"Parkeringskador på MC ökar med 300%"

"Parkeringskador på MC ökar med 300%"

Inläggav Peter Nordlund » 2018-11-13/09:32

SMC postade detta på facebook

https://www.motormagasinet.se/article/view/631136/bilister_knuffar_undan_tvahjulingar_fran_pplatser

Mellan 2015-2017 hade vi 8-10 parkeringsskador i Stockholms stad per år. Redan i slutet av oktober 2018 konstaterar vi att 26 parkerade motorcyklar skadats vilket ger en ökning med hela 300 procent.


kanske bara en tillfällig ökning när bilister vänjer sig vid att MC parkerar på platser tidigare bara bilar stod på?
Men då jag själv inte begriper logiken i att ta betalt även om bara halva priset på MC platser.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: "Parkeringskador på MC ökar med 300%"

Inläggav Petter » 2018-11-13/12:05

Det mest ologiska är att mc med boendeparkering INTE får stå i mc-ruta!
Petter S.
K 1300S -10
Petter
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2002-07-29/01:00

Re: "Parkeringskador på MC ökar med 300%"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-13/12:55

Till detta kommer ett och annat blindstyre till bilförare, som inte ens verkar märka, att de backar på en hoj! Jag råkade ut för det för några år sedan. Lyckligtvis föll min parkerade cykel på en gräsmatta, så skadorna på den blev minimala - men en repa på den påbackade sidan avslöjade, att bilen var gul.

Sedan är ju ovanstående exempel ännu ett i raden av skrivbordsprodukter. Det är ytterligt märkligt, att inte beslutsfattarna i Stockholm inser, att motoriserade tvåhjulingar är en del av lösningen på trafikproblemen - inte en del av problemen!

I Linköping har vi ännu inte drabbats av samma sorts idioti. Däremot måste tillverkare av hastighetsbegränsningsskyltar älska våra beslutsfattare, för nya skyltar dyker upp hela tiden - i de mest absurda varianter.
Kör man från centrum ut till den kyrkby, där jag bor, finns c:a 2 km 70-sträcka. I slutet av den kommer en notering om, att om 400 meter blir det 40, varpå det finns 40-skyltar. 100 meter senare blir det 30 - vilket för säkerhets skull upprepas med ett nytt 30-skyltpar ytterligare 100 meter senare! Det är så dumt, att klockorna stannar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Parkeringskador på MC ökar med 300%"

Inläggav Kovlingen » 2018-11-13/15:57

Skyltfabrikanterna har goda tider :evil:
Ganska ofta ser jag exempel på vansinnet . Vem f-n hittar på allt :?: :x
"För många har för lite att göra" och "den sista idioten är ännu inte född" .

Jag brukar jämföra olika vägars hastighetsgränser . Ibland är det 70 på bred fin väg i obygden .
I nästa fall går det inte att hålla 70 för vägen är SÅ smal och krokig/kurvig . :o

Ingen ordning på nånting . "Förr vare nu men jäkligare vare mycke värre" :roll:

Funderar på vad som blir nästa smartskalleide' :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: "Parkeringskador på MC ökar med 300%"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-13/17:01

För att återgå till trådens rubrik, är det väl inte ofta, som bilister avsiktligt kör på parkerade motorcyklar? Då löper de ju inte så liten risk att repa sina egna, fina bilar! Däremot kan jag tänka mig, att de irriterat vräkt omkull hojar - vilket knappast ger dem mer parkeringsutrymme, men väl utlopp för felriktad ilska!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Parkeringskador på MC ökar med 300%"

Inläggav Thomas Stadin » 2018-11-13/17:08

Det var väl exakt den här effekten som var avsedd med miljöpartiets "parkeringsreform"?
MC-parkeringarna står tomma + motorcyklarna tar istället upp bilrutor = färre fordon i stan.
Fungerar ju precis som tänkt! :(

https://www.mp.se/om/daniel-hellden
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: "Parkeringskador på MC ökar med 300%"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-13/18:02

Men har man - via något oberoende och oväldigt institut - kunnat visa, att detta faktiskt blivit följden?
(Jag ger inte ett vitten för en eventuell undersökning, som gjorts av den politiska ledningens eget folk eller någon form av anlitad knähund.)
Det går i alla fall att tänka sig, att dessa åtgärder leder till högre avgasutsläpp i Stockholm, eftersom bilisterna måste irra omkring ännu längre än förut för att hitta en parkeringsplats - plus att de alltså ibland blir så arga, att de välter en hoj! Det torde väl tillhöra undantagen, att de därmed frigör en parkeringsplats för den egna bilen - såvida de inte har dragkrok och med en lina släpar iväg hojen, ut ur parkeringsrutan. Men det tilltaget lär väl inte vara alltför vanligt, för finns det vittnen, kan de råka illa ut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Parkeringskador på MC ökar med 300%"

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-11-14/02:44

Bror Gårdelöf skrev:Men har man - via något oberoende och oväldigt institut - kunnat visa, att detta faktiskt blivit följden?

Men snälla Bror, hur skulle det se ut om våra politiker tog hänsyn till forskning, baserade sina beslut på fakta och dessutom kritiskt granskade konsekvensen av sina beslut. Folk skulle ju kunna bli nöjda och då riskerar vi ju att dom rentav tappar intresset för demokratin eller, ännu värre, för politikerna. Så kan vi INTE ha det.
:?
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: "Parkeringskador på MC ökar med 300%"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-14/09:54

Aj, då! Jag har uppenbarligen missförstått det hela kapitalt! Fast om folk skulle kunna bli nöjda, borde ju politikernas chans att bli återvalda öka!
Annars håller jag tyvärr med Dig om rådande förfarandemodell. För ett drygt decennium sedan slog man sönder en av Sveriges största och väl fungerande ortopedkirurgiska kliniker - i Norrköping - och flyttade verksamheten till Motala. Genomförandet skedde, innan riskanalysen var klar! Det låter som ett dåligt skämt men är tyvärr alldeles sant.

(En mångårig färdkamrat har studerat totalkostnaderna för byggandet och driften av Bothniabanan. Enligt honom hade det blivit billigare att strunta i bygget och i stället låta de aktuella resenärerna flyga helikopter! Sant? Vet ej.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst