MichaelF;3141 skrev:Min motorcykel har jättebra motorbroms! Det känns lugnt och tryggt att köra omkring och bara låta motorbromsen sköta retardationen inför kurvor. Men, när jag kör på det viset bromsar jag ju egentligen bara med bakhjulet. Hur blir det då med utnyttjande av mesta möjliga väggrepp? Dessutom blir jag nog lite slö med bromsberedskapen ifall det dyker upp något oväntat i kurvan. Vad tycker ni, bör jag inte egentligen börja använda bromshandtaget lite mera?
mforsberg;3163 skrev:Med risk för att vara lite hindrande i diskussionen:
Ha gärna två fingrar på bromshandtaget, för beredskapens skull (ni som måste klämma i med hela handen borde se över era bromsar! Räcker två fingrar för att få ner farten efter bakrakan på Mittsverigebanan vore det konstigt om det inte räckte för att stoppa på en 90-sträcka, imho givetvis ), för all del. Men börja inte med ovanan att bromsa inför kurvor, om du kan undvika det. Anpassa farten med gasen istället så kommer du få en jämnare rytm och bättre körning.
Det gäller för övrigt på bana också.
// Magnus
Torparen;3187 skrev:Bromsa i kurva, inte bra..
Ändå så fick jag till mycket bättre flyt på serpentinväg, på väg utför, när jag bromsade in till mitten av svängen och sedan gick över till att ge gas.
//L-E Jönsson
MichaelF;3141 skrev:Min motorcykel har jättebra motorbroms! Det känns lugnt och tryggt att köra omkring och bara låta motorbromsen sköta retardationen inför kurvor. Men, när jag kör på det viset bromsar jag ju egentligen bara med bakhjulet. Hur blir det då med utnyttjande av mesta möjliga väggrepp? Dessutom blir jag nog lite slö med bromsberedskapen ifall det dyker upp något oväntat i kurvan. Vad tycker ni, bör jag inte egentligen börja använda bromshandtaget lite mera?
Lime;3194 skrev:........
.......
Sedan skulle jag vilja ställa frågan: Hur många av er kan sitta kvar i avslappnad körställning och utan att anstränga eller flytta händerna nå broms och koppling???
Lime;3194 skrev:Fakta är att man får samma stabilitet när man bromsar som när man gasar, rent fysikaliskt, men det är oerhört mycket lättare att göra bort sig än när man gasar...
När det gäller två eller fem fingrar på bromshandtaget så finns det fler orsaker till att ha alla fem över bromshandtaget. En av dessa är att om man skulle gå ikull åt höger så hinner man oftast inte flytta på fingrarna innan handtaget går i backen. Har man då en hoj där handtagen är monterade så att bromshandtaget slår i först så blir det en oerhört effektiv fingersax av hela alltet.
Visst tusan fuskar jag med och bara bromsar med två fingrar men jag har ändå alla fem uppe på handtaget. Framför allt om jag bromsar mig långt in i kurvan som man t.ex. måste göra i Torparn på Sviestad och depåsvängen på Åsen.
Sedan skulle jag vilja ställa frågan: Hur många av er kan sitta kvar i avslappnad körställning och utan att anstränga eller flytta händerna nå broms och koppling???
Izze;3196 skrev:Tja, kör man på landsväg och inte pressar så spelar det nog inte så stor roll eftersom du då har tillräckligt bra och stor marginal när det gäller väggrepp etc.
Men oftast sliter man mer på bakdäcket än framdäcket och då kan det vara värt att frikoppla och bromsa lite med framhjulet istället.
mforsberg;3163 skrev:Ha gärna två fingrar på bromshandtaget, för beredskapens skull (ni som måste klämma i med hela handen borde se över era bromsar! Räcker två fingrar för att få ner farten efter bakrakan på Mittsverigebanan vore det konstigt om det inte räckte för att stoppa på en 90-sträcka, imho givetvis ), för all del. Men börja inte med ovanan att bromsa inför kurvor, om du kan undvika det. Anpassa farten med gasen istället så kommer du få en jämnare rytm och bättre körning.
Det gäller för övrigt på bana också.
// Magnus
Helmetrock;20739 skrev:Jag för min del brukar köra med det gamla beprövade tricket att bromsa med fyra fingrar, och ha tummen kvar på andra sidan styret:p
Intreeant tråd förresten!
henrikk1200rs;20769 skrev:hej guzzi leif
undrar hur du bromsar med alla fem fingrar hur får du tummen up på bromshandtaget :p
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst