Om att köra i grupp

Om att köra i grupp

Inläggav Michael Fored » 2006-12-05/11:21

Vi har på BMW MC-klubbens hemsida [url="http://www.bmwmck.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000000&PageID=8439717E-4914-424E-87E5-DFF6996F6FE7&LanguageID=29"]instruktioner om gruppkörning.[/url] Kloka råd och tips för säker motorcykelkörning i grupp.
Jag vill ändå ta upp en diskussion om gruppkörning och om riktlinjerna.
Hur fungerar det med gruppkörning? Vilka varianter fungerar bäst? Behöver vi uppdatera riktlinjerna? Behövs särskilda riktlinjer för gruppkörning på grus?
Dela med er av erfarenheter och ge kloka råd!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Lämmelbeteende

Inläggav mforsberg » 2006-12-05/13:06

Något jag ogillar med gruppkörningen är det lämmelbeteende som många mcförare i grupp uppvisar.

Exempel: Gruppen kör krokig småväg och kommer in i bebott område. Är du den som bromsar och håller ner hastigheten, trots att det bildas kö bakom dig?

Ett annat exempel: Gruppen har som princip att påkalla fara för de bakom. Gör det att du slappnar av och sänker uppmärksamheten? Kan det vara så att alla i gruppen inte kan ge tydliga tecken för den aktuella faran (vem bestämmer vilka tecken som ska gälla?) och därför skapar irritation bakåt i ledet.

// Magnus .. som gjort sig skyldig till ovanstående, men också observerat det hos andra ..
mforsberg
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2005-06-20/08:41

Inläggav Torparen » 2006-12-05/14:29

Jo, en uppdatering/komplettering kan kanske behövas när man är på resande fot.

Jag tycker att vi måste lära oss att köra om varandra utan att någon tar illa upp. Om man först delar in sig i mindre grupper som man tror håller ungefär samma tempo, och har ungefär samma syn på hur man pausar, hur ofta, hur länge osv. Så har man uppnått en viss förutsättning för allmän trivsel.

När man sedan kör iväg så kan man komma till vägpartier där den som ligger sist stormtrivs och vill köra fortare än de som ligger framför. Då skall han/hon kunna köra om och ta täten. Senare så kommer man kanske till ett annat parti med ett annat underlag, varpå att den som nu ligger sist vill köra fortare, och då skall denne knutte kunna blåsa om och ta täten.
Vid omkörning så är det naturligtvis viktigt att göra detta när det är lämpligt, och utan att skrämma slag på framförvarande. Omkörningen underlättas av att alla i gruppen räknar med att omkörning förekommer.

Gruppen samlas ihop inför tveksamma vägskäl och innan samhällen.

På detta sätt så uppnår man en mer dynamisk, och roligare körning där varje knutte verkligen känner att han fattar egna beslut under eget ansvar.
I traditionell gruppkörning så har jag ibland fått intrycket att några automatiskt upphör att vara de individer som de faktiskt är, och därmed avsäger sig det inviduella ansvar som de faktiskt har. Lite som "Följa John" vare sig det går åt h-lv-te eller ej...

---------------

Ett av råden för gruppkörning i BMW-klubben handlar om att den som ligger sist går ut och låser omkörningsfilen på motorväg så att hela gruppen skall köra om samtidigt. Livsfarligt!
Detta förfarande bygger på att hela gruppen är otroligt samspelta och att gruppen håller väsentligt högre hastighet än omgivande trafik.

Att ligga och blockera omkörningsfilen är inte poppis och skapar en otrolig irritation. Dessutom så förekommer det att knuttar i kön svänger ut för omkörning utan att ens se sig för. Man har fått intrycket att gruppen avgör när det är fritt, och när 1:e man går ut så är det fritt för alla att gå ut..!

Trafiken på motorvägar är ofta tät och det innebär att alla måste köra sitt eget "race", dock inom synavstånd. 1:e man bromsar ihop truppen i så god tid som möjligt innan avfart.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-05/14:46

Torparen;3299 skrev:Jo, en uppdatering/komplettering kan kanske behövas när man är på resande fot..............

......................Jag tycker att vi måste lära oss att köra om varandra utan att någon tar illa upp.


Jag förstår dig verkligen att detta inte blir roligt.



Däremot trodde jag att det mest kördes i så kallad öppen grupp numera. Altså inte kortege-körning

Den enda regel som gäller där, är att man vid vägskäl eller någon tveksamhet i vägval, väntar in bakomvarande. I övrigt är man trafikanter som bara kör efter egen förmåga och preferenser i hastighet.
Även s.k färdledare kan köras om, om bakomvarande inte gillar hans tempo och så får den istället vänta in färdledaren om den inte hittar själv.

Hur enkelt som helst och ingen behöve bli sur på den andre.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Marie » 2006-12-05/15:29

Jo nog behövs det regler och anvisningar.

Men det där med gruppkörning är jag riktigt dålig på, mest beroende på att jag tycker att det är så sabla tråkigt. en eller två kompisar *kan* gå an, men sen blir det bara trist. Jag vill hålla mitt eget tempo. Jag har kört i grupp sådär tre-fyra gånger totalt, men det får nog räcka med det.

Till och med i Alpbuset tidigare i höstas, lämnade jag gruppen. Dels som sagt pga tempot, dels därför att de där nissarna med sina GPS skall ju stanna stup i kvarten och meka med GPS:en i stället för att köra. Sen stannas det i tid och otid även för andra saker. Kisspauser, rökpauser, matpauser och jag vet inte alla ursäkter. Jag föredrar att sätta mig på hojen och sen köra till dagsetappens mål, kanske stanna någon gång vid någon extremt vacker utsikt. Tyvärr brukar det ändå erfordras en eller i vissa lägen flera irriterande tankningspauser, men eftersom soppastopp är ännu mera irriterande så får de väl accepteras.

När jag körde hem från Österrike (180 mil) så blev det sju tankstopp varav *ett* utökades med matpaus (tre medhavda mackor) och kisspaus.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2006-12-05/15:33

MichaelF;3284 skrev:Vi har på BMW MC-klubbens hemsida [url="http://www.bmwmck.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000000&PageID=8439717E-4914-424E-87E5-DFF6996F6FE7&LanguageID=29"]instruktioner om gruppkörning.[/url] Kloka råd och tips för säker motorcykelkörning i grupp.
Jag vill ändå ta upp en diskussion om gruppkörning och om riktlinjerna.
Hur fungerar det med gruppkörning? Vilka varianter fungerar bäst? Behöver vi uppdatera riktlinjerna? Behövs särskilda riktlinjer för gruppkörning på grus?
Dela med er av erfarenheter och ge kloka råd!


GRUPPKÖRNING
Blir oftast vad man gör den till och då tänker jag på gruppledaren. Det är viktigt att ge klar information om beteende, hastighet, avstånd osv. Jag har erfarenhet av att leda och ligga sist. Man ser mycket där bak som ingen annan ser. Man ser minst när man ligger först. Fråga gärna vad övriga tycker efter avslutad körning.

Gruppkörning måste man ha i en klubb. Det ligger i själva gemenskapen. Men det är viktigt att få fram bra föråkare.

VARIANTER
Jag anser att det finns två varianter som är tämligen riskfria och det är ÖPPEN grupp och DANSK modell. Att köra tätt efter varandra är inte bra även om man håller tresekundrsregeln. Således individuell körning oavsett varant.
Omkörning givetvis om någon håller långsammare tempo än bakomvarande. Att köra om i grupp utnyttjas tyvärr inte så ofta men det höjer säkerheten. Jag har hur många exempel som helst på detta som erfaren kökarl.

Små grupper är att föredra vid ÖPPEN gruppkörning. Med DANSK modell kan man i princip vara hur många som helst i en grupp. Och det funkar garanterat.

RIKTLINJER
Kan behöva uppdateras med avseende på beteendet i själva gruppen.

GRUS
En viktig regel är att man aldrig kör grus utan att meddela detta till gruppen.
Om man går igenom körningen och nämner att det blir ett parti grus och diskuterar detta är det som regel inga problem.

Gruppkörning på grus med ovana åkare bör ske med försiktighet och man bör trycka än mer på att det inom gruppen råder individuell körning. Avstånden bör också ökas till mer än tre sekunder.

Grusbusar lever sitt eget liv, eller?

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Michael Fored » 2006-12-05/15:36

Marie;3310 skrev:Jo nog behövs det regler och anvisningar.
Men det där med gruppkörning är jag riktigt dålig på, mest beroende på att jag tycker att det är så sabla tråkigt.


Ja, nu vet vi att gruppkörning inte alls fungerar för dig.

Tack för alla kloka svar! Min fråga var seriös och för att tråden inte skall spåra ur upprepar jag mina inledande frågor:

Jag vill ändå ta upp en diskussion om gruppkörning och om riktlinjerna.
Hur fungerar det med gruppkörning? Vilka varianter fungerar bäst? Behöver vi uppdatera riktlinjerna? Behövs särskilda riktlinjer för gruppkörning på grus?
Dela med er av erfarenheter och ge kloka råd!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2006-12-05/15:46

Marie;3310 skrev:Jo nog behövs det regler och anvisningar.

Men det där med gruppkörning är jag riktigt dålig på, mest beroende på att jag tycker att det är så sabla tråkigt. en eller två kompisar *kan* gå an, men sen blir det bara trist. Jag vill hålla mitt eget tempo. Jag har kört i grupp sådär tre-fyra gånger totalt, men det får nog räcka med det.

Till och med i Alpbuset tidigare i höstas, lämnade jag gruppen. Dels som sagt pga tempot, dels därför att de där nissarna med sina GPS skall ju stanna stup i kvarten och meka med GPS:en i stället för att köra. Sen stannas det i tid och otid även för andra saker. Kisspauser, rökpauser, matpauser och jag vet inte alla ursäkter. Jag föredrar att sätta mig på hojen och sen köra till dagsetappens mål, kanske stanna någon gång vid någon extremt vacker utsikt. Tyvärr brukar det ändå erfordras en eller i vissa lägen flera irriterande tankningspauser, men eftersom soppastopp är ännu mera irriterande så får de väl accepteras.

När jag körde hem från Österrike (180 mil) så blev det sju tankstopp varav *ett* utökades med matpaus (tre medhavda mackor) och kisspaus.


Frågan gäller väl inte om utan hur. Eller?

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-05/15:49

MichaelF;3312 skrev:
Min fråga var seriös och för att tråden inte skall spåra ur upprepar jag mina inledande frågor:


Okej Micke, nu lugnar vi ner oss i vår iver :D och här kommer ett litet men ändå mycket seriöst bidrag till en regel som alltid måste betonas vid varje körtilfälle:

Alla kör efter egen förmåga och skaka av er all prestige.

Sedan är det självklart viktigt att man innan avfärd informerar om vilken typ av gruppkörning som skall gälla och förklarar den.

En ytterligare viktig regel som alltid några deltagare glömmer är att aldrig tappa bakomvarande vid tveksamhet på vägval. Bortfaller i Dansk modell
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Lime » 2006-12-05/16:32

Först tycker jag att vi ska ha en liten diskussion om vad det heter...

Heter det "gruppkörning" (som Thomas W använder) eller "kör i grupp" (Michael F)? Vad betyder de olika sakerna?

I min värld är det två olika saker nämeligen. Den första (gruppkörning) är att en turledare kör först och vet vilken väg som ska köras för att nå punkt B. Sist i kön kör en kö-karl som också är väl insatt i vägen och vart turen går. Denna är ansvarig för att alla kommer fram. Mellan dessa kör en eller flera andra som inte behöver ha en susning om var de är, vart de ska eller ens vilken veckodag det är om så kniper. Detta beteende är väldigt vanligt i t.ex. SSSK och Friluftsfrämjandet när det åks skridskor. Då tar man även ansvar för underlaget som turledare...

Det andra (körning i grupp) är när två eller flera personer gemensamt rör sig mot ett mål och alla vet vart de ska, vilken väg som ska tas och vilka som är med. Alla ansvarar för sig själv att de vet var de är, vart de ska och vilken veckodag det är.

Själv vägrar jag numera att vara med på gruppkörningar utan jag vill bara kör i grupp.

En sak som oftast glöms, framför allt vid gruppkörning, är att våga peta på den man tycker närmar sig toppen av sin förmåga och kanske säga åt denna att "du, ta det lite lugnare va, vi vill ha med dig hem också".

Det finns en regel som man aldrig kan vara för noggran med att poängtera, och som är en av huvudreglerna på SSSK och det är att man bryter aldrig gruppen utan att säga till!!

Har vid ett tillfälle, en sen kväll, sökt efter en av våra deltagare i över 2 timmar, till slut även med polisens hjälp, bara för att då få reda på att han tagit en annan väg hem... Det är fullständigt oförsvarligt att göra så enligt mig.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2006-12-05/18:54

Lime;3326 skrev:Först tycker jag att vi ska ha en liten diskussion om vad det heter...

Heter det "gruppkörning" (som Thomas W använder) eller "kör i grupp" (Michael F)? Vad betyder de olika sakerna?

........
..............

.


Jo, formuleringar är viktiga naturligtvis. Skall vi hjälpas åt att formulera uppdaterade rekomendationer, så är det att föredra om dessa blir så enkla och fåtaliga som möjligt.

Ju fler rekomendationer, destu större chans för missförstånd. De som brukar köra tillsammans behöver ju inte något system, de känner redan varandra tillräckligt väl för att det skall fungera.

Problemet blir när man samlar för varandra okända människor på en resa, där några följer BMW-klubbens rekomendationer som om det vore lagtext, medans andra inte ens hört talas om några regler. Det är givet att det uppstår situationer.

Vis av erfarenhet så känner jag att det skulle vara bra om det fanns en uppdaterad text, som är mycket kortfattad och enkel, och som man som reseledare kan informera om, och hänvisa till, redan innan man åker hemifrån. Den som nu finns, speglar inte önskemålen från en frihetsbejakande knutte ute på inspirerande vägar.

Bengt A:s enkla beskrivning av öppen grupp skulle kunna skrivas in nästan som den är. Och då kan jag hänvisa till den inför Trangia resorna. Det fina är att modellen fungerar även på grusvägspartier.



//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Mattias Eriksson » 2006-12-05/23:26

Den sk Danska modellen ("cornerman principen") är mycket lämplig vid grusbus.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst