MOTORRAD:s senaste test av sporttouringdäck ...

MOTORRAD:s senaste test av sporttouringdäck ...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-21/10:31

... finns att läsa i senaste numret. Totalsegrare blev Dunlop Roadsmart III och "gamla" Pirelli Angel GT (med Michelin Road 5 bäst i väta) - men det intressantaste med testet är tidningens kommentar, att skillnaderna är så små. Alla testade däck - Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin och Pirelli - får sålunda mycket höga betyg. Det styrker min åsikt, att de flesta förare klarar sig utmärkt med samtliga svålar.
Testhojar var sex BMW R 1200 RS. Den, som vill veta mer, får köpa tidningen.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-06-21/17:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MOTORRAD:s senaste test av sporttuoringdäck ...

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-21/12:06

... en av årets höjdpunkter är när denna test dyker ned i brevlådan :)
Jag skrev också några rader om detta här på forumet, men under övrig teknik.
Det är väldigt intressant att se hur körupplevelsen förändras med milen.
Är man driven vad gäller däcktester skiljer man ut och summerar resultaten för fram- resp bakhjul samt ger momenten koefficienter efter hur man själv pririterar.
Summerar man därefter kan slutresultatet bli helt annorlunda.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: MOTORRAD:s senaste test av sporttouringdäck ...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-21/15:55

Jag tolkar Dig, som att man då kan komma fram till, att olika fabrikat fram och bak kan vara något - eller har jag missförstått?
Tänker man sig en resa till eller genom Tyskland, kan man få problem, om Polisen kollar upp hojen - enligt vad jag läst. Jag har ingen egen erfarenhet. Det jag läst har handlat om, att Tyskland i princip(?) kräver åtminstone samma fabrikat fram och bak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MOTORRAD:s senaste test av sporttouringdäck ...

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-21/16:25

Bror Gårdelöf skrev:Jag tolkar Dig, som att man då kan komma fram till, att olika fabrikat fram och bak kan vara något - eller har jag missförstått?
Tänker man sig en resa till eller genom Tyskland, kan man få problem, om Polisen kollar upp hojen - enligt vad jag läst. Jag har ingen egen erfarenhet. Det jag läst har handlat om, att Tyskland i princip(?) kräver åtminstone samma fabrikat fram och bak.


Det var så jag menade.
För 5-6 år sedan testade vi detta inför en bankörning och det slutade med att fram valdes ett Bridgestone S20 och bak ett Dunlop Sportsmart I (el II).
Vi kunde även konstatera utifrån tabelldata att varken Bridgestones bakhjul eller Dunlops framhjul fick många poäng i testen.
Om jag minns rätt var det varken Dunlop eller Bridgestone som stod som totalsegrare i Motorradtesten, men vi var väldigt nöjda med vår valda kombination.
Har läst samma om Tyskland och däckval.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: MOTORRAD:s senaste test av sporttouringdäck ...

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-22/00:30

Jag undrar hur mycket av däcktester gjorda på en viss hoj som är överförbara på andra. Livslängd och våtgrepp borde vara det men hur däcket känns borde inte vara det.
Sen testar man hur däcket känns efter ett antal hundra mil. Det borde bero på hur man kör. För mig har det blivit så att högersidan slits först medan mitten och vänstersidan är helt OK men det beror givetvis på att jag på senare tid lagt en stor del av mina mil på bana och nedlägg i hög fart sliter däck.

Men om man bortser från avarter så kör vi ju olika och det krävs det inte så många mil för att slita "platta" på däcket. Jag gjorde det genom att köra Stockholm-Åre-Stockholm för några år sen, när vi hade årsmöte där, och en platta på däcket förändrar köregenskaperna ganska ordentligt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: MOTORRAD:s senaste test av sporttouringdäck ...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-22/08:30

Du har säkert rätt, och jag har skrivit det förr - att MOTORRAD:s tester nog är det minst dåliga vi kan hitta. Därmed inte sagt, att de ger oss "den hela och oförfalskade sanningen".
För mig är fortfarande den viktigaste kommentaren i hela testet, att skillnaderna är så små mellan de bästa och "sämsta" i testet. Rimligen kör testlaget däcken hårt och på gränsen för att verkligen utröna, var gränserna går, och vad man då får ut av dem. Lika gissningsvis kör de flesta av oss inte lika hårt och på gränsen, varvid skillnaderna blir ännu mindre.
ERGO: För de flesta av oss blir nog skillnaderna marginella (läs omärkbara) mellan de sex premiumdäck, som testades.

Som jag också skrivit förr: Kompisen tänkte göra en Iron Butt och fick bakhjulspunktering, som han inte kunde fixa själv. Bärgaren stod inte bakom vägkröken, så det tog sin tid - men han kände till en verkstad, som nog hade öppet, trots relativt sen timma fredag eftermiddag. Så var fallet. I sådana lägen kan man som regel inte vara kräsen utan får ta, vad som bjuds. Alltså åkte kompisen därifrån med ett nymonterat Avon Roadrunner - och klarade sin Iron Butt! (Avon har veterligen inte funnits med i MOTORRAD:s tester på många år.) Jag har efteråt frågat honom, och han hade aldrig några skäl att klaga på den svålen - men när det var dags för byte, blev det Michelin - förmodligen PR 3, för det var på den tiden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst