR-teknik och bromsning in i kurvorna.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav mforsberg » 2006-12-04/10:56

Lime;3165 skrev: Men då pratar vi RR-teknik och bromsning in i kurvorna


Ja, och jag fick uppfattningen att MichaelF tog upp bromsning på allmän väg.

Mer OT: man ser ganska ofta tvåfingersgrepp hos gp-förare, t.ex. Hayden. :)

// Magnus
mforsberg
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2005-06-20/08:41

fem små fingrar

Inläggav Hans Säfström » 2006-12-04/15:40

För ett par år sedan fick jag bassning på SMC:s avrostning att jag bara använde två fingrar av mina fem till antalet.

Motiveringen var att man i ett broms akutläge kan drumlar till det hela så att de övriga fingrar hamnar på insidan av bromshandtaget och de två bromsfingrarna utanpå handtaget. Då blir det svårt att få till en broms om ni förstår.

En sak med broms är att det närapå skall vara FÖRBJUDET att bromsa I kurva på väg.
Bromsa Innan kurvan för att få ned hastigheten om den planerade ingångshastigheten var för hög.
Bak eller frambroms eller båda beror ju på vilken hoj föraren sitter på.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Torparen » 2006-12-04/15:58

Bromsa i kurva, inte bra..
Ändå så fick jag till mycket bättre flyt på serpentinväg, på väg utför, när jag bromsade in till mitten av svängen och sedan gick över till att ge gas. Ännu bättre blev det när jag bara hade två fingrar på bromsen, eftersom det blev lättare att påbörja gas innan jag släppte bromsen.

Tipset kom från en duktig förare, och om han läser detta så kan jag hälsa att det funkade faktiskt. För mej iallafall... men jag kör ju inte så fort.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-04/16:25

Torparen;3187 skrev:Bromsa i kurva, inte bra..
Ändå så fick jag till mycket bättre flyt på serpentinväg, på väg utför, när jag bromsade in till mitten av svängen och sedan gick över till att ge gas.

//L-E Jönsson


Tror du att det var den sena ibromsningen eller den någorlunda tidiga gaskontrollen du nämner, som gav flytet genom kurvan?
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Torparen » 2006-12-04/16:38

För min del så känns det alltid stabilare på väg ut ur kurvan, än på väg in i kurvan. Så svaret måste bli att gasen gjorde grejen.

Men när det lutar bra utför så blir det automatiskt så att jag vill släppa bromsen sent. Det skjuter liksom på. Och om jag bromsar tills före kurvan, och där släpper bromsen, så måste cykeln först i rullbalans innan jag vill börja svänga, för att sedan övergå i gasbalans i mitten av svängen.
Bromsar jag ända tills jag ger gas, så växlar det liksom över direkt från bromsbalans till gasbalans..typ. Snabbare in och snabbare ut.
Svårt att beskriva..

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lime » 2006-12-04/16:48

Fakta är att man får samma stabilitet när man bromsar som när man gasar, rent fysikaliskt, men det är oerhört mycket lättare att göra bort sig än när man gasar...

När det gäller två eller fem fingrar på bromshandtaget så finns det fler orsaker till att ha alla fem över bromshandtaget. En av dessa är att om man skulle gå ikull åt höger så hinner man oftast inte flytta på fingrarna innan handtaget går i backen. Har man då en hoj där handtagen är monterade så att bromshandtaget slår i först så blir det en oerhört effektiv fingersax av hela alltet.

Visst tusan fuskar jag med och bara bromsar med två fingrar men jag har ändå alla fem uppe på handtaget. Framför allt om jag bromsar mig långt in i kurvan som man t.ex. måste göra i Torparn på Sviestad och depåsvängen på Åsen.

Sedan skulle jag vilja ställa frågan: Hur många av er kan sitta kvar i avslappnad körställning och utan att anstränga eller flytta händerna nå broms och koppling???
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav 2658996 » 2006-12-04/17:26

MichaelF;3141 skrev:Min motorcykel har jättebra motorbroms! Det känns lugnt och tryggt att köra omkring och bara låta motorbromsen sköta retardationen inför kurvor. Men, när jag kör på det viset bromsar jag ju egentligen bara med bakhjulet. Hur blir det då med utnyttjande av mesta möjliga väggrepp? Dessutom blir jag nog lite slö med bromsberedskapen ifall det dyker upp något oväntat i kurvan. Vad tycker ni, bör jag inte egentligen börja använda bromshandtaget lite mera?


Tja, kör man på landsväg och inte pressar så spelar det nog inte så stor roll eftersom du då har tillräckligt bra och stor marginal när det gäller väggrepp etc.
Men oftast sliter man mer på bakdäcket än framdäcket och då kan det vara värt att frikoppla och bromsa lite med framhjulet istället.
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Torparen » 2006-12-04/18:50

Lime;3194 skrev:........
.......
Sedan skulle jag vilja ställa frågan: Hur många av er kan sitta kvar i avslappnad körställning och utan att anstränga eller flytta händerna nå broms och koppling???


Funkar rätt bra när jag sitter, men det är lite obekvämt att nå dem när jag står upp. Då får jag flytta händerna lite grann, och det känns bökigt.

Hantagen skulle varit automatiska och själv ändrat vinkel på nå´t sätt, när man kör stående och armen ändrar infallsvinkel.
Eller så skulle de gå att ändra mellan två lägen bara genom att trycka på en fjäderbelastad knapp..liksom..

Jag använder iofs mest fotbromsen när jag står upp, men kopplingshantaget hade gärna fått vara reglerbart. Det hantaget har förresten ett onödigt långt slag på min r80gs, synd att man inte kan bocka in handtaget 1 cm. Eller går det?(gjuten aluminium).

Nu blev det kanske OT..
//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Marie » 2006-12-04/19:45

Lime;3194 skrev:Fakta är att man får samma stabilitet när man bromsar som när man gasar, rent fysikaliskt, men det är oerhört mycket lättare att göra bort sig än när man gasar...

När det gäller två eller fem fingrar på bromshandtaget så finns det fler orsaker till att ha alla fem över bromshandtaget. En av dessa är att om man skulle gå ikull åt höger så hinner man oftast inte flytta på fingrarna innan handtaget går i backen. Har man då en hoj där handtagen är monterade så att bromshandtaget slår i först så blir det en oerhört effektiv fingersax av hela alltet.

Visst tusan fuskar jag med och bara bromsar med två fingrar men jag har ändå alla fem uppe på handtaget. Framför allt om jag bromsar mig långt in i kurvan som man t.ex. måste göra i Torparn på Sviestad och depåsvängen på Åsen.

Sedan skulle jag vilja ställa frågan: Hur många av er kan sitta kvar i avslappnad körställning och utan att anstränga eller flytta händerna nå broms och koppling???


På min gamla Yablaha så går både kopplings- och bromshandtagen att lossa och vrida relativt styret så att jag får dem där jag vill ha dem. Det är väl en lika självklar sak som att flytta förarsätet i en bil?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2006-12-04/19:48

Izze;3196 skrev:Tja, kör man på landsväg och inte pressar så spelar det nog inte så stor roll eftersom du då har tillräckligt bra och stor marginal när det gäller väggrepp etc.
Men oftast sliter man mer på bakdäcket än framdäcket och då kan det vara värt att frikoppla och bromsa lite med framhjulet istället.


För mig har det hela tiden varit så att fram- och bakdäck tar slut samtidigt (skiljer max 0,2 mm i mönsterdjup vid byte)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2658996 » 2006-12-04/20:21

Marie;3215 skrev:För mig har det hela tiden varit så att fram- och bakdäck tar slut samtidigt (skiljer max 0,2 mm i mönsterdjup vid byte)


Det var sjävklart inte menat som en uppmaning till de som har jämnt slitage, eller ville du bara käfta lite?
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

V!

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-12-05/10:38

Jag är varm förespråkare för fem fingrar vid bromsning!

Varför?
-Det är klokt att lära in ett enda grundbeteende och många mc kräver en hel del kraft i nypan för att nå full bromseffekt (dessutom varierar ju handstyrkan mellan individerna)
-Beroende på mc-fabrikat och handtags-inställning samt de för dagen valda handskarna kan mycket väl resten av handen hindra 100% bromseffekt om man bromsar bara med två fingrar
-Det är svårt att göra två olika saker med en hands fingrar; precisionen blir lidande (den som kortograferar eller använder vapen förstår nog vad jag menar)

För övrigt skriver jag gärna under på att man vid landsvägsåkning i princip bara använder bromsarna vid två situationer; när man skall stanna för rökpaus samt vid "onormala inflytelser" till exempel utspringande älg. Om man gång på gång måste bromsa inför (eller i värsta fall "i") kurvor håller man för högt grundtempo för att få flyt, njutning, ergonomi och ekonomi i körningen.

På tal om bromsning:
Det är en mycket mödosam process att få till verkliga reflexbeteenden (hot->sensor->åtgärd)! Förutom balanskorrigering i låg fart och stillastående (som vi plockar med oss från trampcyklandet) är det nog bara rimligt att kräva inövande av en sådan reflex nämligen det jag kallar nödbromsning (älg går ut i vägen, förarens öga registrerar och föraren slår till 100% broms utan föregående analys av situationen). Det som brukar vara problematiskt att öva bort är den trevande starten av bromsningen, sökandet av lagom bromstryck där man förlorar många viktiga meters bromssträcka, men med ABS kan den inlärningsprocessen minskas påtagligt - bara att klämma till så mycket man någonsin kan.
Jo; en sak till är svår att bli av med: Bakhjulslåsningen. Bilreflexer samt att foten inte måste sluta med något annat (gasa, blinka, sluta blinka) för att börja bromsa + den större styrkan i ben/fot gör att i alla fall jag skulle vilja ha integralbroms + ABS i allas fotpedaler. Trafiksäkerhet är viktigare än möjligheterna till "sportig och aktiv körning"...

Nu blev det långt men... Yes; jag tror att "två fingrar på bromsen" har sina fördelar nämligen för att mentalt och fysiskt inta en högre bromsberedskap.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Bromsa med hela handen eller bara ett par fingrar

Inläggav Johan Olson » 2006-12-16/11:20

mforsberg;3163 skrev:Ha gärna två fingrar på bromshandtaget, för beredskapens skull (ni som måste klämma i med hela handen borde se över era bromsar! Räcker två fingrar för att få ner farten efter bakrakan på Mittsverigebanan vore det konstigt om det inte räckte för att stoppa på en 90-sträcka, imho givetvis ;)), för all del. Men börja inte med ovanan att bromsa inför kurvor, om du kan undvika det. Anpassa farten med gasen istället så kommer du få en jämnare rytm och bättre körning.

Det gäller för övrigt på bana också. :)

// Magnus


Det man lär ut på trafikskolor idag är att man skall bromsa med hela handen för att man i alla lägen skall ha tillräckligt med kraft vid en ev hård inbromsning. Förövrigt så klarar man inte en uppkörning idag om man inte använder hela handen. Det är enl. uppgift en av sakerna de tittar på.

Jag gick däremot en cross/enduro kurs år 2005. Där fick man lära sig att bara använda två fingrar för att man samtidigt skulle ha ett bra grepp om styret. Man gick ju över styret rejält ett par gånger under den dagen och trots det så klarade jag fingrarna trots tvåfingertekniken.

Man får nog hitta sin egen teknik.

/J
BMW S1000XR
Användarvisningsbild
Johan Olson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2004-10-15/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-20/08:02

Svar på MF's inledande rader i denna sträng (se sid 1 överst) :

Varför slita på bromsskivor och klossar när du inte behöver ?
Och vad jag minns så nog fanken sitter där fem fingrar över ditt bromshandtag när det ska göra det -;)

Beroende på vilken kvallité på bromsarna man har, och ens egna fysiologiska möjligheter så blir vi alla lite "bekväma" av oss och gör saker som inte kanske är de mest smarta utifrån hur vi bör agera i nödsituationer... dvs 1-2 fingrar på bromshandtaget istället för alla fem...
Kom att tänka på det här i veckan när det gick lite fortare än... ska vi säga planerat... då satt alla fem fingrarna runt bromshandtaget, knäna nöp kning tanken, bromspedalen satt ordentligt under framfoten... rutin!
Inget kan få saker att ske automatiskt utan att det övats in - rutin!

Om du skulle använda bromsarna mer ? Bra fråga.
Ett svar man ofta får är "tänd bromslampan" så att bakomvarande förstår att du bromsar (fast du egentligen inte gör det). Ett sunt råd.
Jag monterade en röd indikatorlampa i "kockpitten" för att se när bromsljuset tänds - har varit MKT användbart och gett några meter extra avstånd bakåt.

Svaret mitt blir alltså - tänd bromslysen när du sänker farten -:)

Gällande att bromsa i kurva som nämns senare i tråden.
Självklart! Det är ju så långtråkigt att bromsa på raksträckor - det händer ju inget(!) -;)
Ok - jag "fuskar". Det sitter K75 gaffelfjädrar med 11cm's distanser i mina /7:or. Detta ger en riktigt hårt dämpning av framgaffel, nästan ingen förändring av försprånget under till och med mycket hårda inbromsningar; fjädringen är så bra att jag kan bromsa kontrollerat i hög fart med stort nedlägg. Eftersom jag nu kört över 25 000mil på /7 cyklar med och utan K75 fjädrar fram och XXX-hårda Öhlinare bak så har jag erfarenhet nog att påstå att /7 går att fixa till; för i original, med svampen fram och bommulstussen bak - då vågade man inte bromsa hårt på torr, helt grusfri, absolut ren asfalt ens utan nedlägg!!!
Tyvärr har väghållarna nu sedan 1-2 år tillbaka valt att göra MC åkningen mer spämnnande än vad odubbade däck egenligen tillåter gällande att bromsa - grus, kross (16-32 makadam) i korsningar och kurvor gör det hela en smula för spännande även för mitt tycke.

Svaret på frågan som MF ställde är:
- tänd dina bromsljus oftare -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-21/13:04

Jag för min del brukar köra med det gamla beprövade tricket att bromsa med fyra fingrar, och ha tummen kvar på andra sidan styret:p

Intreeant tråd förresten!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

inget är givet

Inläggav Hans Säfström » 2007-09-21/13:24

Helmetrock;20739 skrev:Jag för min del brukar köra med det gamla beprövade tricket att bromsa med fyra fingrar, och ha tummen kvar på andra sidan styret:p

Intreeant tråd förresten!


Å min svåger som råkat svarva bort två fingrar å halva tummen han
gör lite som han vill han. Han kör gammal moppe med påhängsmotor. Vitt äggskal på huvudet med läderknäppe och kraghandskar.
Åsså trampar han i uppförsbackarna! Det kan i alla fall inte ni även om ni är
proffs på att bromsa i kurvor , ville bara nämna det.

:D
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-21/14:20

Mixen av utvecklande diskussion, kunskapsflöde, kåserier och ren galenskap här på Forum är charmerande!
Tack och lov för att vi kan hålla den tonen!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav henrikk1200rs » 2007-09-22/12:31

hej guzzi leif
undrar hur du bromsar med alla fem fingrar hur får du tummen up på bromshandtaget :p
henrikk1200rs
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-06-06/17:01

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-22/14:23

henrikk1200rs;20769 skrev:hej guzzi leif
undrar hur du bromsar med alla fem fingrar hur får du tummen up på bromshandtaget :p


Attans.
You got me!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst